Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen kvinner her som har datet eller vært i et forhold med en mann som plutselig forandret seg til mye verre og tanken om at han kanskje er narsissist slo deg? Men så viser det seg at man tok feil? At det bare var en periode pga andre ting? Og at han ble den samme gode som i starten igjen? 

Anonymkode: 6f415...fc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Uvisst om hun var narsissist. Men sjekket av på samtlige punkter. 

Det ble bare verre. Selv når man gir opp og diskutere med dem. Akkurat som om det gir påskudd for å bli behandlet som en større dritt i livet dems. Gode mennesker er gode på bunn hele livet. Drittfolk forblir ofte dritt. Utenom muligens de som har selvinnsikt. Men det er det få av i den kategorien. 

Anonymkode: 9c9ea...da9

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lurt på innimellom om jeg er narsissist. I forholdet med min eks ble jeg etterhvert veldig mye sur, klagete og kravstor, og klarte bare se de negative sidene. Jeg klarte liksom ikke oppføre meg bra, alt med ham var galt. (Og det var virkelig ting med han som var galt altså, det var ikke bare i mitt hode. Men det var jo helt klart ting galt med meg også i forholdet der, så det gikk begge veier) I etterkant har han blomstret, og blitt en helt annen person, og jeg har innsett alt jeg gjorde galt, og må alltid ha dårlig samvittighet over det. 

Poenget mitt er at man kan være sliten, misfornøyd i forholdet, usikker og lav selvtillit osv, og ta det ut i å rett og slett oppføre seg bedritent mot den andre. Og dersom man da finner ut av det som tynger, så kan oppførselen endre seg tilbake igjen. Så ja, tror det kan skje. Hadde jeg fått en ny sjans med eksen, hadde han sett en helt annen person enn forrige gang. 

Anonymkode: a0c95...3b5

Skrevet
Enni skrev (8 minutter siden):

1677562565511?e=2147483647&v=beta&t=GhLe

Ja, det har vært litt for mye av denne sirkelen i det siste. Det tar tid før man ser den røde tråden. Man unnskylder mye med andre grunner lenge, før angsten kommer om at dette er noe større enn bare tilfeldig. Nå har han igjen lovet at neste uke skal ikke bli kaotisk. Vi er sammen hver andre uke. Men forrige helg ble kaos uten like uten grunn og jeg ble utslitt. Har ikke savnet han denne uka. Innser jeg burde avslutte forholdet fordi det vil bare koste mer å bli. Han liker jo ikke meg virker det som iblant, klager på alt ved meg, men så elsker han meg?! 

Jeg VET jeg bør komme meg vekk, men han var den perfekte mannen lenge før det, og tanken om å miste den han var er så tung. Men håper forsvinner litt etter litt og denne evig runddansen med å bli behandlet som dritt og så som drømmedama sliter meg ut. 

Skrevet (endret)

Å veksle mellom den perfekte mannen/dama og djevelen selv er jo det som gjør at ofre for mishandling(psykisk/fysisk) har vansker for å gå fra forholdet. Man holder jo fast i håpet, og man lever på de gode opplevelsene og unnskylder de vonde.

Den runddansen vil slite på deg psykisk og fysisk, så gå mens du enda har helsa di i behold, for det blir ikke bedre.

Endret av Enni
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har lurt på innimellom om jeg er narsissist. I forholdet med min eks ble jeg etterhvert veldig mye sur, klagete og kravstor, og klarte bare se de negative sidene. Jeg klarte liksom ikke oppføre meg bra, alt med ham var galt. (Og det var virkelig ting med han som var galt altså, det var ikke bare i mitt hode. Men det var jo helt klart ting galt med meg også i forholdet der, så det gikk begge veier) I etterkant har han blomstret, og blitt en helt annen person, og jeg har innsett alt jeg gjorde galt, og må alltid ha dårlig samvittighet over det. 

Poenget mitt er at man kan være sliten, misfornøyd i forholdet, usikker og lav selvtillit osv, og ta det ut i å rett og slett oppføre seg bedritent mot den andre. Og dersom man da finner ut av det som tynger, så kan oppførselen endre seg tilbake igjen. Så ja, tror det kan skje. Hadde jeg fått en ny sjans med eksen, hadde han sett en helt annen person enn forrige gang. 

