Gå til innhold

Hvordan takle svigermor som er urenslig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Min svigermor vasker seg ikke på hendene etter dobesøk både nr 1 og 2 (ja jeg har fulgt med mange ganger over lang tid), hun smatter på fingre og tar på felles mat, kan sette seg i sofaen i vårt hus å pelle seg på tærne og forsyne seg av mat på bordet etterpå. 
Vi har prøvd å si ifra om håndvasken på en høflig måte, men da blir det bare til at vi er så vanskelige og har så store krav til henne. Så vi har egentlig gitt opp å si ifra litt. Jeg kvier meg for å ha henne i hus. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 066f5...588

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Server mat i porsjoner. Hun får en egen skål hun spiser av. Og si at vertskapet serverer henne mer når hun vil ha mer.

Nye regler rett og slett. 

Anonymkode: 9e8fb...894

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

er din svigermor 75+ ?? Mine foreldre er heller ikke så flinke på dette med hygiene som jeg ønsker, de er 80 år - tror rett og slett de kommer fra en annen tid og ikke henger med på utviklingen og føler seg irettesatt og at vi er kravstore når vi sier fra. Løsningen her er at vi lager til alle måltider, serverer dem osv. som en annen sier.. 

Anonymkode: 09b23...b5e

• Nyttig 1
Skrevet

Har samme problem selv, bare ikke like ille kanskje men ja det er veldig ubehagelig og jeg tør ikke si ifra og mannen bryr seg mindre og vil ikke si noe. Heldigvis har vi for det meste besøk her hos oss og ikke lenge av gangen. Jeg unngår å servere ting som er i små boller som typisk flere tar oppi. Serverer henne eller har ting som er delt opp og plassert så man ikke tar borti andres når man tar egen mat.

Er vi hos henne har vi med noe å spise eller ordner til selv.

Vasker ofte hendene og ansiktet til barnet når hun har dratt iallfall om jeg ser at hun tar barnet i ansiktet når hun sier hadet...

Anonymkode: ee6c9...f17

• Liker 2
Skrevet

Altså, mine foreldre og  flerr tanter og onkler er over 80. Å vaske hendene etter do eller før man spiser er helt vanlig. De piller seg ikke mellom tærne i sofaen med andre. De slikker seg på fingrene ja, det har jeg lagt merke til ( og gitt opp å endre). 

Anonymkode: bcf2d...735

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med å si fra før hvert måltid - som man gjør til barn - "nå er det mat, vask hendene!". Det samme etter toalettbesøk, send henne i retur om nødvendig. Det er så flaut for voksne mennesker at de burde lære raskt. Om hun blir sur er det nok skam. 

Og, server henne snacks på eget fat. Spør hun hvorfor må dere tørre å være ærlige og det svaret bør komme fra din partner.

Anonymkode: cfcee...58c

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor ikke prøve seg på å si Nå vaske vi hendene før vi spiser.. også går dere og barna og gjør det..hun vil sikkert følge etter dere etterhvert? 
Leste en undersøkelse hvor det sto at 1 av 3 faktisk ikke vasker henda etter dobesøk, må si det gjør meg kvalm.

Anonymkode: e1650...5e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

er din svigermor 75+ ?? Mine foreldre er heller ikke så flinke på dette med hygiene som jeg ønsker, de er 80 år - tror rett og slett de kommer fra en annen tid og ikke henger med på utviklingen og føler seg irettesatt og at vi er kravstore når vi sier fra. Løsningen her er at vi lager til alle måltider, serverer dem osv. som en annen sier.. 

Anonymkode: 09b23...b5e

Neida, hun er i slutten av 50 årene🙈 

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har prøvd denne med å si «nå går alle å vasker hendene», da har hun bare hjulpet barna på badet og ikke vasket seg selv. Vi har prøvd å henge opp skilt på badet «til barna» med «husk å vask deg», men det hjalp heller ikke. Når barna var babyer kunne hun også finne på å mate de med egen skje som hun hadde spist av selv. 
Det som er værst med dette er at jeg føler jeg må vaske hele huset når hun har vært her, inkludert ungene 🙈🙈 

å servere alt i skåler/porsjoner var lurt 😊

• Nyttig 1
Skrevet

Dette hadde jeg virkelig bare stått knallhardt på, så fikk hun heller bli fornærmet. Dere har ikke "store krav" til henne, dere har samme forventninger til henne og alle andre voksne, og hun er den som sliter med å oppfylle dem. Barna skal lære seg renslighet og vanlig oppførsel, og da må de se at dette er en norm også de voksne følger. Man kan ikke styre alle voksne, og desto viktigere at de nærmeste bidrar. Jeg er lite konfronterende, selv om det sikkert høres motsatt ut nå, men jeg hadde rett og slett ikke forhandlet om hygiene med en på 50+. Klar beskjed om at dette er en felles forventning til alle voksne som besøker dere.

Anonymkode: a2332...9d6

• Liker 5
Skrevet

Men hvordan vet du at hun ikke vasker hendene etter å ha vært på do? Har hun sagt det? For du er vel ikke med henne på toalettet går jeg ut fra.

Skrevet

Har noen blitt sjuke noengang? 

Anonymkode: 825a4...b46

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor ikke prøve seg på å si Nå vaske vi hendene før vi spiser.. også går dere og barna og gjør det..hun vil sikkert følge etter dere etterhvert? 
Leste en undersøkelse hvor det sto at 1 av 3 faktisk ikke vasker henda etter dobesøk, må si det gjør meg kvalm.

Anonymkode: e1650...5e7

Er det mulig? 🤢 Hva feiler slike mennesker?

Anonymkode: 1147a...e9e

Skrevet

I og med at dere har forsøkt å si noe men at hun bare avfeier det med at dere er vanskelige så er hun jo klar over at det plager dere. Kan dere da ikke bare slutte å ta i det med silkehansker?

"Hei hei hei, nå glemte du igjen å vaske hendene etter do, skal du inne her og at på ting går du inn og vasker dem."

"Her har du en serviett til å tørke deg på fingrene. Å sleike på fingrene ved matbordet er ikke greit, da alt smitter så lett."

"Renske tærne gjør vi på badet, ingen ønsker andres tå rester rundt omkring"

Dere er vanskelige? Greit, men vil hun ikke følge disse normale tingene kan hun ikke komme på besøk, det er snakk om hygiene og respekt for andre.

Anonymkode: 8fdfd...966

• Liker 3
Skrevet

Hei! Min svigermor vasker seg ikke på hendene etter dobesøk både nr 1 og 2 (ja jeg har fulgt med mange ganger over lang tid), hun smatter på fingre og tar på felles mat, kan sette seg i sofaen i vårt hus å pelle seg på tærne og forsyne seg av mat på bordet etterpå. 
Vi har prøvd å si ifra om håndvasken på en høflig måte, men da blir det bare til at vi er så vanskelige og har så store krav til henne. Så vi har egentlig gitt opp å si ifra litt. Jeg kvier meg for å ha henne i hus. Hva hadde dere gjort?

Jeg ville nok bare latt være å ha henne i hus. 
Møt henne på kafé e.l. dersom du får noe utav å treffe henne. Får du ikke noe utav forholdet til henne er det jo bare å droppe å treffe henne. Man skal ikke omgåes folk man ikke får noe utav på omgåes bare fordi de er genetisk i slekt.

Og det er bare å gi opp å endre henne. Folk er som de er fordi de ønsker være sånn. Vår adferd er et aktivt valg.

Anonymkode: 5a800...608

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har noen blitt sjuke noengang? 

Anonymkode: 825a4...b46

Dette er essensen. Hvis dette er noe du har observert over lang tid og ingen har blitt syke på en måte som er 100% sikkert forårsaket av svigermors manglende håndvask så tenker jeg det er hysteri fra din side å lage en stor sak ut av det. 

Jeg undres også over at dere ikke bruker serveringsbestikk? Her er det aldri anledning til å ta på felles mat om man ikke velger å stikke fingrene sine ned i en gryterett eller oppi en grateng og det gjør selvsagt ingen. Bruk serveringsbestikk eller la være å ha buffetservering, men legg heller opp på hver tallerken.

Anonymkode: 0b86f...14c

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil også påpeke at du nok har kontakt med uvaskede hender langt oftere enn du tror du gjør så det er underlig å skulle hakke på akkurat svigermor. Både mannen din og barna dine vasker neppe hendene absolutt hver eneste gang de har vært på do. Og bare tenk på alle hender du er borti på en vanlig dag på jobben eller når du er ute og handler? Den tomaten du spiste til frokost ble kanskje tatt på av 10 hender hvor to ikke hadde vasket hendene, en hadde nettopp pillet seg i nesen og to hadde akkurat klødd seg på ballene. Håndhygiene er viktig, det er ikke det jeg mener, men man trenger ikke bli hysterisk heller eller kritisere svigermor og risikere et dårligere forhold til henne. Let it go. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er essensen. Hvis dette er noe du har observert over lang tid og ingen har blitt syke på en måte som er 100% sikkert forårsaket av svigermors manglende håndvask så tenker jeg det er hysteri fra din side å lage en stor sak ut av det. 

Det spiller ingen rolle om jeg er friskere enn noen sinne, jeg ønsker uansett ikke at andre kliner rester av sitt tiss og bæsj rundt i mitt hus. Det er bare ekstremt ekkelt, uansett syk eller ikke.

Anonymkode: 8fdfd...966

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Lopploella skrev (14 minutter siden):

Men hvordan vet du at hun ikke vasker hendene etter å ha vært på do? Har hun sagt det? For du er vel ikke med henne på toalettet går jeg ut fra.

De fleste hjem er på ingen måte så store og flotte at man ikke hører at vasken er på i et helt annet rom enn der man oppholder seg. Eller (i dette tilfellet) hører at vasken ikke blir brukt. Jeg hører at vasken er på nede om jeg er oppe, og omvendt. Rør lager lyd, det samme gjør vann.

Dersom du tror at ingen hører deg på do? Revider den ideen. Folk hører at du går på do, at du bruker papir, at du trekker ned, og at du skrur på vasken (de kan dog ikke høre om du bruker såpe, gnukker hendene godt sammen og så skyller av, for å anslå det må de bare estimere om nok tid har gått til ordentlig håndvask).

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg undres også over at dere ikke bruker serveringsbestikk? Her er det aldri anledning til å ta på felles mat om man ikke velger å stikke fingrene sine ned i en gryterett eller oppi en grateng og det gjør selvsagt ingen. Bruk serveringsbestikk eller la være å ha buffetservering, men legg heller opp på hver tallerken.

Hvorfor er det essensen? Hvorfor er ikke helt normal høflighet essensen? 

Altså: hvilken interesse skal ts ha av å tilrettelegge for en person som aktivt velger å være uhøflig? Vedkommende har barn, så man kan og bør anta de ikke har en diagnose som tilsier at de ikke evner være normalt høflig (for det er en noen sak, da tilrettelegger man)

Anonymkode: 5a800...608

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Lopploella skrev (23 minutter siden):

Er jo lett å høre om noen vasker seg eller ikke. Når de skyller ned og så kommer rett ut ja da har de ikke vasket seg på hendene. Er ikke akkurat hjernekirurgi dette her

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...