Gå til innhold

Hvordan snakke med samboer om PMDD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hele livet slitt med det jeg har trodd har vært kraftig PMS og humørsvingninger. Har stort sett hatt både god selvinnsikt og selvironi knyttet til eget hode og følelsesliv de to ukene før mens. Etter fødsel for et år siden ble det imidlertid klart for meg at dette på ingen måte er normalt og livet blir skremmende bekmørkt når det står på som værst. Det føles ikke ut som meg lenger. Nrk hadde en artikkel om pmdd ( https://www.nrk.no/sapmi/xl/pmdd-gjor-det-vanskeligere-for-ida-a-komme-seg-gjennom-hverdagen-1.16835194 ) og jeg innså at dette er jo meg.

Og så over til problemet: jeg har prøvd å snakke med samboer om temaet og om hvordan jeg har det *egentlig* før mensen, men opplever at det blir fleipet bort med kommentarer som «drageuka», «jeg får holde meg borte da», «si fra når det er over» og en holdning om at dette bare er en slags tullete mensenmyte. Sendte han artikkelen, men tror aldri han leste den. Vi har en person i nær familie som sliter med tung psykiatri, herunder depresjon som han mer eller mindre håndterer hverdagen for. Han bistår døgnet rundt og har gjort det de siste 30 årene. Jeg har derfor kviet meg noe enormt for å lufte mine egne problemer og innerste tanker og vil jo egentlig bare være mitt normale happy go lucky. Derfor er jeg litt overrasket over at han tuller det bort og nærmest avfeier det med at jeg får kjøpe mer sjokolade før mensen. Han skjønner liksom ikke alvoret.

Anonymkode: 5d680...383

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vil aldri forstå det. Jeg sender kalender oversikt hver måned så han vet hvilken dager som er de verste. Han vet hvor sterkt det påvirker meg og jeg har spurt om ekstra omsorg rundt den tiden. Ender med at han viser null forståelse og faktisk oppfører seg som en idiot. Ingen mann har klart å støtte meg. Hvor finner man de som kjøper sjokolade til en og stryker på deg? Uten at det alltid må ende i sex. 

Anonymkode: fd2ec...a9e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest goodbeforelong
Skrevet

Sett av tid, og forklar inngående. Noe vil nok synke inn. Men det holder ikke å gjøre det en gang. Det må holdes varmt. Og ja, vi menn vil nok aldri helt forstå alt. Men én forståelse hjelper massevis.

Lykke til 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...