Gå til innhold

Når også AP setter foten ned om sykelønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man sier at sykefraværet er for høyt, så er det underforstått mistanker om fusk.   Ingen ønsker fusk, men jeg er bare redd for hvem som må ta støyten om ordningene blir dårligere.  De som er redelige og ofte lavest lønnet, eller de som har penger nok til å finansiere egne fraværsdager. Hva om sjåføren på skolebussen går på jobb med influensa, hodeverk og høy feber?  Omgangssyke og spy over kontorlandskapet, matbutikken eller kateteret?  Vil det få de unge med lettere psykiske plager til å gå på jobb og møte de som fortsetter å trakassere dem? Kanskje vente til de blir helt ødelagt?

Det var lite sykefravær på min arbeidsplass. Det vi hadde mest av var sykt-barn-dager, uten at jeg vet om noe galt ved det.  Langtidsfravær var mest vanlig blant oss eldre 55+ med fysisk sykdom. Selv var jeg sjelden syk, og ungene var stort sett friske, så vi unngikk slike mistanker om juks.  Vi hadde vel ca 2-5 dager i året hver pga influensa eller omgangssyke.  Men jeg ble syk da jeg passerte 60. Da var jeg glad for at jeg slapp å bli mistenkt for å utnytte systemet.

Jeg håper at de også vurderer ulempene når de skal diskutere sykelønnsordningen.  Selv maskiner trenger service i blant.

En ting jeg har tenkt på, er at barnefamiliene nå opplever større press enn på «min tid».  Jeg er sikker på at summen av dette ekstra presset fører til sykemeldinger.    Våre unger hadde kanskje én fritidsaktivitet, vanligvis speider, kor eller idrett.  Det medførte ikke store utgifter, dyre reiser og slikt.  Nå har de så mange forskjellige og dyre aktiviteter, så det koster både tid og penger, og går utover foreldrenes  nødvendige ro og hvile.  Det samme med ferier. Det er stadig press om opplevelsesparker og utenlandsferier, alt som bruker både tid og penger.  I tillegg er det gavepress, motepress og det ene og det andre.  På tide å roe ned litt? Nå snakket jeg vel som en gammel ugle, men skitt au.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Vel. Man kunne vel kanskje startet med å holde folket sitt mer fornøyd. Jeg tror veldig mange blir syke over å føle at de jobber for knapper og glansbilder. Ja, vi har det veldig bra i Norge sammenlignet med andre land, men vi kunne faktisk hatt det sykt mye bedre med tanke på vårt utgangspunkt. La folket få mer igjen for pengene sine. Lavere moms på mat, ingen venting i helsevesenet, tannlege på egenandelskort, nesten gratis barnehage, Sfo, briller og tannregulering til barn, lavere skatt og behovsprøvd barnetrygd. Dette er jeg helt sikkert på at folk hadde blitt lykkeligere av og derfor ønsket å gå på jobb og bidra. Norge hadde også fint kunne finansiert dette hvis vi hadde hatt politikere som var mindre opptatt av stjernestatus i Nato og EU, og derfor gir bort alle pengene våre og ressursene våre til alle andre enn sin egen befolkning. Nå sier jeg ikke at det er greit å protestere ved å bli "syk" og heve ut skattepenger men, jeg tror oppriktig talt at det et derfor mange ikke (gidder) står i arbeidslivet, og siden det er veldig lett å få sykemelding her i landet så blir den veien kort.

Anonymkode: f7524...249

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Innfør lavere skatt for dem som ikke har sykedager! Man skatter vel for å betale velferd, og hvis man selv "sparer" utgifter til egen velferd, så kan man trekke av et visst antall dager på skatten. 

(Men dette ville vel fort blitt snudd til at man da straffer dem som har sykedager i stedet for å belønne dem som ikke har det. )

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jenter? Jasså? Og er det bare unge som har sykefravær? Det er vel heller omvendt. 

Anonymkode: ddc44...07d

Ja. En gjennomsnittlig kvinne koster samfunnet 5 ganger så mye som en gjennomsnittlig mann, gjennom livsløpet. Noe å tenke på neste gang dere klager på at verden er urettferdig fordi tamponger ikke er gratis

Perspektivmeldingen, SSB | Hver kvinne koster 15,6 millioner

Anonymkode: 3e057...5b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja. En gjennomsnittlig kvinne koster samfunnet 5 ganger så mye som en gjennomsnittlig mann, gjennom livsløpet. Noe å tenke på neste gang dere klager på at verden er urettferdig fordi tamponger ikke er gratis

Det er sant men, det er jo ofte gode grunner til det da. Blant annet så skyldes veldig mye av kvinners fravær og sykdom svangerskap, permisjon, fødsler og alt som hører til å være mor. Selv om kvinner har født barn i hundrevis av år så er det fortsatt ikke helt problemfritt, det er litt risikosport å gå gravid og føde barn, både fysisk og psykisk. Og hvis noe skulle skje med barna så er det kvinnene som stort sett tar ut sykedager, omsorgslønn, pleiepenger og what not. Ja, vi har likestilling men, det er ikke til å skyve under en sten at det stort sett er kvinner som tar denne byrden. Det må du ta med i regnestykket ditt.

• Liker 7
  • Nyttig 9
Skrevet
Gagaen skrev (1 time siden):

Jeg for egen del må si at penger ikke bestemmer om jeg må ta en sykedag eller ikke. Det er det helsa som bestemmer. Jeg lurer på om noen har spurt de som er syke hva DE mener kunne være gjort. 

Jeg kan jo nevne noen ting:

- Få ned køene i helsevesenet

- Fjerne helseforetakene fra profittjag til å bli en reell del av infrastrukturen i samfunnet.

- Få mer ressurser inn i psykisk helsevern, bygge opp igjen de plassene som har blitt bygget ned, få opp døgnplasser, behandlingssteder etc.

- Arbeidslivet må tilrettelegges for de som faktisk kan være i arbeid, men som trenger tilrettelegging for det, istedetfor å skyve de rett ut fra arbeidslivet og inn på 100% uføretrygd.

- BUP og DPS må styrkes, og det må styrkes noe innmari.

- Enhver skole, uansett om det er barneskole, ungdomskole eller VGS, må få tilgang til å kunne ansette sosialarbeidere, helsepleiere, psykolog etc, som er der hver eneste dag som støtte for elevene.

Det her er bare noen av de tingene jeg kommer på _akkurat nå_. Men det er absolutt flere ting som kan gjøres for å snu trenden vi er inne i nå, men det spørs vel om politikerne er gira på å ta den debatten, for det har de ikke vært på mange, mange, mange år.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Se på hva slags yrker det er flest kvinnelige ansatte i. Pleie og omsorg, renhold, butikk osv.  Det er yrker som er belastende for muskler/skjelett, type plager som kommer høyt opp på statistikken.  

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Kvinner tjener dårligere enn menn, og har fysisk tunge yrker som sykepleier, barnehage, skole osv. 

I tillegg er kanskje lista lavere for å bli syk om lønna ikke er så god og man er sliten av for høy belastning over tid! 

Videre tar kvinner ofte mye mer enn menn hjemme, barn, planlegging av bursdager, handle gaver osv. 

I tillegg har man dårlige medisiner og behandling for mange kvinnelidelser. Å fjerne livmor er over ett års ventetid på norske sykehus på, osv. 

Synes ikke det er vanskelig å forstå i det hele tatt

Anonymkode: 5f1d7...0d0

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Forskning har bevist at dette oppkonstruerte "tredje skiftet" ikke har noe å si for sykefraværet til kvinner. Likevel fortsetter de å gnåle om det, som om det var en sannhet.

Anonymkode: 5d8a8...17e

Jeg vil gjerne ha linker til de aktuelle studiene. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du i det hele tatt lest siden du linker til?

«- Den store forskjellen skyldes i hovedsak at kvinner har lavere yrkesinntekt enn menn, sier SSB-forsker.»

Til og med overskriften er:

Hver kvinne koster 15,6 millioner: - Ingen grunn til at det skal tolkes stigmatiserende for kvinner

Forøvrig må alle utgifter knyttet til graviditet, fødsel, permisjon og komplikasjoner og senskader etter graviditet/fødsel fjernes, eller i alle fall deles likt med menn. Fordi man må være to for å lage det barnet, det er bare kvinnen som dessverre må bære den fysiske byrden og faren med at menneskeheten kan formere seg. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Blir flere friske da?

Anonymkode: 95a80...fb9

Mest sannsynlig.

Anonymkode: 55077...8b1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det som er jævlig irriterende er at en innstramming vil ramme alle, ikke bare de som dominerer i sykefraværet. Jeg har selv en alvorlig, fysisk skade som gjør det tungt å stå i arbeidslivet. Jeg trenger en fleksibilitet og en viss tilrettelegging for å kunne holde meg i jobb til pensjonsalder. Innstramminger vil ha motsatt hensikt for meg og kanskje dytte meg ut av arbeidslivet. 

Og dette fordi en  yngre generasjon av jenter ikke orker/klarer/takler en hverdag med vanlige utfordringer. Om vi skal tro det som meldes.

Anonymkode: 9a463...9af

Og dette siste avsnittet er grunnen til at folk synes det er vanskelig å snakke om. Fordi noen av dere ikke klarer å la være og være spydige, generalisere og spekulere i om det ikke er det annet kjønns svakhet som er problemet.

Anonymkode: 15024...d0e

• Liker 3
Skrevet
Perine skrev (4 timer siden):

Se på hva slags yrker det er flest kvinnelige ansatte i. Pleie og omsorg, renhold, butikk osv.  Det er yrker som er belastende for muskler/skjelett, type plager som kommer høyt opp på statistikken.  

Ja, det er jo ofte mannfolka drar frem at de har de tyngste jobbene. Men kvinner jobber i helsesektoren som både er fysisk belastende (tunge pasienter og de er underbemannet så det hender ofte nok at man er én på en person hvor man skal være to), emosjonelt belastende, i turnus (son det er forsket på er belastende), i tillegg til lavere lønn enn i privat sektor. Som alle som jobber med mennesker vet, ER det svært belastende å jobbe med mennesker (og det er både menn og kvinner i helsesektoren og barnevern enig om). Man må utvikle et veldig robust vesen, så man ikke tar med seg jobben hjem.

Og samtidig er det noe av det mest givende man kan gjøre. Men neida, la oss heller snakke om kvinnenes svakhet, liksom.

Anonymkode: 15024...d0e

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Men det er langtidsfraværet som koster mest, ikke korttidsfraværet. Nå bærer dessuten arbeidsgiver den økonomiske byrden for korttidsfravær, så karensdag vil ikke føre til reduserte utgifter for staten i særlig stor grad. Det er derfor det nok vil bli nødvendig å redusere sykepengene ved langtidsfravær (eller sannsynligvis for alt sykefravær).

For staten ja, men for helsevesenet koster korttidsfraværet mest fordi dette ikke dekkes av staten.Og merkelig nok skyter korttidsfraværet i været på fredag-søndag. 🧐

Karensdager vil spare sykehusene og kommuner for masse utgifter. 

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Vel. Man kunne vel kanskje startet med å holde folket sitt mer fornøyd. Jeg tror veldig mange blir syke over å føle at de jobber for knapper og glansbilder. Ja, vi har det veldig bra i Norge sammenlignet med andre land, men vi kunne faktisk hatt det sykt mye bedre med tanke på vårt utgangspunkt. La folket få mer igjen for pengene sine. Lavere moms på mat, ingen venting i helsevesenet, tannlege på egenandelskort, nesten gratis barnehage, Sfo, briller og tannregulering til barn, lavere skatt og behovsprøvd barnetrygd. Dette er jeg helt sikkert på at folk hadde blitt lykkeligere av og derfor ønsket å gå på jobb og bidra. Norge hadde også fint kunne finansiert dette hvis vi hadde hatt politikere som var mindre opptatt av stjernestatus i Nato og EU, og derfor gir bort alle pengene våre og ressursene våre til alle andre enn sin egen befolkning. Nå sier jeg ikke at det er greit å protestere ved å bli "syk" og heve ut skattepenger men, jeg tror oppriktig talt at det et derfor mange ikke (gidder) står i arbeidslivet, og siden det er veldig lett å få sykemelding her i landet så blir den veien kort.

Anonymkode: f7524...249

Holde folket sitt fornøyd?? 

Hva med at vi, folket, tar ansvar for vårt eget velferdssamfunn i stedetfor å peke på Noen Andre Enn Oss? 

Skrevet

kan starte med å få ned køene i helsevesenet, slik at folk raskere får behandling og deretter ut i jobb igjen. MANGE som sitter i slike køer og som etter behandling kommer seg ut i jobb.

Anonymkode: b3d6e...a28

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
issoras skrev (7 minutter siden):

For staten ja, men for helsevesenet koster korttidsfraværet mest fordi dette ikke dekkes av staten.Og merkelig nok skyter korttidsfraværet i været på fredag-søndag. 🧐

Karensdager vil spare sykehusene og kommuner for masse utgifter. 

vet nå ikke jeg når vi da kommer syke på jobb og smitter både pasienter og kollegaer. Jeg kommer til å gå på jobb med både feber og influensa ved karensdag. Om man blir effektiv?? nja, går nok trått de dagene om jeg blir like utslått som jeg pleier, så pasientene må nok smøre seg med tålmodighet. :ler: Har ikke råd til annet. Jobber ufrivillig deltid i tillegg. Unntaket er ved spy/diare for da kommer jeg ikke til å klare å kjøre bil.

Anonymkode: b3d6e...a28

• Liker 1
Skrevet

Irrasjonell bistand og irrasjonell innvandring må jo føre til noe. Da tar velferds Norge slutt.

Anonymkode: a0727...144

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Blir vanskelig for kronisk syke om de skal belastes for alle dager de må være borte da. Terskelen for å bli ufør blir nok lavere også. 

Håper derfor at vi som er kronisk syke, men likevel jobber, kan få unntak fra regel om karentsdager hvis dette blir vedtatt. 

Anonymkode: 3be5e...7a5

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er mest interessant å se hvilke bransjer som har høyest sykefravær. Kanskje er det noe riv ruskende galt der? Jeg tipper de som jobber på gulvet i  helsevesenet, barnehage og skole kommer høyt opp. Hva er det som kjennetegner de bransjene? jo, de jobber med mennesker.De har liten kontroll over arbeidsdagen sin. De har skyhøye krav fra pasienter/pårørende/foreldre/elever. Det er alltid penger som skal spares og arbeidsoppgaver som skal gjøres mer effektivt.  De har ikke mulighet til å ta hjemmekontor, hyttekontor, sydenkontor eller være hjemme når snøen laver ned i bøtter og spann og busser og trikker står. De må betale selv alt av velferdstiltak selv.   De drar aldri på seminar på hotell. Jeg tror alt dette gjør at mange møter veggen etter år i en tralt hvor alt man hører om er effektivisering og sparing og hvor man får null og niks utover lønna. 

Anonymkode: 25b6e...071

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...