Gå til innhold

«Rare» regler/fraværpolicy på jobb, eller normalt?

Fruktninja

Anbefalte innlegg

Lurer litt op om jeg har en litt rar arbeidsgiver eller om dette er normalt? 
Aller først- jeg har lite fravær generelt, til nå i år- ingen sykedager, kun tatt nomal feire. De forgående årene har jeg  i snitt hatt under 2 sykedager i året, vært ansatt i nesten 10 år.

Jeg mistet plutselig stemor på sommeren Hadde derfor behov for fri for å gå i begravelsen. Det var i orden for arbeidsgiver, men den dagen gikk av feriekvoten min, og siden jeg hadde brukt opp ferien min, så «skylder» jeg en feriedag….

Men- hos oss så får man feks fri med full lønn om man følger barn til første skoledag, og man får 2 fulle/4 halve dager med lønn når det er barnehagetilvenning, pluss mulighet for 2 ulønnede dager på toppen om det trengs… og i fjor så var det en dag der ikke alle kom seg på jobb, pga flom var en vei stengt. De som ufrivillig fikk en hjemmedag fikk lønn for denne dagen/ikke trekk i feriedager eller noe slikt.. 

Er det bare jeg som synes at det er litt rart/smålig at begravelse utløser ferietrekk, men ikke noe av det andre?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg ville trodd du kunne få velferdspermisjon? Sjekk personalhåndboken.

Anonymkode: c2f19...f3b

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk rart, fordi det andre dekkes av velferdspermisjonsreglementet de fleste arbeidssteder har, og der dekkes også begravelse til personer i rett linje oppover og nedover, og steforelder regnes på linje med forelder (svigerforeldre også). Har aldri hørt om arbeidsgivere som skiller mellom biologiske foreldre og steforeldre.

Anonymkode: f557c...c51

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er dårlig av arbedsgiver. De som har lønnet velferdspermisjon for første skoledag og barnehagetilvenning har det som regel også for begravelse i nær familie. Ok så er ikke stemor teknisk sett nær familie men for alle praktiske formål så er det jo det og man bør kunne vise LITT skjønn som arbeidsgiver! På min jobb ville jeg fått fri med lønn til en slik begravelse om jeg søkte om det på forhånd.

Anonymkode: a77d1...d66

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg ville trodd du kunne få velferdspermisjon? Sjekk personalhåndboken.

Anonymkode: c2f19...f3b

Vi er liten bedrift, under 20 ansatt, så har ingen personalhåndbok eller noe sånn…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt at begravelse til stemor var klink velferdspermisjon. Arbeidsgiver rår vel sånn relativt fritt over velferdspermisjoner, har jeg inntrykk av, selv om det jo ligger en viss anvisning i "viktige velferdsgrunner". Jeg hadde som deg uansett tenkt at dette var usedvanlig smålig. 

Anonymkode: 65f0e...303

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det en skjønnsvurdering fra leder om begravelse regnes som velferdspermisjon eller ikke, med mindre det er egne foreldre, ektefelle eller barn. Jeg har aldri nektet noen av mine velferdspermisjon for begravelse til relativt nær familie eller nære venner. 

Anonymkode: 6f4d5...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen arbeidsgivere er dessverre svært smålige. Min arbeidsgiver skiller på biologiske foreldre og steforeldre. Dette står riktignok ikke spesifisert i personalhåndboken (der står det "foreldre"), men etter snart 5 år i virksomheten vet jeg hvor snevert de tolker ethvert ord og uttrykk. 

I tillegg skiller de på "begravelsesform". For begravelse gis det fri med lønn inntil én dag, men hvis avdøde har valgt kremasjon, får man fri inntil én dag, men da uten lønn. Dette står eksplisitt i vår personalhåndbok. 

Så når min gamle og syke far går bort, så må jeg bruke feriedag for å delta i hans urnenedsettelse.

..Eller, faktisk ikke. For det første fordi jeg forhåpentligvis har en annen arbeidsgiver innen den tid, og for det andre fordi jeg kommer til å lyve og si at han skal begraves hvis det skulle skje før den tid.

Klarer ikke helt forstå hvorfor den avdødes valg av begravelse kontra kremasjon skal påvirke om det gis lønn eller ei. På samme måte er det smålig om arbeidsgiver ikke likestiller steforeldre med biologiske/adoptiv-foreldre. 

Anonymkode: 4a175...b21

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

(...)

I tillegg skiller de på "begravelsesform". For begravelse gis det fri med lønn inntil én dag, men hvis avdøde har valgt kremasjon, får man fri inntil én dag, men da uten lønn. Dette står eksplisitt i vår personalhåndbok. 

