Gå til innhold

Angrer på utleie av leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet til kjæresten for noen mnd siden, og leier ut leilgheten min. Det funker dårlig å bo med han, men hva skal jeg gjøre? Leiekontrakten er på 2 år, og oppsigelsestid 3 mnd. 

Anonymkode: a17bf...70f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får si opp leietaker og holde ut i 3 mnd. Du trenger ikke si noe til snart ekssamboer enda.

Anonymkode: bf558...842

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Og derfor burde du kanskje hatt en liten prøve periode før du gikk all out...

Anonymkode: 8adfe...00b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du får si opp leietaker og holde ut i 3 mnd. Du trenger ikke si noe til snart ekssamboer enda.

Jeg har ikke noe sted å bo i mellomtiden. Men kunne sagt de opp jten at han fikk vire det. Men det er vanskelig uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og derfor burde du kanskje hatt en liten prøve periode før du gikk all out...

Anonymkode: 8adfe...00b

Jeg skulle bo der som en prøveperiode før jeg evt kjøpte meg inn, derfor leier jeg ut, og har ikke solgt. Lang hostorie, men i direkte truet han vel med at hvis ikke forholdet gikk videre med å bo sammen, så fungerte det ikke lenger. Hjelper ikke å angre på å ha vært naiv og godtroende..

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan også tilby kortere oppsigelse, hvis dine leietakere finner nytt sted å bo før det er gått tre måneder.

Er samlivet helt krise er krisesenter rette stedet i mellomtiden.

Anonymkode: dd117...f4c

• Nyttig 5
Skrevet

Du bør si opp fortest mulig ja, og holde ut. Enten leie Airbnb i mellomtiden, dersom ikke du kan bo hos venner? 

Anonymkode: b431d...a7f

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville ha hørt med f.eks JussBuss hvordan du ligger an mtp leiligheten som du leier ut. Kanskje mest for egen "peace of mind" så jeg vet nøyaktig hvilke muligheter jeg har, siden det høres ut som at kontrakten er en tidsbestemt avtale (ikke bare å kaste ut leietakeren da.) Spør de om ting som: kan jeg si opp avtalen nå uavhengig av leietaker slik at den er ledig om 3 måneder? Hvis nei, kan jeg tilby penger for å få leietaker ut? Kan jeg selge leiligheten mens jeg leier den ut? 

Kun når jeg vet hvordan det er med leiligheten ville jeg ha snakket med kjæresten. Du sier det "funker dårlig" å bo med ham, men dere har bare bodd i lag i noen måneder - har du snakket med ham om hvorfor det funker dårlig for deg? Eller er det ting som han ikke kan endre på som gjør at du ikke vil? 

Det går an å leie en leilighet og bo der til leiekontrakten på din leilighet er over. Surt å leie når man allerede eier? Ja. Er det noe man kan leve med i 1,5 år? Også ja.

Anonymkode: c27ac...9ca

Skrevet

Du kan nok si opp leiekontrakt på grunnlag av at du skal bo der selv, selv om den i utgangspunktet varer i 3 år. Men leier har krav på 3 mnd oppsigelse så da må du finne annet bosted i mellomtiden.

Anonymkode: 7b6a4...9d9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan nok si opp leiekontrakt på grunnlag av at du skal bo der selv, selv om den i utgangspunktet varer i 3 år. Men leier har krav på 3 mnd oppsigelse så da må du finne annet bosted i mellomtiden.

Anonymkode: 7b6a4...9d9

Jwg vet det er 3 mnd oppsigelse, men har ikke noe sted å bo i mellomtiden..

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det helt uaktuelt å holde ut og bli boende i tre måneder? 

Anonymkode: 0a2b8...71a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men du har jo leieinntektene, er det ikke noe sted med korttidsleie feks Airbnb i nærheten? Du må snakke med leietaker se om du kan kjøpe vedkommende ut av kontrakten før feks. Leier du ut møblert? Isåfall er det noe lettere for vedkommende å flytte. 

Anonymkode: 8acd3...070

• Liker 6
Skrevet

Airbnb eller Finn for korttidsleie. Eller innlegg på Facebook? Men få sagt opp kontrakten først.

• Liker 3
Skrevet

- si opp leietager nå og hold ut med typen i tre måneder. Ikke si noe til han

- håp at leietager finner en ny plass før det har gått tre måneder

- flytt til foreldre i mellomtiden

- sov på en sofa hos en venninne

det er egentlig de valgene du har

Anonymkode: a961d...c50

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Husk også at oppsigelsesfristen løper fra den 1. dagen i den påfølgende mnd. Sier du opp må leietaker flytte innen utgangen av året. 
Fordelen med å si opp tidlig i denne mnd er at vedkommende muligens finner noe nytt før fristen er ute. 

Anonymkode: 8acd3...070

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

- si opp leietager nå og hold ut med typen i tre måneder. Ikke si noe til han

- håp at leietager finner en ny plass før det har gått tre måneder

- flytt til foreldre i mellomtiden

- sov på en sofa hos en venninne

det er egentlig de valgene du har

Anonymkode: a961d...c50

Jeg har ingen foreldre igjen. Må nok si de opp uten at samboer får vite det.

• Hjerte 3
Skrevet

Hvordan skal han få vite det når det er din leilighet?

Anonymkode: c933a...ec3

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ingen foreldre igjen. Må nok si de opp uten at samboer får vite det.

Er det 3 mnd oppsigelse fra den første i påfølgende måned...? For nå er vi jo tidlig i september, så det betyr nesten fire måneders oppsigelse for deg. Jeg håper de finner noe tidligere og vil ut av kontrakten før oppsigelsestiden, så du slipper å finne noe annet såpass lenge...

Kjenner samboeren din disse som du leier til? Hvis ikke rr det vel ingen risiko for at han skal få vite noe?

Anonymkode: 1b3ee...92e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det 3 mnd oppsigelse fra den første i påfølgende måned...? For nå er vi jo tidlig i september, så det betyr nesten fire måneders oppsigelse for deg. Jeg håper de finner noe tidligere og vil ut av kontrakten før oppsigelsestiden, så du slipper å finne noe annet såpass lenge...

Kjenner samboeren din disse som du leier til? Hvis ikke rr det vel ingen risiko for at han skal få vite noe?

Anonymkode: 1b3ee...92e

Nei han kjenner de ikke. Men føler meg slem hvis jeg skal gå bak ryggen på han. Samtidig er det jo det eller å være husløs i tre mnd. Det er flere andre ting som spiller inn og, så jeg vet ikke om jeg kan eller har samvittighet..

• Liker 1
Skrevet

Huff håper ikke min utleier får samlivsproblem🥱Har brukt 25 000kr på flyttebyrå til byen jeg har flyttet til. Og innad i byen ryker det gjerne 10k på å flytte møbler på nytt😭Har bodd en mnd og har også 3 mnd oppsigelsestid. Synes synd på ts, men også på leietakeren.

Anonymkode: 03a2f...41d

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...