Gå til innhold

Hvorfor er tallerkener og skåler runde? Tar stor plass å oppbevare!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du vurdert å skifte de ut med tallerken som ikke er så store? Feks ser jeg at det selges noe de kaller frokosttallerken og asjetter som har samme størrelse som middagstallerken og suppeskåler bestemor hadde i sitt kjøkken. Når jeg oppdaget dette med størrelsen så skiftet jeg ut alt av store tallerken til disse og det ble mye bedre plass i skuffer og skap. Asjetter og tefat var også mindre i størrelse. 

Store krus er byttet ut med krus i normal størrelse, kaffekopper er byttet ut til små kopper eller vi bruker bare et krus. Store glass er også byttet ut med mindre og mer håndterlige glass. 

Kjeler og gryter også. Det ble godt med plass i våre skap etter utskiftelsen.

Husker med gru de digre tallerkene som Ikea begynte å selge på 90 tallet. Aldri mer.

Anonymkode: 193e8...23c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 13.45):

Dette ser bra ut men man bør jo bytte alt av service til samme serie, kan bli kostbart.

Anonymkode: b4e66...4bf

Hver sin smak, jeg synes det serviset er som hentet fra slutten av 90-tallet 😅

Anonymkode: f2ac2...0fc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 11.42):

Og jeg synes firkantede tallerkener er stygge, og ville aldri hatt det. De tar ikke noe mindre plass i skapet heller, for diameteren er jo den samme. Vi trenger den samme plassen oppå tallerkenen til å romme en bestemt mengde mat vi anser for en porsjon. Så vi kan ikke sitte der med bittesmå firkanter og gratulere oss selv med at nå sparer vi plass i skapet, mens vi må gå fire turer og forsyne oss fordi de firkanta er så små.

Runde er helt fint.

Anonymkode: 4ebe8...470

Hvordan mener du 🟨 har mindre overflate til å ha maten din oppå enn 🟡?

To eksempler på ting som tar like mange hylle-cm i skapet, den ene rund, den andre firkantet. Dersom du klarer en porsjon på den runde og 4 på den firkanta vil jeg si firkanta former øker appetitten din noe enormt.

Uansett er neppe «gå flere ganger» et enormt problem. Fedme er i ferd med å bli normalen, og all forskning vist at folk spiser mindre om de har små tallerkner. Trolig vil en maks-størrelse på tallerkner faktisk funke slankende på befolkningen. ;) 

Men sånn rent praktisk, ts: den faktiske grunnen er at hjørner er den svakeste delen av en konstruksjon. Runde tallerkner har som sitt svakeste punkt kanten rundt. Fordi de ikke har hjørner. Firkanta tallerkner har som sitt svakeste punkt de fire hjørnene. Og i det punktet tåler de nesten ingenting av krakk e.l.

Ønsker du deg firkanta (eller femkanta) tallerkner må du derfor vaske dem med stort omhu og stable dem pent, pyntelig og med andakt.

Anonymkode: 26b60...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 13.45):

Dette ser bra ut men man bør jo bytte alt av service til samme serie, kan bli kostbart.

Anonymkode: b4e66...4bf

Jeg synes det var helt grusomt. 

Anonymkode: 416fa...a74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har firkantet med runde hjørner. Det er null problem å stable. Skjønner ikke hvorfor det skal være vanskeligere. Uansett, jeg elsker vårt firkantede og kommer til å ta det i skilsmissen. Så får ekstra bryllupservise, med runde tallerkener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...