AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #21 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har tenkt å ta med de mest opplagte diagnosene. Jeg har en viss anelse om hvem kandidatene er, og noen av dem har kun 2 diagnoser, så jeg må jo ta med begge. Et spørsmål til: Kan man skrive kort om brukerens historie, f.eks. hva tidligere hobbier og hva h*n likte å gjøre? Skal vel mye til før man blir gjenkjent av sånn informasjon? Anonymkode: d626c...529 Hvorfor skal du det? Det er overhodet ikke nødvendig. Anonymkode: 2737d...8f3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #22 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor skal du det? Det er overhodet ikke nødvendig. Anonymkode: 2737d...8f3 Fordi det står i oppgaven at jeg skal skrive om brukerens fysiske, psykiske, sosiale og åndelige behov med utgangspunkt i diagnoser. Da tenker jeg at jeg må skrive om diagnosene de har? Anonymkode: d626c...529
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #23 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Fordi det står i oppgaven at jeg skal skrive om brukerens fysiske, psykiske, sosiale og åndelige behov med utgangspunkt i diagnoser. Da tenker jeg at jeg må skrive om diagnosene de har? Anonymkode: d626c...529 Jeg siktet til dette med hobbyer. Anonymkode: 2737d...8f3 1
Druid Skrevet 5. september 2024 #24 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Fra et pasientsynspunkt er disse oppgavene deres en uting. Da jeg var så syk at jeg hadde problemer med virkeligheten ble jeg filmet av en student til en oppgave. Han hadde bedt om tillatelse men jeg var i en livssituasjon hvor jeg var desperat etter hjelp og alt for lydig med psykiatrien. Grenser hadde jeg også problemer med. En sykepleierstudent skrev oppgave om meg også og alt dette føles ikke greit i ettertid nå når jeg er sterkere. Anonymkode: 73f81...399 Hvorfor ikke? Jeg kan skjønne følelsen av ikke å være samtykkekompetent, og at dette føles prinsipielt feil i en tid der vi skremmes opp og i mente om at vårt privatliv er en trussel mot oss selv. Men dette ble brukt til å lære, til å utvikle de menneskene som skal behandle sånne som deg i framtiden. DU har blitt sterkere, denne oppgaven har enten vasket ut noen som ikke er kompetent, eller gitt nytttig kunnskap om de problemene du hadde som kan brukes på andre med samme problem i framtiden. Og uansett er det viktig dokumentasjon, når man utvikler behandlingen din videre. Du har deltatt i et felles gode og utviklingen av menneskeheten; er virkelig ikke det viktigere? (Jeg reagerer fordi personvern knyttet til min diagnose pr def gjør at utviklingen av et funksjonelt og spisset diagnoseaparat går supertregt)
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #25 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg siktet til dette med hobbyer. Anonymkode: 2737d...8f3 Skjønner. Det er et punkt der jeg skal foreslå sosiale aktiviteter, og jeg tenker at jeg må ta utgangspunkt i deres historie og hobbyer. Men kan være lurt å droppe det og bare skrive generelt? Anonymkode: d626c...529
Druid Skrevet 5. september 2024 #26 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg siktet til dette med hobbyer. Anonymkode: 2737d...8f3 Hobbyer er ofte viktige psykososiale deler av menneskers liv som har stor betydning for egenvurdering av livshelse.
Laraa Skrevet 5. september 2024 #27 Skrevet 5. september 2024 (endret) Du skriver beboer/bruker/pasienten A og B. Dermed er det overholdelse av taushetsplikten. Pleieplanen du bruker på fagprøven er uansett kun ment til sensorene og de skriver uansett på en intern taushetserklæring. Noen ganger er det til og med et krav om makulering av besvarelse og evaluering av imnlevert fagprøve, bare for å være sikker på at det ikke kommer på avvise. Sensorene er uansett med deg inn til brukerene og får se absolutt alt av daglige rutiner, sykdommer og helsetilstand. Det i seg selv hadde vært brudd på taushetsplikten hvis det ikke hadde vært for at sensorene har signert taushetserklæring Endret 5. september 2024 av Laraa 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #28 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hjelpe meg! Det er da fint at man spør om slike ting, hvis man er usikker! Og man kan ikke huske alt. Hvor i oppveksten feilet det hos deg? Tenker på fremtoningen din Anonymkode: f1ed8...e9a Det skal ikke være nødvendig å spørre, når dette er sentrale elementer man skal ha jobbet med under utdanningsløpet. Skal man opp til fagprøve, er det en forutsetning at man vet hvordan man skal løse caseoppgaver. TS er da kanskje ikke klar for å ta fagprøven.. Anonymkode: ab77e...c3a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #29 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): du skal ta fagprøve ergo har du fullført studiet og så er det dette du lurer på? Hvor har studeit feilet deg egentlig? Anonymkode: 0dbab...3fd Hvor har oppdragelsen på deg feilet? Anonymkode: 8036c...ab4 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #30 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man bruker begrepet "pasienten" og på den måten er vedkommende anonymisert.. Anonymkode: 0dbab...3fd Haha, her er det noen som ikke kan loven om taushetsplikt 😂 Anonymkode: a638a...2f5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #31 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har tenkt å ta med de mest opplagte diagnosene. Jeg har en viss anelse om hvem kandidatene er, og noen av dem har kun 2 diagnoser, så jeg må jo ta med begge. Et spørsmål til: Kan man skrive kort om brukerens historie, f.eks. hva tidligere hobbier og hva h*n likte å gjøre? Skal vel mye til før man blir gjenkjent av sånn informasjon? Anonymkode: d626c...529 Nei, det trenger du ikke. Du kan skrive "pasienten var tidligere aktiv" eller noe sånt. Med mindre det er relevant for diagnosen. Du trenger ikke skrive "vedkommende likte å golfe". Anonymkode: a638a...2f5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #32 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Denne oppgaven skal jo ikke publiseres og leses kun av sensorer. Å endre på diagnoser, kjønn etc blir feil. Å skrive i tidlig 80-åra er ok. Pårørende hadde gjenkjent pasienten basert på opplysningene, men siden dette ikke blir tilgjengelig noen steder er det ok. Studiestedet makulerer oppgaven etter at vurdering er endelig. Anonymkode: cb38a...71b Dette er feil, TS. Taushetsplikten er absolutt. Anonymkode: a638a...2f5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #33 Skrevet 5. september 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Ehh.. du bryter jo ikke taushetsplikten så lenge du ikke skriver navn og fødselsdato… ? Du bruker som AB over sier, begrepet pasient. Anonymkode: ab77e...c3a Andre har sikkert skrevet noe om det i tråden, jeg har ikke lest alle innlegg, men det finnes absolutt gjenkjennende faktorer utover navn og FNR Anonymisering er selvsagt veien å gå, men det er en fin balanse og vanskelig i enkelte tilfeller. Anonymkode: 6f30e...f9b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #34 Skrevet 5. september 2024 39 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er feil, TS. Taushetsplikten er absolutt. Anonymkode: a638a...2f5 Absolutt er den ikke, tidsaspekt vil også spille en rolle her. "I løpet av min yrkeskarriære har jeg møtt flere mennesker som har vært i en så sårbar posisjon at de ikke har evnet å gå på toalettet" er et eksempel på noe man kan si uten å bryte taushetsplikten, særlig etter å ha jobbet en stund. Anonymkode: 6f30e...f9b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #35 Skrevet 5. september 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette er feil, TS. Taushetsplikten er absolutt. Anonymkode: a638a...2f5 Da ville det ikke vært mulig å utdanne helsepersonell. Å skrive oppgaver om pasienter er veldig vanlig. De anonymiseres. Og hvis mulig får man samtykke. I et sykehjem er ikke det alltid mulig. Informasjonen ville vært gjenkjennelig for pårørende og pasienten selv, men oppgaven blir kun tilgjengelige for sensor. Det er ikke brudd på taushetsplikten altså. Anonymkode: cb38a...71b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå