Gå til innhold

Noen med kptsd og erfaring med behandling hos sosionom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 🥰

Som tittelen beskriver, noe som har erfaring de vil dele om hvordan det har vært å gå i behandling for kompleks ptsd hos sosionom eller klinisk sosionom? Positivt som negativt. 

Her er det snakk om kognitiv terapi og traumeterapi (ikke EMDR). 

Føler dere at terapeuten forstår kompleksiteten? Forstår symptomene? Bidrar med gode og nyttige verktøy? Evner å balansere? Ser og skjønner når man må stoppe, gjøre endringer eller ta ekstra hensyn? Lytter til dere og forstår? Og selvsagt det viktigste, at det hjelper? 

Eller om dere har andre erfaringer, tanker om det eller lignende så setter jeg, og kanskje andre, stor pris på det 😊

Anonymkode: 9936d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen med erfaring eller tanker de vil dele? 🤞

Anonymkode: 9936d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig ville jeg vært skeptisk når der kommer til en så kompleks lidelse som nettopp kptsd er. Har ingenting i mot at sosionomer behandler lett til moderate problemer som angst og depresjon. Siden det er tilstander der folk ofte trenger kun å få snakket ut med noen. 
Av egenerfaring så måtte jeg sløse bort 2 år av livet mitt på å snakke med en psykiatrisk sykepleier. Hun manglet kompetansen det trengs for kptsd og dissosiative lidelser. Noe som førte til at jeg ikke opplevde bedring, ble heller mye trigget. 
Ville vært ekstremt forsiktig med å starte traumeterapi med en som ikke er psykiater eller psykolog. Regner med at du vet at med kptsd så er ikke alltid det å skulle snakke ut om selve traumene det beste for deg. Det kan tvert om gjøre deg verre. 

Anonymkode: e7841...f6d

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den over. Hvorfor brukes en sosionom?

Anonymkode: 6c6ce...f6a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt ærlig ville jeg vært skeptisk når der kommer til en så kompleks lidelse som nettopp kptsd er. Har ingenting i mot at sosionomer behandler lett til moderate problemer som angst og depresjon. Siden det er tilstander der folk ofte trenger kun å få snakket ut med noen. 
Av egenerfaring så måtte jeg sløse bort 2 år av livet mitt på å snakke med en psykiatrisk sykepleier. Hun manglet kompetansen det trengs for kptsd og dissosiative lidelser. Noe som førte til at jeg ikke opplevde bedring, ble heller mye trigget. 
Ville vært ekstremt forsiktig med å starte traumeterapi med en som ikke er psykiater eller psykolog. Regner med at du vet at med kptsd så er ikke alltid det å skulle snakke ut om selve traumene det beste for deg. Det kan tvert om gjøre deg verre. 

Anonymkode: e7841...f6d

Jeg tenker omvendt av deg. Så mange psykiatere har overhodet ikke peiling på traumer, og deres fagfelt er medikamentell behandling, som jo ikke er behandlingen for komplekse traumer overhodet. De fleste psykologer lærer lite om traumer på utdanningen, så med mindre de har spesialisert seg innen dette så er de fleste av dem håpløse. En sosionom lærer derimot mye om oppvekst og relasjonstraumer. 

Anonymkode: b0a55...e95

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd med en sosionom, TS, men jeg har prøvd behandling hos ganske mange psykologer og psykiatere. Og 1 av de 8 jeg møtte gjennom MANGE år, hadde peiling. Jeg har fått så mye feilbehandling, feilmedisinering og drit at jeg er forbanna på helsevesenet. Nå har jeg gått 3 år hos en traumespesialist (psykolog), og det er gull. Og det anbefaler jeg deg også. 

Det har mye med hva den enkelte kan og tilbyr, så hva med å prøve det og se an i løpet av 5-7 timer hvordan det virker på deg? Ellers tenker jeg jo at kognitiv terapi er ikke god traumebehandling for særlig mange. Lytt til deg selv, funker det ikke, så funker det ikke. 

Anonymkode: b0a55...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt ærlig ville jeg vært skeptisk når der kommer til en så kompleks lidelse som nettopp kptsd er. Har ingenting i mot at sosionomer behandler lett til moderate problemer som angst og depresjon. Siden det er tilstander der folk ofte trenger kun å få snakket ut med noen. 
Av egenerfaring så måtte jeg sløse bort 2 år av livet mitt på å snakke med en psykiatrisk sykepleier. Hun manglet kompetansen det trengs for kptsd og dissosiative lidelser. Noe som førte til at jeg ikke opplevde bedring, ble heller mye trigget. 
Ville vært ekstremt forsiktig med å starte traumeterapi med en som ikke er psykiater eller psykolog. Regner med at du vet at med kptsd så er ikke alltid det å skulle snakke ut om selve traumene det beste for deg. Det kan tvert om gjøre deg verre. 

Anonymkode: e7841...f6d

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig med den over. Hvorfor brukes en sosionom?

Anonymkode: 6c6ce...f6a

Takk! 

Dette er også tanker jeg sitter med. Og følelsen jeg sitter igjen med. Så kommer denne kptsd å roter litt. Og i og med ikke alltid tankene og oppfatninger min er riktig/rasjonelle, ville jeg høre om noen kanskje hadde bedre/annen innsikt, kunnskap eller forståelse. 

Jeg ba aldri om noen behandling når jeg nå søkte om samtaler som jeg nå får hos sosionomen. Det var jeg veldig klar på. Jeg ba kun om samtaler for å holde meg litt oppe og fokusert mens jeg venter på videre traumebehandling et annet sted. Og var i utgangspunktet veldig positiv til å gå til sosionomen. 

Jeg har i flere år gått i traumebehandling hos psykolog, psykiater og gruppe på dps med god effekt. Behandlerene var godkjente traumebehandlere.

De psykologene/terapautene jeg har gått til før ødela mer enn de hjalp. Og dette er en redsel som sitter i meg, da konsekvensene kan bli så fatale. Dette forstod ikke sosionomen jeg går til, og tar heller ikke hensyn til. 

Ene behandling på dps var kognitiv terapi som jeg hadde stor nytte av. I timen med sosionomen var den kognitive terapien noe helt annet og ødeleggende. Direkte skadelig. 

Leste etterpå at det jeg fikk på dps var traumefokusert kognitiv terapi som er noe helt annet. 

Det jeg stusser mest over er at hun ikke vet hva kptsd er og hvilken symptomer det gir. Føler hun ikke forstår kompleksiteten og dybden i det. Men likevel mener hun kan behandle meg, til og med traumeterapi hvor vi går inn i traumene. Noe jeg har vært klar på at jeg ikke ønsker. Selv dps måtte avslutte emdr behandlingen min. Og når jeg setter en grense, så blir den ikke respektert. Det er liksom så opp ned med tanke på kptsd.

Og jeg opplever det som du gjorde, jeg blir trigget. Men dette uten noen som helst sikkerhetsnett som jeg hadde på dps. 

Ts

 

 

 

Anonymkode: 9936d...f11

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at sosionomer kun brukes til støttesamtaler. Og til det er det faktisk mer vanlig å bruke psykiatrisk sykepleier.  

Anonymkode: 99b8c...777

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helt ærlig ville jeg vært skeptisk når der kommer til en så kompleks lidelse som nettopp kptsd er. Har ingenting i mot at sosionomer behandler lett til moderate problemer som angst og depresjon. Siden det er tilstander der folk ofte trenger kun å få snakket ut med noen. 
Av egenerfaring så måtte jeg sløse bort 2 år av livet mitt på å snakke med en psykiatrisk sykepleier. Hun manglet kompetansen det trengs for kptsd og dissosiative lidelser. Noe som førte til at jeg ikke opplevde bedring, ble heller mye trigget. 
Ville vært ekstremt forsiktig med å starte traumeterapi med en som ikke er psykiater eller psykolog. Regner med at du vet at med kptsd så er ikke alltid det å skulle snakke ut om selve traumene det beste for deg. Det kan tvert om gjøre deg verre. 

Anonymkode: e7841...f6d

Min behandler nå som jeg faktisk valgte å bytte ut min psykolog med er en psykiatrisk sykepleier men masse ekstrautdanning innenfor traume problematikk og hun har hjulpet meg mye mer enn andre psykologer jeg har hatt. Det er ingen automatikk i at en psykolog forstår seg på komplekse rundt kompleks PTSD og dissosiative  lidelser

Anonymkode: 713fd...a92

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste terapeut for kompleks dissosiativ lidelse er gestaltterapeut med videreutdanning innen IFS og egenerfaring innen kptsd inkl dissosiativ lidelse. 

Anonymkode: cb490...b8b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Takk! 

Dette er også tanker jeg sitter med. Og følelsen jeg sitter igjen med. Så kommer denne kptsd å roter litt. Og i og med ikke alltid tankene og oppfatninger min er riktig/rasjonelle, ville jeg høre om noen kanskje hadde bedre/annen innsikt, kunnskap eller forståelse. 

