Gå til innhold

PelleK

Øyeblikk

Anbefalte innlegg

Soro123 skrev (På 1.3.2025 den 18.39):

Nå måtte jeg bare opprette en profil her for å kunne kommentere... 🙈

Dersom en finger er så knust som en kan få inntrykk av av PF sin snapstory, hadde han måtte blitt operert eller i det minste måtte brukt skinne fast på fingeren. 

Ja, jeg forstår at det er vondt å skade fingeren sånn som PF har vist han har gjort. Men å omtale den som knust og lage et så dramatisk innhold rundt det på snapstory, uten at han trenger å operere eller bruke skinne mer enn "av og til for å holde fingeren festet til ringefingeren" - ja, da har du fått et mildt til moderat brudd. Ingen knusningsskade 😉

Måtte lage profil for å svare deg. Har du hatt knusingsbrudd før? Jeg har hatt knusingsbrudd i 3 tær med dislokasjon av ledd. Det ble gjort NULL NIKS NADA av sykehuset. Ikke gips! Ikke krykker! Ingenting! Heller ikke på privat sykehus. Så man kan knuse kroppsdeler rimelig heftig uten at det blir gjort noe som helst med! Nå har jeg 3 ekstremt Tjukke tær som står i rare vinklee 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kikkamikka skrev (7 timer siden):

Måtte lage profil for å svare deg. Har du hatt knusingsbrudd før? Jeg har hatt knusingsbrudd i 3 tær med dislokasjon av ledd. Det ble gjort NULL NIKS NADA av sykehuset. Ikke gips! Ikke krykker! Ingenting! Heller ikke på privat sykehus. Så man kan knuse kroppsdeler rimelig heftig uten at det blir gjort noe som helst med! Nå har jeg 3 ekstremt Tjukke tær som står i rare vinklee 

Men du fikk kanskje beskjed om å holde det i ro og ikke belaste på noen uker da

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikkamikka skrev (7 timer siden):

Har vært forskåna fra knusningsbrudd selv, men har bare jobba en del med det. Og det høres helt klart ut at du burde ha fått operert de knusningsbruddene i dine tær i første omgang - spesielt om du plages med mye smerter i tærne dine nå i ettertid. Men det er en annen sak.

Men PK fikk bare beskjed om å bruke noen stropper/bånd innimellom og han trente allerede dagen etter. Som jeg skreiv: Jeg skjønner at det er vondt (men det er vel likevel  begrenset hvor fryktelig vondt dette kan være når han klarte å trene dagen etterpå...) Og det jeg først og fremst har reagert på er all ståheien og dramatikken han har lagd ut av "knusningsskaden" i fingeren sin. Og, som nevnt andre steder i denne tråden, med han og Stinas tidligere "dramatiske" turer til legevakta som bakteppe, reagerte jeg på det. Helt i orden om du ikke reagerte på det.

• Liker 3
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (2 timer siden):

Men du fikk kanskje beskjed om å holde det i ro og ikke belaste på noen uker da

Nope! Trente dagen etter dog med foten litt høyt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikkamikka skrev (23 minutter siden):

Nope! Trente dagen etter dog med foten litt høyt 

Så bra! Men "med foten litt høyt" vil jeg jo tro du _ikke_ belasta foten... Jeg har sett folk trene med beinet i gips og jeg altså, men da belaster man jo ikke det skadde området...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at han har hatt en liten avulsjonsfraktur(lite knusningsbrudd) i den ytterste knokkelen. Det kalles gjerne knusning hvis det er mer enn 2 brudd-deler. 
At han kun fikk buddy-taping, altså taping til nabofingeren tilsier jo at det ikke var et alvorlig brudd med feilstilling som krever kirurgi eller fiksering med gips eller skinne. 

Fra metodebok i brudd behandling

https://skadelegevakten.no/bruddskader#496

Avulsjonsfrakturer svarende til collateral ligamentfeste kan behandles med fingerkobling i 3 uker hvis de er små og udislsoerte. Større fragmenter eller fragmenter som er rotert skal opereres.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ersa skrev (6 minutter siden):

Jeg tror at han har hatt en liten avulsjonsfraktur(lite knusningsbrudd) i den ytterste knokkelen. Det kalles gjerne knusning hvis det er mer enn 2 brudd-deler. 
At han kun fikk buddy-taping, altså taping til nabofingeren tilsier jo at det ikke var et alvorlig brudd med feilstilling som krever kirurgi eller fiksering med gips eller skinne. 

Fra metodebok i brudd behandling

https://skadelegevakten.no/bruddskader#496

Avulsjonsfrakturer svarende til collateral ligamentfeste kan behandles med fingerkobling i 3 uker hvis de er små og udislsoerte. Større fragmenter eller fragmenter som er rotert skal opereres.

Og at han kunne trene og bruke den hånda dagen etter både med å løfte tungt og heise seg selv opp. Da kan det ikke ha vært voldsomt smertefullt. Og hvis så, så er han jo idiot som påfører seg mer smerte enn nødvendig og sørger for enda lengre tilhelingstid

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker han på mange måter. Han er et godt menneske. 

Slik jeg har forstått det så lever ikke faren og besteforeldrene lenger, var det sånn? Eller både moren og faren er borte? Det gjør nok noe med en. Jeg tror han er preget av det og «coper» med å perfeksjonere seg selv. Jeg tror han hadde hatt godt av å prate med noen profesjonelle. Om ikke for sin egen del, så hvertfall for sønnen. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lalala123 skrev (32 minutter siden):

Jeg liker han på mange måter. Han er et godt menneske. 

Slik jeg har forstått det så lever ikke faren og besteforeldrene lenger, var det sånn? Eller både moren og faren er borte? Det gjør nok noe med en. Jeg tror han er preget av det og «coper» med å perfeksjonere seg selv. Jeg tror han hadde hatt godt av å prate med noen profesjonelle. Om ikke for sin egen del, så hvertfall for sønnen. 

Hvis det var tilfelle/forklaringen burde han vell heller gjort alt for å være mest mulig sammen med sine. Spesielt med sin sønn. Nei,kjøper ikke den forklaringen på den vanvittige trenings- og kroppsregimet hans. Det er heller en sykelig forhold til kropp og mat som ligger bak. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigaloppa skrev (4 minutter siden):

Hvis det var tilfelle/forklaringen burde han vell heller gjort alt for å være mest mulig sammen med sine. Spesielt med sin sønn. Nei,kjøper ikke den forklaringen på den vanvittige trenings- og kroppsregimet hans. Det er heller en sykelig forhold til kropp og mat som ligger bak. 

Hva tror du er grunnen til at folk får sykelige oppheng? Lett å si hva man burde gjøre

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (14 timer siden):

Så bra! Men "med foten litt høyt" vil jeg jo tro du _ikke_ belasta foten... Jeg har sett folk trene med beinet i gips og jeg altså, men da belaster man jo ikke det skadde området...

Jeg belasta foten innenfor smertegrensen. Tok feks liggende benpress i stede for sittende. Etter 1 uke kjøpte jeg meg en skinneting så jeg kunne belaste tærne mer uten smerte og trente som vanlig igjen. Hverken det private eller offentlig sykehus sa jeg trengte å ta det med ro eller avlaste foten. Fikk beskjed om å fortsette som vanlig innenfor smertegrensen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soro123 skrev (På 3.3.2025 den 7.25):

Har vært forskåna fra knusningsbrudd selv, men har bare jobba en del med det. Og det høres helt klart ut at du burde ha fått operert de knusningsbruddene i dine tær i første omgang - spesielt om du plages med mye smerter i tærne dine nå i ettertid. Men det er en annen sak.

Men PK fikk bare beskjed om å bruke noen stropper/bånd innimellom og han trente allerede dagen etter. Som jeg skreiv: Jeg skjønner at det er vondt (men det er vel likevel  begrenset hvor fryktelig vondt dette kan være når han klarte å trene dagen etterpå...) Og det jeg først og fremst har reagert på er all ståheien og dramatikken han har lagd ut av "knusningsskaden" i fingeren sin. Og, som nevnt andre steder i denne tråden, med han og Stinas tidligere "dramatiske" turer til legevakta som bakteppe, reagerte jeg på det. Helt i orden om du ikke reagerte på det.

Jeg måtte også opprette ny profil for å si meg enig med deg...Det blir veldig mye drama rundt disse fingrene deres.

Jeg skjønner at de legger det ut for å skape innhold, men det får da være grenser.

Når man blir sendt hjem fra legevakt med ispose, bruker hele neste dag på å vente på skadestua for så å bli sendt hjem med litt borrelås/tape...kanskje man da burde skjønt tegninga, og latt være å poste en hel haug stories?

For øvrig litt artig å se på storyen i går, der han viser hvordan han trener med fingeren rett ut i lufta, mens på videoene ligger den bøyd rundt stanga som vanlig 😅

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oline5 skrev (8 minutter siden):

Jeg måtte også opprette ny profil for å si meg enig med deg...Det blir veldig mye drama rundt disse fingrene deres.

Jeg skjønner at de legger det ut for å skape innhold, men det får da være grenser.

Når man blir sendt hjem fra legevakt med ispose, bruker hele neste dag på å vente på skadestua for så å bli sendt hjem med litt borrelås/tape...kanskje man da burde skjønt tegninga, og latt være å poste en hel haug stories?

For øvrig litt artig å se på storyen i går, der han viser hvordan han trener med fingeren rett ut i lufta, mens på videoene ligger den bøyd rundt stanga som vanlig 😅

So artig å måtte skaffe seg ein ny profil for kommentering. Kva var grunnen til at du ikkje ville bruke den gamle? 😊

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oss-to skrev (2 minutter siden):

So artig å måtte skaffe seg ein ny profil for kommentering. Kva var grunnen til at du ikkje ville bruke den gamle? 😊

Hei hei... ser den kunne misforstås,  ja 😅

Jeg mente ny som i helt ny bruker, og kommenterer for første gang 👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel - da diskuteres den fingeren heftig her- over flere sider, mens barnets (mangel på) sokker diskuteres i frua sin tråd - dette er store, viktige diskusjoner å ta skjønner jeg👍🏼  

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med fingeren...

Han kunne ha sett det litt an. Men! Jeg skjønner han og, siden han lever av den. Mannen min er og musiker, og hver gang (han holder på med trearbeid som hobby) han skader hånden sin på idiotiske måter (og det kan være mange...) tauer jeg han med til legevakta hvis det er fare for brudd/ nerver og sener som er berørt etc. Så hvis det var venstre lillefingeren som hadde blitt skadet hos oss, hadde legevakten vært neste stopp hvis vi hadde mistenkt brudd. 

Og vi hadde klippekort på legevakten i en periode. Helt til han lærte at det var dumt å skade venstre hånd🤭🤭

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drømte at PelleK og Stina hadde gått fra hverandre i natt, så måtte inn her og sjekke..hehe. (har avfulgt begge to for noen uker siden)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for bilder. 

Sol, admin.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guido skrev (På 4.3.2025 den 19.05):

Jeg drømte at PelleK og Stina hadde gått fra hverandre i natt, så måtte inn her og sjekke..hehe. (har avfulgt begge to for noen uker siden)

Måtte den drømmen bli virkelig 😂❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintermåne skrev (På 4.3.2025 den 12.13):

Javel - da diskuteres den fingeren heftig her- over flere sider, mens barnets (mangel på) sokker diskuteres i frua sin tråd - dette er store, viktige diskusjoner å ta skjønner jeg👍🏼  

Viktig å huske å kle barnet godt 🙂 sokker er viktig! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...