Gå til innhold

I hvilke tilfeller bør man gi tilbakemelding til barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kun ett barn. Barnet har gått i barnehage i cirka et år og har trivdes siden dag 1. Vi er også veldig fornøyde med barnehagen, både selve plassen, opplegget og de ansatte.

Vi ser at de selvsagt skulle ha vært bedre bemannet og prøver derfor å være rause med de ansatte, som jo prøver sitt aller beste med de forutsetningene de har. Det kan dukke opp småting innimellom, for eksempel at noe forsvinner fordi de har lagt det feil plass, men sånt lar vi fare uten noe mer enn "Det dukker opp til slutt". Som det jo gjør.

Men nå er jeg litt usikker - når bør man gi en tilbakemelding? Etter henting i dag har barnet skreket i smerte fordi barnet er rødt og sårt i bleieområdet. Vi har aldri hatt problemer med at barnet blir fort rød, men i dag var det så ille at barnet skalv av smerte. Nektet å bytte bleie eller la oss få komme til for å vaske og smøre.

Mest sannsynlig har det vært bæsj i bleia en god stund. Barnet sa også til far at det ville bytte bleie da far kom for å hente.

Burde vi gi en tilbakemelding på dette? Jeg går jo ut ifra at de ikke har byttet pga. manglende kapasitet så vet liksom ikke hva de kunne ha gjort annerledes, samtidig som at dette var litt utenom det vanlige sammenlignet med hva vi er vant med.

Anonymkode: 07532...7c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde sagt i fra hvis det skjer igjen. En gang hadde jeg latt fare. Men du bør nevne ved levering i morgen at barnet er sår, så de er obs på å bytte raskt, så det ikke blir verre. 

Anonymkode: 63d3e...f31

• Liker 6
Skrevet

Jepp, det gir du tilbakemelding på. Og du skal ikke være redd for å gi tilbakemeldinger på generell basis så lenge du er tilpass med at det ikke er alle ubehageligheter (av mangel på bedre ord) de kan få gjort noe med. 

Jeg vil anbefale deg å melde deg inn i facebookgruppa Foreldreopprøret som er spesielt aktiv nå når barnehagen står i fokus politisk. 

Anonymkode: 2a576...815

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Stakkar liten! Det hadde jeg faktisk gitt tilbakemelding på! :( 

Vi er også sånn at vi er veldig romslige med de ansatte, de er fantastisk og gjør sitt beste, men bleier må prioriteres selv i en hektisk hverdag!

Anonymkode: 53846...abf

• Liker 5
Skrevet

«Barnet sa også til far at det ville bytte bleie da far kom for å hente». 

Sånt tar man med en gang: «Unnskyld, kunne jeg ha lånt stellerommet deres før vi drar?😊 Han trenger visst ny bleie». 

Eller:

Knotten, du må si fra til de som jobber her når du trenger ny bleie! (Litt høyt i nærheten av de som jobber der». 

Hvis det skjer gjentatte ganger tar du det opp med avdelingsleder. 

Bleieutslett kan utvikle seg til noe skikkelig jævlige, potensielt farlige greier. Du skal slippe å høre detaljene vi erfarte. Var mye vikarer da vi hadde barnehagebarn og. Endte med et møte med ledelsen. 

Men forsøk å ta det før det går så langt som det gjorde her! Her holdt Mini på å få blodforgiftning og hele pakka. 

Anonymkode: 89d42...35e

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har kun ett barn. Barnet har gått i barnehage i cirka et år og har trivdes siden dag 1. Vi er også veldig fornøyde med barnehagen, både selve plassen, opplegget og de ansatte.

Vi ser at de selvsagt skulle ha vært bedre bemannet og prøver derfor å være rause med de ansatte, som jo prøver sitt aller beste med de forutsetningene de har. Det kan dukke opp småting innimellom, for eksempel at noe forsvinner fordi de har lagt det feil plass, men sånt lar vi fare uten noe mer enn "Det dukker opp til slutt". Som det jo gjør.

Men nå er jeg litt usikker - når bør man gi en tilbakemelding? Etter henting i dag har barnet skreket i smerte fordi barnet er rødt og sårt i bleieområdet. Vi har aldri hatt problemer med at barnet blir fort rød, men i dag var det så ille at barnet skalv av smerte. Nektet å bytte bleie eller la oss få komme til for å vaske og smøre.

Mest sannsynlig har det vært bæsj i bleia en god stund. Barnet sa også til far at det ville bytte bleie da far kom for å hente.

Burde vi gi en tilbakemelding på dette? Jeg går jo ut ifra at de ikke har byttet pga. manglende kapasitet så vet liksom ikke hva de kunne ha gjort annerledes, samtidig som at dette var litt utenom det vanlige sammenlignet med hva vi er vant med.

I og med du sier dere aldri har hatt problemet før, vil jeg tro dette har vært en særsituasjon og noe barnehagen er pinlig og sannsynlig smertelig klar over selv. Gjentagende problem er greit å opprette en dialog om.

Anonymkode: 352ab...848

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Si i fra med en gang, så trenger ikke ting bli så stort og alvorlig.

F.eks ved levering i morgen, så kan dere nevne til den som tar i mot at han var veldig sår bak da dere hentet i går, så fint om dere er litt obs i dag..

Det er bare å si i fra, så slipper man å lage så stor sak ut av ting.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Hermines skrev (2 minutter siden):

Si i fra med en gang, så trenger ikke ting bli så stort og alvorlig.

F.eks ved levering i morgen, så kan dere nevne til den som tar i mot at han var veldig sår bak da dere hentet i går, så fint om dere er litt obs i dag..

Det er bare å si i fra, så slipper man å lage så stor sak ut av ting.

👆

Anonymkode: ff827...e1f

• Liker 2
Skrevet

Det er stor forskjell på hvordan man gir tilbakemeldinger også. Selv et tynnslitt barnehagepersonell forstår at man ønsker barnet sitt vel. 

"Ungen min har skreket i smerte av sår rumpe, fordi dere ikke følger godt nok med og ikke byttet bleie fort nok i går!" og "Hei, ungen var sår og rød bak når vi hentet i går, kan dere følge litt ekstra med i dag, så det ikke blir verre?" er tilbakemeldinger om samme problemet. 

Når noe forsvinner, så er det også stor forskjell på "Kan dere ikke klare å legge ting på rett plass! Det er alltid noe som forsvinner her! Nå er vottene også borte! 😤", og "Dere har tilfeldigvis ikke sett hvor vottene hans ble av i dag? Ser at de ikke er i hylla her lengre. Sender med noen nye i morgen, men fint om dere legger de her om de dukker opp. 😊

Anonymkode: 176a1...07f

• Liker 8
Skrevet

Jeg er ped.leder og ville både satt pris på og forventet tilbakemelding ang dette. Om det er en ren glipp eller følge av underbemanning, er min selvsagte oppgave å finne ut av og evt gjøre noe med. 

Vi kan jo umulig få gjort noen forbedring om noe, dersom vi ikke får vite hva som er problemet, eller mottar nettopp slike tilbakemeldinger. 

Så si ifra så snart du kan, men gjerne i normalt høflig tone; da får man som oftest den beste responsen. 

Anonymkode: ed466...545

• Liker 3
Skrevet

Ha gjerne en inotyol sammen med bleiene i bhg. Som pedagogisk leder og mor så vasker jeg alltid godt og smører når jeg ser barn som er på vei til å bli såre. Dette hender av og til uavhengig av bæsjebleier. Jeg skifter også bleier om jeg synes de er tunge av tiss, så barna får ofte mer enn de "obligatoriske" to bleieskiftene. Og så skifter vi bæsjebleier fortløpende, når vi ser at barnet bæsjer eller lukter at det har bæsjet. Det er en utfordring når vi er ute, når barna ikke sier i fra og vi heller ikke lukter det gjennom parkdress/regntøy og det at barna leker på et større område.

Men, gi beskjed ved levering i morgen og om det skal smøres ila dagen.

Anonymkode: 72eeb...3fc

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ts her. Tusen takk for mange gode svar! Tenker da at vi gir en liten tilbakemelding ved levering i morgen, med fokus på at det er fint hvis de kan være litt obs. Tar også med Inotyol slik at de kan bruke det ved behov.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville også satt pris på tilbakemelding her, som ansatt i barnehage. At barnet har fått vondt, og sannsynligvis fortsatt er veldig sår, er det viktig at vi vet.

Vi tilstreber jo alltid å følge godt med for å oppdage bæsj med én gang. Men det skjer at vi ikke gjør det, f.eks. hvis barnet er opptatt i lek utendørs, og det ikke lukter mistenkelig. Det er en avveining mellom å passe på at det ikke er noe i bleien, og å unngå å fysisk sjekke bleien hele tiden, da sistnevnte kan være ganske plagsomt for barnet. Men når det har blitt slik, så betyr det at en trenger å følge mer mer. Både generelt, og ekstra akkurat nå for å hindre at det blir verre. Og de vil nok også sette pris på å Inotynolen :) 

Anonymkode: c011e...b27

• Liker 2
Skrevet

Hei! Høres ikke greit ut at barnet deres hadde så vondt, stakkars liten. Jeg jobber selv i barnehage, og det skal jo ikke være sånn 😕 hadde satt pris på om dette ble informert om dersom det var et slikt uhell ute. 

Ha inotyol og/eller bepanthen sammen med bleiene. 

Vi skifter alltid på barna to ganger om dagen, samtidig som at vi sjekker innimellom, særlig hos de vi vet bæsjer en del. 

Dette er noe man sier ifra om :)

Anonymkode: fd69b...66c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...