AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #1 Del Skrevet 5. september 2024 Har alltid hatt lyst på katt, så prøver lese meg opp mest mulig før jeg tar det endelige valget. Har tidligere hatt 2 hunder. Hvordan er det å ha en kattunge? Hvordan må man tilrettelegge i starten? Med valp er det jo tissematter, øving på tissing ute, biting pga kløe i tennene, kontakt trening ect. Men kattunger er vell litt mer utviklet enn valp ved overtagelse? Hvordan ser de første ukene typisk ut? Anonymkode: a66c7...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aristoteles Skrevet 5. september 2024 #2 Del Skrevet 5. september 2024 Kattungen går selv i tissekassen. De er like kontaktsøkende som en valp, og sover litt mer. De har god kroppskontroll og klatrer i gardiner osv., så der må man lære dem at det ikke er lov. De er spretne, så kommer seg enkelt oppå bord, benker og alle steder de ikke skal gå. Mine har lært fort hva de ikke får lov til - men de gjør som de vil når jeg ikke er her. Ellers er det enklere med en katt, sånn på sikt også. Med kattedør så lufter de seg selv, de er ikke så store så de tipper ikke over alt man har når de blir entusiastiske, de vil gjerne leke slik valper også vil (og som med valper bør man huske på at de blir større, og man vil ikke gi dem uvaner), men de er ikke like klengete som valper. Litt mer uavhengige. Så det kan hende du vil kose, mens kattungen vil noe annet. Da gjør den noe annet, for du er ikke sjefen i flokken. Og! De bråker på natta! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #3 Del Skrevet 5. september 2024 Aristoteles skrev (2 minutter siden): Kattungen går selv i tissekassen. De er like kontaktsøkende som en valp, og sover litt mer. De har god kroppskontroll og klatrer i gardiner osv., så der må man lære dem at det ikke er lov. De er spretne, så kommer seg enkelt oppå bord, benker og alle steder de ikke skal gå. Mine har lært fort hva de ikke får lov til - men de gjør som de vil når jeg ikke er her. Ellers er det enklere med en katt, sånn på sikt også. Med kattedør så lufter de seg selv, de er ikke så store så de tipper ikke over alt man har når de blir entusiastiske, de vil gjerne leke slik valper også vil (og som med valper bør man huske på at de blir større, og man vil ikke gi dem uvaner), men de er ikke like klengete som valper. Litt mer uavhengige. Så det kan hende du vil kose, mens kattungen vil noe annet. Da gjør den noe annet, for du er ikke sjefen i flokken. Og! De bråker på natta! Takk 😄 Hvordan korrigerer jeg uønsket oppførsel hos katt? F eks klatring i gardiner. Er jo så vandt til positiv læring med hund, distrahere med leke, f eks at valpen skal lære å gå hente leke istedenfor å hoppe på besøk. Og jeg må si jeg er litt nervøs for biting av tær mens jeg sover, for jeg er så skvetten når jeg sover 😳 Kan jeg lære katten at mitt soverom er mitt? Men sove med den på stua til den er komfortabel i mitt hjem? ts Anonymkode: a66c7...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #4 Del Skrevet 5. september 2024 Kattunger går i kattedo helt selv. Veldig kontaktsøkende og elsker å leke. Det er lurt å ikke bruke hendene til å leke med katten, men f.eks en fiskestang eller annet, for de har skarpe klør, og man vil helst ikke at de skal bli vant til å bruke klørne på hendene. Et kattetårn er lurt, for de elsker å klatre. Det finner også matter man kan legge over siden av sofaen, på veggen osv. Vanligvis, om en kattunge har det for vane å klatre/og senere spisse klørne, på gardiner, sofa eller annet, så er det lurt å sette fram et alternativt akkurat der hvor de liker seg. Så, klatrematte ved siden av gardinen, for eksempel. Da er det større sjanse for at gardinen får være i fred 😅 Man må uansett være forberedt på at de kan slite ut møblene litt. Kattunger har dårlig stedssans, så de bør ikke få gå fritt ute før de er rundt året gammel. Frem til da kan man være ut med de, ha de i bånd osv. Kattunger kan få raptus på natten, og kommer gjerne og angriper sårbære tær som stikker ut under dyna grytidlig på morgenen 😄 voksne katter tar litt mer hensyn. Ellers er de ganske greie å ha med og gjøre. De er ikke hunder, så de gjør som de vil, og kos og lek skjer på deres premisser. Man kan lære de triks, men er de ikke i humør, ser de bare dumt på deg Anonymkode: e8de0...196 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aristoteles Skrevet 5. september 2024 #5 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk 😄 Hvordan korrigerer jeg uønsket oppførsel hos katt? F eks klatring i gardiner. Er jo så vandt til positiv læring med hund, distrahere med leke, f eks at valpen skal lære å gå hente leke istedenfor å hoppe på besøk. Og jeg må si jeg er litt nervøs for biting av tær mens jeg sover, for jeg er så skvetten når jeg sover 😳 Kan jeg lære katten at mitt soverom er mitt? Men sove med den på stua til den er komfortabel i mitt hjem? ts Anonymkode: a66c7...863 Med mine katter har jeg bare løftet dem ned og sagt "nei". Men også forsterket positiv atferd med å gi dem godbiter av og til. For eksempel kommer de når jeg plystrer (de er voksne nå) fordi det kanskje vanker noe Men de jeg har hatt har vært veldig forskjellige i læringen - akkurat som de hundene jeg har hatt var det. Noen tar korreks med en gang, mens andre ikke bryr seg og det tar lang tid 😕 Har også sprayet sånn catnipspray på de tingene jeg vil de skal klore og herje med (kloremøbel, klatrestativ osv hjelper veldig, for du kan plukke dem fra gardinen og over på klorestativ. Katter er suckers for skryt de også, selv om de later som ingenting). Mine katter har fått sove i senga når de var små, og det var ingen problemer med å stenge dem ute når de ble eldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #6 Del Skrevet 5. september 2024 Kattunger kan være slitsomme, så kan være fint å vurdere en voksen katt også😊 Anonymkode: 3fda5...73a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå