lil Skrevet 24. februar 2006 Forfatter #81 Skrevet 24. februar 2006 Siden dere insisterer på å flisespikke (et ikke uvanlig tegn på at man mangler argumenter): Ok, et normalt festmåltid, da. Og jo, da er faktisk avec en selvsagt del av måltidet. Poteter, kjøtt, grønnsaker, saus, en hvilken som helst del av måltidet kan brukes som eksempel, det regner jeg med at du ikke er dummere enn at du skjønte. ← Vi har fått mange reaksjoner på at vår mat ikke er "tradisjonell" festmat. Vi er ikke så redde for at avslutningen heller ikke er trdisjonell. Jeg trodde du skjønte at jeg ikke var så dum at jeg trodde at det var bokstavelig talt potetene som var poenget, men en essensiell del av retten, samme hvilken. Mitt poeng var det at det finnes ikke noe "normalt" måltid, og ingen andre enn brudeparet bestemmer menyen. Så kan andre si hva de vil om skikk og bruk. Jeg syntes det er uhøflig å være så kravstor.
lil Skrevet 24. februar 2006 Forfatter #82 Skrevet 24. februar 2006 Hvis man ikke har et budsjett som tar høyde for litt ekstra utgifter, da skjønner jeg ikke hvorfor man insisterer på å ha bryllupp...... En annen ting: dersom det skal være kaffegjester i et bryllupp, serveres ikke kaffen ved bordet, som en forlengelse av middagen. Da avsluttes middagen med dessert. I en sånn setting blir det en annen greie om det er "bare" kaffe eller kaffe avec etterpå. Og dersom trådstarter skal ha kaffe senere, dvs. ikke i forlengelse av måltidet er det også mindre "grelt" om det ikke er kaffe avec. Men det sier jo historien intet om da..... ← Ehm.. vi skal ikke ha kaffegjester i det hele
Nilma Skrevet 24. februar 2006 #83 Skrevet 24. februar 2006 Blir alt dette ødelagt av at du må betale for cognacen din? ← For n'te gang; det er ikke pengene som er problemet. Jeg tror nok jeg skulle greid å skrape sammen til en konjakk, dersom jeg noengang blir bedt i et bryllup der dette er en problemstilling. Ei heller er poenget at man "krever gratis alkohol" (for de fleste voksne mennesker er det vel heller ikke alkoholen i seg selv som er interessant). Det er snakk om et prinsipp som tilsier at det er vertskapet som sørger for at gjestene har det de trenger, ikke at gjestene skal gjøre det selv. For øvrig synes jeg at Leo uttrykker seg på en utmerket måte: Har man ikke en gang råd til å spandere en cognac til kaffen, bør man revurdere hele opplegget. Er f.eks. bryllupsreisen mye viktigere enn gjestenes trivsel, ja så får man arrangere et lite, enkelt bryllup. Man kan ikke få i både pose og sekk når man ikke har råd til å kjøpe sekk.← Man gjør rett og slett ikke ting man ikke har råd til. Jeg kunne f.eks. tenke meg en jordomseiling, men siden jeg ikke har råd til det, så lar jeg heller være.
