Gå til innhold

Forskjell på forskjellige tiår


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så stor forskjell på 1980 og 1990? Men fra 2014 til nå så ser man ikke så stor forandring. Gjelder mote, teknologi, musikk osv... Man ser jo også stor forskjell fra 1970 til 1980.  Går utviklingen saktere nå en den gjorde før?

Anonymkode: fba55...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før var det ny mote hvert år. Er vel det nå også, men mindre forskjeller fra år til år, og det er mer sånn at folk kjører sin egen stil uten å følge moten noe særlig. Og mye vintage osv. Teknologisk utvikling gikk også fortere kanskje. Uten at jeg egentlig vet så mye om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle overganger er glidende. Når vi i 2030-40 ser tilbake , kommer vi til p ha ting som kjennetegner 10 og 20 - tallet også. 

Anonymkode: bc649...e35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere og se sånt noen år senere. Det var ikke sånn at det plutselig ble rosa og skulderputebonanza fra 79-80. Noen hang igjen i 70-tallet langt ut på 80-tallet osv. Noen kaster seg over trender og noen bruker det samme hele tiden. 

Min onkel hadde en leilighet som han flyttet inn i på 70 tallet og han beholdt tapeter som var da i mange år. På et  tidspunkt så var det jo blitt toppmoderne igjen

Når jeg ser gamle bilder fra 80 tallet så ser jeg at de som var aller mest trendy på håret er de vi grøsser mest over i dag. Hadde noen venninner som hadde klassisk hår m flette osv, de var litt kjedelige da men det er jo sånn alle jenter ser ut i dag. I dag ser man ikke forskjell på jentene i en skoleklasse alle har langt slett hår😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente det samme om 90 til 2000 tallet, men når jeg ser tilbake var det stor forskjell i kultur, mote og teknologi. 

Anonymkode: 2543e...867

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det også slik at ting har stått ganske stille siden år 2000. Men når jeg tenker etter, hadde jeg jo da ikke mobiltelefon, og internett var på knirkemodem. Så litt utvikling har det vel vært, i hvert fall frem til smarttelefonen kom. Siden den gang har vi vel stort sett gått og glodd på den alle mann. Men er ikke så mange år siden vi kunne gå trygt på fortauene uten å bli meid ned av elsparkesykler. Så utviklingen går i feil retning på en del områder også. 

Anonymkode: 464c8...13d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor er det så stor forskjell på 1980 og 1990? Men fra 2014 til nå så ser man ikke så stor forandring. Gjelder mote, teknologi, musikk osv... Man ser jo også stor forskjell fra 1970 til 1980.  Går utviklingen saktere nå en den gjorde før?

Anonymkode: fba55...f36

Som andre sier så er det ikke så lett å se når vi er midt oppi det. Om noen år tror jeg vi vil se tilbake på denne tiden som sosiale mediers tid. Og en tid da svært mange gikk fra å være aktive deltakere i samfunnet til å bli passive scrollere.

Anonymkode: 46865...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutten av 70 tallet hang  igjen til litt utpå 80 tallet. Samme med 80 tallet, det hang igjen litt utover 90 tallet. Det skifter ikke med en gang man kommer inn i et nytt tiår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var mye lettere å stå på 90-tallet og peke ut det som var typisk på 80-tallet, enn det er å stå i 2024 og peke ut det som var typisk for 2010-tallet. Eller 2000-tallet for den del...

Så etter 2000 mener jeg ting liksom har "satt seg" mye mer. Mer evolusjon enn revolusjon.

På 80-tallet var jo nordmenn sulteforet på impulser utenfra, vi var jo vokst opp med arbeiderpartikanalen NRK, det var monopol på omtrent alt, og politikerne staket ut mye av kursen for livet ditt. Så kom det en revolusjon med mange flere TV-kanaler, høyrebølge, individets verdi, Berlinmurens fall og med det kvittet vi oss med kommunismen/sosialismen på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet. 80-tallet ble jo en protest mot hele det politiske systemet som var bygd opp siden krigen.

90-tallet ble jo revolusjon fordi da kom data for fullt, musikken ble mer elektronifisert, og masseprodusert. Samme med masseproduksjon av klær, og folk fikk MYE mer penger mellom hendene. Og ikke minst skulle man forberede seg til det store tusenårsskiftet. Som ble en liten fjert, og etter det har vel ting vært mer av det normale og med mindre fundamentale endringer.

Mulig de som er ungdom og unge voksne i dag ser det annerledes og et klarere skille mellom de siste tiårene 😃

Anonymkode: 1689d...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...