Gå til innhold

Hvordan steke/bake ørret i ovnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fin ørretfilet i kjøleskapet som jeg skal ha til middag i dag. Jeg tenkte at jeg skulle tilbrede den i ovnen, men vet ikke helt hvordan.

Jeg vil ikke lage den i pose tror jeg, for jeg vil ha den stekt og ikke kokt på en måte.

Skal jeg bruke en ildfast form da kanskje, men skal jeg putte noe oppi formen som for eksempel smør, sitronsaft etc?

Hvor lenge skal den steke og på hvor mange grader?

Jeg har virkelig ikke peiling kjenner jeg.

Blir veldig glad for forslag :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker å legge den i en smurt ildfastform på et lag av finsnittet purre. Da danner det seg een god sky i bunnen av formen.

Ha salt og pepper på fisken gjerne litt sitronsaft og litt friske urter hvis du har, f.eks persille eller koriander ( disse peller jeg av før servering og evt strør på nye)

Serverer med brokkloi( jeg elsker brokkoli og serverer det til nesten alt) og ovnsstekte poteter eller ris.

Skrevet

Den trenger ca 15 min på 200 grader C, bruker å kjenne med en gaffel om den flaker seg, men kan gjerne være litt rå i midten.

Skrevet (endret)

Interessant, og hørtes ikke altfor vanskelig ut, men noen spørsmål:

Skinnsiden på fisken ned?

Smøre formen med litt smør?

Jeg må ha det inn med teskje her :ler:

Endret av Rosin
Skrevet

Jeg bruker å ta av skinnet, men skinnsiden ned.

Og smører formen med olje, men smør går fint.

Det er enkelt å ta av skinnet hvis du har tynnbladet kniv, f.eks filetkniv, men en skarp kokkeknivgår også fint.

Du legger fileten med skinnsida ned på fjøla og kutter deg inn under skinnet i et hjørne såpass at du få plass til å lage et lite hull i skinnet til å holde med en finger. Da holder du i skinnet med venstre hånd, og legger knivbladet flatt ned mot skinner, ikke helt vannrett men en liten vinkel, og drar i skinnet, mens bladet glir langs skinnet Vips så har du kledt av fisken.

Skrevet

Jeg pleier å legge fiskefileten i en ildfast form, og marinerer den med en blanding av f.eks. Crème Fraiche, salt, pepper, gressløk etc. Hakker opp en del løk, tomater etc (bruk fantasien) og strør over. Setter den på 200-250 grader i cirka 20 minutter. Nam! :sikle:

Skrevet

Når jeg ovnsbaker laks eller ørret, pleier jeg som regel å smøre fileten inn med en blanding av sennep, sitron og litt honning (+ salt og pepper). De litt skarpe smaken av sennep og sitron "skjærer gjennom" fettet i fisken, og gir en veldig god og frisk smak, som honningen runder fint av.

For øvrig pleier jeg å legge litt aluminiumsfolie i bunnen av formen i stedet for å smøre den, da er det null risk for fastbrenning, og enkel rengjøring (bare å løfte folien og skinnet rett ut før vask). Du kan selvsagt ta av skinnet slik pulverheksa foreslår, men da synes jeg fisken blir litt tørrere; skinnet bevarer saftigheten bedre.

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg pakker den i folie,og inn i ovnen på plate.

Skrevet

Jeg endte opp med å gjøre en slags kombinasjon av tipsene deres jeg :)

Smurte formen med bittelitt smør og la oppi finhakket purre. Fjernet skinnet på fisken og la den oppå, smurte den inn med Nilmas blanding. Ble kjempegodt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...