Gå til innhold

Kjøpte et garnnøste, funnet tre knuter/skjøter så langt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en fersking på strikking, så jeg vet ikke hva dette betyr. Det er snakk om et nøste med Rauma finull. Kjøpte det i en flott og bra garnbutikk i Oslo. Ikke at det har noe å si, men.

Er dette normalt? Hva er årsaken til at dette skjer? Er det fabrikk/produksjonsfeil?

Utrolig irriterende og leit i hvertfall.

Anonymkode: 2471a...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig irriterende og leit? Vel, SÅ ille er det vel ikke…?

Anonymkode: 69305...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Utrolig irriterende og leit? Vel, SÅ ille er det vel ikke…?

Anonymkode: 69305...c69

Jeg tolker svaret ditt som at dette er en helt normal og vanlig greie? Så da er dette noe jeg kan regne med at andre opplever stadig vekk også?

Jeg syns det var kjipt med disse skjøteklumpene i strikketøyet, ja. Men hvis det er vanlig, så er det greit.

Anonymkode: 2471a...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt med skjøter, men opplever noen garntyper som mer skjør og dermed flere skjøter, men finner du så mange at det blir flere meter med «ubrukelig garn» (festetråd) så hadde jeg sendt en Mail til Rauma og fortalt om det. De er ekstremt kundevennlige er min erfaring. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tolker svaret ditt som at dette er en helt normal og vanlig greie? Så da er dette noe jeg kan regne med at andre opplever stadig vekk også?

Jeg syns det var kjipt med disse skjøteklumpene i strikketøyet, ja. Men hvis det er vanlig, så er det greit.

Anonymkode: 2471a...3cd

Ja, det kan skje innimellom at garnet ryker noen steder under produksjon. For å holde kostnadene nede, som til slutt gir lavere pris for kunden, kan man innimellom finne knuter i nøstene. Det er heldigvis ikke så ofte det skjer, men når man først finner en skjøt dukker det ofte opp et par knuter til i samme nøste.

Enig i at det er irriterende. Enkelte produsenter lover knutefritt garn, men disse tar ofte litt høyere pris.

Anonymkode: 55d44...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig med skjøt(-er) i garnet, og etter min erfaring spiller ikke prisen på garnet noen rolle. Om garnet er fra Dale eller Drops: knuter har de uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spinnerier har ikke en eviglang tråd! Det spunnes i batcher som må skjøtes etter hvert som det hespes.  De fleste hester er uten skjøter, men du Jan være uheldig å få et hespe med to skjøter.

Anonymkode: d888b...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt vil jeg si og ikke en feil. Er stedet pent spleiset og knuten holder en test, så bare strikk det inn i plagget, så forsvinner det i det store bildet. Gleder meg til at evighetsnøstene blir oppfunnet. :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (Akkurat nå):

Helt normalt vil jeg si og ikke en feil. Er stedet pent spleiset og knuten holder en test, så bare strikk det inn i plagget, så forsvinner det i det store bildet. Gleder meg til at evighetsnøstene blir oppfunnet. :nigo: 

OT:

Tørr du det? Jeg er tydeligvis en pingle når det kommer til strikk for jeg fester og styrer en hel del på for å forsikre meg 110% 😂 har opplevd at knuter går opp i vask tidligere. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PurpleTuliip skrev (6 minutter siden):

OT:

Tørr du det? Jeg er tydeligvis en pingle når det kommer til strikk for jeg fester og styrer en hel del på for å forsikre meg 110% 😂 har opplevd at knuter går opp i vask tidligere. 

Jeg holder i høyre og venstre tråd og rykker i dem litt; holder de den testen...så bruker jeg det som det er. :nikke: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 17.25):

Jeg er en fersking på strikking, så jeg vet ikke hva dette betyr. Det er snakk om et nøste med Rauma finull. Kjøpte det i en flott og bra garnbutikk i Oslo. Ikke at det har noe å si, men.

Er dette normalt? Hva er årsaken til at dette skjer? Er det fabrikk/produksjonsfeil?

Utrolig irriterende og leit i hvertfall.

Anonymkode: 2471a...3cd

Hei. Trur du har vore uheldig. Eg har hekla mykje medfinull frå Rauma, men aldri opplevd dette. håper det ikkje skjer så ofte. Mvh voksen dame

Anonymkode: eb72e...fb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig med mange skøyter på Rauma sine garn. Du har nok vært uheldig. 

Anonymkode: 0cc51...e21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta nøstet med tilbake til butikken og få det bytta inn i et nytt. Husk kvittering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare strikket med det, jeg. Men kjekt å vite at i forhold til hva andre her skriver, så er det ikke vanlig. Elsker garnet, så satser på at det bare var skikkelig uflaks. 

Anonymkode: 2471a...3cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 13.32):

Jeg tolker svaret ditt som at dette er en helt normal og vanlig greie? Så da er dette noe jeg kan regne med at andre opplever stadig vekk også?

Jeg syns det var kjipt med disse skjøteklumpene i strikketøyet, ja. Men hvis det er vanlig, så er det greit.

Anonymkode: 2471a...3cd

Jeg kommer rett som det er over knuter, men jeg teller ikke. Jeg svarte slik fordi jeg reagerte på ordene du brukte. Utrolig irriterende og leit? Det er bare tre knuter i et garnnøste… (Og ja, jeg strikker mye og har masse garn.)

Anonymkode: 69305...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knuter er det i alle garntyper fra tid til annen. Strikk 4-5 masker med dobbel tråd når du skjøter tråden så vil du ikke merke det på produktet. Å strikke med knute på garnet er ikke fint.

Anonymkode: 3e910...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg opplever heldigvis sjelden knuter i nøstene, og bra er det. Hadde også blitt irritert om det var tre. Strikker stort sett med Drops eller Sandnes. 

Anonymkode: e4e45...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...