(...)

Vanskelig å skjønne at arbeidsgivere kan være så korka. Ikke vanskelig å tro på, jeg tror deg selvfølgelig, men å skjønne det.

Jeg tenker at vi i Norge stort sett er velsignet med relativt rause og ålreite arbeidsgivere, sammenlignet med mange andre steder i verden, men det er egentlig nettopp det som gjør det så rart. De fleste er ganske okay, og da er det ekstra vanskelig å forstå seg på at noen plutselig tror det er lurt for arbeidsplassen i lengden å skulle spare inn penger på bisettelser og døde steforeldre. Lest noe en halvstudert HR-røver i en jævlig spisse albuer-bransje i USA (eller det som verre er arbeidstakermessig) har delt på LinkedIn fremfor å overhodet gløtte ut vinduet og se hvordan de sosiale konvensjonene er her til lands. Greit nok, juridisk sett innafor, men denslags smålighet har selvfølgelig mye større mulige bivirkninger enn det har positive virkninger.

Anonymkode: 65f0e...303

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen arbeidsgivere er veldig smålige og det kommer ofte til uttrykk nettopp i sånne settinger hvor man er litt ekstra sårbar (dessverre). Nettopp fordi det er akkurat da man hadde mest av alt trengt litt raushet, men blir møtt med det motsatte.

Jeg var i en lignende situasjon for noen år siden hos en tidligere arbeidsgiver. Jeg hadde som deg vært lite borte, selv om jeg hadde små barn, var jeg lite borte (var velsignet med veldig friske barn og hadde litt flaks). Jeg gikk også gjennom et samlivsbrudd, og var ikke borte en eneste dag. Hadde sikkert i snitt rundt 2-3 sykedager i året, maks.

Så kom det et år hvor to i min familie døde samme år. Og vi hadde kun en dag som kunne tas som fri til å gå i begravelse. Den andre dagen måtte jeg da ta som avspasering. Jeg synes det var smålig av arbeidsgiver, og det er noe som har brent seg fast. Jeg synes de kunne tenkt at siden jeg tross alt ikke har "brukt" begravelsedagene mine de andre dagene, at jeg kunne hatt en til gode, og at de kunne sett litt stort på det. 

Anonymkode: 96e2f...3f2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bio-mamma døde når jeg var bitteliten, og pappa giftet seg omigjen når jeg gikk på barneskolen, og de var hadde vært gift i over 30 år år før hun døde.. men godt å vite at det ikke vare var jeg som stusset over praksisen her…

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det kun rett oppad- eller nedadstigende slektslinje som gir rett til permisjon med lønn for deltakelse i gravferd.

De fleste synes det er verd å bruke en feriedag, avspasering eller permisjon uten lønn til begravelse av noen som sto dem nær, men ikke nær nok til at arbeidsgiver betaler for det.

Anonymkode: 1cfeb...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i de fleste personalreglementer bare rett oppad- og nedadstigende slektslinje hvor man har krav på fri med lønn, men det er jo ulikt hvordan ledere praktiserer det. For å sette det på spissen så kan jo hver ansatt ha dobbelt opp av både fedre, mødre, og svigerforeldre hvis alle har fått nye partnere og i tillegg har man stesøsken og stebarn, og da blir det veldig mange begravelser som arbeidsgiver skal dekke. 

Jeg kjenner også til et tilfelle der den ansatte kom fra et land der man praktiserer flerkoneri, og barna kalte alle konene for mor. Så da mente den ansatte at vedkommende hadde krav på fri med lønn for begravelse til 4 mødre. (True story).

I tilfellet der TS biologiske mor har vært død siden hun var liten, og stemor har vært der nesten hele livet vil jeg tro at de fleste arbeidsgivere ville gi perm med lønn. Det ville i hvert fall jeg ha gjort.

Anonymkode: 34975...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er smålig av sjefen din å ikke gi deg velferdspermisjon/fri uten lønn men i stedet trekke deg for neste års feriedag, spesielt i lys av at de som vær hjemme i fjor ikke ble trukket noe (spesielt når vi husker nyårets snøkaos på Sørlandet og alle som ble trukket i lønn der!) , og de romslige ordningene de hos dere som har barn.. Jeg regner med at du har dette i bakhodet allerede- men jeg ville vurdert å nevne det på neste medarbeidersamtale at dette faller negativt for nåværende arbeidsgiver ut om du skulle få tilbud om  en annen jobb…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen jeg kan komme på i farten til at du skulle bli trukket evt feriedag er om du har hatt mange andre begravelser/andre velferdspermisjoner i år?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss får vi fri uten lønn for å gå i begravelser generelt. Fri med lønn til nær familie ( foreldre, søsken ). Bruker ikke feriedager. Trodde dette var ganske vanlig? 

Anonymkode: 2d8b1...fc4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen arbeidsgivere er dessverre svært smålige. Min arbeidsgiver skiller på biologiske foreldre og steforeldre. Dette står riktignok ikke spesifisert i personalhåndboken (der står det "foreldre"), men etter snart 5 år i virksomheten vet jeg hvor snevert de tolker ethvert ord og uttrykk. 

Så når min gamle og syke far går bort, så må jeg bruke feriedag for å delta i hans urnenedsettelse.

..Eller, faktisk ikke. For det første fordi jeg forhåpentligvis har en annen arbeidsgiver innen den tid, og for det andre fordi jeg kommer til å lyve og si at han skal begraves hvis det skulle skje før den tid.

Klarer ikke helt forstå hvorfor den avdødes valg av begravelse kontra kremasjon skal påvirke om det gis lønn eller ei. På samme måte er det smålig om arbeidsgiver ikke likestiller steforeldre med biologiske/adoptiv-foreldre. 

Men det vanlige er jo at man ved kremasjon først har begravelse. Altså samme seremoni som om kista senkes i graven, men kista blir da stående i kirka.

En tid seinere (ikke samme dag) etter at kremasjon er gjennomført er det en ny seremoni hvor urnen senkes i jorda. 

Det er jo bare rett og rimelig og man ikke får fri med lønn to dager fordi vedkommende har valgt kremasjon. 

Hos din arbeidsgiver er det jo først fri med lønn for begravelsen og så velferdspermisjon uten lønn om man også ønsker å delta på selve urnenedsettelsen. 

Anonymkode: 050ae...948

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktninja skrev (2 timer siden):

Lurer litt op om jeg har en litt rar arbeidsgiver eller om dette er normalt? 
Aller først- jeg har lite fravær generelt, til nå i år- ingen sykedager, kun tatt nomal feire. De forgående årene har jeg  i snitt hatt under 2 sykedager i året, vært ansatt i nesten 10 år.

Jeg mistet plutselig stemor på sommeren Hadde derfor behov for fri for å gå i begravelsen. Det var i orden for arbeidsgiver, men den dagen gikk av feriekvoten min, og siden jeg hadde brukt opp ferien min, så «skylder» jeg en feriedag….

Men- hos oss så får man feks fri med full lønn om man følger barn til første skoledag, og man får 2 fulle/4 halve dager med lønn når det er barnehagetilvenning, pluss mulighet for 2 ulønnede dager på toppen om det trengs… og i fjor så var det en dag der ikke alle kom seg på jobb, pga flom var en vei stengt. De som ufrivillig fikk en hjemmedag fikk lønn for denne dagen/ikke trekk i feriedager eller noe slikt.. 

Er det bare jeg som synes at det er litt rart/smålig at begravelse utløser ferietrekk, men ikke noe av det andre?

Du burde kunne fått permisjon uten lønn. 

Men syns det var rart de fikk betalt for den dagen de ble hjemme grunnet flom. Hos oss må vi ta det som en feriedag, skylde en vakt eller ta det som permisjon uten lønn. 

Anonymkode: e1487...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostepop skrev (47 minutter siden):

Eneste grunnen jeg kan komme på i farten til at du skulle bli trukket evt feriedag er om du har hatt mange andre begravelser/andre velferdspermisjoner i år?? 

Nei, ikke vært i begravelse så lenge jeg har vært ansatt her, og ikke vært borte utenom ferie siden i fjor vår, da hadde jeg tre timer fravær pga en tannlegetime…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men det vanlige er jo at man ved kremasjon først har begravelse. Altså samme seremoni som om kista senkes i graven, men kista blir da stående i kirka.

En tid seinere (ikke samme dag) etter at kremasjon er gjennomført er det en ny seremoni hvor urnen senkes i jorda. 

Det er jo bare rett og rimelig og man ikke får fri med lønn to dager fordi vedkommende har valgt kremasjon. 

Hos din arbeidsgiver er det jo først fri med lønn for begravelsen og så velferdspermisjon uten lønn om man også ønsker å delta på selve urnenedsettelsen. 

Anonymkode: 050ae...948

Ah, ok! Det var jeg ikke kjent med. Takk for oppklaring. Da blir det ingen forskjellsbehandling 👍🏻 

Har kun deltatt i ordinære begravelser før. Min far vil bli første jeg kjenner som velger kremasjon (hvert fall som er nær nok til at jeg deltar i begravelse/urnenedsettelse). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...