Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettopp funnet ut at jeg er gravid, og jeg er utrolig glad i te.  Jeg ser at man blant annet hverken skal drikke fenikkel eller kamomille te, og svart te inneholder koffein og det skal man ikke ha for mye av. 

Hvilke te-sorter drikker dere? Og noen spesielle typer dere vil anbefale under graviditeten? 

🫖

Anonymkode: 31080...6d9

Skrevet

Jeg drikker Pukka, de er vel alle koffeinfri? Jeg liker den gule med smak av honning og ingefær. 

Anonymkode: 4b7c0...f9b

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg drakk koffeinfri svart te fra helsekost, eneste jeg ikke fant noe skummel info om.

De fleste urter i teer står det skal unngås, hvis man googler det. f.eks. Hibiscus som er i veldig mye te, kamille, roobois, grønn te, ingefær.. Hvis teen er økologisk uten sprøytemidler/giftstoffer så kan det vel kanskje være greit med grønn/hvit og, litt usikker på det.

Anonymkode: 60d99...b36

• Nyttig 1
Skrevet

Rooibus, naturlig koffeinfri.

Anonymkode: 0cc0c...535

• Liker 1
Skrevet

Nypete, den som selges på Kiwi. Og trekker te selv av fersk ingefær, en skive sitron og en dæsj honning. Noen ganger med hel nellik, stjerneanis og kanelbark. Noen ganger med litt matfløte eller helmelk oppi. Alt dette er slikt som kan trekkes te av flere ganger. Inneholder ikke koffein, lakrisrot (som man heller ikke skal få i seg så mye av) eller andre tilsatte stoffer. 

Anonymkode: b6c84...fa7

• Nyttig 1
Skrevet

Grønn te, hvit te, roiboos te, sitron&ingefær te, frukt te og urte te

Skrevet

Peppermynte te, nype te og annen te jeg laget av det jeg har i hagen.

Skrevet

Jeg passer på å drikke ulike typer te, sånn at det ikke blir for mye av en type. Jeg er egentlig ikke veldig fan av sort te, men siden jeg ikke drikker kaffe eller noe annet kan jeg ta meg en kopp med sort mango-te. 

Så drikker jeg gjerne en kopp rooibos eller honeybush om dagen. Honeybush er i utg.punktet ikke anbefalt gravide hvis man googler på engelsk (står om det på healthline), grunnet at det ikke er forsket nok på (føre var), men det er ikke funnet noen farlige effekter av det, og min baby er i alle fall i toppform, og det finnes ikke noen norske sider som skriver at man må holde seg unna honeybush.

Tar meg gjerne også en kopp peppermynte-te. 

Anonymkode: 16bc4...21e

• Nyttig 1
Skrevet

Svart te, som f.eks Earl Grey

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det drikker jeg også. Rød Rooibos er nydelig. 😀

Skrevet

PG Tips ☺️

• Liker 1
Skrevet

Jeg byttet ut kaffe med te da jeg var gravid. Te har ca 50% av koffeininnholdet til kaffe. Drakk 2-3 kopper på jobb. 

Anonymkode: 8a9b7...8d4

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg drikker Pukka, de er vel alle koffeinfri? Jeg liker den gule med smak av honning og ingefær. 

Anonymkode: 4b7c0...f9b

Pukka-te inneholder urter som kan være skadelige for fosteret. Fra Helsenorge: IMG_1390.thumb.png.d5b716e1a32e83ac3d455e423b72c6e1.png

11 hours ago, AnonymBruker said:

Rooibos-te frarådes under graviditet pga innhold av skadelige stoffer for fosteret. Se skjermbilde over. 

11 hours ago, AnonymBruker said:

Nypete, den som selges på Kiwi. Og trekker te selv av fersk ingefær, en skive sitron og en dæsj honning. Noen ganger med hel nellik, stjerneanis og kanelbark. Noen ganger med litt matfløte eller helmelk oppi. Alt dette er slikt som kan trekkes te av flere ganger. Inneholder ikke koffein, lakrisrot (som man heller ikke skal få i seg så mye av) eller andre tilsatte stoffer. 

Anonymkode: b6c84...fa7

Nype-te kan drikkes, men ikke den røde pakken som selges i dagligvare. Den inneholder ikke bare tørket nype, men også andre skadelige stoffer. Du kan kjøpe nype-te i løsvekt på helsekost (den er en del dyrere, men iallfall trygg). 

Ingefær frarådes også i store mengder, iallfall i første trimester pga fare for sponanabort. Men mindre mengder ingefær går sikkert fint:)

TS: pga svært begrensete valgmuligheter ifm te, drakk jeg lite under svangerskapet og ogås lite nå mens jeg ammer. Jeg drakk innimellom earl grey eller English breakfast tea, men der må man passe på koffeininnholdet. Jeg drakk også innimellom nype-te fra helsekost og en fruktte fra helsekost (med kun tørket frukt, ikke også tørkede urter/hibiscus osv). 

Anonymkode: e48a1...041

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pukka-te inneholder urter som kan være skadelige for fosteret. Fra Helsenorge: IMG_1390.thumb.png.d5b716e1a32e83ac3d455e423b72c6e1.png

Rooibos-te frarådes under graviditet pga innhold av skadelige stoffer for fosteret. Se skjermbilde over. 

Nype-te kan drikkes, men ikke den røde pakken som selges i dagligvare. Den inneholder ikke bare tørket nype, men også andre skadelige stoffer. Du kan kjøpe nype-te i løsvekt på helsekost (den er en del dyrere, men iallfall trygg). 

Ingefær frarådes også i store mengder, iallfall i første trimester pga fare for sponanabort. Men mindre mengder ingefær går sikkert fint:)

TS: pga svært begrensete valgmuligheter ifm te, drakk jeg lite under svangerskapet og ogås lite nå mens jeg ammer. Jeg drakk innimellom earl grey eller English breakfast tea, men der må man passe på koffeininnholdet. Jeg drakk også innimellom nype-te fra helsekost og en fruktte fra helsekost (med kun tørket frukt, ikke også tørkede urter/hibiscus osv). 

Nei, det frarådes ikke i sin helhet, men å variere mellom ulike typer av slike teer. Det står "begrense inntaket", altså ikke drikk 3 kopper rooibos om dagen. 

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det frarådes ikke i sin helhet, men å variere mellom ulike typer av slike teer. Det står "begrense inntaket", altså ikke drikk 3 kopper rooibos om dagen. 

«Det tryggeste er derfor å unngå denne typen teer mest mulig, og heller velge nypete eller teer av rene fruktuttrekk» 

Det går nok i de fleste tilfeller helt fint å drikke litt innimellom. Men det er ikke en sjanse jeg syns det er verdt å ta. Mor skal ha teen sin vs fosterskade, liksom. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

London fruit and herb peach

Anonymkode: 3d817...dd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

«Det tryggeste er derfor å unngå denne typen teer mest mulig, og heller velge nypete eller teer av rene fruktuttrekk» 

Det går nok i de fleste tilfeller helt fint å drikke litt innimellom. Men det er ikke en sjanse jeg syns det er verdt å ta. Mor skal ha teen sin vs fosterskade, liksom. 

Mye man spiser er kontaminert med plantegifter, inkl medisiner viser forskning. Det er en generell bekymring for folkehelsen, men det skal mye til for at akkurat den rooibosteen man selv drikker kommer fra et felt som er kontaminert med masse av disse plantene (som regel er det jo ikke det) og likevel er det ikke SÅ mye at det er farlig med en kopp. 

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0254629916303933

"There is currently a world-wide concern about the presence of PAs in food and beverage products such as honey (Kempf et al., 2008, Kempf et al., 2010, Kempf et al., 2011, Bodi et al., 2014, Martinello et al., 2014) and herbal teas (BfR (Bundesinstitut für Risikobewertung, Federal Institute f, Bodi et al., 2014, EMA (European Medicines Agency), 2014, Mathon et al., 2014, Shimshoni et al., 2015), but also in medicinal products (EFSA (European Food Safety Authority) Panel on contaminants, Codex Alimentarius Commission. FAO/WHO, 2014, Allgaier and Franz, 2015) and fodders (EFSA (European Food Safety Authority) Panel on contaminants, Codex Alimentarius Commission. FAO/WHO, 2014). Trace amounts occur in many food items but the dietary relevance of such low levels in terms of health and safety is not yet fully known"

"Analysis of a large number of plant material samples, collected from plantations from seven regions in the production area, showed that the rooibos plant (Aspalathus linearis) does not produce PAs. The detection of PAs in some rooibos plant materials from fields heavily infested with Senecio angustifolia can be explained by the recently demonstrated process of lateral transfer of PAs."

Skrevet

Alt unntatt pukka 

Anonymkode: e2b80...fed

Skrevet

London Fruit and Herb Lemon and lime

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...