Susan Sto Helit Skrevet 24. februar 2006 #84 Skrevet 24. februar 2006 En annen ting: dersom det skal være kaffegjester i et bryllupp, serveres ikke kaffen ved bordet, som en forlengelse av middagen. Da avsluttes middagen med dessert. I en sånn setting blir det en annen greie om det er "bare" kaffe eller kaffe avec etterpå. Og dersom trådstarter skal ha kaffe senere, dvs. ikke i forlengelse av måltidet er det også mindre "grelt" om det ikke er kaffe avec. Men det sier jo historien intet om da..... ← Hmmm... Servere kaffen ved bordet? Skjer det? Trodde det var sånn "spise ute på restaurant"-greie? Alle fester jeg har vært i, med middag og fest i samme hus, har kaffen blitt servert rett etter middagen i festlokalet. (Dvs. man flytter seg fra middagsbordet til kaffesalongen, og så får man kaffen der.) Sikkert derfor jeg ikke har forstått helt hvorfor kaffe og conjac i det hele tatt har noe med middagen å gjøre.... :icon_idea: :klø:
lil Skrevet 24. februar 2006 Forfatter #85 Skrevet 24. februar 2006 (endret) Jeg gir opp!! Takk for masse rare innspill, det ble tilslutt en morsom tråd! Men når jeg må begynne å forklare ting for n\te gang, da kommer det ikke lenger noe konstruktivt utav det. Noen av dere er uenige med meg om vi har råd til å ha denne festen fordi vi ikke har råd til å spandere cognac. Jeg syntes vi har råd til å holde denne festen, jeg tror at vi kommer til å få en flott og minneverdig fest, og jeg tror ikke det kommer til å bli noe problem at noen må betale for cognacen. Endret 24. februar 2006 av lil
Floja Felíz Skrevet 24. februar 2006 #86 Skrevet 24. februar 2006 Hvis man ikke har et budsjett som tar høyde for litt ekstra utgifter, da skjønner jeg ikke hvorfor man insisterer på å ha bryllupp...... ← Jeg skal ha bryllup fordi jeg gifter meg................... Det er snakk om et prinsipp som tilsier at det er vertskapet som sørger for at gjestene har det de trenger, ikke at gjestene skal gjøre det selv. For øvrig synes jeg at Leo uttrykker seg på en utmerket måte: Man gjør rett og slett ikke ting man ikke har råd til. Jeg kunne f.eks. tenke meg en jordomseiling, men siden jeg ikke har råd til det, så lar jeg heller være. ← Våre gjester "trenger" ikke cognac. De som gjør det har et problem vil jeg si. Men til saken; Det er snakk om hvordan man velger å prioritere; penere lokale/flere gjester -eller fri alkoholservering. Det må da kunne gå an å prioritere annerledes enn deg uten at du skal påstå at festen blir dårlig og gjestene blir sure av den grunn? Jeg vil heller leie et litt ordentlig lokale og gi gjestene mine en litt annerledes opplevelse enn å skjenke alle på et grendahus. Så får det være mitt valg. Jeg tror bryllupet ditt blir fantastisk, lil, og jeg ville mer enn gjerne kjøpt cognacen min selv om jeg var en av gjestene. Lykke til!
Nilma Skrevet 24. februar 2006 #87 Skrevet 24. februar 2006 Våre gjester "trenger" ikke cognac. De som gjør det har et problem vil jeg si. ← Du overså dette, skjønner jeg:For n'te gang; det er ikke pengene som er problemet. Jeg tror nok jeg skulle greid å skrape sammen til en konjakk, dersom jeg noengang blir bedt i et bryllup der dette er en problemstilling. Ei heller er poenget at man "krever gratis alkohol" (for de fleste voksne mennesker er det vel heller ikke alkoholen i seg selv som er interessant). ←
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #88 Skrevet 24. februar 2006 Ehm.. vi skal ikke ha kaffegjester i det hele ← Det skjønte jeg (eller tolket iallfall innlegget ditt dit). Mitt spørsmål gikk på om kaffen serveres rett etter middagen, ved bordet, eller etterpå, slik at det er desserten som avslutter middagen. Min mening er jo da at serveres kaffen ved bordet = naturlig at det også tilbys avec som del av drikken inkludert på middagen. Er det derimot slik at det er kaffe noe senere = da er ikke avec en forlengelse av drikken under middagen. Verre var det ikke.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #89 Skrevet 24. februar 2006 Jeg skal ha bryllup fordi jeg gifter meg................... ← Helt greit, tror nok de fleste gjør det..... Poenget mitt var bare at siden man skal ha bryllupp = fest så har man vel et budsjett. Og hvis det budsjettet er lagt så stramt opp at noen tusenlapper ekstra velter det hele, da mener jeg at planleggingen er nokså dårlig. Det koster å ha en fest, stor eller liten, og den som har vært med på å arrangere sånt VET at det kan komme uforutsette utgifter..... Og da mener jeg det er dårlig planlegging å ikke ta høyde for det i budsjettplanene!
