Gå til innhold

Når også AP setter foten ned om sykelønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rucula skrev (29 minutter siden):

Hva med å ta ansvar for eget liv og kjøpe sitt eget høreapparat?

Heldigvis har vi det sånn i dette landet at folk med funksjonsnedsettelser får hjelpemidler som høreapparater, rullestoler etc til privat utlån fra NAV hjelpemiddelsentralen. I USA har de ingen slik ordning, noe som gjør at mange ikke har råd til slike nødvendige hjelpemidler, og det blir vanskelig å leve et fullverdig liv og delta i samfunnet som andre. Slike hjelpemidler er dyre (et høreapparat koster ca 15 000,-) og rullestoler o.l. koster mye mer. Vi kan ikke ha det sånn at kun rike mennesker får tilgang til slike hjelpemidler gjennom å finanisere dem selv. Derfor har vi slike ordninger. Hjelpemidlene gjør også at folk med funksjonsnedsettelser kan bidra i arbeidslivet. Alternativet hadde vært uførhet for mange. 

Håper inderlig at du ikke blir en av dem som får en funksjonsnedsettelse og trenger hjelpemidler. Din kommentar var bare kjip.

Anonymkode: abce0...b0d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kødder du? Hva med typiske manneyrker innen bygg, veiarbeid, olja/på sjøen, osv.? Er ikke disse vel så fysisk tøffe som de du nevner?

Anonymkode: 20de4...efb

Fysisk tøffe ja. Jeg kan sammenligne med meg selv og min mann. Jeg er sykepleier i kommunehelsetjenesten, han jobber i nordsjøen som industrimekaniker. Jobben hans er til tider blytung ja, men der overholdes alle HMS regler til punkt og prikke. Det er ikke et rotterace der ute der de må få ting gjort i hui og hast. Er noe utrygt så jobber de ikke. Det er MYE dødtid, og nok ansatte på jobb, gode rutiner for at de ansatte skal jobbe trygt og i et ok tempo, sånn det burde være!
 

I min jobb er vi dårlig bemannet, pasientene er blytunge, rommene er alt for små, hjelpemidler mangler, de vi har er gamle og defekte. Ofte så tar vi en pasient som er dobbel alene, vi burde ikke nei, men sånn blir det, det er mennesker vi jobber med og toalettbesøk er er grunnleggende behov. Er så JÆVLIG lei av denne sammenligningen at jeg vil SPY.

Anonymkode: 2c4de...d08

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Heldigvis har vi det sånn i dette landet at folk med funksjonsnedsettelser får hjelpemidler som høreapparater, rullestoler etc til privat utlån fra NAV hjelpemiddelsentralen. I USA har de ingen slik ordning, noe som gjør at mange ikke har råd til slike nødvendige hjelpemidler, og det blir vanskelig å leve et fullverdig liv og delta i samfunnet som andre. Slike hjelpemidler er dyre (et høreapparat koster ca 15 000,-) og rullestoler o.l. koster mye mer. Vi kan ikke ha det sånn at kun rike mennesker får tilgang til slike hjelpemidler gjennom å finanisere dem selv. Derfor har vi slike ordninger. Hjelpemidlene gjør også at folk med funksjonsnedsettelser kan bidra i arbeidslivet. Alternativet hadde vært uførhet for mange. 

Håper inderlig at du ikke blir en av dem som får en funksjonsnedsettelse og trenger hjelpemidler. Din kommentar var bare kjip.

Anonymkode: abce0...b0d

Så går det også ann da å ta tak i eget liv isteden for å være helt avhengig av at fellesskapet tar alle regninger.

og her mener altså Nav av vedkommende skal betsle selv.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Heldigvis har vi det sånn i dette landet at folk med funksjonsnedsettelser får hjelpemidler som høreapparater, rullestoler etc til privat utlån fra NAV hjelpemiddelsentralen. I USA har de ingen slik ordning, noe som gjør at mange ikke har råd til slike nødvendige hjelpemidler, og det blir vanskelig å leve et fullverdig liv og delta i samfunnet som andre. Slike hjelpemidler er dyre (et høreapparat koster ca 15 000,-) og rullestoler o.l. koster mye mer. Vi kan ikke ha det sånn at kun rike mennesker får tilgang til slike hjelpemidler gjennom å finanisere dem selv. Derfor har vi slike ordninger. Hjelpemidlene gjør også at folk med funksjonsnedsettelser kan bidra i arbeidslivet. Alternativet hadde vært uførhet for mange. 

Håper inderlig at du ikke blir en av dem som får en funksjonsnedsettelse og trenger hjelpemidler. Din kommentar var bare kjip.

Anonymkode: abce0...b0d

Si at et tiltak for å få ned sykefraværet er at man får 80% lønn under sykemelding. Da er plutselig ikke 15.000 kroner mye penger 😂 Velferdsstaten støtter jo vedkommende med høreapparat allerede, slik at personen kan være i arbeid og forsørge seg selv. Da må man og kunne forvente at en gjør noen tiltak selv for å kunne holde seg i arbeid. 

15.000 kroner for et høreapparat er dessuten ikke mye. De har en levetid på 5 år, altså 250 kroner i måneden. Astmaen min koster meg mer, har aldri tenkt tanken engang på at jeg ikke skulle kunne bidra litt selv også til mine helseutfordringer. 

Anonymkode: e229a...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (3 minutter siden):

Så går det også ann da å ta tak i eget liv isteden for å være helt avhengig av at fellesskapet tar alle regninger.

og her mener altså Nav av vedkommende skal betsle selv.

Nei. NAV og staten mener at man heller skal gå sykemeldt. Det er det som er utrolig. Et høreapparat koster 15 000. Å gå sykemeldt mange uker ila året koster staten mye, mye mer. Så det er rett og slett dårlig butikk.

Høres ut som USA er ditt drømmesamfunn.

Anonymkode: abce0...b0d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. NAV og staten mener at man heller skal gå sykemeldt. Det er det som er utrolig. Et høreapparat koster 15 000. Å gå sykemeldt mange uker ila året koster staten mye, mye mer. Så det er rett og slett dårlig butikk.

Høres ut som USA er ditt drømmesamfunn.

Anonymkode: abce0...b0d

Jammen så skrap sammen 15 k da! 
herregud hvor hjelpesløs skal man være

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Si at et tiltak for å få ned sykefraværet er at man får 80% lønn under sykemelding. Da er plutselig ikke 15.000 kroner mye penger 😂 Velferdsstaten støtter jo vedkommende med høreapparat allerede, slik at personen kan være i arbeid og forsørge seg selv. Da må man og kunne forvente at en gjør noen tiltak selv for å kunne holde seg i arbeid. 

15.000 kroner for et høreapparat er dessuten ikke mye. De har en levetid på 5 år, altså 250 kroner i måneden. Astmaen min koster meg mer, har aldri tenkt tanken engang på at jeg ikke skulle kunne bidra litt selv også til mine helseutfordringer. 

Anonymkode: e229a...ddc

Jeg vil absolutt si at jeg bidrar selv. Som nesten helt døv kunne jeg lett blitt uføretrygdet. Men det vil jeg ikke. Jeg vil jobbe og bidra.

Anonymkode: abce0...b0d

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er svært tunghørt og har søkt NAV om å få et ekstra høreapparat sånn at jeg slipper å bli sykemeldt i 3-4 uker av gangen hver gang høreapparatet mitt må sendes inn til reparasjon (som gjerne skjer flere gang i året). Har fått avslag på dette. Jeg kan ikke jobbe, eller kommunisere med noen i det hele tatt, uten høreapparat. Staten ønsker altså at jeg heller sykemeldes flerfoldige uker gjennom året enn å sponse på meg et ekstra høreapparat så jeg kan gå på jobb. Det er svært mange høreapparatbrukere i Norge som opplever dette, og det er absurd.

Anonymkode: abce0...b0d

Her er nok mye av problemet. Vi har i Norge en holdning om at velferdsstaten skal fikse alt for oss!

Si at sykepenger reduseres til 66%, slik som AAP. Det er jo et tiltak som reelt kan skje. Det hadde vel ikke tatt lang tid da før du hadde kjøpt deg et høreapparat? SÅ dyre er de ikke (koster de ikke rundt 10-15.000?). Men nå er det jo ikke du som kjenner på den økonomiske konsekvensen av at du går sykemeldt mange måneder i året, så da er det enklere å beholde de 10.000 kronene selv???

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil absolutt si at jeg bidrar selv. Som nesten helt døv kunne jeg lett blitt uføretrygdet. Men det vil jeg ikke. Jeg vil jobbe og bidra.

Anonymkode: abce0...b0d

Virkelig? Jeg har en kollega som er døv. Samboer har en kollega som er døv. Er det ikke helt vanlig å kunne bidra i samfunnet som døv? Skjønner at du ikke kan arbeide som telefonselger eller innen kundeservice, men det er jo en drøss av jobber man kan utføre som døv.

Om dette stemmer er det alt for lett å bli uføretrygdet.

Anonymkode: e229a...ddc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (2 minutter siden):

Jammen så skrap sammen 15 k da! 
herregud hvor hjelpesløs skal man være

Du kan se på det som en prinsippsak også. Staten betaler hjelpemidler for folk med funksjonsnedsettelser. Det skal vi være glade for. Men mange skjønner kanskje ikke verdien av dette før de en vakker dag trenger hjelpemidler selv. Den dagen du blir sittende i rullestol, så håper jeg du ikke blir møtt med: Jammen så skrap sammen 100 000 selv da!

Selv har jeg jobbet fullt og betalt min skatt i flere tiår. Nå var det akkurat JEG som trengte noe fra felleskassa. Neste gang er det kanskje du.

Anonymkode: abce0...b0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (4 minutter siden):

Her er nok mye av problemet. Vi har i Norge en holdning om at velferdsstaten skal fikse alt for oss!

Si at sykepenger reduseres til 66%, slik som AAP. Det er jo et tiltak som reelt kan skje. Det hadde vel ikke tatt lang tid da før du hadde kjøpt deg et høreapparat? SÅ dyre er de ikke (koster de ikke rundt 10-15.000?). Men nå er det jo ikke du som kjenner på den økonomiske konsekvensen av at du går sykemeldt mange måneder i året, så da er det enklere å beholde de 10.000 kronene selv???

Her vet jeg ikke helt om jeg skjønner hva du mener?? Jeg ønsker jo ikke å gå sykemeldt - det er jo det jeg prøver å hindre 🤷‍♀️

Du har en veldig usosial tankegang her. Vi kan ikke ha et samfunn der kun rike kan få lov til å jobbe, fordi de kan kjøpe seg selv de hjelpemidlene de trenger.

Anonymkode: abce0...b0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Blir flere friske da?

Anonymkode: 95a80...fb9

Ja, det tror jeg faktisk. Sånn det er nå er noe vi har mulighet til. Jeg tenker ofte på om vi er sykere her enn i utviklingsland f.eks. Eller er vi syke fordi vi kan være det? 

Anonymkode: 29f40...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan se på det som en prinsippsak også. Staten betaler hjelpemidler for folk med funksjonsnedsettelser. Det skal vi være glade for. Men mange skjønner kanskje ikke verdien av dette før de en vakker dag trenger hjelpemidler selv. Den dagen du blir sittende i rullestol, så håper jeg du ikke blir møtt med: Jammen så skrap sammen 100 000 selv da!

Selv har jeg jobbet fullt og betalt min skatt i flere tiår. Nå var det akkurat JEG som trengte noe fra felleskassa. Neste gang er det kanskje du.

Anonymkode: abce0...b0d

Stor forskjell på 15.000 og 100.000 da! Hadde et høreapparat kostet 100.000 kr hadde jeg sett din side av saken. 

Og dette prinsippet gjelder da de fleste ytelser vi får fra velferdsstaten? Staten betaler for barnehage, men vi er forventet å betale litt selv og. Staten betaler for legetimen, men vi er forventet å betale en egenandel. Staten betaler for veier, men vi er forventet å betale veiavgift. Hvorfor skal det ikke gjelde hjelpemidler, mener du? Du får allerede et høreapparat slik at du kan være i jobb og få lønn, hvorfor kan du ikke bruke en liten del av denne lønnen på å selv sette inn tiltak for å holde deg i jobben?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IDGAF skrev (1 minutt siden):

Stor forskjell på 15.000 og 100.000 da! Hadde et høreapparat kostet 100.000 kr hadde jeg sett din side av saken. 

Og dette prinsippet gjelder da de fleste ytelser vi får fra velferdsstaten? Staten betaler for barnehage, men vi er forventet å betale litt selv og. Staten betaler for legetimen, men vi er forventet å betale en egenandel. Staten betaler for veier, men vi er forventet å betale veiavgift. Hvorfor skal det ikke gjelde hjelpemidler, mener du? Du får allerede et høreapparat slik at du kan være i jobb og få lønn, hvorfor kan du ikke bruke en liten del av denne lønnen på å selv sette inn tiltak for å holde deg i jobben?

Men du må jo se det større bildet her. I akkurat dette tilfelle er snakk om 15k ja, men i et annet tilfelle vil det kunne være snakk om 100k. Hvis noen blir bedt om å betale for hjelpemidler, så blir andre også. 