Jeg ba aldri om noen behandling når jeg nå søkte om samtaler som jeg nå får hos sosionomen. Det var jeg veldig klar på. Jeg ba kun om samtaler for å holde meg litt oppe og fokusert mens jeg venter på videre traumebehandling et annet sted. Og var i utgangspunktet veldig positiv til å gå til sosionomen. 

Jeg har i flere år gått i traumebehandling hos psykolog, psykiater og gruppe på dps med god effekt. Behandlerene var godkjente traumebehandlere.

De psykologene/terapautene jeg har gått til før ødela mer enn de hjalp. Og dette er en redsel som sitter i meg, da konsekvensene kan bli så fatale. Dette forstod ikke sosionomen jeg går til, og tar heller ikke hensyn til. 

Ene behandling på dps var kognitiv terapi som jeg hadde stor nytte av. I timen med sosionomen var den kognitive terapien noe helt annet og ødeleggende. Direkte skadelig. 

Leste etterpå at det jeg fikk på dps var traumefokusert kognitiv terapi som er noe helt annet. 

Det jeg stusser mest over er at hun ikke vet hva kptsd er og hvilken symptomer det gir. Føler hun ikke forstår kompleksiteten og dybden i det. Men likevel mener hun kan behandle meg, til og med traumeterapi hvor vi går inn i traumene. Noe jeg har vært klar på at jeg ikke ønsker. Selv dps måtte avslutte emdr behandlingen min. Og når jeg setter en grense, så blir den ikke respektert. Det er liksom så opp ned med tanke på kptsd.

Og jeg opplever det som du gjorde, jeg blir trigget. Men dette uten noen som helst sikkerhetsnett som jeg hadde på dps. 

Ts

 

 

 

Anonymkode: 9936d...f11

Syke faen (hun altså). Det er altså så masse rare og syke mennesker som jobber innen psykisk helsevern. Mange med storhetskomplekser som graver i møkka til folk. Stakkars deg. ❤️ 

Anonymkode: b0a55...e95

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Takk! 

Dette er også tanker jeg sitter med. Og følelsen jeg sitter igjen med. Så kommer denne kptsd å roter litt. Og i og med ikke alltid tankene og oppfatninger min er riktig/rasjonelle, ville jeg høre om noen kanskje hadde bedre/annen innsikt, kunnskap eller forståelse. 

Jeg ba aldri om noen behandling når jeg nå søkte om samtaler som jeg nå får hos sosionomen. Det var jeg veldig klar på. Jeg ba kun om samtaler for å holde meg litt oppe og fokusert mens jeg venter på videre traumebehandling et annet sted. Og var i utgangspunktet veldig positiv til å gå til sosionomen. 

Jeg har i flere år gått i traumebehandling hos psykolog, psykiater og gruppe på dps med god effekt. Behandlerene var godkjente traumebehandlere.

De psykologene/terapautene jeg har gått til før ødela mer enn de hjalp. Og dette er en redsel som sitter i meg, da konsekvensene kan bli så fatale. Dette forstod ikke sosionomen jeg går til, og tar heller ikke hensyn til. 

Ene behandling på dps var kognitiv terapi som jeg hadde stor nytte av. I timen med sosionomen var den kognitive terapien noe helt annet og ødeleggende. Direkte skadelig. 

Leste etterpå at det jeg fikk på dps var traumefokusert kognitiv terapi som er noe helt annet. 

Det jeg stusser mest over er at hun ikke vet hva kptsd er og hvilken symptomer det gir. Føler hun ikke forstår kompleksiteten og dybden i det. Men likevel mener hun kan behandle meg, til og med traumeterapi hvor vi går inn i traumene. Noe jeg har vært klar på at jeg ikke ønsker. Selv dps måtte avslutte emdr behandlingen min. Og når jeg setter en grense, så blir den ikke respektert. Det er liksom så opp ned med tanke på kptsd.

Og jeg opplever det som du gjorde, jeg blir trigget. Men dette uten noen som helst sikkerhetsnett som jeg hadde på dps. 

Ts

 

 

 

Anonymkode: 9936d...f11

Har opplevd det samme, vurderer nå å heller avslutte behandlingen for det ødelegger og trigger de verste punktene. Siste timen endte opp med at jeg beklaget til behandler og gråt på vei ut av timen. Det har aldri skjedd før at behandler har åpent blitt sint, fått beskjed om å bare skjerpe meg for å så at jeg blir så trigget at jeg får en angstanfall på vei hjem... Det var helt jævlig...så føler med deg. 

 

Anonymkode: 4c61a...2cd

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har opplevd det samme, vurderer nå å heller avslutte behandlingen for det ødelegger og trigger de verste punktene. Siste timen endte opp med at jeg beklaget til behandler og gråt på vei ut av timen. Det har aldri skjedd før at behandler har åpent blitt sint, fått beskjed om å bare skjerpe meg for å så at jeg blir så trigget at jeg får en angstanfall på vei hjem... Det var helt jævlig...så føler med deg. 

 

Anonymkode: 4c61a...2cd

Stakkars deg! Hvis jeg visste hvem dem var skulle jeg tatt dem for deg. Dette fortjente du ikke! 

En må rett og slett beskytte seg fra helsevesenet av og til. 

Anonymkode: b0a55...e95

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Syke faen (hun altså). Det er altså så masse rare og syke mennesker som jobber innen psykisk helsevern. Mange med storhetskomplekser som graver i møkka til folk. Stakkars deg. ❤️ 

Anonymkode: b0a55...e95

Jeg er veldig takknemlig for at jeg har fått god traumebehandling før denne opplevelsen. Men tenker på eventuelt andre med kptsd som kommer etter meg som kanskje ikke har så mye erfaring eller fått noe særlig hjelp før. 

Og dette er jo i tillegg kommunalt. Der det er et team med psykologer, leger og andre. Skulle tro de hadde ganske strenge retningslinjer 😬

Ts 

Anonymkode: 9936d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Min behandler nå som jeg faktisk valgte å bytte ut min psykolog med er en psykiatrisk sykepleier men masse ekstrautdanning innenfor traume problematikk og hun har hjulpet meg mye mer enn andre psykologer jeg har hatt. Det er ingen automatikk i at en psykolog forstår seg på komplekse rundt kompleks PTSD og dissosiative  lidelser

Anonymkode: 713fd...a92

Jeg har også dårlig erfaring med psykolog. Men når jeg først kom til psykolog og psykiater med kursing innenfor kptsd og et tett samarbeid med Modum bad, så var det noe helt annet. 

Jeg tror og tenker at det viktigste er at terapeuten har godkjent traumer rettet kursing/utdanning i tillegg uansett om de er psykolog, psykiater, gestalteterapaut eller psykiatrisk sykepleier. 

Men jeg har aldri hørt om sosionomer som behandler traumer. Trodde egentlig sosionomer var til å støtte, ikke behandle. 

Ts

Anonymkode: 9936d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har også dårlig erfaring med psykolog. Men når jeg først kom til psykolog og psykiater med kursing innenfor kptsd og et tett samarbeid med Modum bad, så var det noe helt annet. 

Jeg tror og tenker at det viktigste er at terapeuten har godkjent traumer rettet kursing/utdanning i tillegg uansett om de er psykolog, psykiater, gestalteterapaut eller psykiatrisk sykepleier. 

Men jeg har aldri hørt om sosionomer som behandler traumer. Trodde egentlig sosionomer var til å støtte, ikke behandle. 

Ts

Anonymkode: 9936d...f11

Det er mange sosionomer som jobber innafor psykiatrien og de harogså videreutdannelser på samme måte som andre yrkesgrupper innafor feltet. Jeg har vært borte i noen av de også som er rådyktige.

Anonymkode: 713fd...a92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

 

Takk! 

Dette er også tanker jeg sitter med. Og følelsen jeg sitter igjen med. Så kommer denne kptsd å roter litt. Og i og med ikke alltid tankene og oppfatninger min er riktig/rasjonelle, ville jeg høre om noen kanskje hadde bedre/annen innsikt, kunnskap eller forståelse. 

Jeg ba aldri om noen behandling når jeg nå søkte om samtaler som jeg nå får hos sosionomen. Det var jeg veldig klar på. Jeg ba kun om samtaler for å holde meg litt oppe og fokusert mens jeg venter på videre traumebehandling et annet sted. Og var i utgangspunktet veldig positiv til å gå til sosionomen. 

Jeg har i flere år gått i traumebehandling hos psykolog, psykiater og gruppe på dps med god effekt. Behandlerene var godkjente traumebehandlere.

De psykologene/terapautene jeg har gått til før ødela mer enn de hjalp. Og dette er en redsel som sitter i meg, da konsekvensene kan bli så fatale. Dette forstod ikke sosionomen jeg går til, og tar heller ikke hensyn til. 

Ene behandling på dps var kognitiv terapi som jeg hadde stor nytte av. I timen med sosionomen var den kognitive terapien noe helt annet og ødeleggende. Direkte skadelig. 

Leste etterpå at det jeg fikk på dps var traumefokusert kognitiv terapi som er noe helt annet. 

Det jeg stusser mest over er at hun ikke vet hva kptsd er og hvilken symptomer det gir. Føler hun ikke forstår kompleksiteten og dybden i det. Men likevel mener hun kan behandle meg, til og med traumeterapi hvor vi går inn i traumene. Noe jeg har vært klar på at jeg ikke ønsker. Selv dps måtte avslutte emdr behandlingen min. Og når jeg setter en grense, så blir den ikke respektert. Det er liksom så opp ned med tanke på kptsd.

Og jeg opplever det som du gjorde, jeg blir trigget. Men dette uten noen som helst sikkerhetsnett som jeg hadde på dps. 

Ts

 

 

 

Anonymkode: 9936d...f11

Stol på deg selv her nå, ts! Selv om det er kjempevanskelig med KPTSD! Dette er ikke bra traumebehandling. Det høres skadelig ut. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Syke faen (hun altså). Det er altså så masse rare og syke mennesker som jobber innen psykisk helsevern. Mange med storhetskomplekser som graver i møkka til folk. Stakkars deg. ❤️ 

Anonymkode: b0a55...e95

Det er helt sant, og veldig skummelt. Og prøver man å konfrontere dem på en eller annen måte får man snart både en og to ekstra diagnoser, feks på at man er paranoid, gjerne kombinert med medisinering. 

Man trodde liksom at det var i gamle dager folk ble behandlet dårlig av psykiatrien, men det er en helt tydelig dragning til profesjonen av folk som min helt uprofesjonelle mening er at nærmer seg å passe i narsissisme-diagnosen selv. 

Anonymkode: 6c6ce...f6a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er mange sosionomer som jobber innafor psykiatrien og de harogså videreutdannelser på samme måte som andre yrkesgrupper innafor feltet. Jeg har vært borte i noen av de også som er rådyktige.

Anonymkode: 713fd...a92

Da har du mer kunnskap enn meg. Takk for at du deler 😃

Jeg har bare aldri hørt om sosionomer som behandler traumelidelser eller kptsd. Men så vet jeg jo ikke alt heller 😅 

Ts

Anonymkode: 9936d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Beste terapeut for kompleks dissosiativ lidelse er gestaltterapeut med videreutdanning innen IFS og egenerfaring innen kptsd inkl dissosiativ lidelse. 

Anonymkode: cb490...b8b

Jeg har også hørt mye bra om gestaltterapeuter. 

Jeg har går noen år på dps som jeg har vært veldig fornøyd med. Men jeg trenger selvsagt mer. Så planen er å spare opp til ketamin og samtale terapi. Så psykomotorisk fysio og privat psykolog som jeg kan gå til ved behov og har tilgang til i mange år, men ikke for behandling. 

Har jeg fortsatt mye plager ønsker jeg å reise til utlandet å prøve traumerettet behandling med psykedeliske midler. 

Synd at det skal være så dyrt å få hjelp. Men bra at vi beveger oss fremover med tanke på behandling av kptsd. 

Ts 

 

Anonymkode: 9936d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Stol på deg selv her nå, ts! Selv om det er kjempevanskelig med KPTSD! Dette er ikke bra traumebehandling. Det høres skadelig ut. 

Det er helt sant, og veldig skummelt. Og prøver man å konfrontere dem på en eller annen måte får man snart både en og to ekstra diagnoser, feks på at man er paranoid, gjerne kombinert med medisinering. 

Man trodde liksom at det var i gamle dager folk ble behandlet dårlig av psykiatrien, men det er en helt tydelig dragning til profesjonen av folk som min helt uprofesjonelle mening er at nærmer seg å passe i narsissisme-diagnosen selv. 

Anonymkode: 6c6ce...f6a

Takk ❤️ 

Synes det er så rart da jeg aldri ba om traumebehandling eller noen form for behandling. Kun samtaler i påvente på behandling.

Og at hun ikke forstår at hun går inn i et minefelt uten den nødvendige kompetansen. Tross jeg har sagt hvor fatale konsekvenser det har for meg med feil behandling. 

Jeg trodde det var en veldig stor og viktig del av en utdanning innen alt som innebærer behandling av mennesker - det å vite sine grenser for hva de kan og ikke kan behandle, psykisk som fysisk. 

Ts 

Anonymkode: 9936d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...