Gå til innhold

Å spandere cognac

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er interessant å se hvor heftige debattene blir her på KG når det er snakk om fri alkohol og ikke. Noen reagerer veldig på at alt ikke bli påspandert mens andre syns det er helt vanlig at man betaler selv for drikke etter maten. Det som ihvertfall er sikkert er at uansett hvor misfornøyd du ville ha vært med det ene eller det andre så ville man ikke sagt dette til brudeparet, ikke sant. Så da får hver og en gjøre det på sin måte, ikke alltid like enkelt å gjøre alle til lags. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

:ler:

Helt sant!! Vi gjør som vi vil :sjarmor:

Men kjekt å lufte det litt tanker rundt dette, mange interessante svar. Selv om jeg må si at jeg er en smule overasket over engasjementet til noen av dem som har svart her ;)

Endret av lil
Gjest Gjest_Anki_*
Skrevet
En litt "halvfin" plass. Egentlig litt over vårt nivå, men så har vi spart halvannet år til dette her  :sjarmor:

Ja, 80 kr er stivt. Gruer meg til regningen derfra kommer, kommer sikkert til å være den største regningen jeg noengang har sett. Og den skal vi ha nok til!

Hvorfor revurderer du ikke hvor dere holder festen... Hvis dere har valgt tre retters , men ikke kan spandere drikke...? blir ikke mye til fest det...Vi har lavt budsjett, mange gjester- men spanderer drikke hele kvelden. Nå har vi valgt å holde festen på det lokale samfunnshuset, og har leid inn hovmester og servitører... Sparer 20000,- på dette i forhold til en halvdårlig restaurant... Alle monner drar.... :klappe:

Skrevet

Lil har vel ikke sagt at de ikke skal spandere drikke - men at gjestene må kjøpe sin egen cognac... Men om hun så ikke hadde hatt råd til alkohol til maten så er det vel hyggelig å bli invitert uansett??

Skrevet

Hvor mange av gjestene drikker cognac til kaffen? Vi skal ha festen på dyr restaurant, og jeg regner med at cognac-prisen er rundt det samme som hos dere (har jammen glemt å sjekke... oops!), men jeg tror ikke denne delen av barregningen blir så fryktelig. Dere bør selvfølgelig ta høyde for muligheten for at alle takker ja, men i vårt tilfelle vil jeg tvile på at særlig mer enn 50% faktisk tar en cognac. Våre venner er hverken religiøse, avholds, uvante med edlere dråper av fint slag eller spesielt vrange på annen måte :)

Skrevet (endret)
Min mening er at skal det drikkes/serveres alkohol i bryllup så skal ikke gjestene måtte betale for dette. Et bryllup er vel ingen vanlig spleisefest. Jeg hadde kutta ut bryllupsreisa eller halvert antall gjester. Fint skal det være om halve rævva henger ute!

Dette er jeg fullstendig enig i!

At folk gifter seg er tross alt ikke hverken særlig spesielt eller fantastisk. Når jeg har kjøpt klær, kjøpt gave og kanskje har utgifter til reise/hotellovernatting, blir jeg sur når jeg i tillegg må være med å betale festen.

Har man ikke en gang råd til å spandere en cognac til kaffen, bør man revurdere hele opplegget. Er f.eks. bryllupsreisen mye viktigere enn gjestenes trivsel, ja så får man arrangere et lite, enkelt bryllup. Man kan ikke få i både pose og sekk når man ikke har råd til å kjøpe sekk.

Endret av Leo
Skrevet

Jeg hadde også vurdert om vi skulle funnet et rimeligere sted, event kuttet på antall gjester, før jeg hadde bedt gjestene betale for egen drikke i bryllupet.

Skrevet
Må bare spørre, er du sikker på at det koster 80,- for en congnac? Syns dette høres sinnsykt dyrt ut. Dere bør vel få litt rabatt når dere skal ha hele selskapet der.

Hvorfor i alle dager skal man få rabatt?! Driver man en forretning med å ha selskapslokaler, sier det seg selv at et bryllup er en omtrent dagligdags affære. Hvorfor i alle dager skulle de få rabatt?!

Skrevet

Jaja, dere om det, oss om dette :)

Det er faktisk bare en liten cognac til 80 kr det er snakk om. Lite for gjestene, men fælt mye for oss. Jeg håper og tror at ingen av dere som er kritiske til dette står på gjestelisten vår :ler:

:)

Vi kommer ikke tl å spørre om rabatt, nei. Ikke en "rabatt-plass".

Skrevet (endret)
Hvor mange av gjestene drikker cognac til kaffen? Vi skal ha festen på dyr restaurant, og jeg regner med at cognac-prisen er rundt det samme som hos dere (har jammen glemt å sjekke... oops!), men jeg tror ikke denne delen av barregningen blir så fryktelig.  Dere bør selvfølgelig ta høyde for muligheten for at alle takker ja, men i vårt tilfelle vil jeg tvile på at særlig mer enn 50% faktisk tar en cognac. Våre venner er hverken religiøse, avholds, uvante med edlere dråper av fint slag eller spesielt vrange på annen måte  :)

DETTE er helt sant, og sikkert tilfellet for oss også. Problemet er som du nevner bare at vi ikke kan "gamble" med det, vi må ta høyde for at alle vil ha. Og Baileys pleier jo å være populært :)

Og Leo; "At folk gifter seg er tross alt ikke hverken særlig spesielt eller fantastisk. Når jeg har kjøpt klær, kjøpt gave og kanskje har utgifter til reise/hotellovernatting, blir jeg sur når jeg i tillegg må være med å betale festen."

Du hadde blitt SUR??? Om du hadde blitt invitert i et bryllup hvor du etter å ha å ha overvært dine venner/slektninger bli viet, vært med på middag og fest og etterpå måtte betale for en cognac. SUR? Fy fan.. :roll:

Jeg blir helt overasket.. Hvor er egentlig fokus hen når man gidder å irritere seg over det?

Våre gjester er nok glade på våre vegne, glade for at vi er lykkelig gift, endelig.

:) De som ikke interesserer seg for det, (og kun om gratis drikke...?) kan vel takke nei til invitasjonen.

Og ja, det går frem av innbydelsen at det ikke er fri bar

Endret av lil
Gjest Evangelina
Skrevet
Vi hadde det også slik, men serverte cognac og likør til kaffen. To bonger på hver og deretter betalte gjestene selv det de ville ha (fikk også øl og vin til maten)

Slik kommer vi til å gjøre det også.

Gjest Gjest_Maibrud_*
Skrevet

Jeg synes nesten litt synd på deg "trådstarter". Her var det veldig mange sterke meninger. Jeg synes du skal velge dette helt selv. Det er ganske vanlig i dag at gjestene betaler for drikke etter maten selv, særlig når det er på et fint utested. Vi skal ha det på et dyrt sted, men har råd til å betale avec selv, men det er ikke fri bar etter det. Jeg har vært i bryllup der det nesten ikke har gått avec, fordi gjestene er så mette at de ikke orker mer. Har du ikke råd, lar du være å spandere på dem. Jeg ville reist på bryllupsreise med god samvittighet likevel. Det er ditt bryllup. Er vel egentlig en ære å bli invitert i et bryllup og jeg synes ikke gjestene da kan forvente å få alt. Gjør akkurat det du føler for! Jeg ville som gjest ha støttet deg uansett!

Lykke til ;)

Skrevet

Var i ett bryllup til en kusine på andre kanten av landet. Middagen ble holdt på et fint hotell, og vi kosa oss masse. Da kaffen var ferdig, og dansen starta viste det seg det at vi måtte betale drikken i baren selv. Halve selskapet endte opp på hotellrommene, eller på disco lenger borte i gata. Vi hadde kjøpt flybilletter til flere tusen, og hotellrommet var ikke billig det heller. Ingen tar da med seg penger i bryllup.

Skrevet
Hvorfor i alle dager skal man få rabatt?! Driver man en forretning med å ha selskapslokaler, sier det seg selv at et bryllup er en omtrent dagligdags affære. Hvorfor i alle dager skulle de få rabatt?!

Jeg trodde det at med en cognac pris på 80,- er det vel heller på en resturang eller hotell man skal ha festen og ikke et vanlig selskapslokale

Skrevet

Selv om det for meg hadde vært litt utenkelig å betale bryllupsreisen før konjakken er jeg ganske sikker på at slett ikke 80% av gjestene vil bli SURE og FORNÆRMET, selv om det ser sånn ut av svarene du får her. ;)

Skrevet

Nei folk er visst veldig forskjellige, og kanskje har man litt samme syn som vennegjengen og familien sin... Jeg er helt sjokkert over at noen ville velge cognac i stedet for bryllupsreise, og det er sikkert mange som er sjokkert over at jeg ikke ville velge slik :forvirret: Men jeg tror nok lil kjenner gjestene sine, slik jeg kjenner mine - og vet at det ikke kommer til å by på problemer å gjøre det på en litt annen måte ;)

Skrevet
Jeg er helt sjokkert over at noen ville velge cognac i stedet for bryllupsreise, og det er sikkert mange som er sjokkert over at jeg ikke ville velge slik  :forvirret: 

Dersom vi var tvunget til å velge mellom cognac og bryllupsreise, og valgte cognac tror jeg både venner og familie hadde syntes vi var fullstendige idioter!

Med mindre man har noen med ekstremt stort alkoholbehov i slekten vil jeg da virkelig håpe at gjestene kan avstå/betale for et glass sprit slik at brudeparet kan unne seg noen dager på reise...!

Skrevet

Jeg har vært i bryllup med både fri bar, og bryllup der vi har betalt for alkoholen selv. Alle har vært like vellykkede, og jeg har ikke hørt noen klage i bryllupene jeg har vært i. Vi kommer til å spandere all alkohol til gjestene våre, men vi har lokale hvor vi kan ta med oss selv (da blir det jo litt billigere). Men jeg tror ikke gjestene hadde reagert om vi hadde valgt annerledes.

Jeg har hørt at andre har dårlige erfaringer med bryllup hvor de må betale selv, men stort sett har det vært fordi de ikke har fått oppgitt dette i invitasjon (eller annen informasjon), og at de derfor ikke har hatt med penger!

Skrevet

Med mindre man har noen med ekstremt stort alkoholbehov i slekten vil jeg da virkelig håpe at gjestene kan avstå/betale for et glass sprit slik at brudeparet kan unne seg noen dager på reise...!

Hva med å invitere litt færre gjester slik at du har råd til begge deler.

Skrevet

Kutte ut noen av vennene eller familiemedlemmene sine for at de andre skal få drikke gratis cognac? Mine bryllupsgjester er verdt mer enn cognac, og det er bryllupsreisen også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...