Gå til innhold

Hjelp! Ang. Salg av bolig, fordeling av arv, og skifte vs uskifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nå full forvirring blant meg og mine 3 søsken rundt reglene om fordeling av arv (eller forskudd på arv) - så håper noen som har peiling (og ingen andre 😏) kan hjelpe oss å oppklare:

Pappa døde i fjor, og siden mamma har alzheimers, tok jeg og ene søsteren min over som hennes fullmektiger, med alle rettigheter. Fullmakten ble stadfestet av statsforvalter for 1 år siden. 

Nå er mamma kommet på sykehjem, og vi har startet prosessen med å selge leiligheten hennes, som vi har fullmakt til å gjøre. Men vi er litt forvirret rundt dette med skiftet vs uskiftet bo....

Når pappa døde søkte vi boet uskiftet, og mamma sitter fortsatt i uskiftet bo, selv om hun nå har fast plass på sykehjem. Jeg har hele tiden trodd at for at vi barna skal kunne fordele inntekten fra salg av leiligheten mellom oss 4, som forskudd på arv - så må vi først ha krevd boet skiftet. Hvis ikke vi gjør dette, vil ikke da all inntekten fra salget gå til mamma...? 

Det står for øvrig i fremtidsfullmakten at inntekten fra salg av bolig skal fordeles på oss 4 barna. Men må ikke da boet være skiftet først...?? Det står jo også et eget punkt i fullmakten om dette, rett under salg av leiligheten - at dersom mamma sitter i uskiftet bo, har vi fullmakt til å kreve boet skiftet. Ene søsteren min hører kun hva broren vår sier, og han hadde visst snakket med eiendomsmegler som sa det ikke var nødvendig å kreve boet skiftet... 

Så hva er egentlig reglene her...?

Anonymkode: 1ba37...f0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle det være nødvendig når dere deler likt?

Anonymkode: dc945...33d

• Liker 1
Skrevet

Dere trenger ikke, og bør ikke, gjennomføre skifte. Mor har rett til å selge bolig, og dere har fullmakt til å gjennomføre dette. Det er ikke klart for meg om det er netto salgssum dere kan dele, eller kun inntekten. Det spiller i praksis ingen rolle så lenge dere som er livsarvinger er enige.

Hvis alle barn får like mye, er det gave, og ikke forskudd på arv. 

Mor sitter etter salg, og gaver, fortsatt i uskiftet bo.

Anonymkode: b193b...806

Skrevet

Hvis arvingene får sin farsarv fullt ut, så er uskifteboet skiftet. Hvis arvingene får sin farsarv delvis, så er uskifteboet delvis skiftet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...