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #90 Skrevet 24. februar 2006 For n'te gang; det er ikke pengene som er problemet. Jeg tror nok jeg skulle greid å skrape sammen til en konjakk, dersom jeg noengang blir bedt i et bryllup der dette er en problemstilling. Ei heller er poenget at man "krever gratis alkohol" (for de fleste voksne mennesker er det vel heller ikke alkoholen i seg selv som er interessant). Det er snakk om et prinsipp som tilsier at det er vertskapet som sørger for at gjestene har det de trenger, ikke at gjestene skal gjøre det selv. For øvrig synes jeg at Leo uttrykker seg på en utmerket måte: Man gjør rett og slett ikke ting man ikke har råd til. Jeg kunne f.eks. tenke meg en jordomseiling, men siden jeg ikke har råd til det, så lar jeg heller være. ← Jeg tviler på at gjestene TRENGER konjakk! De som må ha det, har etter min mening et problem. Det samme har de som MÅ ha cola eller noe som helst annet for den saks skyld. Det kalles avhengighet og har ingenting med vertskapets gjestfrihet å gjøre. Når du er gjest uansett i hvilket selskap eller hjem det er så kan du ikke forvente å få alt slik DU vil ha det. Jeg ser heller ikke på konjakk som normalt til et festmåltid(nei jeg er ikke et avholdsmenneske). Jeg tror det finnes mange andre som meg. Når vertskapet tilbyr det beste de har råd til av mat og drikke så har de gjort sitt for gjestene, gjester som ikke er fornøyd med det er etter min mening kravstore, utakknemlige og bortskjemte. Serverer vertskapet ris til middagen, mens ditt favoritt tilbehør er poteter så må du godta å spise ris. Dersom du blir fornærmet for det så er du bare rar. Serverer de kaffe, te og f.eks. brus til kakene så er det det du får.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #91 Skrevet 24. februar 2006 Helt greit, tror nok de fleste gjør det..... Poenget mitt var bare at siden man skal ha bryllupp = fest så har man vel et budsjett. Og hvis det budsjettet er lagt så stramt opp at noen tusenlapper ekstra velter det hele, da mener jeg at planleggingen er nokså dårlig. Det koster å ha en fest, stor eller liten, og den som har vært med på å arrangere sånt VET at det kan komme uforutsette utgifter..... Og da mener jeg det er dårlig planlegging å ikke ta høyde for det i budsjettplanene! ← Er det uforutsette utgifter eller kravstore gjester det egentlig er snakk om å ta høyde for her?
Nilma Skrevet 24. februar 2006 #92 Skrevet 24. februar 2006 Jeg tviler på at gjestene TRENGER konjakk! De som må ha det, har etter min mening et problem. Det samme har de som MÅ ha cola eller noe som helst annet for den saks skyld. Det kalles avhengighet og har ingenting med vertskapets gjestfrihet å gjøre. Når du er gjest uansett i hvilket selskap eller hjem det er så kan du ikke forvente å få alt slik DU vil ha det. Jeg ser heller ikke på konjakk som normalt til et festmåltid(nei jeg er ikke et avholdsmenneske). ← Dette meg å "trenge" konjakk har jeg allerede svart på rett ovenfor, så det ser jeg ingen vits i å gjenta. Og når det gjelder hva DU ser som normalt til et festmåltid, så har det ingenting å gjøre med hva som faktisk ER normalt. Men selvsagt, enhver står jo fritt til å velge om man vil følge skikk og bruk eller ikke. Jeg skulle for øvrig gjerne visst hvor grensen går mellom hva som er normalt å forvente (merk: forvente, ikke forlange) når man er i selskap, og hva som er "kravstort".
lil Skrevet 24. februar 2006 Forfatter #93 Skrevet 24. februar 2006 Det skjønte jeg (eller tolket iallfall innlegget ditt dit). Mitt spørsmål gikk på om kaffen serveres rett etter middagen, ved bordet, eller etterpå, slik at det er desserten som avslutter middagen. Min mening er jo da at serveres kaffen ved bordet = naturlig at det også tilbys avec som del av drikken inkludert på middagen. Er det derimot slik at det er kaffe noe senere = da er ikke avec en forlengelse av drikken under middagen. Verre var det ikke. ← Vi serverer kaffen en god del senere, i et annet rom og alt. Så det blir ikke endel av måltidet på samme måte. Jeg forstår hva du mener nå Dette meg å "trenge" konjakk har jeg allerede svart på rett ovenfor, så det ser jeg ingen vits i å gjenta. Og når det gjelder hva DU ser som normalt til et festmåltid, så har det ingenting å gjøre med hva som faktisk ER normalt. Men selvsagt, enhver står jo fritt til å velge om man vil følge skikk og bruk eller ikke. Jeg skulle for øvrig gjerne visst hvor grensen går mellom hva som er normalt å forvente (merk: forvente, ikke forlange) når man er i selskap, og hva som er "kravstort". ← Tror man skal glemme uttrykket normalt når det gjelder bryllupsfeiring jeg Og til ditt spørsmål, så vet jeg neimen ikke nøyaktig hvor grensen går. Men jeg forventer vennlighet, og at vertskapet er blide og får meg til å føle meg velkommen. Dine forventninger er etter mitt syn langt over grensen til "kravstorhet".
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #94 Skrevet 24. februar 2006 Er det uforutsette utgifter eller kravstore gjester det egentlig er snakk om å ta høyde for her? ← Uforutsette utgifter selvsagt! At noe man trodde skulle koste x plutselig koster xx, at man har glemt å sjekke y..... sånt mener jeg iallfall.
Isa Naemi Skrevet 24. februar 2006 #95 Skrevet 24. februar 2006 (endret) En annen ting: dersom det skal være kaffegjester i et bryllupp, serveres ikke kaffen ved bordet, som en forlengelse av middagen. Da avsluttes middagen med dessert. I en sånn setting blir det en annen greie om det er "bare" kaffe eller kaffe avec etterpå. Og dersom trådstarter skal ha kaffe senere, dvs. ikke i forlengelse av måltidet er det også mindre "grelt" om det ikke er kaffe avec. Men det sier jo historien intet om da..... ← Nå ble jeg litt forvirret her! Er det ikke vanlig å avslutte dette festmåltidet det snakkes så mye, med dessert!? Vi har ingen kaffegjester, men skal ha tre retter, forrett, hovedrett og dessert - og så kaffe og kake og JA cognac seinere. Jeg trodde det var vanlig å gjøre det slik? Endret 24. februar 2006 av Isa Naemi
Nilma Skrevet 24. februar 2006 #96 Skrevet 24. februar 2006 Og til ditt spørsmål, så vet jeg neimen ikke nøyaktig hvor grensen går. Men jeg forventer vennlighet, og at vertskapet er blide og får meg til å føle meg velkommen. Dine forventninger er etter mitt syn langt over grensen til "kravstorhet".← Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan uttale deg om mine forventninger, når jeg ikke har sagt noe annet enn at jeg synes at avec hører hjemme i et festmåltid. Ut over det vet du faktisk fint lite om mine forventninger. Jeg er enig i at vertskapet bør få gjestene til å føle seg velkommen; det synes jeg ikke at de gjør når de forventer at gjestene er med på å spleise på festen som de selv faktisk har invitert til.
lil Skrevet 24. februar 2006 Forfatter #97 Skrevet 24. februar 2006 Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan uttale deg om mine forventninger, når jeg ikke har sagt noe annet enn at jeg synes at avec hører hjemme i et festmåltid. Ut over det vet du faktisk fint lite om mine forventninger. Jeg er enig i at vertskapet bør få gjestene til å føle seg velkommen; det synes jeg ikke at de gjør når de forventer at gjestene er med på å spleise på festen som de selv faktisk har invitert til. ← Beklager, jeg vet kanskje ikke nok om dine forventniger til å uttale meg. Eller jeg burde i det minste presisert at dine forventinger til alkohol er en smule kravstort etter min mening. Slik jeg forstår det hadde du blitt fornærmet i brylluppet vårt, fordi at vi etter å ha spandert på deg middagen ikke kunne gjøre det samme med avecen. Vi blir nok ikke enige om den der Jeg syntes ikke at betalingsbar får gjester til å føle seg uvelkomne!!
Gjest Anniken Skrevet 24. februar 2006 #98 Skrevet 24. februar 2006 Vi blir nok ikke enige om den der Jeg syntes ikke at betalingsbar får gjester til å føle seg uvelkomne!! ← Kanskje ikke uvelkomne, men mer følelsen av at vi har invitert deg fordi vi vil ha gave, men festen må du være med å sponse.
lil Skrevet 24. februar 2006 Forfatter #99 Skrevet 24. februar 2006 Jaja, dem om det... Tviler sterkt på at det finnes slike gjestzillas på vår gjesteliste. For det er det jeg ville kalt dem som tenkte slik!!
Gjest Lille*Trille Skrevet 24. februar 2006 #100 Skrevet 24. februar 2006 Jaja, dem om det... Tviler sterkt på at det finnes slike gjestzillas på vår gjesteliste. For det er det jeg ville kalt dem som tenkte slik!! ← Det må du selvsagt få lov til å tenke og kalle oss. Men, du startet jo denne tråden med å spørre om vi syntes det var rart å ikke spandere cognac, og da må vi jo få si hva vi tenker om saken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå