Gå til innhold

Valp alle barn skal hilse på

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan hindre alle barn å hilse på en valp når vi er ute å går? Ungene løper etter oss bare for å kose valpen og det er veldig plagsomt. Hvordan kan jeg si i fra på en pen måte? Jeg pleier å si Nei og at vi trener. Men barna blir så lei seg da.

Anonymkode: a2e8e...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du tåle at barna blir lei seg. Eller trene steder det ikke er barn.

Anonymkode: 7df96...47b

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da må du tåle at barna blir lei seg. Eller trene steder det ikke er barn.

Anonymkode: 7df96...47b

Det er barn overalt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er barn overalt her.

Tren eg annet sted står det.

Anonymkode: 431a8...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare "Nei dessverre, den synes det er litt skummelt å bli klappet på av fremmede, men det er veldig fint at dere spurte".

Til unger som kommer løpende i full fart med null antydning om at de har tenkt å spørre først (som heldigvis skjer sjeldent), så holder jeg opp ene hånden og sier høyt og tydelig "Nei, beklager, dere får ikke hilse på". 

Anonymkode: e1596...5ad

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tren eg annet sted står det.

Anonymkode: 431a8...819

Men er sånn bare om vi skal ut og ned i garasjen til bilen også så hvordan kan jeg trene ett annet sted da?

Jeg må få lov til å gå tur alene med hunden der jeg bor uten å bli forstyrret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er sånn bare om vi skal ut og ned i garasjen til bilen også så hvordan kan jeg trene ett annet sted da?

Er vel nå i den perioden han er en valp da? Er vell ikke valp for alltid? 

Anonymkode: 83a78...a19

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I en perfekt verden skulle det vært mulig. Men i virkeligheten må man bite i det sure eplet dersom man går med hunden i nabolaget. Jeg har ei liten kosehund på 2.5 kg, klart all verdens barn skal klappe og klisse og klasse på den hver gang vi går i nabolaget. Så løsningen er å kjøre en kilometer unna, gå inn i skogen eller langs vei hvor det ikke florerer av barn. 

Anonymkode: 24c84...a26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær en sånn sur kjerring

om 2 år, 2 korte år så er dette en svær rottweiler barna går omveier for å ikke møte

Anonymkode: 14d59...82b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sier bare "Nei dessverre, den synes det er litt skummelt å bli klappet på av fremmede, men det er veldig fint at dere spurte".

Til unger som kommer løpende i full fart med null antydning om at de har tenkt å spørre først (som heldigvis skjer sjeldent), så holder jeg opp ene hånden og sier høyt og tydelig "Nei, beklager, dere får ikke hilse på". 

Og dette må være helt greit! Dyr er ikke til for å nikoses av fremmede, barn eller voksne. Faktisk en  viktig ting barn skal lære (av foreldrene sine).

Anonymkode: 934f8...579

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt settingen, eller hvor store barna er, men "beklager valpen trener, og hvis dere hilser nå forstyrrer det treningen" og kanskje "så koselig at dere syns valpen er søt". Hvis det er foreldre i nærheten, tenker jeg det er best å si i fra til dem. Mine barn får ikke løpe bort til eller etter andres hunder. De spør ofte om de får hilse da. Og det hender rett som det er at de får nei, gjerne med begrunnelsen at hunden ikke er så vant til barn eller er redd for barn. 

Hvis det er de samme barna som ofte vil hilse på hunden, kan de kanskje få være med på treningen en gang i mellom? Og hvis de løper etter hunden, tenker jeg det er fint at du som voksen ber dem la være med det. Og gjerne viser dem hvordan de kan hilse på en god måte, hvis valpen vil og det passer. Vår hund er voksen, og vekker litt mindre interesse for barn nå, samt at hun er veldig vant til barn og bryr seg lite om dem med mindre de har leverpostei noe sted. Men spør barn om å få hilse, så sier jeg ja hvis vi har tid, men viser dem. F.eks. at de skal la hunden velge om hun vil hilse, lese hunden og at de ikke skal ikke skal bøye seg over eller klappe oppå hodet, som de gjerne gjør om en ikker sier noe. Det er altså svært sjelden stadig nye grupper av unger kommer løpende gjennom en treningstur nå som vi ikke har søt liten valp mer da. Så jeg kan se for meg at problemstillingen er en litt annen for deg.  

Anonymkode: 3e55e...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra at valpen bare er en baby, og at de skal få kose med den når den blir eldre. For den del gi dem noen godbiter og si at de kan få kaste dem på bakken til valpen. Barn forstår dette når de blir forklart det på en enkel måte. 

Anonymkode: df5e1...d22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Si ifra at valpen bare er en baby, og at de skal få kose med den når den blir eldre. For den del gi dem noen godbiter og si at de kan få kaste dem på bakken til valpen. Barn forstår dette når de blir forklart det på en enkel måte. 

Anonymkode: df5e1...d22

Dårlig råd. Når barn først har fått lov å hilse og gi godbiter/kos til en valp eller hund, vil de komme løpende hver eneste gang de ser den ute på tur. 

Ts må bare bli mer bestemt. Det kan føles veldig uhøflig å si nei til barn, men når man først har sagt nei til alle barna i nabolaget, vil de til slutt ikke lenger komme bort, og ts får gå i fred og ro. Min erfaring er at barn tar "nei" veldig fint. Voksne er faktisk verre; de blir ofte litt snurt når de får høre nei. 

Jeg går ofte forbi en barneskole med mine to. De første gangene kom alle og ville hilse. Jeg sa bestemt men høflig i fra om at hundene ikke ønsker klapp og kos fra fremmede, men at det er kjempefint at de (barna) spør så pent. Barna fant fort ut at her var det ikke noe og hente, så nå får vi gå forbi i fred og ro.

Jeg har gjort det samme med nabobarna, for jeg ønsker ikke å måtte stoppe opp på hver eneste tur hele året (og spesielt på sommeren når alle barna er ute hele tiden). Fordi de ikke har noen forventninger om klapp og kos når de ser oss gå forbi (fordi jeg alltid har sagt nei), så slipper jeg at de kommer løpende. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ikke vær en sånn sur kjerring

om 2 år, 2 korte år så er dette en svær rottweiler barna går omveier for å ikke møte

Anonymkode: 14d59...82b

Ikke vær en kjip AB-bruker. Lær kidsa dine å ikke løpe mot en hund. 🙄

Anonymkode: 35dcc...974

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hund så fikk barna beskjed om å sette seg på huk og strekke ut hånda. Jeg forklarte at hunder hilser med snuta, og at når den går unna så er den ferdig med å hilse. Jeg forklarte at hundene kunne skvette hvis de prøvde å klappe dem så det måtte de ikke gjøre. De fikk heller ikke gå etter hundene når hundene gikk unna. 

Hadde to 6 kilos hunder.

Anonymkode: b2ab9...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er en korona hund og hilset minimalt på fremmede i den viktigste sosialiseringsperioden, resultatet er en hund som ikke har forventninger eller interesse i fremmede.

Du må sette grenser for valpen din. Dersom det passer  sier jeg fint til barna at de kan hilse om hunden vil, hun lukter på de og går bort. Barna tar da hintet og går videre. Går alltid med tørrfor i godbitveska, lar barna gi henne en og en tørrforbit. Barna får interaksjon med hunden uten at hun må klappes mot sin vilje, og hunden forbinder barn med noe positivt. Vinn vinn. Noen ganger sier jeg at det ikke passer nå og det aksepterer de

Anonymkode: fbeee...e33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare nei og så får dem bare bli lei seg, ikke mitt problem. 

Anonymkode: 79ef6...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be unga pelle seg vekk. Hva er problemet med at de blir lei seg? Hunder er ikke en attraksjon for unger, de har godt av å lære seg at hunder er dyr man skal vise respekt for.

Anonymkode: 95926...112

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...