Gå til innhold

Hvordan ivareta taushetsplikten ifb. fagprøve i Helsefag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg skal skrive case/oppgave etter å ha fått vite hvem mine to pasientkandidater er, hvordan ivaretar jeg taushetsplikten når jeg skriver oppgave? Er litt usikker da det slås veldig hardt ned på og resulterer i stryk.

Jeg må jo skrive om deres helseopplysninger, livssituasjon og tilstand.

Jeg skriver så klart ikke navn, fødselsnummer o.l.

Anonymkode: d626c...529

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man bruker begrepet "pasienten" og på den måten er vedkommende anonymisert.. 

Anonymkode: 0dbab...3fd

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Du bruker ordet pasienten. Ikke han/hun. Om jeg forsto spørsmålet ditt rett..? 

Anonymkode: 59fe1...1fd

Skrevet

Ehh.. du bryter jo ikke taushetsplikten så lenge du ikke skriver navn og fødselsdato… ? Du bruker som AB over sier, begrepet pasient.

Anonymkode: ab77e...c3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bruker ordet pasienten. Ikke han/hun. Om jeg forsto spørsmålet ditt rett..? 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ehh.. du bryter jo ikke taushetsplikten så lenge du ikke skriver navn og fødselsdato… ? Du bruker som AB over sier, begrepet pasient.

Anonymkode: ab77e...c3a

Takk.

Ja, jeg har tenkt å skrive pasient.

Men kort introduksjon om pasienten, kan man skrive alder på denne? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk.

Ja, jeg har tenkt å skrive pasient.

Men kort introduksjon om pasienten, kan man skrive alder på denne? 

Du kan skrive feks: pasient i 80 årene..

• Nyttig 2
Skrevet

du skal ta fagprøve ergo har du fullført studiet og så er det dette du lurer på? Hvor har studeit feilet deg egentlig? 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

I sånne studentoppgaver er det vanlig å skrive feks 'i 60-årene". 

Det er også vanlig å endre litt på diagnoser, kanskje ikke ta med alt. Det samme med medisiner. Det kommer jo litt an på. Noen pasienter kan ha kombinasjoner av diagnoser/tilstander og medisiner som gjør at man må anonymisere mer enn andre.

Anonymkode: 2737d...8f3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Beboer,  bruker,  pasient alle disse kan brukes.  Skal du ha fagprøven inne på institusjon ville jeg brukt beboer,  hjemmesykepleien bruker, sykehus  pasient. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Takker for svar, da ble jeg mer sikker.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

du skal ta fagprøve ergo har du fullført studiet og så er det dette du lurer på? Hvor har studeit feilet deg egentlig? 

Du kan egentlig spare deg for dette. Jeg skal opp til fagprøve og er naturligvis nervøs, stresset og usikker. Er vel lov å spørre uten at sånne som deg skal bli trigget.

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal du skrive case om en på sykehjem, sykehus eller hjemmesykepleie? 

En som bor på sykehjem er ikke pasient men beboer. 

Anonymkode: 52521...170

• Nyttig 1
Skrevet

Skriv konsekvent pasienten/brukeren/beboeren alt etter hvor du jobber, bruk alders ish, altså tidlig 80 årene, midten av 80 årene, slutten av 80 årene. Unngå navn på steder eller personer rundt, skriv "barn informerer om at" istedet for "sønnen Knut sier at." Dersom vedkommende har mye tilleggsdiagnoser som gjør at vedkommende er lett gjenkjennelig, se om noen av disse kan utelukkes. Dersom de er vesentlige for oppgaven så kan du informere om at pasienten kan være gjenkjennbar grunnet spesifikk historikk, og eventuelt spørre hvordan du skal forholde deg til det, om sensor evt skal underskrive taushetserklæring. Nå har helsepersonell taushetsplikt i hva de får vite via sin jobb uansett, men du viser at du har reflektert rundt tema.

Anonymkode: 6721c...5a7

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

På oppgave disiplin. 

I de aktuelle arbeidsprosessene er dette aldri et problem; der må persondata med nøyaktig; det er aldri interesant å sensurere persondata.  Det er først i casestudier med ekte mennesker, at det oppstår et pedagogisk problem.

(Strengt tatt er dette fundementalt idiotisk, men det er på siden.)

• Liker 4
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

"Pasienten" er utgått for lenge siden, med mindre det er snakk om skadede og syke på et sykehus. Det beste er å bruke "Beboer" eller "Tjenestemottaker, og "Bruker" i nød. Hilsen en som faktisk har noe erfaring i helsevesenet.

• Liker 4
Skrevet

Hos oss, bolig, så bruker vi tjenestemottaker TM, og tjenesteyter TY. 

• Liker 1
Skrevet

Fra et pasientsynspunkt er disse oppgavene deres en uting. Da jeg var så syk at jeg hadde problemer med virkeligheten ble jeg filmet av en student til en oppgave. Han hadde bedt om tillatelse men jeg var i en livssituasjon hvor jeg var desperat etter hjelp og alt for lydig med psykiatrien. Grenser hadde jeg også problemer med. En sykepleierstudent skrev oppgave om meg også og alt dette føles ikke greit i ettertid nå når jeg er sterkere. 

Anonymkode: 73f81...399

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skriv konsekvent pasienten/brukeren/beboeren alt etter hvor du jobber, bruk alders ish, altså tidlig 80 årene, midten av 80 årene, slutten av 80 årene. Unngå navn på steder eller personer rundt, skriv "barn informerer om at" istedet for "sønnen Knut sier at." Dersom vedkommende har mye tilleggsdiagnoser som gjør at vedkommende er lett gjenkjennelig, se om noen av disse kan utelukkes. Dersom de er vesentlige for oppgaven så kan du informere om at pasienten kan være gjenkjennbar grunnet spesifikk historikk, og eventuelt spørre hvordan du skal forholde deg til det, om sensor evt skal underskrive taushetserklæring. Nå har helsepersonell taushetsplikt i hva de får vite via sin jobb uansett, men du viser at du har reflektert rundt tema.

Anonymkode: 6721c...5a7

Jeg har tenkt å ta med de mest opplagte diagnosene. Jeg har en viss anelse om hvem kandidatene er, og noen av dem har kun 2 diagnoser, så jeg må jo ta med begge.

Et spørsmål til: Kan man skrive kort om brukerens historie, f.eks. hva tidligere hobbier og hva h*n likte å gjøre? Skal vel mye til før man blir gjenkjent av sånn informasjon?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har tenkt å ta med de mest opplagte diagnosene. Jeg har en viss anelse om hvem kandidatene er, og noen av dem har kun 2 diagnoser, så jeg må jo ta med begge.

Et spørsmål til: Kan man skrive kort om brukerens historie, f.eks. hva tidligere hobbier og hva h*n likte å gjøre? Skal vel mye til før man blir gjenkjent av sånn informasjon?

Jeg omtalte mine caser som pasienter. Det er forøvrig noe jeg konsekvent kaller de som bor på sykehjem. Jeg mener beboer...hva i huleste er det? Du skriver ingen personopplysninger. Hvis hobbyer er relevant for eventuelle tiltak,tenker jeg det er naturlig å ta det med. Kanskje pas. Er urolig,trenger sosial kontakt etc så er det viktig at du kan noe om bakgrunnen. Lykke til 👍

Anonymkode: a4b73...77a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjelpe meg! Det er da fint at man spør om slike ting, hvis man er usikker! Og man kan ikke huske alt. Hvor i oppveksten feilet det hos deg? Tenker på fremtoningen din :) 

Anonymkode: f1ed8...e9a

• Liker 5
Skrevet

Denne oppgaven skal jo ikke publiseres og leses kun av sensorer. 

Å endre på diagnoser, kjønn etc blir feil. Å skrive i tidlig 80-åra er ok. 

Pårørende hadde gjenkjent pasienten basert på opplysningene, men siden dette ikke blir tilgjengelig noen steder er det ok. Studiestedet makulerer oppgaven etter at vurdering er endelig. 

Anonymkode: cb38a...71b

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...