oss-to Skrevet 11. mai #1201 Skrevet 11. mai (endret) Oline5 skrev (17 timer siden): Jeg forstår innlegget ditt slik at du var tilstede i selskapet da, eller? Orly skrev (17 timer siden): Så du var i selskapet du og kjenner de altså ? Ut ifrå teksten kan det framstå slik🤣 Endret 12. mai av oss-to Edit:- Etter forvirring , eg var sjølvsakt ikkje der.
Kinder Skrevet 11. mai #1202 Skrevet 11. mai Love2017juni skrev (46 minutter siden): Jeg hadde vært gla om alle gjorde som Pelle; og spiste seg gode og mette i selskap. Verste jeg ser er folk som sitter og småspiser, fordi de ikke tørr og spise seg gode og mette. Han viser tydelig at maten falt i smak. så lenge man spiser opp så er det ikke fråtsing. Men så er det stor forskjell på familier; noen har akkuratt nok med mat, og man ser at man må spise forsiktig; mens andre har plenty😊 Helt enig i dette. Nå er jeg ikke helt inni debatten her, men 15-20 biter sushi er helt normal beregning per pers i et selskap. Da spiser noen mer og andre mindre. Uansett, når jeg har selskap, beregner jeg mer mat enn hva som er «vanlig» ut fra antall gjester, nettopp fordi alle skal kunne spise seg mette. Rester kan jeg som regel spise selv senere. Blir også veldig glad når folk forsyner seg rikelig, og jeg hadde synes det hadde vært veldig kjipt om gjester følte at de ikke kunne spise mer fordi det hadde vært flaut. 4 4
Mippiie123 Skrevet 11. mai #1203 Skrevet 11. mai Kinder skrev (1 time siden): Helt enig i dette. Nå er jeg ikke helt inni debatten her, men 15-20 biter sushi er helt normal beregning per pers i et selskap. Da spiser noen mer og andre mindre. Uansett, når jeg har selskap, beregner jeg mer mat enn hva som er «vanlig» ut fra antall gjester, nettopp fordi alle skal kunne spise seg mette. Rester kan jeg som regel spise selv senere. Blir også veldig glad når folk forsyner seg rikelig, og jeg hadde synes det hadde vært veldig kjipt om gjester følte at de ikke kunne spise mer fordi det hadde vært flaut. Men 18 biter var jo bare runde 1. Så da beregner man 15-20 biter per person, men Pelle må ha 40 minst? Altså dette er et I-landsproblem, men hadde faktisk heller gått litt sulten enn å spist 40+ biter med sushi i et selskap 😂 10 10
Eyr Skrevet 11. mai #1204 Skrevet 11. mai Går an å ta en runde når man ser folk begynner å bli forsynt også. Er jo stor kontrast til maten i deres eget selskap… 12
Oline5 Skrevet 12. mai #1205 Skrevet 12. mai oss-to skrev (14 timer siden): Det kan vel ikkje kallast folkeskikk å telle og kommentere på kva folk et. Iallefall ikkje her eg kjem frå. https://www.forskning.no/sosiale-relasjoner/i-norden-foretrekker-vi-sladder-nar-folk-bryter-folkeskikk/1827052?fbclid=IwY2xjawKOlqNleHRuA2FlbQIxMQABHlMAxw6TH1YJuExDB06Kko4du6i3vdHwdrD77QYd1NwyJuzGo5zm1K_sY4LQ_aem_uHuu1ZgXpJmheVstlZxDeQ Jeg kunne ikke dy meg når du skal være så bastant 👍😅 2 2
oss-to Skrevet 12. mai #1206 Skrevet 12. mai Oline5 skrev (7 minutter siden): https://www.forskning.no/sosiale-relasjoner/i-norden-foretrekker-vi-sladder-nar-folk-bryter-folkeskikk/1827052?fbclid=IwY2xjawKOlqNleHRuA2FlbQIxMQABHlMAxw6TH1YJuExDB06Kko4du6i3vdHwdrD77QYd1NwyJuzGo5zm1K_sY4LQ_aem_uHuu1ZgXpJmheVstlZxDeQ Jeg kunne ikke dy meg når du skal være så bastant 👍😅 Okei.Så fordi nordmenn likar å sladre når folk bryt sosiale normer, betyr det at du meiner det er heilt greitt å kommentere kva folk et? Det er som å bruke 'alle andre gjer det' som ei unnskyldning for å vere uhøfleg. Å påpeike kva nokon puttar i munnen sin er ikkje omsorg – det er dømming. Og å pakke det inn som 'norsk kultur' gjer det ikkje mindre ufint. Kanskje vi heller burde snakke om kvifor vi trur vi har rett til å meine noko om andre sine val – særleg når dei ikkje påverkar oss i det heile tatt🤷♀️ 1 4
Oline5 Skrevet 12. mai #1207 Skrevet 12. mai oss-to skrev (6 minutter siden): Okei.Så fordi nordmenn likar å sladre når folk bryt sosiale normer, betyr det at du meiner det er heilt greitt å kommentere kva folk et? Det er som å bruke 'alle andre gjer det' som ei unnskyldning for å vere uhøfleg. Å påpeike kva nokon puttar i munnen sin er ikkje omsorg – det er dømming. Og å pakke det inn som 'norsk kultur' gjer det ikkje mindre ufint. Kanskje vi heller burde snakke om kvifor vi trur vi har rett til å meine noko om andre sine val – særleg når dei ikkje påverkar oss i det heile tatt🤷♀️ Slapp av! PF brøt folkeskikk/sosiale normer...KG sladrer. Med andre ord, helt normalt, ifølge artikkelen. Det kunne jo vært verre...i andre land kunne det forårsaket både dytting og utestengelse 😳 Når jeg tenker meg om tror jeg det er mange som har fått et vennlig,lite spark i leggen under bordet hvis de har "grabbet til seg" . Jeg forstår jo at du er litt sår, du som kjenner dem så godt at du var tilstede i selskapet. Du synes man dømmer og kommenterer på hva folk spiser. Det blir jo litt feil, eller? Det kommenteres på mengden man putter på tallerken...ingen her (utenom du) vet om han spiste opp 🤷♀️ 7 6
oss-to Skrevet 12. mai #1208 Skrevet 12. mai Oline5 skrev (21 minutter siden): Slapp av! PF brøt folkeskikk/sosiale normer...KG sladrer. Med andre ord, helt normalt, ifølge artikkelen. Det kunne jo vært verre...i andre land kunne det forårsaket både dytting og utestengelse 😳 Når jeg tenker meg om tror jeg det er mange som har fått et vennlig,lite spark i leggen under bordet hvis de har "grabbet til seg" . Jeg forstår jo at du er litt sår, du som kjenner dem så godt at du var tilstede i selskapet. Du synes man dømmer og kommenterer på hva folk spiser. Det blir jo litt feil, eller? Det kommenteres på mengden man putter på tallerken...ingen her (utenom du) vet om han spiste opp 🤷♀️ Det var sarkasme at eg var deltakar i det selskapet😄. Du meinar det var brudd på folkeskikk. Eg meinar det ikkje er det. So enkelt likavell so vanskeleg. Og hersketeknikk som at eg skal slappe av og er sår er jo bortinatta, den slår jo eigentleg tilbake på deg sjølv. Eg deltek på eit forum på lik grunnlag som deg. 1 3
Oline5 Skrevet 12. mai #1209 Skrevet 12. mai oss-to skrev (3 minutter siden): Det var sarkasme at eg var deltakar i det selskapet😄. Du meinar det var brudd på folkeskikk. Eg meinar det ikkje er det. So enkelt likavell so vanskeleg. Og hersketeknikk som at eg skal slappe av og er sår er jo bortinatta, den slår jo eigentleg tilbake på deg sjølv. Eg deltek på eit forum på lik grunnlag som deg. Sarkasmen din var vanskelig å spotte. Artikkelen fra forskning.no mente at det var brudd på folkeskikk/sosiale normer. Kjenner at jeg sier meg enig med den 👍 Hersketeknikken min er vel ikke verre enn din, som mener at gubben og jeg har et problem? Så enkelt, likevel så vanskelig. 12
oss-to Skrevet 12. mai #1210 Skrevet 12. mai Oline5 skrev (1 minutt siden): Sarkasmen din var vanskelig å spotte. Artikkelen fra forskning.no mente at det var brudd på folkeskikk/sosiale normer. Kjenner at jeg sier meg enig med den 👍 Hersketeknikken min er vel ikke verre enn din, som mener at gubben og jeg har et problem? Så enkelt, likevel så vanskelig. Det var vel du som drog inn gubben og les den kommentaren ein gong til🤣 2
Glitrefugl Skrevet 12. mai #1211 Skrevet 12. mai Palmemor skrev (19 timer siden): Er det bare meg eller er det liiiitt drøyt å forsyne seg med 20 biter sushi? Har dere sett snappen eller? Det var lassevis av sushi? Det var forventa at folk serverte seg slik. 2 5
Palmemor Skrevet 12. mai #1212 Skrevet 12. mai Glitrefugl skrev (17 minutter siden): Har dere sett snappen eller? Det var lassevis av sushi? Det var forventa at folk serverte seg slik. Jada, men det var jo ganske mange der og. Om alle skulle forsynt seg med 40 biter tror jeg neppe det hadde vært nok til alle 12
Nikoletta Skrevet 12. mai #1213 Skrevet 12. mai (endret) Beregner man 40 biter sushi pr pers??? Men for all del, de kjenner han vel og vet at han spiser mere enn norm,alen 🙂 Googlet for moro skyld og dette sier google : Forrett eller hovedrett? Hovedrett: Beregn ca. 16 biter per person. Dette sikrer at gjestene blir mette og fornøyde. Endret 12. mai av Nikoletta La til noe 1 3
MissCortado Skrevet 12. mai #1214 Skrevet 12. mai Det gikk sikkert greit at han forsynte seg som en uoppdratt unge, man reagerer vel helst på dette bruddet med vanlig etikette. Forsyne seg litt først og så kan man heller kjøre litt hardt på når man ser/skjønner at alle har fått nok er det jeg både er oppdratt til og ser at praktiseres blant de aller fleste jeg møter på min selskapelige vei. 7 9
Angel75 Skrevet 12. mai #1215 Skrevet 12. mai Palmemor skrev (1 time siden): Jada, men det var jo ganske mange der og. Om alle skulle forsynt seg med 40 biter tror jeg neppe det hadde vært nok til alle Hvor ble det sagt at han tok 40? 5
Palmemor Skrevet 12. mai #1216 Skrevet 12. mai Angel75 skrev (31 minutter siden): Hvor ble det sagt at han tok 40? Ingen steder, men det ble sagt at første gang var runde én. Og det var 20 biter. Så at han kjørte i seg 40 er nok ikke utenkelig 2
Palmemor Skrevet 12. mai #1217 Skrevet 12. mai MissCortado skrev (37 minutter siden): Det gikk sikkert greit at han forsynte seg som en uoppdratt unge, man reagerer vel helst på dette bruddet med vanlig etikette. Forsyne seg litt først og så kan man heller kjøre litt hardt på når man ser/skjønner at alle har fått nok er det jeg både er oppdratt til og ser at praktiseres blant de aller fleste jeg møter på min selskapelige vei. 100% 3
Dojakitty Skrevet 12. mai #1218 Skrevet 12. mai Tydelig at enkelte her har gått i samme skole som PF… for folkeskikk er tydelig ikke noe enhver er født med 4 2
Vegglampe Skrevet 12. mai #1219 Skrevet 12. mai MissCortado skrev (2 timer siden): Det gikk sikkert greit at han forsynte seg som en uoppdratt unge, man reagerer vel helst på dette bruddet med vanlig etikette. Forsyne seg litt først og så kan man heller kjøre litt hardt på når man ser/skjønner at alle har fått nok er det jeg både er oppdratt til og ser at praktiseres blant de aller fleste jeg møter på min selskapelige vei. Det er vel denne praksisen de fleste kjører. Jeg er for at man blir mett i selskap, men det er lov å forsyne seg både to og tre ganger. 4 1
MissCortado Skrevet 12. mai #1220 Skrevet 12. mai Vegglampe skrev (58 minutter siden): Det er vel denne praksisen de fleste kjører. Jeg er for at man blir mett i selskap, men det er lov å forsyne seg både to og tre ganger. Ja, som sagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå