Gå til innhold

Når også AP setter foten ned om sykelønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen lover har tilbakevirkende kraft i Norge. Se som allerede er uføre, sitter meget trygt i båten. Det er nye uføre det vil gå utover. Innen 10-15 år er effekten av dette snudd, og det er ca det handlingsrommet vi har.

Anonymkode: 5d8a8...17e

De vil ikke fratas retten til uføretrygd selvsagt, men nivået på trygden kan reduseres. 

Anonymkode: ddc44...07d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er langtidsfraværet som koster mest, ikke korttidsfraværet. Nå bærer dessuten arbeidsgiver den økonomiske byrden for korttidsfravær, så karensdag vil ikke føre til reduserte utgifter for staten i særlig stor grad. Det er derfor det nok vil bli nødvendig å redusere sykepengene ved langtidsfravær (eller sannsynligvis for alt sykefravær).

Anonymkode: ddc44...07d

Langtidsfraværet er like alvorlig. Når en ser de nye tallene der kvinner nå har omtrent dobbelt så høyt fravær som menn, skjønner en at dette er blitt veldig skjevt. Dette vil bli et helvetes dilemma og oppgjør fremover.

Anonymkode: 5d8a8...17e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De vil ikke fratas retten til uføretrygd selvsagt, men nivået på trygden kan reduseres. 

Anonymkode: ddc44...07d

Og det vil aldri skje. De som har trygd beholder den. Folk dør og nye uføre kommer til, disse dog med lavere trygd og dårligere kriterier. Dette går av seg selv, iom at mange uføre pr i dag er eldre og går uansett over på pensjon eller dør.

Poenget er at de som har avgang erstattes med en ny ufør som koster mindre enn den forrige.

Anonymkode: 5d8a8...17e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Langtidsfraværet er like alvorlig. Når en ser de nye tallene der kvinner nå har omtrent dobbelt så høyt fravær som menn, skjønner en at dette er blitt veldig skjevt. Dette vil bli et helvetes dilemma og oppgjør fremover.

Anonymkode: 5d8a8...17e

Hvis menn kunne tatt større ansvar for hus, hjem, barn og det tredje skiftet, hadde nok kvinners sykefravær blitt betydelig redusert. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og det vil aldri skje. De som har trygd beholder den. Folk dør og nye uføre kommer til, disse dog med lavere trygd og dårligere kriterier. Dette går av seg selv, iom at mange uføre pr i dag er eldre og går uansett over på pensjon eller dør.

Poenget er at de som har avgang erstattes med en ny ufør som koster mindre enn den forrige.

Anonymkode: 5d8a8...17e

Jo, det kan fint skje. Uføretrygda for dem som ikke er på minsteytelse kan gradvis ikke økes like mye som lønnsøkningen i samfunnet. Bare vent og se. 

Anonymkode: ddc44...07d

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei, poenget er å redusere utgifter som ikke lenger er bærekraftige. Du vet, hvis inntektene dine går ned må du redusere utgiftene dine. Hvis du ønsker 100% lønn kan du tegne en privat forsikring.

Anonymkode: 3e057...5b8

Jeg for egen del må si at penger ikke bestemmer om jeg må ta en sykedag eller ikke. Det er det helsa som bestemmer. Jeg lurer på om noen har spurt de som er syke hva DE mener kunne være gjort. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jenter? Jasså? Og er det bare unge som har sykefravær? Det er vel heller omvendt. 

Anonymkode: ddc44...07d

Nei, trenden viser dessverre at unge kvinner er overrepresentert.

Når det er sagt tar jeg det ikke for god fisk at dette vil "knekke den norske økonomien". Det er bare sprøyt herfra til evigheten. Vi har allerede brukt over 22 milliarder på krigen i Ukraina uten å mukke.  Slik ser det norske oljefondet ut akkurat nå.

https://www.nbim.no/no

Så dette maset om at uføre og syke koster Norge altfor mye er som vanlig et utslag av den vanlige forakten for syke og svake. Den sitter inngrodd i menneskesjela. Hadde det vært snakk om å spare penger er det mye mer å hente fra kaksene som snylter til seg ved å overta norske ressurser som skal komme folket til gode, penger som settes på bank i utlandet og velferdsprofitører. Men det er jo selvsagt en mye sterkere gruppe man ikke vil bråke med. Så nei, la oss ta de syke og svake igjen som vanlig. Det ligger i menneskets natur.

Anonymkode: 9a463...9af

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis menn kunne tatt større ansvar for hus, hjem, barn og det tredje skiftet, hadde nok kvinners sykefravær blitt betydelig redusert. 

Jo, det kan fint skje. Uføretrygda for dem som ikke er på minsteytelse kan gradvis ikke økes like mye som lønnsøkningen i samfunnet. Bare vent og se. 

Anonymkode: ddc44...07d

Forskning har bevist at dette oppkonstruerte "tredje skiftet" ikke har noe å si for sykefraværet til kvinner. Likevel fortsetter de å gnåle om det, som om det var en sannhet.

De som er på minstetygd vil forbli der og nye vil få det samme. Det sier seg selv.

De som har høy trygd pr i dag kan prise seg lykkelig, den tiden er snart forbi.

Anonymkode: 5d8a8...17e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det blir karensdag. Orker ikke at folk møter på jobb syke og smitter flere, det er et stort nok problem allerede i yrker hvor man ikke kan ha hjemmekontor. Også for oss som kan ha hjemmekontor er det et stort nok problem, for å være ærlig. 

Men 90% for all sykemelding utover 3 dager, 80% etter to uker, synes jeg hadde vært veldig fornuftig. 

Men ja, karensdag blir ikke bra på matbutikker, hvor deltidsansatte da ikke har råd til å være syke, presser seg på jobb og smitter både kollegaer og kunder... Også har man alle omsorgsyrkene, som barnehageansatte, lærere, sykepleiere, helsefagarbeidere osv. som man heller ikke ønsker å ha på jobb ved sykdom. 

Sendte en hjemmesykepleier ut døren her om dagen hos bestemor, der hun kom inn og hostet og harket. Sykepleieren hadde ikke munnbind på seg en gang, vel vitende om at bestemor allerede har nedsatt immunforsvar... 

Anonymkode: 79bb6...e63

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge AS går som det griner.Noe det også vil gjøre i veldig mange år. Noe som er utrolig med dagens regjering. Det med at "dessverre noe må gjøres med sykordning og uføre" er ren tatikk fra sittende regjering,og valgflesk for opposisjonen. Avledningsmannøver for å ta fokuset bort fra det rane på Nordmenn i dagligvarebutikker,dyrere og dyrere strøm,elendig kronekurs.Dårligere og dårligere politi,mer og mer udugelige tiltak som baare gjør det dyrere for folk flest.

Ola og Kari Nordmann biter lett på,for man har mistet kjøpskraft,og følelsen av å være en slags verdens elite. De syke og uføre er jo naturlig nok skylden til alt dette. Man krangler med hverandre,og politkerene får sitte i fred. 

Finnes det egentlig noe mer naivt folkeslag en Nordmenn? Jeg tviler.

 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan desverre ikke velge om man blir syk. Å bli belastet økonomisk i tillegg vil ikke hjelpe i det hele tatt. Det er MANGE andre steder staten skulle spart inn. Jeg kan komme med forslag i fleng hvis de ønsker å høre. Men lettere å angripe sykelønn enn for eksempel innvandring som ikke er bærekraftig. Vil gjerne se sykelønn regnestykket vs. Støtte til innvandrere uten jobb (prosentandelen her er jo bevist STOR)

Anonymkode: 3c0bd...430

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Blir flere friske da?

Anonymkode: 95a80...fb9

Færre som mener de er syke ja. 
 

Anonymkode: ffe0c...608

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Færre som mener de er syke ja. 
 

Anonymkode: ffe0c...608

Og dette er et ufattelig godt poeng, som foreløpig har berøringsangst hos politikerne.

Anonymkode: 5d8a8...17e

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som er jævlig irriterende er at en innstramming vil ramme alle, ikke bare de som dominerer i sykefraværet. Jeg har selv en alvorlig, fysisk skade som gjør det tungt å stå i arbeidslivet. Jeg trenger en fleksibilitet og en viss tilrettelegging for å kunne holde meg i jobb til pensjonsalder. Innstramminger vil ha motsatt hensikt for meg og kanskje dytte meg ut av arbeidslivet. 

Og dette fordi en  yngre generasjon av jenter ikke orker/klarer/takler en hverdag med vanlige utfordringer. Om vi skal tro det som meldes.

Anonymkode: 9a463...9af

Du trenger fleksibilitet og tilrettelegging - hvis du får det, burde jo ikke dette ramme deg?

Hvis du har en avtale om tillatt fravær pga. redusert kapasitet, evt. tilrettelegging for hjemmekontor enkelte dager etc., så burde det jo heller bidra til å holde deg i arbeidslivet? 

Og om nå i stedet jobbes målrettet med at alle som har en restkapasitet skal få jobbe det de kan, fremfor å sykemeldes helt, som er det man helst ønsker, så er jo det en god ting for deg? 

 

Anonymkode: 79bb6...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor syk er hun her egentlig?

https://www.nrk.no/nyheter/krf-nestleder-ida-lindtveit-rose-sykmeldt-1.17032172

Gubben har blitt tatt i å være en drittsekk, og hun nå sykemeldt. Tilfeldig? Neppe!

Og hva med da Sandra Boch ble sykemeldt etter å ha plagiert? Og Rødt-lederen som ble sykemeldt etter å ha blitt tatt i tyveri? Og hva med Høyre-ordføreren i Stavanger som ble sykemeldt så snart det kom ut at hun trakk seg etter å ha brukt partiets midler til private formål?

Jeg tenker de bør feie for sin egen dør først.

Er for en gangs skyld enig med Hegnar:https://www.finansavisen.no/politikk/2024/09/05/8176212/en-rar-politikersykdom

Den er bak betalingsmur, men oppsummert her:

https://inyheter.no/06/09/2024/hegnar-politikere-bruker-sykemelding-som-fluktrute-en-rar-politikersykdom/

Anonymkode: 46233...795

Åpenbart nødvendig å feie for egen dør, men flere av disse (Røse) står nok i en mye dypere livskrise enn mange av oss noensinne vil oppleve. For åpen scene og garantert mye sjikane. Hvis hun i det hele tatt klarer å stå på to ben synes jeg hun er imponerende. 

Anonymkode: ffe0c...608

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jenter? Jasså? Og er det bare unge som har sykefravær? Det er vel heller omvendt. 

Anonymkode: ddc44...07d

Det er flere menn med ung ufør enn kvinner.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/tabeller/mottakere-av-uforetrygd-etter-kjonn-og-alder.pr.30.06.2015-2024.antall

De under 30 år totalt:

Menn: 11 828
Kvinner: 10 255

Men siden politikere heller vil ha prosent framfor antall (for det ser faktisk verre ut selv når det er små økninger i antall siden grunnlaget er relativt lavt).
 

Mottakere av uføretrygd, etter kjønn og alder. Pr. 30.06.2015-2024. Prosent.

18-19 år: 0,4 %
20-24 år: 1,8 %
25-29 år: 3,7 %

Kvinner:
18-19 år: 0,3%
20-24 år: 1,3%
25-29 år: 3,1%

Menn:
18-19år: 0,6 %
20-24 år: 2,6 %
25-29 år: 4,5 %

Her ser man at menn er langt oftere 100% uføre enn kvinner når man er under 30 år. Dette endrer seg varig først fra passert 50 år.

 https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/tabeller/mottakere-av-uforetrygd-etter-kjonn-og-alder.pr.30.06.2015-2024.antall

 

Økning i legemeldt sykefravær  https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/sykefravar-statistikk/sykefravar

Det legemeldte sykefraværet i 2. kvartal 2024 er 5,9 prosent som er en økning fra samme kvartal året før (+ 7,1 %). Sykefraværet for menn har økt med 5,2 prosent, mens kvinners sykefravær har økt med 8,3 prosent.

Sykefraværet er høyest innen helse- og sosialtjenester (8,6 %). Faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting hatt størst økning dette kvartalet (+ 14,1 %).

Sykdommer i luftveiene har fortsatt en nedgang (- 7,4 %). Økningen er størst for psykiske lidelser (+ 15,1 %), etterfulgt av sykdommer i nervesystemet (+ 11,5 %). Muskel- og skjelettlidelser er årsak til flest tapte dagsverk og sykefravær med disse diagnosene har hatt en økning på 4,4 prosent.

 

De har altså ikke med egenmeldinger her.

Anonymkode: 46233...795

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre å stramme inn enn faktisk gjøre noe som vil redusere fraværet. Alle blir friske med mindre lønn, bare se på de som har minst uføre de jobber de🙄
Ruste opp helsevesenet både somatisk og i psykiatrien, når man står i 6 måneder i kø for å få en operasjon, så må man ha opptrening på 3 måneder etterpå sier seg selv at vi har unødvendig mye fravær.
Helsevesenet brukte 10 år på å gi meg hjelp mot min sykdom, 10 år med sykemeldinger av og på, ti år som har brutt kroppen min fullstendig ned. Nå jobber jeg meg opp for å bli meg selv igjen, trener, spiser og sover riktig.
Dette tar tid å bygge opp en kropp som norsk helsevesen svekket med sin inkompetanse  og jeg er mindre borte fra jobb, men fortsatt høyere fravær enn normalt. 
Synes politikere og personer som tror redusert lønn gjør oss friskere er rett og slett dumme, man må se på helheten

Anonymkode: 9490b...1cb

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og når vi snakker om kvinnersfrsvær da, men et helsevesen som himler med øynene når kvinner kommer inn med en sykdom. Det sitter bare i hode på oss kvinner.
Endometriose, andeomyose, skader etter fødsel, osv er bare noe vi kvinner finner på. Vondt under menstrasjon er oppspinn, altså kvinnehelse er en vits i Norge, ikke blir det bedre heller så vi kan begynne der isteden for å kutte på sykepenger 

Anonymkode: 9490b...1cb

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Forskning har bevist at dette oppkonstruerte "tredje skiftet" ikke har noe å si for sykefraværet til kvinner. Likevel fortsetter de å gnåle om det, som om det var en sannhet.

De som er på minstetygd vil forbli der og nye vil få det samme. Det sier seg selv.

De som har høy trygd pr i dag kan prise seg lykkelig, den tiden er snart forbi.

Anonymkode: 5d8a8...17e

Det er rart at forskningen ikke hører på det kvinner forteller. Skulle nesten tro forskningen var utført av.. ehm.. menn. 

Anonymkode: 5d2b9...3be

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er rart at forskningen ikke hører på det kvinner forteller. Skulle nesten tro forskningen var utført av.. ehm.. menn. 

Anonymkode: 5d2b9...3be

Må legge tid: forskningen = undersøkelser besvart av menn. 

Anonymkode: 5d2b9...3be

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som tjener over 6G? Er jo allerede inntektstap å være sykemeldt - og hvis man da gir 80-90% av 6G så kan jo det å være syk ende opp med økonomisk krise. 

Anonymkode: c7c4b...7de

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...