Anonymkode: c3b93...75f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her vet jeg ikke helt om jeg skjønner hva du mener?? Jeg ønsker jo ikke å gå sykemeldt - det er jo det jeg prøver å hindre 🤷‍♀️

Du har en veldig usosial tankegang her. Vi kan ikke ha et samfunn der kun rike kan få lov til å jobbe, fordi de kan kjøpe seg selv de hjelpemidlene de trenger.

Anonymkode: abce0...b0d

Det virker sånn, hvorfor har du da ikke kjøpt deg et høreapparat allerede? 

Jeg spør igjen, dersom sykepenger blir redusert til 66%, kommer du fortsatt til å gå sykemeldt 3-4 uker flere ganger i året? For min del (med medianlønn) hadde jeg tapt 15.000 kroner på det etter én måned sykemelding. Eller hadde du DA kjøpt deg høreapparatet?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Heldigvis har vi det sånn i dette landet at folk med funksjonsnedsettelser får hjelpemidler som høreapparater, rullestoler etc til privat utlån fra NAV hjelpemiddelsentralen. I USA har de ingen slik ordning, noe som gjør at mange ikke har råd til slike nødvendige hjelpemidler, og det blir vanskelig å leve et fullverdig liv og delta i samfunnet som andre. Slike hjelpemidler er dyre (et høreapparat koster ca 15 000,-) og rullestoler o.l. koster mye mer. Vi kan ikke ha det sånn at kun rike mennesker får tilgang til slike hjelpemidler gjennom å finanisere dem selv. Derfor har vi slike ordninger. Hjelpemidlene gjør også at folk med funksjonsnedsettelser kan bidra i arbeidslivet. Alternativet hadde vært uførhet for mange. 

Håper inderlig at du ikke blir en av dem som får en funksjonsnedsettelse og trenger hjelpemidler. Din kommentar var bare kjip.

Anonymkode: abce0...b0d

De har Medicaid i USA for de som ikke har privat helseforsikring (nesten alle, 85% har helseforsikring), Så det du sier stemmer ikke. Ikke noe land i verden bruker mer penger på helse enn USA.

Forskjellen på USA og Norge er at USA har privat helseforsikring mens vi har offentlig helseforsikring (om man betaler via skatteseddelen eller til et forsikringsselskap har ikke noen praktisk betydning). Men helsevesenet i USA er jo selvsagt mye bedre enn det norske.

Du fikk inn det vanlige sosialistiske gnålet om "de rike", men dette tøvet altså null rot i virkeligheten.

Anonymkode: a52fb...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men du må jo se det større bildet her. I akkurat dette tilfelle er snakk om 15k ja, men i et annet tilfelle vil det kunne være snakk om 100k. Hvis noen blir bedt om å betale for hjelpemidler, så blir andre også. 

Anonymkode: c3b93...75f

Folk betaler jo for egne briller/linser, å kunne se er jo en enda viktigere forutsetning for å kunne jobbe enn å kunne høre. Jeg er avhengig av fysioterapeut for å kunne jobbe, betaler en egenandel der. Jeg er også avhengig av astmamedisin for å kunne fungere, betaler en egenandel der? 

Hvorfor skal døve være unntaket? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke legene som sykmelder som burde tas tak i mer enn pasienten som ber om sykmelding? Dersom folk sykmeldes for lett er det vel den som faktisk er ansvarlig som må ansvarliggjøres?

Anonymkode: 9ab5c...e3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er tydeligvis økningen i fravær grunnet psykisk sykdom, som sikkert hos mange er symptomer på angst og depresjon etc. Kanskje man må gjøre en forskjell på psykisk og fysisk sykdom mtp reduksjon av sykepengeutbetaling, for at det ikke skal ramme dem som er hjemme med f.eks smittsomme sykdommer eller har medfødte lidelser. Vi ønsker ikke at folk skal gå på jobb med smittsomme sykdommer, så karensdag funker derfor dårlig når det rammer alle dem.

Anonymkode: 66e2b...1e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Virkelig? Jeg har en kollega som er døv. Samboer har en kollega som er døv. Er det ikke helt vanlig å kunne bidra i samfunnet som døv? Skjønner at du ikke kan arbeide som telefonselger eller innen kundeservice, men det er jo en drøss av jobber man kan utføre som døv.

Om dette stemmer er det alt for lett å bli uføretrygdet.

Anonymkode: e229a...ddc

Dette blir som å si «Jeg kjenner en som har kreft, og hun jobber». Døve mennesker er like ulike som alle andre mennesker, og har ulike jobber.

Og for ordens skyld - jeg jobber altså (selv om jeg blir utslitt av det fordi suger krefter å ikke høre - du burde prøve selv).

Anonymkode: abce0...b0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...