AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #1 Skrevet 5. september 2024 I noen jobbannonser står det at personen må sikkerhetsklareres (på ulike nivå). Hvis man blir ansatt i en slik stilling, og så blir man ikke sikkerhetsklarert, hva skjer da? Får man sparken? Dette tar ofte lang tid såvidt jeg har skjønt, og da har man jo sagt opp jobben man har fra før og skrevet ny kontrakt/startet i den nye jobben. Noen med erfaring som kan fortelle hva som skjer? Anonymkode: 95ef0...f95
nyhetsstrømmen Skrevet 5. september 2024 #2 Skrevet 5. september 2024 Om stillingen krever sikkerhetsklarering og du mot all formodning ikke blir klarert så får du ikke jobben nei. Blir som regel ikke ansatt før slikt er på plass. 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #3 Skrevet 5. september 2024 Men jeg har hørt at det kan ta opp til et år før man får svar på sikkerhetsklarering. Stemmer ikke det da? De kan jo ikke bruke et år på en ansettelse. Anonymkode: 95ef0...f95
nyhetsstrømmen Skrevet 5. september 2024 #4 Skrevet 5. september 2024 Usikker på hvordan det er med tidsperspektiv i det sivile men antar at man har en stor fordel i søknadsprosessen om man er klarert fra før av. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #5 Skrevet 5. september 2024 Du må ha sikkerhetsklarering på plass først. Det er forskjellige nivåer på dette, og mulig de tar ulik tid. Jeg har aldri hørt om noen som har ventet et år nei. Anonymkode: b5f44...8a5 4 1
nyhetsstrømmen Skrevet 5. september 2024 #6 Skrevet 5. september 2024 Du får sikkert en midlertidig kontrakt og arbeid som ikke omhandler sensitiv informasjon i vente på sikkerhetsklareringen
nyhetsstrømmen Skrevet 5. september 2024 #7 Skrevet 5. september 2024 Just now, AnonymBruker said: Du må ha sikkerhetsklarering på plass først. Det er forskjellige nivåer på dette, og mulig de tar ulik tid. Jeg har aldri hørt om noen som har ventet et år nei. Anonymkode: b5f44...8a5 Det går fint an, kombinasjon av veldig lang kø og informasjon som er vanskelig å oppdrive kan gjøre denne tiden laaaang. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #8 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må ha sikkerhetsklarering på plass først. Det er forskjellige nivåer på dette, og mulig de tar ulik tid. Jeg har aldri hørt om noen som har ventet et år nei. Anonymkode: b5f44...8a5 Vel, for å bli sikkerhetsklarert må en bedrift dokumentere behovet for at du skal sikkerhetsklareres... Det er ikke mulig søke om sikkerhetsklarering av seg selv uten begrunnelse i ett arbeidsforhold eller lignende... Hvis man ikke er sikkerhetsklarert via tidligere arbeidsgiver må den nye arbeidsgiveren delta i prosessen. Vanligvis får man svar innen tre måneder. Anonymkode: d118f...cff 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #9 Skrevet 6. september 2024 Jeg vil tro at de aller fleste som søker på sånne jobber kan vite på forhånd om de blir sikkerhetsklarert eller ikke. Min mann var til intervju på en sånn jobb og ble stilt visse spørsmål som gikk på dette. Spørsmål som avgjør om klareringen går i boks. Han fikk tilbud om jobben før klareringen var ferdig og fikk da beskjed om at den kunne ta noen mnd. Nå takket ikke han ja til jobben så han vet ikke hvor lang tid det hadde tatt. Men når en blir stilt sånne spr på intervju og ikke svarer ærlig så er det ens egen feil dersom klareringen ikke går gjennom tenker jeg. Anonymkode: 9ab16...74e 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #10 Skrevet 6. september 2024 Man vet jo gjerne selv, etter dialog, at man vil bli sikkerhetsklarert. Er man usikker holder man seg unna slike jobber. Gikk selv et løp der jeg måtte dokumentere helt fri vandel. Da er det jo ganske idiotisk å gå inn i studier og praksis om du vet at vandelsattesten vil tippe hele lasset på tampen. Anonymkode: 0b32f...103 3
Gjest takinova Skrevet 6. september 2024 #11 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): I noen jobbannonser står det at personen må sikkerhetsklareres (på ulike nivå). Hvis man blir ansatt i en slik stilling, og så blir man ikke sikkerhetsklarert, hva skjer da? Får man sparken? Dette tar ofte lang tid såvidt jeg har skjønt, og da har man jo sagt opp jobben man har fra før og skrevet ny kontrakt/startet i den nye jobben. Noen med erfaring som kan fortelle hva som skjer? Anonymkode: 95ef0...f95 Du får vel ikke jobben før du er klarert, evt. står det i kontrakten at stillingen ikke kan inntres uten klarering.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #12 Skrevet 6. september 2024 Vi har en rekke stillinger hvor man må ha sikkerhetsklarering. Det blir selvsagt opplyst om i stillingsannonsen, og man får ikke arbeidskontrakt før klarering er på plass. Som regel går det rimelig kjapt, tar det tid er det en risiko arbeidstaker må ta. Kriteriene for sikkerhetsklarering kan man sette seg inn i, og er det noen forhold som kan være til hinder for klarering, så bør man være kjent med det på forhånd, og være innstilt på at det kan ta lengre tid enn vanlig (eller bli avslått). Anonymkode: 8a0cd...17e 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #13 Skrevet 6. september 2024 Jeg startet i en jobb som krevde sikkerhetsklarering nå før sommeren. Fikk jobbtilbudet før jul i fjor, takket ja og skrev kontrakt. Etter dette ble det sendt søknad om sikkerhetsklarering. Fikk beskjed om at det kunne ta inntil et år, neppe under 6 måneder å få svar. Nå gikk det fortere for meg, så jeg hadde klareringen på plass før jeg begynte i stillingen. Dersom jeg ikke hadde fått svar, så hadde jeg allikevel begynt, men det hadde vært begrensninger for hvilke oppgaver jeg kunne ta, informasjon jeg fikk tilgang til osv. Det er nivåer av sikkerhetsklarering. Dersom jeg ikke hadde fått sikkerhetsklarering, hadde kontrakten min vært ugyldig og jeg hadde stått uten jobb. Dette var jeg ikke spesielt bekymret for fordi jeg visste jo at hverken jeg eller noen i min nærmeste omgangskrets var noen sikkerhetsrisiko. En ting som er verdt å tenke på er at man hele tiden må melde fra, dersom det skulle oppstå ting som potensielt kan påvirke klareringen din. Hvis jeg plutselig skulle havne i et økonomisk uføre og få betalingsanmerkninger og den slags, for eksempel, må jeg melde fra om dette. Det betyr ikke at det er automatikk i at jeg da vil miste klareringen min, men dersom jeg ikke selv melder fra vil det fort bli oppfattet som et større problem. Anonymkode: 46a25...e41 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #14 Skrevet 6. september 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Dersom jeg ikke hadde fått sikkerhetsklarering, hadde kontrakten min vært ugyldig og jeg hadde stått uten jobb. Anonymkode: 46a25...e41 Sakset ut det meste av meldingen din, for vil bare påpeke at slik er det hos oss og. Skriver under arbeidsavtale, men om man ikke får sikkerhetsklareringen så er avtalen ugyldig, noe som selvfølgelig også står i avtalen. Så hos oss ville svaret til spørsmålet TS lurer på være at man mister arbeidsforholdet om man ikke får klarering. Anonymkode: 8ced0...40e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #15 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Man vet jo gjerne selv, etter dialog, at man vil bli sikkerhetsklarert. Er man usikker holder man seg unna slike jobber. Gikk selv et løp der jeg måtte dokumentere helt fri vandel. Da er det jo ganske idiotisk å gå inn i studier og praksis om du vet at vandelsattesten vil tippe hele lasset på tampen. Anonymkode: 0b32f...103 Noe vet man jo. Men for de strengeste sikkerhetsklareringene må også nærmeste familie klareres, og det er ikke alltid alt man vet om sine nærmeste. Jeg har et familiemedlem som har en slik klarering, og jeg måtte også sjekkes. Denne slektningen vet jo ikke alt om meg, men heldigvis er jeg ganske så grei, da. 🤣 Anonymkode: a5ed3...c12
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #16 Skrevet 6. september 2024 Hvis du har utenlandsopphold som har vart i mer enn ni måneder, kan klareringen ta lang tid. Tilknytning til fremmede stater er hovedgrunnen til at folk ikke blir klarert. Anonymkode: 25112...111 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #17 Skrevet 6. september 2024 Ser en over sier at det ikke kan ta 1 år, men det er bare tull. Det kan faktisk ta opp mot 2 år. I flere sånne jobber kan man starte i jobben uten at sikkerhetsklareringen er ferdig, men man kan da ikke gjøre visse arbeidsoppgaver eller få sett visse dokumenter osv. Hvis man da får avslag på sikkerhetsklareringen etter oppstart, så vil man bli sagt opp og i praksis stå uten jobb. Jeg har hørt om 2 tilfeller hvor dette har skjedd, men jeg tror ikke det er veldig vanlig. Ofte vet man jo selv om man ligger godt an til en sikkerhetsklarering eller ikke. Anonymkode: 1b5ac...190 2
Anonymma Skrevet 24. september 2024 #18 Skrevet 24. september 2024 (endret) . Endret 6. oktober 2024 av Anonymma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå