Gå til innhold

Valp med ressursforsvar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Valpen min får lov til å løpe løst på tunet for å gjøre ifra seg og leke. Innkalling sitter ikke helt 100% (han kommer, men må ofte rope et par ganger). Han har dog alltid holdt seg på tunet og ikke løpt ned mot veien. 

Når jeg luftet Han i dag tidlig så løp Han plutselig ned mot veien (det er ca 1 km fra tunet og ned til veien). Jeg ropte på han og han kom med engang. Men han hadde tydeligvis tatt med seg en død og fordervet frosk i munnen. Jeg prøvde å ta den ifra han med å åpne munnen hans. Dette har aldri vært et problem tidligere Når han f.eks har funnet stein eller annet han ikke skal tygge på. Men nå så prøvde han å glefse etter meg. Jeg ble selvfølgelig overrasket og litt skremt, så jeg holdt han i halsbåndet og sa på en hard måte at "nei, det er ikke lov". Da pep han litt til, men slapp frosken. 

Det jeg er mest redd for med å ha hund er at jeg skal få en hund som glefser etter meg og andre og utagerer. 

Reagerte jeg riktig i denne situasjonen, eller burde jeg gjort noe annerledes? Tror dere dette bare var et engangstilfelle, siden det har gått bra tidligere? Dette er min første valp, så redd for å gjøre noe feil i starten som kan ha konsekvenser senere.

Vi skal selvfølgelig på valpekurs uansett, og det blir nok å lufte litt i bånd nå til det har roet seg. 

Takk på forhånd for svar☺️

Anonymkode: 59b1a...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei! 

Valpen min får lov til å løpe løst på tunet for å gjøre ifra seg og leke. Innkalling sitter ikke helt 100% (han kommer, men må ofte rope et par ganger). Han har dog alltid holdt seg på tunet og ikke løpt ned mot veien. 

Når jeg luftet Han i dag tidlig så løp Han plutselig ned mot veien (det er ca 1 km fra tunet og ned til veien). Jeg ropte på han og han kom med engang. Men han hadde tydeligvis tatt med seg en død og fordervet frosk i munnen. Jeg prøvde å ta den ifra han med å åpne munnen hans. Dette har aldri vært et problem tidligere Når han f.eks har funnet stein eller annet han ikke skal tygge på. Men nå så prøvde han å glefse etter meg. Jeg ble selvfølgelig overrasket og litt skremt, så jeg holdt han i halsbåndet og sa på en hard måte at "nei, det er ikke lov". Da pep han litt til, men slapp frosken. 

Det jeg er mest redd for med å ha hund er at jeg skal få en hund som glefser etter meg og andre og utagerer. 

Reagerte jeg riktig i denne situasjonen, eller burde jeg gjort noe annerledes? Tror dere dette bare var et engangstilfelle, siden det har gått bra tidligere? Dette er min første valp, så redd for å gjøre noe feil i starten som kan ha konsekvenser senere.

Vi skal selvfølgelig på valpekurs uansett, og det blir nok å lufte litt i bånd nå til det har roet seg. 

Takk på forhånd for svar☺️

Deter lurt å alltid ha noen supergodbiter i lomma, slik at dere kan bytte. Øv på å bytte leker, gi han godbiter når han slipper. Han trenger å oppleve at det lønner seg å slippe. Hvis du bare tar ting fra han uten å gi noe tilbake så lærer han at han må forsvare det han har fått tak i. 

Anonymkode: 1d4c3...d68

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Deter lurt å alltid ha noen supergodbiter i lomma, slik at dere kan bytte. Øv på å bytte leker, gi han godbiter når han slipper. Han trenger å oppleve at det lønner seg å slippe. Hvis du bare tar ting fra han uten å gi noe tilbake så lærer han at han må forsvare det han har fått tak i. 

Anonymkode: 1d4c3...d68

Det er sant! Det har faktisk ikke slått meg, men det var jo en veldig god ide! Skal jeg prøve☺️ takk for tips!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt reaksjonen din! Første instinkt er gjerne å ta fra dem ekle (eller potensielt farlige) ting.

Dog er det da veldig lett å få en valp som ikke kommer på innkalling, særlig om den har funnet noe spennende. Da blir jo erfaringa at den mister det kule den har funnet, og at det er ubehagelig å komme inn til eier.

Som d68 skriver, veldig lurt å ha noe godis på lur!

I starten hadde jeg alltid pølsebiter i en veske når jeg var ute med ny hund. Da lærte den fort at det alltid var superkult å komme inn til meg, så innkalling ble en lek! Og det var lett å friste den med noe bedre om den fikk tak i noe jeg ikke ville at den skulle ha (min plukket opp og lekte med stein, noe jeg ikke var spesielt glad for 😅

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær hunden å bytte👍🏼 Kommandoen «bytte» mot godbit eller en leke som har høyere verdi enn det hunden har funnet. Det er veldig nytte å lære hunden å bytte, ikke bare for å unngå ressursforsvar men også fordi hunder tar ting som kan være farlig for dem😄 

Anonymkode: 67624...67e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærte å bytte og ikke ta fra han, da det kunne trigge ressursforsvar. Så enig med de andre ang godbit eller leke.

Anonymkode: bb750...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder selv bestemmer hva de mener har høy verdi. Stein for de fleste har ikke høy verdi, og derfor er det ikke noe problem å ta det fra de. 

Mine hadde ikke sett på en død frosk som noe av høy verdi, men det gjør valpen din. Den fikk nå bekreftet at den har rett i å frykte- og ressursforsvare- ting av høy verdi. Nå er sjansen større for at den vil forsvare neste ressurs, høyere. I tillegg fikk den erfare at den ikke bør komme til deg når den finner noe, og den fikk "kjeft" (ubehag gjennom streng stemme). 

Som du ser, har den gjort seg noen erfaringer som ikke vil gjøre neste, lignende episode lettere, og som vil bli verre og verre om du ikke endrer metode, og trener litt for å motarbeide ressursforsvar.

Men! Det går helt fint. Alle trår feil. Regner med at du har et godt forhold til valpen, så den har langt flere positive opplevelser med deg enn negative, og vil derfor være veldig medgjørlig om du gjennom trening og hvordan du selv håndterer slike situasjoner, setter nye regler og endrer på forventinger og følelser rundt ressurser.

Jeg har selv to hunder som begge hadde ressursforsvar av mat som valper (vanlig i rasen). Første regel var å unngå at de fikk tak i noe farlig som man absolutt er nødt til å dra ut av kjeften på de (ryddig hjem, bånd ute osv). Samtidig jobber man med "byttelek", lære de kommandoen "slipp" (viktig at de får noe skikkelig, utrolig digg for å slippe). Gjør det til en lek. Ha det gøy. Fokuser på at hunden skal få ros og godbiter når den kommer til deg med noe i kjeften. Sleng godbiter på bakken/gulvet, si "slipp" og ros når hunden slipper for å spise godbitene, og såfremt hunden har funnet noe skummelt, la den få ta ressursen sin igjen etter at den har spist godbitene. (Det er litt som med innkalling: om hunden får bånd på seg hver eneste gang dere roper på han, vil ha slutte å komme. Om dere roper, roser og lar den springe igjen 5 ganger før dere endelig setter bånd på den, vil den ikke forbinde innkalling med at friheten blir borte). 

Som voksne hender det en sjelden gang at jeg må stikke fingrene i kjeften på de om de har funnet noe ekstremt digg og herlig ute, men som er potensielt skadelig (som kokt kyllingbein), og de blankt ignorerer "slipp" kommandoen. Men, de tolererer det nå fordi vi jobbet med det nevnt over: tilliten er der, og toleransen er derfor høy. I tillegg vet de at de får godbiter og ros etterpå

Anonymkode: 3cd5c...145

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...