Gå til innhold

Å spandere cognac

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skjønner ikke helt dette styret med alkohol - verken jeg eller mine venner ville reagert hvis vi måtte betale selv for cognac til kaffen! Gjestene forstår da at det fins økonomiske begrensninger hos de fleste, og spesielt studenter. Men det er jo fint å opplyse om det på forhånd slik du har tenkt. Synes det var en fin måte å si det på! ;) I lokalet hvor vi skal være får vi ta med alkohol selv, og da får vi 1 liter cognac (taxfree) for det du må betale for 4 glass... Men dersom gjestene mine visste at valget sto mellom å betale cognacen sin selv eller å kutte ut flere av gjestene (eller bryllupsreisen vår) - så håper jeg da inderlig at de ville prioritere som meg! Selv om det "hører med" til en slik kveld, så skal det ikke velte hele budsjettet! Det er bare alkohol... Og JA jeg ville dratt på bryllupsreise med verdens beste samvittighet, selv om gjestene måtte ut med en hundrelapp hver for cognac - så får de heller legge litt mindre i gaven dersom de synes det blir dyrt. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har dere sagt "A" og invitert til selskap, får dere også si "B" og betale for gildet. Er det ikke en utrolig kjip følelse å dra på bryllupsreise når gjestene deres har måttet betale for noe i festen deres??? Prioritering...

NEI, ikke kjip følelse i det hele tatt :tommelsmil:

Isa Naemi, helt enig: jeg håper at venner og familie forstår det valget!! :)

Skrevet

Det er selvsagt alltid hyggelig å få servert avec til kaffen.

Jeg har vært i bryllup der gjestene har betalt for drikke etter middagen, i ett fikk vi avec, i ett annet betalte vi det selv. Syns det var helt greit! Når dere har valgt å ha feiringen på hotell/restaurant skjønner folk hvorfor det er sånn.

Men har dere mulighet for å prute på prisen på cocnac/likør etter middag? Jeg mener, selv om det strå denne prisen på prislistene er det kanskje mulig å få det noe billigere? Dette er jo noe som kan gjøres i stand på forhånd i forhold til servering, i forhold til at alle må stå i kø i baren. Ville i alle fall prøvd...

Skrevet

Hei igjen!

Jeg syns også prioriteringen deres blir litt rar. Hvorfor heller ikke ha festen på et sted dere har råd til istedenfor å kutte ned på hva dere tilbyr gjestene.

Til sammenligning kosta det mellom 7 og 8000,- for alkoholen når jeg gifta meg og det var fri bar til 50 pers. Da hadde vi selskapet på et sted hvor vi kunne ha med alkohol selv.

Syns ikke gjestene skal "svi" for dere velger et sted dere i utgangspunktet ikke har råd til. :sjenert:

Skrevet (endret)
Hei igjen!

Jeg syns også prioriteringen deres blir litt rar. Hvorfor heller ikke ha festen på et sted dere har råd til istedenfor å kutte ned på hva dere tilbyr gjestene.

Til sammenligning kosta det mellom 7 og 8000,- for alkoholen når jeg gifta meg og det var fri bar til 50 pers. Da hadde vi selskapet på et sted hvor vi kunne ha med alkohol selv.

Syns ikke gjestene skal "svi" for dere velger et sted dere i utgangspunktet ikke har råd til. :sjenert:

Jeg syns nå det blir opp til hvert enkelt brudepar å bestemme hva de vil prioritere... Noen legger vekt på mat og lokale, andre på kjole og stæsj, noen på bryllupsreise, noen på å invitere flest mulig, noen å invitere færre og betale alt for alle...

Har nå ALDRI følt at jeg som gjest har blitt "svidd" for noe selv om vi har betalt drikke i baren selv. Jeg er glad for å bli invitert i det hele tatt jeg da!

Endret av tommeline
Skrevet
Jeg syns nå det blir opp til hvert enkelt brudepar å bestemme hva de vil prioritere... Noen legger vekt på mat og lokale, andre på kjole og stæsj, noen på bryllupsreise, noen på å invitere flest mulig, noen å invitere færre og betale alt for alle...

Har nå ALDRI følt at jeg som gjest har blitt "svidd" for noe selv om vi har betalt drikke i baren selv. Jeg er glad for å bli invitert i det hele tatt jeg da!

Ja selvfølgelig prioriteres det forskjellig. Det jeg mener at om man prioriteterer dyrt lokale og dyr kjole så bortprioriterer man saker som dyr fotograf og bryllupsreise eller mindre antall gjester. Man prioriteter ikke bort saker som går på bekostning av gjestene syns nå jeg.

Hvis jeg hadde vært gjest i et bryllup hvor brudeparet hadde dårlig råd og hadde festen på et grendehus og at man måtte betale for drikkevarene selv så syns jeg det hadde vært greit. Men hvis man har festen på et sikkelig "fint" sted så syns jeg at man må regninga for det koster å ha festen der.

Skrevet

Pst.... hvis du har kjole med stort skjørt kan du jo gjemme noen flasker under der og smug tømme litt i koppene deres under kaffen.... ;)

Neida, om dere skriver i invitasjonene at drikke etter maten kan kjøpes i baren hadde ikke jeg reagert i alle fall....

Lykke til!

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Som gjest ville jeg ihvertfall mye heller ha fått tilbud om bryllupsmiddag, og betalt min egen cognac, enn å kun bli invitert til kaffen etterpå. Synes det er en bra prioritering å ha alle til middag og de opplevelsene det medfører, eller alternativt kun ha råd til å be halvparten av gjestene til kaffen. Selv om gjestene må ut med 80 kroner hver.

Skrevet

En liten ting til, jeg ville iallefall prøvd alt jeg kan å prute på cognacen, 80,- pr. pers var bare helt sinnsykt dyrt syns jeg. Kanskje de kan kjøpe inn en billigere congnac.

Skrevet

Vet dere, jeg tror ikke at gjestene våre "svir" av å betale cognac selv. :ler:

:grine2:

Bra å høre at noen hadde vært med på det.

Vi prioriterer slik vi selv vil takk :sjarmor: Og bruker mye penger på lokale, mat, fotograf og aller mest på reis. Sparer inn på andre ting som bil, klær, ikke fri bar og kanskje vi tilogmed er så sjokkerende uhøflige at vi tilogmed er gniene på cognacen :sjenert:

Takk for "prutetips". Kanskje vi kunne prøve det.. :) Må høre med mannen.

Takk for innspill, alle sammen!

Gjest f-f-f (ikke innlogget)
Skrevet

Heisann!

Vi spanderer drikke til mat + kaffe avec. Uten om det må gjestene betale drikke selv.

Jeg føler meg ikke spesielt kjip fordi vi ikke kan ha fri bar. Hadde vi hatt råd skulle jeg gjerne hatt åpen bar, men vi har ikke et ubegrenset budsjett. Vi har kuttet ned på en del ting, men andre ting er for oss veldig viktig; mat, lokalet, fotograf og musikk til festen. Ellers har vi prøvd å kutte kostnadene. Når det gjelder kjolen min så var jeg svinheldig! Jeg var rundt og prøvde, fant til slutt kjolen jeg ville ha. Den kostet 10 000kr. Litt i overkant :forvirret: , men det var jo kjolen min... :sjenert: .

Så søkte jeg på nettet og fant kjolen, brukt 1 gang, i nabokommunen!

Prutet den ned i under halve prisen, med slør!! :ler::ler:

Så joda,det går ann å kutte ned både her og der, uten at det nødvendigvis blir en dårlig fest!

Lykke til!

Skrevet
Uff, vi er så dumme som ikke har komt på dette før.  Tenkte ikke på at alkoholen kunne bli så dyr :sur:

Nå 4 mnd før spørs det om vi klarer 5600 ekstra kroner. Men hvis valget er å virke kjip, eller redusere antall gjester så tror jeg at vi heller skal forklare at vi rett og slett ikke har råd til det. Og de som vil ha får kjøpe sin egen.  Så får vi heller være så kjipe vi bare vil ;) Alle vet at jeg studerer, og at vi ikke vasser i gryn akkurat.

Men drit er det jo :sur:  Jeg forstår at de fleste av dere ville stusset/rynket på nesen om dere var invitert i bryllup og måtte betale for kaffedrammen selv.

Synes heller det er kjipt å bli fornærmet for å ikke få cognac etter en å ha fått ta del i en deilig og høytidelig bryllupsmiddag på et fint sted, jeg! Er det ikke familie og venner som kommer da? Min familie ville i alle fall aldri ha reagert slik på å måtte betale cognacen sin selv, de hadde heller vært glade for å kunne bidra til at vi fikk ha bryllupet vårt der vi drømmer om å ha det.

Skjønner ikke helt dette styret med alkohol - verken jeg eller mine venner ville reagert hvis vi måtte betale selv for cognac til kaffen! Gjestene forstår da at det fins økonomiske begrensninger hos de fleste, og spesielt studenter. Men det er jo fint å opplyse om det på forhånd slik du har tenkt. Synes det var en fin måte å si det på!  ;)  I lokalet hvor vi skal være får vi ta med alkohol selv, og da får vi 1 liter cognac (taxfree) for det du må betale for 4 glass... Men dersom gjestene mine visste at valget sto mellom å betale cognacen sin selv eller å kutte ut flere av gjestene (eller bryllupsreisen vår) - så håper jeg da inderlig at de ville prioritere som meg! Selv om det "hører med" til en slik kveld, så skal det ikke velte hele budsjettet! Det er bare alkohol... Og JA jeg ville dratt på bryllupsreise med verdens beste samvittighet, selv om gjestene måtte ut med en hundrelapp hver for cognac - så får de heller legge litt mindre i gaven dersom de synes det blir dyrt.  ;)

HELT enig med deg Isa Naemi!! :klappe:

Vi skal spandere velkomstdrinker og godt med drikke til maten, og etter det kan gjestene faktisk drikke medbrakt. Vi skal lage spleise-bar og spanderer bare blandevann og alkoholfritt. Vet at mange vil staile når de hører det, men jeg ser faktisk ikke problemet. Vi har ikke råd til å spandere drikke på 120 gjester, og jeg vil i alle fall ikke kutte ut drømme-bryllupsreisen som jeg kommer til å huske resten av livet for å skjenke gjestene i bryllupet mitt. Da får det heller bli alkoholfritt etter maten.

Synes du har valgt en fin måte å si det på jeg, og du skal ikke ha dårlig samvitttighet for dette. Gjestene kommer jo for å feire dere, ikke for gratis drikke...

Skrevet

Min mening er at skal det drikkes/serveres alkohol i bryllup så skal ikke gjestene måtte betale for dette. Et bryllup er vel ingen vanlig spleisefest. Jeg hadde kutta ut bryllupsreisa eller halvert antall gjester. Fint skal det være om halve rævva henger ute!

Skrevet
Min mening er at skal det drikkes/serveres alkohol i bryllup så skal ikke gjestene måtte betale for dette. Et bryllup er vel ingen vanlig spleisefest. Jeg hadde kutta ut bryllupsreisa eller halvert antall gjester. Fint skal det være om halve rævva henger ute!

Min mening er at om man alltid skulle hørt på hva andre mente OG tatt hensyn til det, så hadde man knapt fått noe slik man ville selv.

Det er så mange forskjellige meninger, skikker og sedvaner rundt bryllup at det er umulig å gjøre alle til lags!

La folk betale for den lille til kaffen selv du! Det er jo ikke sikkert alle vil ha engang.

Tenker folk er takknemlige for det de får, og ikke sitter og gremmes over det lille de ikke får.

Skrevet

Etter min mening er kaffe avec en naturlig del av et måltid, så å be gjestene betale for det er omtrent som å be dem betale for potetene til middagen.

Skrevet (endret)

Så får den som vil kutte bryllupsreisa og ha bare de gjestene man har råd til å skjenke gjøre det da, mens vi som heller vil ha så mange gjester som ønsker å komme og reise på bryllupsreise i tillegg kan få gjøre det uten at det er noen krise for omgivelsene at den lille cognacen ikke er inkludert.

Så Nilma: middagen er alltid ufullstendig da, i et alkoholfritt bryllup? Jaja...

Endret av Floja Felíz
Gjest Gjest_lil_*
Skrevet

Herregud så mange sterke meninger om den cognacen da!! :overrasket:

Sprøtt.... Så "ikke fri bar" opplegg er spleisefest det også da?

Wellwell, hver sine prioriteringer. Men jeg må si at jeg blir svært skuffet over vår familie eller våre venner om jeg hører noen av dem så mye som hinte om at vi burde skippet reisen til fordel for cognacen. *riste på hodet*

:)

Skrevet
Så Nilma: middagen er alltid ufullstendig da, i et alkoholfritt bryllup? Jaja...

Ikke dersom f.eks. brudeparet er avholdsfolk av prinsipp, men å kutte ut / be gjestene betale én del av måltidet blir litt inkonsekvent i mine øyne.

(Siden du spør så mener jeg faktisk at et deilig måltid uten god vin ikke er komplett, men jeg ville som sagt ikke hevet et øyenbryn dersom vertskapet var avholdsfolk og holdt et gjennomført alkoholfritt bryllup.)

Skrevet

Jeg ville ikke savnet avec, og har vært i (fine og vellykkede) brylluper uten. Ville heller satset på "kun" vin, øl og brus hele kvelden (gratis), enn å styre med drikkebonger og sånt.

Piglet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...