Gå til innhold

Gjeterhund uten vakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke gjeterhund raser har ikke noe vakt i seg?

Anonymkode: 81627...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En stor del av en gjeterhund sin oppgave er jo å vokte dyrene mot angrep, så det er neppe avlet fram gjeterhunder uten vokterinnstinkt.

Anonymkode: 0a809...b8d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste, det er forskjell på gjeterhund og vokterhund. 

Anonymkode: b6724...c65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skrev vakt ikke vokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie, Australian Shepherd og Shetland Sheepdog har lite vaktinstinkt. De er mer fokusert på gjeting og er mindre beskyttende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rebecca30 skrev (1 time siden):

Border Collie, Australian Shepherd og Shetland Sheepdog har lite vaktinstinkt. De er mer fokusert på gjeting og er mindre beskyttende.

Ikke Australian shepherd heller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men jeg skrev vakt ikke vokt.

Hva mener du med at hunden har vakt i seg? Vs det å være en vokterhund? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (4 timer siden):

Hva mener du med at hunden har vakt i seg? Vs det å være en vokterhund? 

Vakthunder er vell feks. Schæfer men en vokterhund er feks. På størrelse med en Maremma.

Sånn jeg ser det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vakthunder er vell feks. Schæfer men en vokterhund er feks. På størrelse med en Maremma.

Sånn jeg ser det da.

De er nesten like store, skiller 5 kg i maksvekt. 

I dag regnes schæfer for å være en gjeter, men de forsker på DNAet for å finne opphavet, og mye tyder på at den originalt var en vokter og ligger nærmere molossere. 

Han som begynte avlsarbeidet med rasen ønsket å avle en allsidig brukshund egnet for forskjellig arbeid, ikke kun gjeting. Så det er en diskusjon nå om den egentlig skal være i gjeterkategorien. 

Men vakt og vokt er det samme. Så vidt jeg vet er det kun dobermann som er avlet for å forsvare mennesker mot mennesker, resten av vokterne er hovedsakelig for buskap. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De er nesten like store, skiller 5 kg i maksvekt. 

I dag regnes schæfer for å være en gjeter, men de forsker på DNAet for å finne opphavet, og mye tyder på at den originalt var en vokter og ligger nærmere molossere. 

Han som begynte avlsarbeidet med rasen ønsket å avle en allsidig brukshund egnet for forskjellig arbeid, ikke kun gjeting. Så det er en diskusjon nå om den egentlig skal være i gjeterkategorien. 

Men vakt og vokt er det samme. Så vidt jeg vet er det kun dobermann som er avlet for å forsvare mennesker mot mennesker, resten av vokterne er hovedsakelig for buskap. 

Pyrenisk gjeterhund er en vakthund men en pyreneer er en vokterhund.

Er virkelig vakt og vokt det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tolket det som at vakt er innlært oppgave hos raser som har anlegg for det, mens med vokt mener man de raser som naturlig vokter buskap, typisk kangal, pyrineer. 

Anonymkode: ef127...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pyrenisk gjeterhund er en vakthund men en pyreneer er en vokterhund.

Er virkelig vakt og vokt det samme?

Enten er den avlet for samarbeid med fører for å gjete buskap, altså en gjeterhund. Eller så er den avlet for mer selvstendig arbeid med vakt/vokt. 

Spørsmålet er hva du legger i vakt/vokt? Forklar meg gjerne hva du mener er forskjellen, så blir det lettere å svare. 

Forøvrig synes jeg egentlig forklaringen til ab...2e7 er grei, selv om jeg ville kalt det forsvarsarbeid. Dersom vakt er en innlært adferd,  finner man det ikke naturlig i en gjeterrase. 

Dersom det er bjeffing og lyd man tenker på som vakt finner man det i så og si alle gjeterhundraser, både fordi det er en måte å gjete på, men også fordi det kommer fra stress, som gjeterene ofte har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker for meg som om du mener en hund som ikke har aggresjon/alvor i seg. 

Schaferhund er en gjeterhund med vokt.

Border collie er en gjeterhund uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...