AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #1 Skrevet 5. september 2024 Jeg har jobbet som helsefagarbeider nå i snart 10 år, og trives godt med det, bortsett fra at lønnen er lav. Har gode kollegaer, og dyktig sjef. Men jeg har også mulighet til å få meg bedre betalt arbeid hvis jeg flytter på meg. Er det uetisk av meg å ikke jobbe videre som helsefagarbeider, når vi vet at Norge kommer til å trenge uendelig mange flere innenfor helsevesenet og det er stor mangel allerede nå? Over halvparten av lønnen min går til å betale bolig, har også barn. Så for meg hadde det hjulpet mye å økt lønnen. Hva tenker dere? Anonymkode: 0ebd8...696
Knirke Skrevet 5. september 2024 #2 Skrevet 5. september 2024 Dt er kun helsearbeidere som tror de "skylder" samfunnet å fortsette i jobben når de egentlig har lyst til å gjøre noe annet. Bemanning i helsevesenet er IKKE ditt problem. Bytt jobb med god samvittighet. Det kommer tusenvis av unge håpefulle etter deg som har lyst til å jobbe innen helse. 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #3 Skrevet 5. september 2024 14 minutter siden, Knirke said: Dt er kun helsearbeidere som tror de "skylder" samfunnet å fortsette i jobben når de egentlig har lyst til å gjøre noe annet. Bemanning i helsevesenet er IKKE ditt problem. Bytt jobb med god samvittighet. Det kommer tusenvis av unge håpefulle etter deg som har lyst til å jobbe innen helse. Ja, takk for oppklaring. Eneste er at dem sliter veldig med å få inn fagfolk over alt her. Ingen unge som gidder å jobbe innenfor helse. Før hadde vi flere lærlinger og fagarbeidere, men alle er sluttet. Nå er vi heldig om vi får 1 eller 2. Er fullt klar over at jeg ikke skal bære fremtiden til helsevesenet alene. Men ønsker å hjelpe så godt jeg kan, så langt det går. Er veldig glad i yrket, men økonomien min er ikke så bra som den kunne vært. Jeg har huslån og barn, så ønsker selvsagt å tjene bedre. Ser ikke ut som fremtiden er lys innenfor helse, når de mangler såpass mange folk. Til og med vikarbyrå må si nei beklager vi har ikke flere å sende. Det er lite tid til å gjøre jobben, stort sett ikke tid til lunsjpause, og beboere får ikke alltid forsvarlig hjelp. Det er svært krevende yrke både fysisk, åndelig og mentalt. Forstår bare ikke hvorfor feks en politiker som sitter å drikker kaffe på kontoret mens han er med på å ødelegge landet vårt skal tjene over dobbelt så mye som meg, ikke har de noe arbeidserfaring i forkant, og lyver gjør de omtrent hele gjengen. Jeg har fått tilbud om en mer konsulent for en større bedrift, med mye bedre betalt. Og er nesten fristet til å ta denne jobben, selv om Norge har mer behov for folk som jobber på gulvet. Men folk som gjør det viktigste arbeidet, tjener også dårligst paradoksalt nok. Anonymkode: 0ebd8...696
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #4 Skrevet 5. september 2024 I Sveits tjener en sykepleier over millionen, der tar de vare på de som gjør det mest samfunnskritiske arbeidet. Vi har mye å lære av Sveits. Anonymkode: 0ebd8...696
Gjest issoras Skrevet 5. september 2024 #5 Skrevet 5. september 2024 Nei det skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Og angrer du er det alltids jobb til deg hvis du vil tilbake. Grip muligheten mens du kan!
Gjest issoras Skrevet 5. september 2024 #6 Skrevet 5. september 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: I Sveits tjener en sykepleier over millionen, der tar de vare på de som gjør det mest samfunnskritiske arbeidet. Vi har mye å lære av Sveits. Anonymkode: 0ebd8...696 Ja jøss... Lær deg dette - du kan ikke øke de offentlige kostnadene på et område uten å redusere kostnadene eller øke inntektene (skatter og avgifter på et annet område): https://www.nrk.no/ytring/sveits-_-et-glansbilde-for-de-privilegerte_-1.16809722 Quote Først i 2021 ble det innført føderal mammapermisjon på 14 uker, og to uker for fedre. Barnehageplasser er en dyr mangelvare, og prisen for dagpass før barnet begynner på skole kan overstige 30.000 NOK per måned per barn. Og selv om enkelte vil si at Sveits har en «veldig mye bedre offentlig skole», skrives det ikke om at skolen stenger og sender barna hjem i lunsjpausen. Hvor enkelt tror du at det da er å være sykepleier med millionlønn?? Quote Kombinasjonen kort mammapermisjon og enda kortere pappapermisjon, høye kostnader forbundet med barn, og et system som legger opp til at én forsørger må være hjemme på dagtid, «tvinger» mange kvinner ut av arbeidslivet helt eller delvis. Quote Sveits har ett år lengre forventet levealder, men Norge har lavere barnedødelighet, høyere immunitet mot flere sykdommer, flere leger, apoteker og tannleger per capita, og bedre dekning for universelle helsetjenester. Men ja, hurra for Sveits... 🙄
Knirke Skrevet 5. september 2024 #7 Skrevet 5. september 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, takk for oppklaring. Eneste er at dem sliter veldig med å få inn fagfolk over alt her. Ingen unge som gidder å jobbe innenfor helse. Før hadde vi flere lærlinger og fagarbeidere, men alle er sluttet. Nå er vi heldig om vi får 1 eller 2. Er fullt klar over at jeg ikke skal bære fremtiden til helsevesenet alene. Men ønsker å hjelpe så godt jeg kan, så langt det går. Er veldig glad i yrket, men økonomien min er ikke så bra som den kunne vært. Jeg har huslån og barn, så ønsker selvsagt å tjene bedre. Ser ikke ut som fremtiden er lys innenfor helse, når de mangler såpass mange folk. Til og med vikarbyrå må si nei beklager vi har ikke flere å sende. Det er lite tid til å gjøre jobben, stort sett ikke tid til lunsjpause, og beboere får ikke alltid forsvarlig hjelp. Det er svært krevende yrke både fysisk, åndelig og mentalt. Forstår bare ikke hvorfor feks en politiker som sitter å drikker kaffe på kontoret mens han er med på å ødelegge landet vårt skal tjene over dobbelt så mye som meg, ikke har de noe arbeidserfaring i forkant, og lyver gjør de omtrent hele gjengen. Jeg har fått tilbud om en mer konsulent for en større bedrift, med mye bedre betalt. Og er nesten fristet til å ta denne jobben, selv om Norge har mer behov for folk som jobber på gulvet. Men folk som gjør det viktigste arbeidet, tjener også dårligst paradoksalt nok. Anonymkode: 0ebd8...696 Å jobbe i det offentlige har aldri vært noen gullgruve, og kommer aldri til å bli det. Det nytter ikke å sutre over at en som (etter din mening) gjør en "uviktig" jobb tjener bedre enn deg. Man blir ikke lønnet etter "viktighet", og det er ikke ditt ansvar at det mangler folk i Helsevesenet. Bytt jobb og ferdig med det.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #8 Skrevet 5. september 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Er det uetisk av meg å ikke jobbe videre som helsefagarbeider, når vi vet at Norge kommer til å trenge uendelig mange flere innenfor helsevesenet og det er stor mangel allerede nå? Er det etisk å betale luselønn for et yrke som er samfunnskritisk og allerede sliter sterkt med rekruttering? Hadde du kommet til å bytte jobb dersom de hadde økt lønnen din med 150 000 i året? Det er ikke ditt ansvar å sørge for at helsesektoren holder seg gående. Men det er ditt ansvar for å sørge for at barna dine har det godt. Om et bytte til et annet yrke gjør dette lettere, hvorfor er skal det være uetisk? Anonymkode: 1ded2...16d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå