Gå til innhold

Hvorfor det mange som idag ikkje har gardiner i vinduene ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tidligere var gardiner i vinduet standard innenfor de fleste hjem,men har oppdaget at i mange hjem, og da spesielt nye boliger er ikkje dette lenger vanleg.  Min mor sydde gardiner selv, men etterhvert  så fikk ein kjøpt ferdigsydde gardiner på butikkene, og på postordre. 

Årsaken til at mange hadde gardiner var selvsagt for innsyn, men ser ut som mange idag ønsker å vera vera eit slags utstillingsvindu.

Anonymkode: 8dfe1...4da

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke gardiner fordi jeg liker ikke gardiner, og trenger de ikke for å skjerme mot innsyn (har alltid bodd i boliger hvor det stort sett ikke var noe behov). På de vinduene hvor jeg ønsker å kunne gjøre det mørkt har vi persienner eller rullegardin. 

Anonymkode: c6ed8...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor andre ikke har gardiner, men der jeg leide før, var det ikke gardinstang, kun rullegardiner og vi fikk ikke lage hull i veggene.. 🤷

Anonymkode: 23a61...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det først og fremst kommer an på hva slags bolig det er og hva slags stil en har. Er det en funkis bolig så er det finest uten gardiner, mener jeg da. 
Jeg har et helt vanlig hus og jeg har gardiner, klarer ikke meg uten dem, det blir lunere og varmere med gardiner mens uten synes jeg det blir nakent. Har vært i et par «vanlige» hus uten gardiner, og det føles hver gang som om eieren har tatt de ned for vask 😅 Det blir så timt og kjedelig, men det er meg da.

Anonymkode: cb123...a05

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke har råd. De forrige eierne skrudde ned og tok med seg alle gardinstengene. Da blir det for dyrt rett og slett. 

Anonymkode: 1d7ab...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tidligere var gardiner i vinduet standard innenfor de fleste hjem,men har oppdaget at i mange hjem, og da spesielt nye boliger er ikkje dette lenger vanleg.  Min mor sydde gardiner selv, men etterhvert  så fikk ein kjøpt ferdigsydde gardiner på butikkene, og på postordre. 

Årsaken til at mange hadde gardiner var selvsagt for innsyn, men ser ut som mange idag ønsker å vera vera eit slags utstillingsvindu.

Anonymkode: 8dfe1...4da

Grunnen til at generasjonen under den som «alltid hadde gardiner» ikke har gardiner er den samme som at barna til de som elsker minimalistiske hvite vegger hater hvite hjem. Eller at de som vokser opp i hjem med mye nips og annet skrot søker seg til et minimalistisk hjem.

Det hjemmet en voksen skaper avspeiler hens estetiske sans. Ikke barnets. Barnet må bare bo i elendigheten i 18 år. For så å velge det bort.

Barna til de med hjem uten gardiner har neppe negative assosiasjoner knyttet til gardiner. Helt naturlig.

Anonymkode: a5a81...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før hadde man ikke bare gardiner for estetikkens skyld, men også for isolasjon. Vi bor i et gammelt hus og har gardinene trukket for på særlige kalde og varme dager. Om vi ikke gjør det, blir huset iskaldt/glovarmt på få minutter. Vi ønsker ikke å fyre for kråkene. Nye hus, med tykkere vegger, ny isolasjon og trelagsvinduer har ikke behov for gardiner på samme måte som tidligere. Da blir det ofte noe som velges vekk. 

Anonymkode: 627ce...27c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har ikke prioritert å kjøpe gardiner. Jeg har persienner og synes i grunn det holder. 

Og fordi gardiner stort sett selges i 2 pk. For meg som da trenger 4 gardiner (2 i hvert vindu), så blir det fort dyrt. Jeg har andre ting jeg må prioritere å bruke penger på. Jeg synes gardiner er dyre, nesten uansett hvilken fysisk butikk man kjøper dem. Å kjøpe på nett tar jeg ikke sjansen på 😊

Endret av Mardina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi min mann er læstadianer. Gardiner signaliserer at vi har noe å skjule.

Anonymkode: a1133...6f0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke ha gardiner rett og slett. Klarer meg uten, selvom andre mener jeg bør ha fordi det er så nakent uten.

Anonymkode: 0cd0a...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg kuttet ut å ha gardiner på kjøkkenet. Før vinduene ble byttet,hadde jeg gardiner der. Men nå elsker jeg rett og slett alt lyset som kommer inn gjennom vinduet uten gardiner der.

Jeg tok også ned persienner i stua og noen lamper i vinduene, jeg har gardiner i resten av vinduene.

Anonymkode: 0f6dc...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å ha vinduene slik de er. Passer best uten. Kunne hatt rullgardiner eller lignende, men har ingen såkalte gjenboere som ser inn i stua. Min gamle mor pleier i huset på bygda å trekke for gardiene på stua/kjøkken opp mot veien, der det kan gå forbi noen... Dette plager meg litt. Synes det er så trist å ikke se veien, lys og eventuelt folk på utsiden. Synes også det er hyggeligere å gå i nabolag der man kan se litt inn til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Fordi jeg ikke har råd. De forrige eierne skrudde ned og tok med seg alle gardinstengene.
Da blir det for dyrt rett og slett. Anonymkode: 1d7ab...f7e

Dette her er ikke dyrt om man virkelig vil ha noe opp for vinduene. Femti penger for èn pakke med det man trenger. Jeg har det selv noen steder og det funker som bare det på en veldig overkommelig penge.  :) 
assetstream.aspx?assetId=99546&mediaform
assetstream.aspx?assetId=99545&mediaform

Endret av Hoppetaujenta
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fått bedre vinduer. Ikke trekk mellom vegg og vindu som stoppes/reduseres av gardiner. Mindre kaldras. Behovet for gardiner er redusert. Selv har jeg noen vinduer jeg vil ha gardiner i vinterstid for jeg liker ikke de kalde mørke flatene.

Anonymkode: 0b930...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egensydde gardiner, synes huset/vinduene er av typen som det passer til. Trekker de så godt som aldri for. Ser allikevel en del hus hvor det er fint uten, og jeg tenker det er fint at vi har forskjellig smak.

Selv vurderer jeg forheng mellom stue og gang der det er en stor åpning uten dør. Jeg husker besteforeldrene mine på farssiden hadde det mellom kjøkken og stue. For meg så ville det vært i forhold til fyring på vinteren da jeg ville fått det raskere varmt i stua uten at "all" varme gikk ut i gangen og opp i 2. etasje. Selv synes jeg tekstiler kan gjøre rom mer levende. Jeg kommer også til å kjøpe lin for å sy nye stuegardiner da jeg er veldig glad i lin.

Anonymkode: 3d91a...59f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 58. Da vi bygde dette huset for 25 år siden, ville vi ikke ha gardiner (ingen innsyn utenfra). Hadde bare rullegardiner på alle soverommene. Etter noen år syns vi det ble litt stusselig 🙂. Nå har vi noen få, mest enkle kapper. Syns det gjør det litt koseligere og lunere. 

Anonymkode: af27b...e79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å ha gardiner og syns et rom er uferdig uten. Alle jeg kjenner har gardiner og for meg er det en viktig del av innredningen. 

Anonymkode: 536db...455

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i funkishus mange vinduer fra gulvet og nesten helt til taket. Gardiner passer ikke inn, har lameller. 

Anonymkode: 6a8f0...1ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klassiske gardiner, men jeg har jo screens og persienner og diverse solskjerming. Jeg må ha det mørkt når jeg sover, og liker også å ikke ha innsyn, sol i trynet eller sol i TV og sånt. Liker å lukke meg inn i min lille hule.

Ei venninne av meg bor i et skikkelig kult arkitekttegnet hus med enorme vinduer og fantastisk utsikt, de har null solskjerming whatsoever. Hun sover med sovemaske om hun skal sove når det er lyst. Jeg hadde ikke klart å leve sånn. Folk som går forbi ser jo også rett inn i stua når det er mørkt ute og lyst inne.

Anonymkode: dc2e3...018

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...