Narsissister tenker ikke at det er noe galt med de. Det er alle andre det er noe galt med. Det kan rett og slett være dere var/ble giftige for hverandre. Det er ikke alle personlighetstrekk som passer sammen. For alt du vet kan han være narsissisten som har funnet ei som bevarer hans falske fasade, imens du agerte på hans psykiske vold. 

Eneste du kan gjøre er å ta lærdom av din oppførsel og finne en annen måte å takle det på når slikt oppstår.

• Nyttig 1
Skrevet
Enni skrev (1 time siden):

Å veksle mellom den perfekte mannen/dama og djevelen selv er jo det som gjør at ofre for mishandling(psykisk/fysisk) har vansker for å gå fra forholdet. Man holder jo fast i håpet, og man lever på de gode opplevelsene og unnskylder de vonde.

Den runddansen vil slite på deg psykisk og fysisk, så gå mens du enda har helsa di i behold, for det blir ikke bedre.

Ja jeg vet. Jeg skal gå. 
Er vokst opp med mye krangling hjemme, nekter ha det slik selv. 

Han mener jeg overdriver og at alle par krangler, og jeg må lære legge det bak meg. At alle dager er ikke solskinn, men problemet mitt er at kranglene oppstår av ingenting. Og reaksjonen hans matcher ikke saken. 
Jeg skal klare å gå.. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det noen kvinner her som har datet eller vært i et forhold med en mann som plutselig forandret seg til mye verre og tanken om at han kanskje er narsissist slo deg? Men så viser det seg at man tok feil? At det bare var en periode pga andre ting? Og at han ble den samme gode som i starten igjen? 

Han prøver vel å snurre deg inn igjen før han er slem igjen.. = narssist!

Anonymkode: 5d644...e81

• Liker 2
Skrevet

Flott at du er bevisst på det ihvertfall, for det blir ikke bedre. Han vil nok prøve å vinne deg tilbake, så blokker han og se deg aldri tilbake igjen. 

Heier på deg, for du fortjener så mye bedre! 

Skrevet

De som har en "unngående" type tilknytning kan minne om narssisisster, men det er fordi narsisstister gjerne har denne typen tilknytning. Da er man veldig lite engasjert og interessert i følelsene til andre og føler at det blir for mye når noen kommer til en med vanskelige følelser eller sårede følelser. Har jeg hørt.

Skrevet

Altså, avoidant.

Skrevet
Enni skrev (2 timer siden):

Narsissister tenker ikke at det er noe galt med de. Det er alle andre det er noe galt med. Det kan rett og slett være dere var/ble giftige for hverandre. Det er ikke alle personlighetstrekk som passer sammen. For alt du vet kan han være narsissisten som har funnet ei som bevarer hans falske fasade, imens du agerte på hans psykiske vold. 

Eneste du kan gjøre er å ta lærdom av din oppførsel og finne en annen måte å takle det på når slikt oppstår.

Dette stemmer ikke helt. Det er mange narsisister som aner at dem er akkurat dette. Har jeg hørt.

Skrevet

Alle kan være giftige i perioder. Og med de fleste av oss, så lærer vi av de feilene, og så modnes vi. Noen modnes ikke, og går tilbake til å være giftige hver gang de får motgang i livet. De nytter det ikke å ha en tett relasjon på. De slipper ut giften sin hjemme, og er blid og grei utad. Og de lurer alle. Selv ekser som nå tror at de er "kurert" og ønsker å ha de tilbake.

Anonymkode: f1072...6cc

Skrevet
lillevill skrev (43 minutter siden):

Dette stemmer ikke helt. Det er mange narsisister som aner at dem er akkurat dette. Har jeg hørt.

Forskjell på å vite at de er det og "tror jeg kan være narsissist fordi jeg var kjip med partner da jeg hadde en vanskelig periode". En narsissist bekymrer seg ikke for å være det. De har heller ikke dårlig samvittighet for noe de har gjort, selv om de kan å late som. De forbedrer seg ikke som person heller, selv om de kan ha lært nye metoder for å fake ting. 

Det er også forskjell på å ha en dårlig periode vs det å ha gjentakende mønstre hvor du bryter ned partner psykisk om og om igjen fordi det styrker egoet. Intensjonen ved oppførsel har mye å si. 

• Nyttig 1
Skrevet
lillevill skrev (46 minutter siden):

De som har en "unngående" type tilknytning kan minne om narssisisster, men det er fordi narsisstister gjerne har denne typen tilknytning. Da er man veldig lite engasjert og interessert i følelsene til andre og føler at det blir for mye når noen kommer til en med vanskelige følelser eller sårede følelser. Har jeg hørt.

Han er ikke avoidant typen. Han er nok mer anxious, fordi han anklager meg ofte for å ikke være glad i han eller han sa det eller gjorde det fordi han ikke følte jeg er glad i han. Jeg gjør alt jeg kan for å betrygge han, men han blir aldri fornøyd. I starten synes jeg han er altfor krevende og klengete. Men tenkte kanskje jeg må skjerpe meg og at forhold skal være sånn. Men når han aldri blir fornøyd tross for at alt handler om hans behov, så begynner man lure. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg vet. Jeg skal gå. 
Er vokst opp med mye krangling hjemme, nekter ha det slik selv. 

Han mener jeg overdriver og at alle par krangler, og jeg må lære legge det bak meg. At alle dager er ikke solskinn, men problemet mitt er at kranglene oppstår av ingenting. Og reaksjonen hans matcher ikke saken. 
Jeg skal klare å gå.. 

Det er greit med dårlig vær hjemme i blant. Men hvis det generelt er dårlig "klima", så er det ikke greit. Da er ikke det forholdet sunt hverken for de voksne eller evt barn. Det trenger ikke kun å være den ene sin feil. Ingen er perfekt. Men ofte så er det gjerne én som er vant til drama, som skaper drama uansett hvor de er. De synes at dramaet deres er normalt, og at andre må tåle det. Det må du ikke.

Anonymkode: f1072...6cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Han er ikke avoidant typen. Han er nok mer anxious, fordi han anklager meg ofte for å ikke være glad i han eller han sa det eller gjorde det fordi han ikke følte jeg er glad i han. Jeg gjør alt jeg kan for å betrygge han, men han blir aldri fornøyd. I starten synes jeg han er altfor krevende og klengete. Men tenkte kanskje jeg må skjerpe meg og at forhold skal være sånn. Men når han aldri blir fornøyd tross for at alt handler om hans behov, så begynner man lure. 

Det kan jo tenkes at din eks har traumer som gjør at han blir sånn. Vet du noe om oppvekst? 

Uansett, så høres han veldig selvsentrert ut og lite interessert i dine behov. Det er jo ikke akkurat gode tegn det. Jeg tror at når forelskelsen går over, så er det vanskelig å holde ut med sånne mennesker som bare tenker på seg selv.

Skrevet
lillevill skrev (11 minutter siden):

Det kan jo tenkes at din eks har traumer som gjør at han blir sånn. Vet du noe om oppvekst? 

Uansett, så høres han veldig selvsentrert ut og lite interessert i dine behov. Det er jo ikke akkurat gode tegn det. Jeg tror at når forelskelsen går over, så er det vanskelig å holde ut med sånne mennesker som bare tenker på seg selv.

Han mener å ha hatt en fin trygg oppvekst og han har veldig godt forhold til foreldrene sine. Besøker de ofte. Snakker med dem og om dem ofte. 
Er mer jeg som er vokst opp med omsorgssvikt og dårlig forhold til min familie. Så jeg skulle jo tro han var mer trygg på seg selv. 
Eksen hans var utro, men det har vel de fleste opplevd, selv jeg har opplevd svik. 

Han har alt på plass og ingen bekymring, nesten for godt liv, kanskje han derfor har behov for mer drama? Mens jeg som synes livet ellers er tøft nok ønsker mer ro og stabilitet i et forhold? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men forrige helg ble kaos uten like uten grunn og jeg ble utslitt. Har ikke savnet han denne uka. Innser jeg burde avslutte forholdet fordi det vil bare koste mer å bli. Han liker jo ikke meg virker det som iblant, klager på alt ved meg, men så elsker han meg?! 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Han har alt på plass og ingen bekymring, nesten for godt liv, kanskje han derfor har behov for mer drama? Mens jeg som synes livet ellers er tøft nok ønsker mer ro og stabilitet i et forhold? 

Han er en type som lager konflikter så det blir jo egentlig opp til deg å si ja eller nei til om du vil satse på han eller ikke. Han er selvsentrert, ser etter feil i deg og drar deg ned.

Jeg kjenner til sånne folk. Ikke bruk mer tid på dem. Finn deg en fyr som aksepterer deg som du er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...