AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #1 Del Skrevet 5. september 2024 Jeg har mange ganger lurt på hvorfor tallerkener og skåler stort sett er runde. Ja, jeg skjønner at historisk sett så ble jo keramikk laget på dreiebenk hvor det er lettest å lage ting som er runde. Og det er godt mulig at det fortsatt produseres slik av maskiner idag, eller henger igjen fra gammelt av. Jeg forstår også at enkelte ting må være runde for å fungere rent praktisk, for eksempel om man skal elte noe i en rund bolle. Men for de fleste ting så er det jo bare pyton å oppbevare med masse tomrom rundt, og krever mye mer oppbevaringsplass enn nødvendig. I dag når boliger stadig blir mindre og mer minimalistiske, så er jo oppbevaringsplass blitt en begrenset ressurs. Jeg vurderer å kaste ut alt av runde tallerkener og annet som ikke trenger å være rundt og ovalt, og heller skaffe firkantet. Jeg synes også det ser stiligere ut. Anonymkode: b2cb0...b5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #2 Del Skrevet 5. september 2024 Og jeg synes firkantede tallerkener er stygge, og ville aldri hatt det. De tar ikke noe mindre plass i skapet heller, for diameteren er jo den samme. Vi trenger den samme plassen oppå tallerkenen til å romme en bestemt mengde mat vi anser for en porsjon. Så vi kan ikke sitte der med bittesmå firkanter og gratulere oss selv med at nå sparer vi plass i skapet, mens vi må gå fire turer og forsyne oss fordi de firkanta er så små. Runde er helt fint. Anonymkode: 4ebe8...470 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #3 Del Skrevet 5. september 2024 Er det ikke bare å kjøpe firkantede om du heller vil ha det? Anonymkode: cd78a...dcb 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjerte Skrevet 5. september 2024 #4 Del Skrevet 5. september 2024 Sier som de andre, det er fritt fram å kjøpe firkantede om du foretrekker det. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #5 Del Skrevet 5. september 2024 Hvis du ikke får plass til standard mengde servise på et standard kjøkken, så eier du for mye. Anonymkode: 4bfda...ed8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #6 Del Skrevet 5. september 2024 Hvordan mener du at det bruker mindre plass? 🤣 Anonymkode: 33570...7ee 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #7 Del Skrevet 5. september 2024 Jeg hater de firkantede tallerknene våre og bruker de ALDRI. Store, ekle klosser som tar for mye plass både i skap og oppvaskmaskin. Tunge og ekle å skylle av. Hadde gått rett på gjennruksbutikken om det ikke var for samboeren min. Vi har runde tallerkner som er like store, men de føles mindre fordi de er runde. Anonymkode: 15d2f...d09 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #8 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvordan mener du at det bruker mindre plass? 🤣 Anonymkode: 33570...7ee Ved at de er smalere på det smale, men bygger ut mer i hjørnene. Dessuten trenger de ikke være helt kvadratiske, men kan bygge mer i dybden i skapet. Anonymkode: b2cb0...b5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonstop1 Skrevet 5. september 2024 #9 Del Skrevet 5. september 2024 Ser for meg at skåler er lettere å vaske når de er runde. Men ellers ser jeg ingen grunn til at man ikke kan gå for firkant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #10 Del Skrevet 5. september 2024 Jeg synes runde er mye finere! Anonymkode: 59c0a...e43 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disco Skrevet 5. september 2024 #11 Del Skrevet 5. september 2024 (endret) Liker nå best runde selv, men det finns jo både tallerkener og skåler som er firkantet å få kjøpt så da er det bare å kjøpe det da. Endret 5. september 2024 av Disco skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selbu Skrevet 5. september 2024 #12 Del Skrevet 5. september 2024 Vil tro runde tallerkner er lettere å produsere og mindre utsatt for skade da ingenting stikker ut. Også kommer man til fra alle sider like lett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #13 Del Skrevet 5. september 2024 To hovedgrunner: Mye enklere å lage på dreieskiver, noe som har vært normen i mye av menneskehetens historie. Overflatespenning gir fordeler både i hva de tåler, ved at det ikke er hjørner spenningen kan samles i, og i hvordan væske legger seg. De er også en god del enklere å stable. Runde tallerkener sitter godt oppå hverandre så lenge du legger dem rett på, mens firkantede vil kunne måtte vris til et hjørne treffer et annet hjørne helt riktig. Ikke så farlig for en som bor alene, men ganske styrete i storkjøkkensammenheng. Så har du helt rett i at så lenge man oppbevarer dem i firkantede skap, da ville du fått plass til mye mer "tallerkenareal" om de også hadde 90 graders vinkler. Det er mye plass i det som ellers ville vært hjørner som kastes bort når du plasserer noe rundt i et firkantet skap. Bare å kjøpe seg firkantede tallerkener om du ønsker. For min del har jeg ikke så mange kjøkkenting at dette er noe problem. Anonymkode: ce0ee...082 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #14 Del Skrevet 5. september 2024 Fordi firkantede er upraktiske. Hjørner knuser lett. Og det er vanskeligere å stable. Om jeg har tallerkener med 30 cm diameter så bruker de jo samme plassen som en firkant på 30x30.. Kan jo til og med stappe en flaske i hjørnet om jeg vil med runde tallerkener. Avlange firkanter sparer plass, men desto vanskeligere å stable Anonymkode: 9b6eb...01f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #15 Del Skrevet 5. september 2024 Dette ser bra ut men man bør jo bytte alt av service til samme serie, kan bli kostbart. Anonymkode: b4e66...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #16 Del Skrevet 5. september 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette ser bra ut men man bør jo bytte alt av service til samme serie, kan bli kostbart. Anonymkode: b4e66...4bf Mitt mareritt. Alle må plasserer på en måte i skapet for å kunne stables, fordi de ikke bare er firkantet men også kurvet. Anonymkode: 9b6eb...01f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #17 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mitt mareritt. Alle må plasserer på en måte i skapet for å kunne stables, fordi de ikke bare er firkantet men også kurvet. Anonymkode: 9b6eb...01f Har man ett snev av ocd, så skal alt stables på samme måte i samme høyde uansett.😅 Anonymkode: b4e66...4bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #18 Del Skrevet 5. september 2024 Fordi firkantet service er upraktisk, kronglete å stable og knuses lett i kantene som stikker ut. En firkantet tallerken tar mer plass enn en rund tallerken med samme diameter😉 Anonymkode: a2763...19d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #19 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Dette ser bra ut men man bør jo bytte alt av service til samme serie, kan bli kostbart. Anonymkode: b4e66...4bf Et helt service til 12 personer for 5000 kr er da ikke så voldsomt. Anonymkode: 9ab41...2c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #20 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har man ett snev av ocd, så skal alt stables på samme måte i samme høyde uansett.😅 Anonymkode: b4e66...4bf Hvordan greier du stable runde tallerkner på flere ulike måter...? Anonymkode: 9ab41...2c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå