Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår tok jeg skrittet og sa opp etter ti år som lærer. Jeg har hatt andre jobber før, så jeg visste at den tvungne avspaseringen i ferier ikke var så veldig fint og noen grunn til å bli i yrket. Mange som kommenterer slitne lærere ynder å ty til den der "dere har jo bare fri hele tida", eller "vi andre jobber like mye" - pøh!

Men det er rart hvordan man blir fast i jobber man egentlig ikke liker og som sliter en ut. Jeg elsket selve undervisningen og elevene, men alt det andre? Nei!

Nå har jeg vært et par måneder i en annen jobb. Bedre lønn, hjemmekontor om jeg vil, fleksitid, betalt på reise (i skolen skulle man være fornøyd om man fikk æren av å dra på kurs, og reisen var egentid), trening i arbeidstiden, kan ta ferie når jeg selv vil (innen rimelighetens grenser), betalt etterutdannelse, gratis kaffe, nytt utstyr (ikke en "oppgradert" Dell-maskin fra 1998) og det beste? Jeg er ferdig på jobb når jeg klokker ut. Ringer noen meg, ja da er det overtid. Ferdig med den gamle leksa om at vi avspaserer sånn og slik, så man må være tilgjengelig hele døgnet og "styre sin egen arbeidstid". Ikke bekymrer jeg meg heller, for jeg har ikke ansvaret for små liv. Nå sover jeg om natten og har fri på kveldene og i helgene.

Og ingen skal hele tiden mene noe om min jobb og tro at den er så flott og at de selv kunne gjort det samme :) 

Ps: Har jeg ett spørsmål? Nope! Men andre lærere som er slitne og vurderer annen jobb, bare bytt!

Anonymkode: 587f6...5ea

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva jobber du som nå? 🙌🏼

Anonymkode: 7a45f...ddc

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke lærer men jeg synes at når det går utover livskvaliteten så er det ikke verdt det. Jeg byttet også beite og det var det beste jeg har gjort for meg selv. Ikke noe å si på pasientene men den enorme mengden jobb og ubrukelig ledelse. 

Anonymkode: afb7a...4fb

• Liker 2
Skrevet

Gikk aldri inn i læreryrket selv, men har lærerutdanning. Har samme type jobb og goder som deg nå! Bedre betalt også. Helt herlig. Lengter ikke mot klasserommet akkurat. 

Anonymkode: 88132...2f3

Gjest pop up bruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 19.42):

I vår tok jeg skrittet og sa opp etter ti år som lærer. Jeg har hatt andre jobber før, så jeg visste at den tvungne avspaseringen i ferier ikke var så veldig fint og noen grunn til å bli i yrket. Mange som kommenterer slitne lærere ynder å ty til den der "dere har jo bare fri hele tida", eller "vi andre jobber like mye" - pøh!

Men det er rart hvordan man blir fast i jobber man egentlig ikke liker og som sliter en ut. Jeg elsket selve undervisningen og elevene, men alt det andre? Nei!

Nå har jeg vært et par måneder i en annen jobb. Bedre lønn, hjemmekontor om jeg vil, fleksitid, betalt på reise (i skolen skulle man være fornøyd om man fikk æren av å dra på kurs, og reisen var egentid), trening i arbeidstiden, kan ta ferie når jeg selv vil (innen rimelighetens grenser), betalt etterutdannelse, gratis kaffe, nytt utstyr (ikke en "oppgradert" Dell-maskin fra 1998) og det beste? Jeg er ferdig på jobb når jeg klokker ut. Ringer noen meg, ja da er det overtid. Ferdig med den gamle leksa om at vi avspaserer sånn og slik, så man må være tilgjengelig hele døgnet og "styre sin egen arbeidstid". Ikke bekymrer jeg meg heller, for jeg har ikke ansvaret for små liv. Nå sover jeg om natten og har fri på kveldene og i helgene.

Og ingen skal hele tiden mene noe om min jobb og tro at den er så flott og at de selv kunne gjort det samme :) 

Ps: Har jeg ett spørsmål? Nope! Men andre lærere som er slitne og vurderer annen jobb, bare bytt!

Anonymkode: 587f6...5ea

Hvor jobber du? 

Hilsen statlig ansatt som ikke er lærer og lurer på hvor jeg bør søke meg til 

Endret av pop up bruker
Skrevet

Jeg er også lærer, og planlegger å «rømme» om ikke alt for lenge. Hva jobber du som nå? Jeg trenger tips til hva jeg kan gjøre. Begynner å bli desperat etter en vanlig jobb, og lengter tilbake til de jobbene jeg hadde som student. 

Anonymkode: ef983...5b1

Skrevet

Jeg er barnehagelærer og har skrudd på aktiv søkemodus for å komme meg unna selv, men skjønner ikke hvilken vei jeg skal gå som ikke har sammenheng med barnehagen 🤷‍♀️ føler jo at jeg ikke kan noe annet.

Men godt å høre at det finnes muligheter. Glad på dine vegne TS👍

Anonymkode: 8a94d...8c0

• Liker 1
Skrevet

Så flott at du har funnet en annen jobb du trives med, og der du tjener godt. Kan jeg spørre hva du jobber med, og hvor mye du tjener?

Jeg er lærer selv, og vil veldig gjerne gjøre noe annet. «Problemet» er at jeg tjener for godt. Lønna mi ligger på rundt 800.000 i året som lektor med tillegg og full ansiennitet. Alle aktuelle jobber jeg finner, blir lønnet mye dårligere. 

Anonymkode: 63735...ce3

Skrevet

Alle lærere hater jobben sin 😅 Lyder godt for fremtiden. Vi bør riste løs i regjeringen slik at både barna og lærere får det bedre. Dagens situasjon er rett og slett horribel! 
hilsen mor som har møtt maaange lærere og som har barn som har slitt med skolevegring i mange år. (Som med tiden har blitt veldig opplyst om hvordan skolehverdagen til barna har blitt)

Anonymkode: a5ea4...7bc

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så flott at du har funnet en annen jobb du trives med, og der du tjener godt. Kan jeg spørre hva du jobber med, og hvor mye du tjener?

Jeg er lærer selv, og vil veldig gjerne gjøre noe annet. «Problemet» er at jeg tjener for godt. Lønna mi ligger på rundt 800.000 i året som lektor med tillegg og full ansiennitet. Alle aktuelle jobber jeg finner, blir lønnet mye dårligere. 

Anonymkode: 63735...ce3

Dette! Jeg har vært på karriereveiledning og er i gang med å lete etter andre jobber etter 20 år som lærer. Problemet er jo lønnen som er såpass god at jeg ikke bare kan ta en hvilken som helst annen jobb der jeg ikke får noe uttelling for min svært lange utdannelse.

Har vært temmelig aktiv i søkingen i det siste, og noen ganger når jeg tror at jeg har funnet noe som kunne vært noe for meg med lærerutdanning, sier utlysningen at de ønsker økonomer eller kommunikasjonsutdannede osv. Selv i utformingen av lærebøker og slikt.... Jeg har skjønt at lærere er virkelig null ansett. Faktisk så lite ansett at utdanningen vår utelukkende kan brukes til å jobbe i skolen, og der jobber vi med 19-åringer som ta et friår og som utfører den samme jobben som oss. I hvert fall på papiret.. 

Jeg er virkelig desperat etter gode alternativer som ikke krever mer utdanning eller at jeg har en bekjent som kan gi meg en jobb.. 

Anonymkode: de625...6c9

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...