AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #1 Skrevet 5. september 2024 Skal opereres neste uke, fikse skader på muskler og sener i begge armene. Operasjonen skal være i full narkose. Jeg har ingen medisinske spm, men mer praktiske ting jeg har kommet til å tenke på. Hva har jeg på meg når jeg skal opereres? Får jeg ha på meg feks truse eller må jeg ta av alt og på med noe sykehustøy? I min operasjon skal jeg ha kompresjonstøy etterpå og vet at de tar på meg dette imens jeg er i narkose. Noen som kan forklare meg litt i detalj hva som skjer fra jeg kommer på sykehuset til avtalt tid og til jeg våkner? Har aldri operert noengang. Tusen takk for gode svar. Anonymkode: dbcc3...c8c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #2 Skrevet 5. september 2024 Nå er det 20 år siden jeg opererte sist, så ta det med en klype salt fra hva jeg husker. Og det var en veldig omfattende operasjon også. På morningen av operasjonsdagen så tok jeg temperaturen, for å se at jeg ikke hadde feber osv. Fikk også en tablett som skulle gjøre at jeg slappet av og ikke var stresset. Hadde på meg sykehusklær, og uten undertøy. Du får sikkert snakket med kirurgen/anestesilegen som kommer til å forklare litt for deg. Du vil få satt inn veneflon for narkose, evt så får du maske før de setter veneflonen. Når du våkner kan det godt hende du er veldig kvalm, og tørr i munnen. Tror ikke du får drikke noe særlig med en gang, men de har slike pinner de bruker i munnen som skal fukte. Lykke til! Anonymkode: 36b7e...d82
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #3 Skrevet 5. september 2024 Nå er det en del år siden, men Jeg fikk engangstruse av sykehuset som jeg måtte skifte til på eget rom før jeg ble rullet til operasjon. Har også hatt der jeg fikk beholde undertøyet, så er usikker på praksis der ingen ting på overkropp da mine har vært bryster og armhuler Ellers er det vanlig oppmøte i resepsjon, før du kanskje må vente litt før du blir ropt opp. Derfra blir du sikkert plassert på rom, og en sykepleier vil fortelle litt. Så er det sannsynlig litt venting før kirurgen mest sannsynlig prater litt med deg. deretter blir du rullet til operasjonssalen, og du får narkose. Våkning er dog litt individuelt, noen er kvalme og andre klarer det fint. Det er lott forvirrende å våkne, men ellers greit. Så må ligge på overvåkning en stund, der du får noe å drikke og spise, før en leger eventuelt skriver deg ut, om det er dagkirurgi. masse lykke til Anonymkode: 1fa37...435
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #4 Skrevet 5. september 2024 Hvis det er på offentlig sykehus, ingen private klær. hvis operasjonen er mer enn 2 timer får du urinksteter, vi tar av deg underbukse. personalet i opr avd forteller deg hva du kan ha på eller ikke. selv om kompesjonsplagg optimalt skal på rett etter operasjon er det vanlig at dette gjøres på post opr, fordi man ofte blir litt klam og svett under dekkemateriale slik at det er lettere å få på når man har ligget en stund i vanlig sengetøy Anonymkode: cfbb2...c0e
Bbbb Skrevet 5. september 2024 #5 Skrevet 5. september 2024 De kommer til å fortelle hva du skal ha på deg og ikke. Jeg har fått beholde truse og sokker på de gangene jeg har blitt operert. Når du våkner etter operasjonen får du drikke og mat. Hvis du er i form til det blir du skrevet ut og reiser hjem. De aller fleste blir sendt hjem samme dag ved dagkirurgi, men det er opp til legen. Har du avtalt med noen som kan hente deg? Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #6 Skrevet 5. september 2024 Ble operert gynekologisk, og hadde dermed ikke truse på, så det kan jeg ikke svare på. Skiftet til "sykehusklær" og lå en stund og ventet før de var klare til å begynne på meg. Fikk putte alt av private ting i et skap. Da jeg våknet lå jeg der en stund og blomstret før de ba meg spise en brødskive og drikke litt, sikkert for å se at alt gikk som det skulle. Jeg grudde meg ekstremt, men det gikk ekstremt greit for seg. Bortkastet å grue seg i mitt tilfelle, altså! Anonymkode: fb668...5c7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #7 Skrevet 5. september 2024 Bbbb skrev (57 minutter siden): De kommer til å fortelle hva du skal ha på deg og ikke. Jeg har fått beholde truse og sokker på de gangene jeg har blitt operert. Når du våkner etter operasjonen får du drikke og mat. Hvis du er i form til det blir du skrevet ut og reiser hjem. De aller fleste blir sendt hjem samme dag ved dagkirurgi, men det er opp til legen. Har du avtalt med noen som kan hente deg? Lykke til! Det kommer helt an på operasjonen hvorvidt du får drikke eller mat. I veldig mange tilfeller får du absolutt ikke drikke eller spise rett etter operasjon, da det er fare for at man er kvalm etter operasjon og det er en påkjenning å drive og spy når man er nyoperert. Anonymkode: a3e84...d6d
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #8 Skrevet 5. september 2024 Har hatt et par operasjoner - men det er nå 30 år siden. Får en avslappende pille før man blir trillet til operasjonsavdelingen. Så blir man flyttet over fra senga til et smalere operasjonsbord. Blir så trillet inn på operasonssalen og hyggelige anestesifolk, mener et var en lege og sykepleier, forklarer hvordan det hele virker. Disse er vant til opptre svært beroligende og man føler seg i trygge hener. Mener man ånder inn noe man sovner av før man får selve narkosen. Etter den mest omfattende operasjonen var jeg ganske dizzy når jeg våknet og ikke minst kvalm, men det får man kvalmestillende for, så det gikk også bra. Den enkelste delen var akkurat når man så den litt smale stålbenken man skulle ligge på... Men alt i alt - absolutt ingen grunn til noen som helst bekymring. Anonymkode: 1d924...5c8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #9 Skrevet 5. september 2024 Har hatt operasjon i full narkose to ganger (tre, men den ene var for visdomstenner, så den er i grunnen ikke så relevant her). En var på privat sykehus, fikk bruke mine egne klær (opererte skuldre). Fikk kvalmedempende medisiner i forkant og hadde veldig lite problem med kvalme i etterkant. Måtte spise og gå på do før jeg fikk dra hjem. Den andre var offentlig, det var gynokologisk, så der måtte jeg bruke sykehusklær og hadde naturligvis ikke på meg truse. Også der fikk jeg kvalmedempende medisiner i forkant og måtte spise før jeg kunne dra hjem, men da var det ikke krav om å gå på do først. Følte med i tipp topp form etter begge disse operasjonene. (ble dårligst av den operasjonen med visdomstenner, selv om jeg også da fikk kvalmedempende i forkant. Det hjalp lite, for å si det slik) Anonymkode: 2035e...318
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #10 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det er på offentlig sykehus, ingen private klær. hvis operasjonen er mer enn 2 timer får du urinksteter, vi tar av deg underbukse. personalet i opr avd forteller deg hva du kan ha på eller ikke. selv om kompesjonsplagg optimalt skal på rett etter operasjon er det vanlig at dette gjøres på post opr, fordi man ofte blir litt klam og svett under dekkemateriale slik at det er lettere å få på når man har ligget en stund i vanlig sengetøy Anonymkode: cfbb2...c0e Man får ikke kateter bare fordi Opr er over to timer. Man kan fint blærescanne og sjekke status etter Opr. Anonymkode: 680e0...181 1
Meowmere Skrevet 5. september 2024 #11 Skrevet 5. september 2024 Jeg har hatt mange operasjoner i full narkose, og jeg har hatt boxeren på, både offentlig og privat. Har hatt operasjoner på over to timer også, men har aldri hatt kateter. AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som kan forklare meg litt i detalj hva som skjer fra jeg kommer på sykehuset til avtalt tid og til jeg våkner? Har aldri operert noengang Først melder du deg, og må sitte på venteværelse. Legen kommer og snakker med deg, og etter hvert kommer du inn. Du får en seng og blir bedt om å skifte til sykehusklær, og så ligger du der og må vente på tur. Du blir bedt om å tisse. Etter en stund, og ventetiden kan variere veldig, så blir trillet til operasjonssalen, kanskje du blir bedt om å tisse en gang til. Du får veneflo til anestesi. Etterpå blir du bedt om å telle ned fra 10 mens du får en maske over munn og nese, og du kommer ikke så langt i tellinga før du sovner, for så å våkne på oppvåkningen.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #12 Skrevet 5. september 2024 Da jeg ble operert på sykehus hadde jeg oppmøtetid kl 06 om morgenen. Jeg fastet. Når jeg kom bytta jeg til sykehusskjorte og engangstruse, og fikk legge meg å sove på et pasientrom. Jeg ventet i 6 timer før jeg ble hentet. I løpet av morgenen kom kirurgen inn og snakket med meg. Jeg fikk kvalmestillende og beroligende++ en time før operasjonen. Rakk å bli fullstendig fjern innen jeg ble hentet på rommet. Så ble jeg trillet inn på et rom før selve operasjonsstua. Alle som skulle bistå under operasjonen introduserte seg med navn og sa hva deres oppgave under operasjonen var. Så la jeg meg ned og fikk alt mulig festet til kroppen, de barberte og vaska området hvor de skulle gå inn. Da hu ene bomma med veneflonet og jeg begynte å grine var jeg *plutselig* i narkose du gitt 😂 Ingen beskjed om å telle til ti. Etterpå våkna jeg på et rom utenfor operasjonsstua, jeg husker ikke særlig mye herfra. Men jeg måtte trilles opp på rommet mitt igjen før jeg fikk spise. Jeg måtte også snakke med kirurgen før jeg fikk dra hjem, og når hun kom var jeg fortsatt så fjern at jeg ikke husket hva som ble sagt. Jeg måtte ligge i noen timer til før jeg fikk dra. Så jeg var hjemme kl.21 om kvelden, og operasjonen varte fra kl.12 til kl.1630. Anonymkode: 2aa59...4d6
Million Skrevet 5. september 2024 #13 Skrevet 5. september 2024 Jeg opererte to ganger i 2018, begge ganger kosmetisk og i full narkose. Da måtte jeg dusje hjemme om morgenen med en spesialsåpe fra apoteket som de /klinikken hadde bedt meg kjøpe inn på forhånd. Håret også. Fy så flokete det ble av den såpa.. Får ikke lov å spise noe som helst før en narkose pga fare for oppkast. Noen blir kvalme av narkose, og da skal man ikke ha mat i magen man kan kveles av. Kun lov å drikke vann! Derfor er det en fordel å ha operasjonstiden tidlig på morgenen, så slipper man å gå og kjenne på sulten halve/hele dagen før operasjonen. Vel fremme på klinikken måtte jeg ta av alt jeg hadde på meg bak et skjermbrett, inkl sokkene og undertøyet. Fikk utdelt en slags engangstruse av netting og et par sokker fra klinikken, samt en typisk sykehusskjorte. Satt og ventet en stund i et rom med dette, og så ble jeg hentet av en sykepleier. Gikk en kort tur gjennom en korridor og inn på operasjonsstuen, der jeg ble bedt om å klatre opp på operasjonsbenken og legge meg ned. Fikk beskjed om å legge armene ut til siden, og så tok de venstre armen min og gjorde klart med sprøyter osv. Husker ikke eksakt om jeg fikk noe på forhånd, men jeg husker at de sa at nå kommer du til å kjenne at du straks sovner, og jeg rakk å svare; "Å ja, det kjenner jeg....zzzzzzzzzz" Så sov jeg. Våknet i sengen noe senere, kanskje en time, og var frisk og rask med en gang. Ikke søvnig, ikke kvalm. Taklet narkosen veldig fint begge gangene. Eneste var at med en gang jeg våknet så frøys jeg og hakket tenner litt en stund. Det gikk over og er vanlig når narkosen går ut av kroppen.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #14 Skrevet 5. september 2024 Jeg ble operert for ikke lenge siden. Rutiner varierer selvfølgelig med type inngrep, og noen ganger gjøres litt ulikt av ulike grunner. Jeg møtte fastende på morgenen, fikk en seng og ble liggende til jeg skulle hentes. Da skulle jeg tisse og skifte til sykehustøy. Så ble jeg trillet inn til operasjonssalen. Fikk en venflon før jeg sovna, resten og kateter la de inn mens jeg sov. Kanskje ber de de deg telle bakover, eller bare puste godt. Som regel/alltid får du litt ekstra oksygen på en maske rett før de gir anestesimedisiner og du sovner. Medisinene kan være litt ubehagelige, noen hoster litt. Så var jeg borte. Så våknet jeg plutselig og følte meg helt fin. Forrige gang var jeg utrolig kvalm når jeg skulle opp. Har du urinkateter så varierer det litt på hvor lenge du beholder det. Mitt ble liggende til dagen etter fordi jeg ikke var så mobilisert enda. Anonymkode: 7cb82...437
petterm Skrevet 5. september 2024 #15 Skrevet 5. september 2024 Min erfaring er at de gangene jeg har fått beroligende før narkose så husker jeg lite fra jeg ble trillet ned til operasjon. De gangene jeg har takket nei til beroligende husker jeg mer fra at jeg hilste på de som var med under operasjonen.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #16 Skrevet 5. september 2024 Hofteprotese her for å ta den nyeste, og jeg ble lagt inn kvelden før og måtte ha et større vaske/hygieneregime. Fikk utstyr. Ellers nattskjorte og veldig stor sykehustruse (sikkert for å lettere få den av). Jeg traff også kirurg og anestesilege dagen før operasjonen, men mange gjør jo ikke det. Jeg fastet fra midnatt utenom litt vann til noen medisiner. De sjekket tempen her også på morgen, samt tok crp. Jeg gikk ned til operasjonssalen. Fikk narkose satt før jeg fikk satt inn kateter. Etter operasjonen våknet jeg på post-op. Der fikk jeg på mer kompress rundt hoftene pga blødning, samt tok røntgen liggende i sengen der. Jeg måtte også raskt stå på beina ved siden av sengen, med full støtte. Etterhvert kom jeg tilbake til rommet mitt, og fikk tilbake verdisaker, og litt mat. Kateter ble her ikke tatt ut før neste dag. Veneflon ble også liggende i over flere dager. Jeg lå på kirurgisk koblet til masse greier for å overvåke blodtrykk, hjerte, metning osv. Jeg var veldig dårlig, så skal ikke si hva som var vanlig eller ei på alt dette. Fikk mye medisiner intravenøst, både smertelindring og kvalmestillende. Jeg hadde også stort blodtap. Mulig relevant for deg her er at det kom en fysioterapeut innom for å lære meg noen triks. Jeg var for svak og dårlig, men de kom innom. Mulig du må ha noe fysioterapi for armene dine 🤔 Både kirurgen og anestesilegen kom innom til meg. Tipper og håper det går bra 💚 Riktig lykke til, og god tilhelning 💚 Anonymkode: 7d17e...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #17 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Skal opereres neste uke, fikse skader på muskler og sener i begge armene. Operasjonen skal være i full narkose. Jeg har ingen medisinske spm, men mer praktiske ting jeg har kommet til å tenke på. Hva har jeg på meg når jeg skal opereres? Får jeg ha på meg feks truse eller må jeg ta av alt og på med noe sykehustøy? I min operasjon skal jeg ha kompresjonstøy etterpå og vet at de tar på meg dette imens jeg er i narkose. Noen som kan forklare meg litt i detalj hva som skjer fra jeg kommer på sykehuset til avtalt tid og til jeg våkner? Har aldri operert noengang. Tusen takk for gode svar. Anonymkode: dbcc3...c8c Har operert i full narkose flere gsnger de siste årene. Du kommer inn, får sykehustøy og en seng , blir trillet inn (evt kommer du på dagkirugisk og får ting der og bytter og inn på operasjonsstuen). Du får narkose i hånden(oppå) og maske du tar på å teller ned, får ikke telt til 2 engsng før du sover. Så våkner du opp og alt er over. Noen blir veldig kvalm så be om kvalmestillende om du blir veldig dårlig. Anonymkode: 47390...bb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå