AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #1 Skrevet 5. september 2024 Dette er jo typisk, at man skal brenne for jobben. Være en gjetet slave-nikkedukke-robot-maskin..der jobben er livet! Det gjør at altfor mange møter den berømte veggen, blir utbrent. Overser alle symptomer på dette, tyner seg videre...til alt kollapser. - La jobben være i arbeidstiden, ikke godta stillinger uten arbeidstid. - Gjør jobben din, noe mer trenger du ikke. - Enkel omgang av kollegaer, dere er ikke venner. Men kollega, et menneske du møter tilfeldig fordi dere jobber på samme sted. - Unngå å bruk noen form for tid på arbeidslivet utenfor arbeidstiden. - Slå av jobbtlf før du går ut av døra. - Sov godt, lag deg god døgnrytme. ALDRI sjekk mail utenfor arbeidstiden - Ha et godt kosthold, unngå koffein, nikotin og alkohol. - Bruk tiden din godt, hvile. Gå turer utendørs, bruk energien fornuftig. - Si nei, det er viktig. Nei er ikke et negativt ord, et nei kan redde livet ditt. Sett grenser! - Livet er mye mer en karriere, materialisme og penger. Kan bli vanskelig å kombinere alt dette. Hilsen utbrent på år 2. Anonymkode: 50466...991 16 2 15
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #2 Skrevet 5. september 2024 Eller.... ta en utdannelse som gjør at du kan jobbe med noe du liker så godt at du faktisk brenner for jobben. Anonymkode: 8d27c...f52 29 1 4
Druid Skrevet 5. september 2024 #3 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er jo typisk, at man skal brenne for jobben. Være en gjetet slave-nikkedukke-robot-maskin. Dette er to ulike situasjoner som ikke har noe med hverandre å gjøre. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): der jobben er livet! Jobben representerer en veldig stor del av de fleste menneskers liv; det er vesentlig at når du bruker så mye av livet ditt på en oppgave, at du faktisk får noe personlig ut av det. Og denne koblingen til deg som individ, er hva man mener "å brenne for". AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det gjør at altfor mange møter den berømte veggen, blir utbrent. Overser alle symptomer på dette, tyner seg videre...til alt kollapser. De fleste som opplever dette, er folk som enten aldri har brent for jobben, og later som, eller som har mistet interessen og kompenserer. Det vesentlige er å følge med på symptomer og konflikter. Og dette er også en lederoppgave! AnonymBruker skrev (15 minutter siden): - La jobben være i arbeidstiden, ikke godta stillinger uten arbeidstid. Dette er et individuelt valg, og noe som man må velge basert på egne behov. Det er mennesker som synes dette er en viktig grenseoppgang, for meg har det vært motsatt. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): - Gjør jobben din, noe mer trenger du ikke. Det er det strengt tatt ingen som krever. Det man ofte opplever, er at man ender opp med å gjøre jobben for andre som ikke gjør sin del for å sikre egen gjennomføring. Å forvalte dette er også ett lederansvar. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): - Enkel omgang av kollegaer, dere er ikke venner. Men kollega, et menneske du møter tilfeldig fordi dere jobber på samme sted. Igjen, dette er mennesker du skal omgåes mere enn de fleste andre mennesker i ditt voksne liv. Det er mennesker som påvirker din sosiale jobbhverdag, din mestring av jobben og derfor også din dag utenfor jobben. Å skape trygge, nære relasjoner med kollegaer på jobb, hjelper mye , ikke bare på din relasjoner hjemme, men også motvirker å bli utbrent. Dette er også et lederansvar, men handlingsrommet for ledere på dette området har blitt veldig begrenset de siste årene. AnonymBruker skrev (27 minutter siden): - Unngå å bruk noen form for tid på arbeidslivet utenfor arbeidstiden. - Slå av jobbtlf før du går ut av døra. ... ALDRI sjekk mail utenfor arbeidstiden Jeg har aldri i mitt liv hatt en stilling der dette har vært verdifulle råd. Faktisk har alle sånne valg typisk endt negativt for meg selv. Men DET er nyttig å sette opp egne grenser i HVA man velger av integrasjon mellom arbeidsliv og privatliv. Det var jobbtelefoner fra folk som ikke har ringetone og går til telefonsvarer. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): - Sov godt, lag deg god døgnrytme. ... - Ha et godt kosthold, unngå koffein, nikotin og alkohol. - Bruk tiden din godt, hvile. Gå turer utendørs, bruk energien fornuftig. - Si nei, det er viktig. Nei er ikke et negativt ord, et nei kan redde livet ditt. Sett grenser! Alt dette er sikkert gode livsråd, og jeg ser jeg brøt flesteparten konstant, både profesjonelt og privat. Også nå, når jeg er pensjonist. AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Livet er mye mer en karriere, materialisme og penger. Kan bli vanskelig å kombinere alt dette. Fullt mulig, men her jeg sitter med ett fett Whiskey glass på flyplassen og venter på å snakke med en potensiell kunde i London og vurdere ta på meg vikariat fordi motorsykkelsesongen snart er over, har jeg vansker med å se at jeg vil bytte med noen. For en person som i utgangspunktet burde vært uføretrygded fordi jeg er dårlig utstyrt for 8-16 og med en sykdom som typisk fører til tidlig død, er det vanskelig å se rådene og verdiene dine som universelle. 3 3
Jdz Skrevet 5. september 2024 #4 Skrevet 5. september 2024 Jeg for min del er glad for at jeg har en godt betalt jobb som engasjerer meg og ikke må gå som en zombie i en jobb jeg hater 8 timer hver dag. Hadde jeg skulle fulgt TS sine tips for å lykkes i arbeidslivet, så hadde det garantert ikke vært tilfelle. 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #5 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo typisk, at man skal brenne for jobben. Være en gjetet slave-nikkedukke-robot-maskin..der jobben er livet! Det gjør at altfor mange møter den berømte veggen, blir utbrent. Overser alle symptomer på dette, tyner seg videre...til alt kollapser. - La jobben være i arbeidstiden, ikke godta stillinger uten arbeidstid. - Gjør jobben din, noe mer trenger du ikke. - Enkel omgang av kollegaer, dere er ikke venner. Men kollega, et menneske du møter tilfeldig fordi dere jobber på samme sted. - Unngå å bruk noen form for tid på arbeidslivet utenfor arbeidstiden. - Slå av jobbtlf før du går ut av døra. - Sov godt, lag deg god døgnrytme. ALDRI sjekk mail utenfor arbeidstiden - Ha et godt kosthold, unngå koffein, nikotin og alkohol. - Bruk tiden din godt, hvile. Gå turer utendørs, bruk energien fornuftig. - Si nei, det er viktig. Nei er ikke et negativt ord, et nei kan redde livet ditt. Sett grenser! - Livet er mye mer en karriere, materialisme og penger. Kan bli vanskelig å kombinere alt dette. Hilsen utbrent på år 2. Anonymkode: 50466...991 Jeg hadde en slik jobb som du beskrev over her, og valgte etter mange år å videre til en annen arbeidsplass. Nå er jeg på et nytt sted hvor jeg følger mange av de rådene du beskriver over. Jeg har ALDRI vært nærmere å være utbrent enn jeg er nå. Tidligere ga jobben meg masse energi (man får når man gir), jeg opplevde stor glede ved samarbeid med nære kollegaer som jeg også brukte tiden min med på fritiden, vi kunne feire både motganger og suksesser sammen på en helt annen måte. Nå gjør jeg jobben min godt, det er det. Ingen påfyll av energi, ingen følelse av å faktisk skape noe stort sammen med andre. Jeg går heller tilbake til en livsstil hvor jeg elsker og brenner for jobben min enn dette. Anonymkode: 77689...21c 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #6 Skrevet 5. september 2024 Jeg går på jobb, gjør jobben på en måte som er akkurat god nok. Prøver å ikke la andre på jobben irritere meg, går heller omvei rundt dem enn å prate med de jeg ikke liker. Mitt fokus er å ikke stresse og ikke tenke for mye. I tillegg har jeg så god fleksitid at jeg kan ta en tur ut midt på dagen for å puste. Jeg brenner ikke for jobben, jeg brenner for å gjøre det komfortabelt for meg selv uten at det er til hinder for andre. Har slutta å være " flinkpike" og bestemmer meg heller for at om ikke det jeg gjør er perfekt så er det godt nok. Anonymkode: 206ee...d51 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #7 Skrevet 5. september 2024 Som ellers i livet, på seg selv kjenner man kun seg selv. Jobblivet i dag er en god selvutviklingsarena for mange av oss, som gir trivsel i livet og energi til livet utenom. Visste du at ved stressmålinger er det ofte jobbtimene som har lavest skåre, mens hjemmelivet får mange rett opp i høyt og usunt stress? Forusetningen for høy trivsel på jobb, og dertil kapasitet, er at man gjør en genuin innsats i å bli kjent med seg selv, og kobler livsmening til å delta i samfunnet og gjøre sitt for at alle skal ha det godt i dette landet. For å komme dit må man jevnlig stoppe opp, revurdere, kanskje ta ny utdanning eller påbyggende kurs, osv. Gjøre en solid innsats for egen trivsel i arbeidslivet. Da er det ikke så ille å svare på en mail kl 21 i helgen, av og til, eller bli stilt krav til utenom kjernetid. Men ikke hele tiden, alltid, selvfølgelig. Anonymkode: d2928...77e 1
Disco Skrevet 5. september 2024 #8 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo typisk, at man skal brenne for jobben. Være en gjetet slave-nikkedukke-robot-maskin..der jobben er livet! Det gjør at altfor mange møter den berømte veggen, blir utbrent. Overser alle symptomer på dette, tyner seg videre...til alt kollapser. - La jobben være i arbeidstiden, ikke godta stillinger uten arbeidstid. - Gjør jobben din, noe mer trenger du ikke. - Enkel omgang av kollegaer, dere er ikke venner. Men kollega, et menneske du møter tilfeldig fordi dere jobber på samme sted. - Unngå å bruk noen form for tid på arbeidslivet utenfor arbeidstiden. - Slå av jobbtlf før du går ut av døra. - Sov godt, lag deg god døgnrytme. ALDRI sjekk mail utenfor arbeidstiden - Ha et godt kosthold, unngå koffein, nikotin og alkohol. - Bruk tiden din godt, hvile. Gå turer utendørs, bruk energien fornuftig. - Si nei, det er viktig. Nei er ikke et negativt ord, et nei kan redde livet ditt. Sett grenser! - Livet er mye mer en karriere, materialisme og penger. Kan bli vanskelig å kombinere alt dette. Hilsen utbrent på år 2. Anonymkode: 50466...991 Det høres mer ut som du har blitt utbrent av en jobb du ikke brenner for, men at du har vært en slave-nikkedukke-robot-maskin uten oppgaver som gir deg noe engasjement og glede. Da er det ikke rart man blir utbrent. For de som liker jobben sin, og får mer energi og positive utfordringer av å bruke mye tid der så har ikke disse rådene mye verdi. Med unntak av det med kosthold og søvn... 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #9 Skrevet 5. september 2024 Druid skrev (33 minutter siden): De fleste som opplever dette, er folk som enten aldri har brent for jobben, og later som, eller som har mistet interessen og kompenserer. Dette er ikke sant, dessverre. Det kan bli for mye, selv om man er oppriktig engasjert og brenner for jobben sin. Ingen kan være «på» hele tiden, og med dagens teknologi kan det være en utfordring å finne balansen mellom jobb og fritid. Anonymkode: c7ad2...0c7 5
Knirke Skrevet 5. september 2024 #10 Skrevet 5. september 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette er jo typisk, at man skal brenne for jobben. Være en gjetet slave-nikkedukke-robot-maskin..der jobben er livet! Det gjør at altfor mange møter den berømte veggen, blir utbrent. Overser alle symptomer på dette, tyner seg videre...til alt kollapser. - La jobben være i arbeidstiden, ikke godta stillinger uten arbeidstid. - Gjør jobben din, noe mer trenger du ikke. - Enkel omgang av kollegaer, dere er ikke venner. Men kollega, et menneske du møter tilfeldig fordi dere jobber på samme sted. - Unngå å bruk noen form for tid på arbeidslivet utenfor arbeidstiden. - Slå av jobbtlf før du går ut av døra. - Sov godt, lag deg god døgnrytme. ALDRI sjekk mail utenfor arbeidstiden - Ha et godt kosthold, unngå koffein, nikotin og alkohol. - Bruk tiden din godt, hvile. Gå turer utendørs, bruk energien fornuftig. - Si nei, det er viktig. Nei er ikke et negativt ord, et nei kan redde livet ditt. Sett grenser! - Livet er mye mer en karriere, materialisme og penger. Kan bli vanskelig å kombinere alt dette. Hilsen utbrent på år 2. Anonymkode: 50466...991 Du er utbrent, ja... Så du har med andre ord ikke prøvd å leve etter dine egne råd ennå. Tror du ærlig talt at du blir et bedre menneske av å være en uangasjert, usosial, egosentrisk helsefrik som knasker gulrøtter og drikker vann mens kollegaene tar seg en kaffe og en lønningspils? Å alltid si nei og aldri svare på mail etter klokken 16 vil garantert gjøre deg til den minst populære arbeidstakeren i ethvert yrke. Lykke til Å ha en jobb er forresten ikke ensbetydende med å være materialist. Alle trenger å jobbe for å overleve, og det er faktisk mulig å ha en jobb man liker, god lønn samt kollegaer man også kan være venner med. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #11 Skrevet 5. september 2024 Jeg har selv vært kraftig utbrent. De viktigste tingene som hjalp meg tilbake i arbeidslivet igjen: Ha en jobb jeg brenner for, og som jeg gleder meg til omtrent hver dag. En jobb uten fast arbeidstid, men kjernetid og mye flexitid, og mulighet til å jobbe fra hvor som helst. Ha gode kolleger som også er venner. En jobb hvor det alltid er rom for latter med kolleger, og hvor man støtter hverandre fordi man bryr seg om hverandre. Greit nok at kosthold, alkoholforbruk og lignende er viktig for god helse, men det har da ingenting med om man brenner for jobben eller ikke? Anonymkode: b6403...258 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #12 Skrevet 5. september 2024 Hadde jeg gjort som TS «befaler» så hadde jeg kjedet meg ihjel, ikke fått den utviklingen som jeg har hatt og kunne sett langt etter den stillingen jeg nå har. Så takk, men neitakk - jeg gjør som jeg selv vil. Anonymkode: e2cbc...8dd 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #13 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde jeg gjort som TS «befaler» så hadde jeg kjedet meg ihjel, ikke fått den utviklingen som jeg har hatt og kunne sett langt etter den stillingen jeg nå har. Så takk, men neitakk - jeg gjør som jeg selv vil. Anonymkode: e2cbc...8dd Heldigvis så kan man leve livet utenom jobben og finne spenning nok der. Anonymkode: 206ee...d51 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #14 Skrevet 5. september 2024 Kollegene mine er de som gjør at jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag 🥰 Er masse med dem på fritiden, og har fått noen av mine nærmeste venner fra jobb. Trivselen på jobb gjør at jeg føler jeg har noe godt å gå til hver dag. Jeg ønsker å yte ekstra fordi jeg trives i hverdagen min. Er jeg litt pjusk eller føler meg sliten vet jeg at jeg vil føle meg bedre på jobb og kan heller ta det litt med ro. Hverdagen du oppfordrer til høres bare tragisk ut. Jeg ser mine kolleger mer enn jeg ser min mann og mine barn i løpet av en dag. Selvfølgelig vil jeg gjøre det jeg kan for å ha det bra sammen med dem. Anonymkode: f2dba...dbe 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #15 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Eller.... ta en utdannelse som gjør at du kan jobbe med noe du liker så godt at du faktisk brenner for jobben. Anonymkode: 8d27c...f52 Var det jeg gjorde...men så tok jobben over livet. Anonymkode: 50466...991 1 1
anonym482 Skrevet 5. september 2024 #16 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Eller.... ta en utdannelse som gjør at du kan jobbe med noe du liker så godt at du faktisk brenner for jobben. Anonymkode: 8d27c...f52 Det går an, men i realiteten tror jeg de fleste jobber for å betale regninger. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #17 Skrevet 5. september 2024 Knirke skrev (3 timer siden): Tror du ærlig talt at du blir et bedre menneske av å være en uangasjert, usosial, egosentrisk helsefrik som knasker gulrøtter og drikker vann mens kollegaene tar seg en kaffe og en lønningspils? Å alltid si nei og aldri svare på mail etter klokken 16 vil garantert gjøre deg til den minst populære arbeidstakeren i ethvert yrke. For en antisosial kommentar. Lønningspils eller kaffe trenger ikke være sosialt, hva er galt med å drikke vann og spise gulrøtter? Anonymkode: 50466...991 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #18 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Var det jeg gjorde...men så tok jobben over livet. Anonymkode: 50466...991 Og det gjør at du nå tenker at man ikke skal ha venner på jobb og helst ikke like jobben sin? Jeg tipper at det nok er større sannsynlighet for at dine personlighetstrekk er grunnårsaken til at du lot det gå så langt, ikke jobben og trivsel på jobb. Anonymkode: f202d...2fd 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #19 Skrevet 5. september 2024 anonym482 skrev (4 minutter siden): Det går an, men i realiteten tror jeg de fleste jobber for å betale regninger. Er det som er konseptet, men å like jobben litt er jo en fordel. Men når det tar over livet helt kan det bli mye, det har ikke alle forståelse for. Anonymkode: 50466...991
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #20 Skrevet 5. september 2024 For en merkelig, dystopisk fremstilling av arbeidslivet. Men du er ikke alene om fronte mange av punktene på listen din. Mitt inntrykk er at de som messer om dette enten ikke har en jobb, eller mistrives med nåværende jobb og kolleger. Veldig mange forteller seg selv at "Jobb er jobb, og kun en nødvendighet. Det skal ikke være kilde til verken vennskap eller selvrealisering." Jeg oppfatter dette mantraet som en måte å trøste seg selv på, og det skjønner jeg egentlig veldig godt. Det er ikke alle forunt å ha en jobb man trives i med hyggelige kolleger. Men for de av oss som har det, fremstår det som ganske sært at man nærmest oppmuntres til å holde avstand fra kolleger og ikke skal omgås de sosialt. Anonymkode: 3f29a...41d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå