Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet
Littelulla skrev (15 timer siden):

Jeg forholder meg til det som er blitt opplyst: at leger har tatt kontakt fordi de er interessert i dataen. Hva, hvordan, hvorfor - dette har jeg ikke tatt stilling til med hensyn til min kommentar om at det er flott dersom dette (PF sin jobb sammen med leger eventuelt da) gir noen ny kunnskap. 

Jeg har overhodet ikke noe tro på at ekte leger har kontaktet han ang dette. Det finnes jo systemer for dette allerede. Pubmed f.eks. som har eksistert i årevis. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Han er jo dritsmart da. Og super kreativ. Tegner jo som en gud, synger, språk. Om han kan bidra inn i lipødem er jo det gull

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
leetha skrev (45 minutter siden):

Han er jo dritsmart da. Og super kreativ. Tegner jo som en gud, synger, språk. Om han kan bidra inn i lipødem er jo det gull

Å være kreativ og interessert i AI er bra, men det erstatter ikke medisinskfaglig forståelse. Når man i tillegg mangler kunnskap om forskningsmetode og datakvalitet blir det fort mer støy enn innsikt. Å samle mye data er ikke det samme som å kunne skille troverdige kilder fra anekdoter. Det er lett å undervurdere hvor mye arbeid og innsikt som ligger bak kvalitativ og kvantitativ forskning når man ikke selv har stått i det.  Problemet her er jo at PF virker til å tro at problemet (og løsningen) på lipødem er at forskere og leger ikke vet hvordan de skal samle inn nok data. Det stiller seg i rekken av overforenklede løsninger som han har en tendens til å promotere.

• Liker 6
  • Nyttig 9
Skrevet
leetha skrev (3 timer siden):

Er han så smart?🤔

• Liker 11
Skrevet
AntiBullshit skrev (11 timer siden):

Det han holder på med heter data scraping. Det er helt enkelt at man samler inn all data som f.eks. inneholder ordet lipødem. Det er som å fiske med en gigantisk håv. Og hva skjer når man fisker med gigantisk håv? Jo, du får masse dritt som du ikke ønsker/trenger og som ikke er spiselig. Det er ingen vurdering av datakvalitet i det oppsettet han driver å skryter av, han bare namedropper programmeringsspråk og dataformat i håp om at folk skal bli imponert eller noe. Han gjemmer seg bak «store ord» og terminologi som folk flest kanskje ikke har noe forhold til. For min del så oppfatter jeg at nevner ting for at det han holder på med skal fremstå komplisert, ikke for å være forklarende eller opplysende. F.eks. valgte han å fokuser mye på at han måtte bruke javascript for å konvertere data fra json-format til et format som AIen kunne behandle. Det er som å bruke veldig mye tid på å forklare at man fikk eggeskall i røra og måtte bruke skje for å fjerne det. Datakonvertering er ikke groundbreaking på noe vis i 2025. Jeg skal love deg at de som forsker på dette har en langt mer solid forståelse for hvordan man gjennomfører en literaturgjennomgang både med og uten AI, javascript, Python, json og alle andre «verktøy» som PF tydeligvis har et stort behov for å smykke seg med. I tillegg så virker det som at PF tror at forskning handler om å samle inn mest mulig data, kvaliteten er det ikke så nøye med. Det er bare veldig innlysende at mannen aldri har vært i nærheten av et universitet eller forskningsmiljø, og at han er enormt naiv når det kommer til hvordan ulike ting funker - alt fra havrekjeks til lipødem tror han liksom at han har funnet løsningen på, at han vet noe som ingen andre har tenkt på osv. Noe som jeg kan tenke meg oppleves litt provoserende all den tid han og fruen bare går og sysler for seg selv hjemme og på nærbutikkene. Han tror virkelig at han kan «outsmarte» alle. Selvtillit er jo vel og bra, men uten ydmykhet og selvinnsikt for egne begrensinger så bikker det fort over i en overforenklet virkelighetsoppfatning.

Min kommentar var ifht om han kommer med noe nytt om forskning på lipødem. Selvsagt gjør han ikke det, og det har han heller ikke påstått. Om han har kastet bort egen tid og trolig funnet opp hjulet på nytt? Helt sikkert. Men jeg tror intensjonene hans er gode. 

• Liker 5
Skrevet
leetha skrev (17 timer siden):

Hva baserer du det på? Jeg har heller inntrykk av at han forstår svært lite av svært mye.

• Liker 8
  • Nyttig 8
Skrevet

Manien når nye høyder, ser jeg. Tror han helt på ekte at dersom teorien hans stemmer, så setter Norge AS igang med å produsere ett medikament som virker til alle som vil ha? Vet han ikke hvordan legemiddelindustrien virker?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Palmemor skrev (4 timer siden):

Manien når nye høyder, ser jeg. Tror han helt på ekte at dersom teorien hans stemmer, så setter Norge AS igang med å produsere ett medikament som virker til alle som vil ha? Vet han ikke hvordan legemiddelindustrien virker?

Det værste er at han sitter og gir desperate folk forhåpninger om at HAN har funnet en kur, på bare noen dager.. Dette har blitt forsket på i flere år, i flere land og jeg nekter å tro at dette er noen kvikk fiks. Jeg har venninner som har dette, og jeg vemmes over hvordan han sitter og påtar seg frelser rollen i dette! Og hva er så kuren? Jo, et stoff som er ulovlig i medisinbruk i Norge. Men han har jo sjekket strafferammen på å innføre dette stoffet, som er opptil 2 års fengsel. Kanskje en ide å stoppe der, stole på at det kanskje er forbudt av en god grunn.. Men neida, han lover å ikke gi seg hvis forskeren stopper det her. Og da lurer jeg på om han har tenkt å innføre stoffet for så å prøve det ut på noen med lipødem? Han er pinadø helt sprø i hodet på dette feltet!! 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Pigaloppa skrev (2 minutter siden):

Det værste er at han sitter og gir desperate folk forhåpninger om at HAN har funnet en kur, på bare noen dager.. Dette har blitt forsket på i flere år, i flere land og jeg nekter å tro at dette er noen kvikk fiks. Jeg har venninner som har dette, og jeg vemmes over hvordan han sitter og påtar seg frelser rollen i dette! Og hva er så kuren? Jo, et stoff som er ulovlig i medisinbruk i Norge. Men han har jo sjekket strafferammen på å innføre dette stoffet, som er opptil 2 års fengsel. Kanskje en ide å stoppe der, stole på at det kanskje er forbudt av en god grunn.. Men neida, han lover å ikke gi seg hvis forskeren stopper det her. Og da lurer jeg på om han har tenkt å innføre stoffet for så å prøve det ut på noen med lipødem? Han er pinadø helt sprø i hodet på dette feltet!! 

Også bruker han en LLM, en stor språkmodell. Altså en type kunstig intelligens som er designet for å produsere tekster som ligner på noe et menneske kunne ha skrevet. Det er ikke en type teknologi som er lagd for å kvalitetssikre informasjon eller bry seg om faktafeil, så lenge teksten er av grammatisk og semantisk høy kvalitet så har en LLM gjort jobben sin. Den forklaringen han hadde på hva an API er var dessuten helt på jordet. En API er helt enkelt noe som gjør det mulig for to applikasjoner å «snakke» sammen, ved at de utveksler data. Det er f.eks. et API som gjør det mulig å logge inn på ulike nettsider med facebookprofilen sin, eller Google-kontoen sin, eller Vipps eller hva det måtte være. Da er det et api som sørger for at de to ulike plattformene «snakker sammen» for å verifisere at du er eieren av f.eks. Vippskontoen din. PF sammenligner et API med en motor, og det er igjen en måte å overkomplisere hva et api gjør. 

Et API er ikke en «motor» som gjør noe av seg selv, det er snarere et sett med regler og verktøy som utviklere bruker for å få systemer til å samhandle. Derfor gir det mer mening å beskrive et API som en «oversetter» eller en «dørvakt» mellom systemer, enn som en komplisert fysisk maskin. Men det er klart, teknologi som bare oversetter noe høres jo ikke like imponerende eller komplisert ut.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AntiBullshit skrev (14 minutter siden):

Også bruker han en LLM, en stor språkmodell. Altså en type kunstig intelligens som er designet for å produsere tekster som ligner på noe et menneske kunne ha skrevet. Det er ikke en type teknologi som er lagd for å kvalitetssikre informasjon eller bry seg om faktafeil, så lenge teksten er av grammatisk og semantisk høy kvalitet så har en LLM gjort jobben sin. Den forklaringen han hadde på hva an API er var dessuten helt på jordet. En API er helt enkelt noe som gjør det mulig for to applikasjoner å «snakke» sammen, ved at de utveksler data. Det er f.eks. et API som gjør det mulig å logge inn på ulike nettsider med facebookprofilen sin, eller Google-kontoen sin, eller Vipps eller hva det måtte være. Da er det et api som sørger for at de to ulike plattformene «snakker sammen» for å verifisere at du er eieren av f.eks. Vippskontoen din. PF sammenligner et API med en motor, og det er igjen en måte å overkomplisere hva et api gjør. 

Et API er ikke en «motor» som gjør noe av seg selv, det er snarere et sett med regler og verktøy som utviklere bruker for å få systemer til å samhandle. Derfor gir det mer mening å beskrive et API som en «oversetter» eller en «dørvakt» mellom systemer, enn som en komplisert fysisk maskin. Men det er klart, teknologi som bare oversetter noe høres jo ikke like imponerende eller komplisert ut.

Skremmende 😠

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Palmemor skrev (5 timer siden):

No lefler du med diagnosar du veit lite om😅

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
oss-to skrev (1 minutt siden):

På lik linje som at folk sier «jeg får fnatt» så går det an å si at manien når nye høyder. Han oppfører seg manisk. Og hva vet du om hva jeg vet om det?

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
Zenhouse skrev (På 4.7.2025 den 17.15):

Jeg har bare sett screenshot av det har han gjort. Oppfattet det som om han jobbet hele natta med dette og allerede nå ligger det en haug med data klart, leger må bare kontakte ham for å få tilgang til dette. ( han sier de allerede har gjort det). Godt mulig han ikke tror han fant  en løsning over natta. Jeg synes alikevel det er spenstig av ham å tro at han gjør noe helt unikt innenfor lipødem-forskning. Det er nylig publisert både europeiske og amerikanske konsensus utalelser om diagnostikk og behandling av lipødem. Norge er som sagt inne i sitt fjerde år med systematisk lipødem-forskning, og tyske myndigheter har et lignende studie på gang nå som forventes å gi viktige vitenskapelige svar på behandling av lipødem. Da blir et sånt spontant : «hey- jeg setter AI på saken, dette kan gi uante muligheter for et gjennombrudd» litt umusikalsk i mine ører. Men fører det til noe, skal jeg være den første til å legge meg flat. 

Hvor har han lagt ut alt dette?

Jeg har faktisk aldri hørt om fyren før i dag, da noen la ut bilde av han i Lipødemgruppa og hyllet han for at han skal forske på Lipødem. 

Skrevet
oss-to skrev (2 timer siden):

Han oppfører seg manisk 

• Liker 8
Annonse
Skrevet
Pigaloppa skrev (11 minutter siden):

Han oppfører seg manisk 

Vi får være ueinig der. Eg ser  eit ekte, personleg og informert engasjement, og ikke en manisk impuls. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Gaia skrev (2 timer siden):

Jeg har faktisk aldri hørt om fyren før i dag, da noen la ut bilde av han i Lipødemgruppa og hyllet han for at han skal forske på Lipødem. 

Har lagt det ut på sin snap-konto. 

Skrevet
Gaia skrev (6 timer siden):

Har han tatt doktorgrad på chat gpt da eller..?!

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Isola2 skrev (11 timer siden):

Har han tatt doktorgrad på chat gpt da eller..?!

Kan virke sånn. Synes at det er ganske spesielt at en så ekstrem fyr som dette (har lest meg opp i denne tråden) mener at han har løsningen på gåten Lipødem. 

• Liker 7
Skrevet
Gaia skrev (5 timer siden):

Kan virke sånn. Synes at det er ganske spesielt at en så ekstrem fyr som dette (har lest meg opp i denne tråden) mener at han har løsningen på gåten Lipødem. 

Du tenker Kvinneguiden er en sikker nok kilde til å dømme en person ut ifra? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...