Gå til innhold

Er det mulig å havne i menopause (overgangsalder) som 34 åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste litt om kvinner som havner i menopause og om overgangsalderen som jo kommer noen år etterpå.

Jeg har nå begynt å virkelig mistenkte meg selv for å være der? Hadde jo rundt 10-20 symptomer jo 🫣 noen mer enn andre. 
Vektøkning, depresjon, svettekikk og kokekikk, og hva med mye større areola på brystene ?  (sto ikke det men jeg tenker det 😅) og mindre sexlyst samt fordøyelsesproblemer , leddsmerter m.m. 

grunnen for at jeg ‘’hengte meg ekstra’’ opp i det , er fordi jeg var i et forhold i 5 år hvor 4 av dem ble uten sex og nærhet…årsaken var at han var syk.

Jeg veier 55 kilo og er 1,64 høy så er normal i vekt og har mensen. Jeg 

spiser mye søtt og usunt men spiser det sunne også , så derfor er det nok ikke noe jeg mangler. Tar vitamin tilskudd åsså.

Men da jeg leste at kvinner som har regelmessig sex hadde rundt 18-20% skjangse for å komme senere i overgangsalder kontra dem som skjelden eller aldri hadde sex. Da kjente jeg litt på mine tidligere tanker som jeg har hatt under et NULL SAMLIV at det umulig kunne være bra for hormonene mine og være såå kåt (😂) men ikke få sex eller noen som helst nærhet i retur? 

Ut ifra det du leser ..hva tenker du? Er jeg for ung eller tror dere at det er mulig at jeg har havna i en sånn menopause ?

noen andre som har erfaring med det kanskje ? 

kan jeg isåfall snu det? 

 

Anonymkode: f688f...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er mulig med så tidlig overgangsalder, selv om det er sjelden. Nå syns jeg ikke det høres helt ut til at du er der, men spør heller legen hvis du er usikker :)  Jeg kjenner en som kom i overgangsalderen i da hun var rundt 28-30, hun fikk behandling og fødte barn noen år senere.

Endret av Iia
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt en tur til lege dor blodprøve. Ellers er det mange tilstander som kan gi lignende symptomer. Stress bla. Jeg fikk til legen fordi jeg trodde jeg var i overgangsalder, men viste seg å være stress og vitaminmangler😅

Anonymkode: 82b9f...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt mulig ja, selv om sjeldent. Ikke kast bort tiden med å spekulere, men hør med legen din. Så tidlig overgangsalder kan øke sjansen for beinskjørhet, så lurt å sjekke slik at du kan ta riktige tilskudd. 

Anonymkode: cfd75...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg leste litt om kvinner som havner i menopause og om overgangsalderen som jo kommer noen år etterpå.

Jeg har nå begynt å virkelig mistenkte meg selv for å være der? Hadde jo rundt 10-20 symptomer jo 🫣 noen mer enn andre. 
Vektøkning, depresjon, svettekikk og kokekikk, og hva med mye større areola på brystene ?  (sto ikke det men jeg tenker det 😅) og mindre sexlyst samt fordøyelsesproblemer , leddsmerter m.m. 

grunnen for at jeg ‘’hengte meg ekstra’’ opp i det , er fordi jeg var i et forhold i 5 år hvor 4 av dem ble uten sex og nærhet…årsaken var at han var syk.

Jeg veier 55 kilo og er 1,64 høy så er normal i vekt og har mensen. Jeg 

spiser mye søtt og usunt men spiser det sunne også , så derfor er det nok ikke noe jeg mangler. Tar vitamin tilskudd åsså.

Men da jeg leste at kvinner som har regelmessig sex hadde rundt 18-20% skjangse for å komme senere i overgangsalder kontra dem som skjelden eller aldri hadde sex. Da kjente jeg litt på mine tidligere tanker som jeg har hatt under et NULL SAMLIV at det umulig kunne være bra for hormonene mine og være såå kåt (😂) men ikke få sex eller noen som helst nærhet i retur? 

Ut ifra det du leser ..hva tenker du? Er jeg for ung eller tror dere at det er mulig at jeg har havna i en sånn menopause ?

noen andre som har erfaring med det kanskje ? 

kan jeg isåfall snu det? 

 

Anonymkode: f688f...b7a

Slitt og les før du blir helt som medisinerstudentene, de har og dår alt de leser om, bortsett fra mennene, de får ikke menstruasjonsbesvær. (Selv om de nok hadde trengt å prøve det og). 

Anonymkode: 8acca...a0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være i perimenopausen i mange år før overgangsalderen, min begynte da jeg var ca 37. Har mange liknende symptomer og behandles med HRT. Jeg har fortsatt egg igjen og er ikke i overgangsalder enda, er 42 nå. Snakk med gynekolog, de har ofte peiling. 

Anonymkode: 1427b...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blodprøver vil ikke hjelpe deg, gynekolog kan. Men det er ikke noen ytre forhold som påvirker dette, du er født med et bestemt antall egg, og når de minker får man symptomer. Noen mer enn andre. Begynte selv mellom 37-38 år og får derfor hormonbehandling. 

Anonymkode: d9982...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle som har svart meg☺️

får se om symptomene gir seg etter noen måneder og hvis ikke vurderer jeg å ta kontakt med en lege/gynekolog.

Ser det skrives om antall egg…hva med kvinner som har vanskelig for å bli gravid? Påvirker det anderledes hos dem (med tanke på å havne i tidlig overgangsalder?
Jeg selv har aldri blitt gravid og aldri brukt prevensjon annet enn fra jeg var 16 til ca 19-20 år gammel.
Fastlegen min syntes det virka som jeg isåfall ikke blir lett gravid på naturlig vis ,og mente jeg kanskje ikke kunne bli gravid i det hele tatt.

 

Anonymkode: f688f...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk alle som har svart meg☺️

får se om symptomene gir seg etter noen måneder og hvis ikke vurderer jeg å ta kontakt med en lege/gynekolog.

Ser det skrives om antall egg…hva med kvinner som har vanskelig for å bli gravid? Påvirker det anderledes hos dem (med tanke på å havne i tidlig overgangsalder?
Jeg selv har aldri blitt gravid og aldri brukt prevensjon annet enn fra jeg var 16 til ca 19-20 år gammel.
Fastlegen min syntes det virka som jeg isåfall ikke blir lett gravid på naturlig vis ,og mente jeg kanskje ikke kunne bli gravid i det hele tatt.

 

Anonymkode: f688f...b7a

Samme lurer jeg på. Er 37 og har mye hormon-tull. Har ikke brukt prevensjon, og hatt flere forhold der jeg ikke ble gravid. Vel, har blitt gravid to ganger, men blødde fra start og spontanaborterte kjapt. Regelmessig mens, fått beskjed fra gynekolog om at jeg hadde mye egg og at det ellers så helt fint ut, alle kvinner på begge sider av familien har fått barn på normalt vis, menn jeg var sammen med fikk barn med andre kvinner på senere tidspunkt. Et mysterium. 

Anonymkode: 34070...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i 20 årene. Ta en blodprøve. 

Anonymkode: af100...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være stoffskifteproblemer også med de plagene du skriver? Det er veldig vanlig at hormonene begynner å klusse seg til i 30-årsalderen. Det er noe skikkelig herk.

Anonymkode: f0185...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig veldig få som havner i tidlig overgangsalder men det kan jo uansett være lurt å sjekke det opp. 

Kjenner ei som fikk symptomer når hun var 19 0g hun ble anbefalt å få barn tidlig eller legge noe egg på lagring. Hun fikk et par barn og når hun var 27 så var hun helt ferdig. Hadde det ikke vært for at hun var obs og reagerte på symptomene så hadde hun blitt ufrivillig barnløs for det var aldri hennes plan at hun skulle ha barn før hun var ferdig utdannet og i jobb.

Anonymkode: 815cd...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...