Gå til innhold

Hvorfor etterlater fly seg striper bare når det er sol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette skyldes en kombinasjon av luftfuktighet i utslippene fra flyene, og temperaturen i lufta der de flyr. Når disse to stemmer overens kondenserer fuktigheten i lufta ut fra motoren til vanndråper som gjør at de blir synlige som striper bak. Altså kondensstriper.

At dette varierer skyldes ulik luftfuktighet fra motorene og ulik temperatur i lufta der de flyr. To ulike fly kan ha ulik luftfuktighet og derfor gi to ulike resultat rett etter hverandre. Samtidig kan samme flyet på to ulike dager og gi ulikt resultat siden temperaturen endrer seg. Eller høyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alle fly som flyr inn til en flyplass følger i hvert fall eksakt samme rute, vinkel og høyde inn de siste kilometrene. Man trenger ikke "se" det.

Anonymkode: 54bf8...987

Ikke nødvendigvis helt likt nei. Og nei du kan ikke se det med mindre du sitter foran skjermen hos Avinor, men der kan du ikke se himmelen samtidig. 

Fly lager også turbulens som flytter luftmasser lokalt så selv om det kommer er fly rett etterpå på samme sted så er det ikke sikkert for eksempel luftfuktigheten er det samme. Naturlig kan det også være store forskjeller på luftfuktighet, vind og så videre selv på steder nærme hverandre. I tillegg er det forskjeller på flytyper. 

Anonymkode: 182ab...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det som betyr mest for danning av kondensstriper er mengden fuktighet (både fra motorene og i luften) og temperaturen. Hvis det dannes iskrystaller fremfor at dråpene fordamper kan stripene henge igjen i flere timer, men det meste av året (i det meste av verden) må du ganske høyt opp i luften før det blir kaldt nok til det. I kalde Norge kan det, avhengig av sesong, åpenbart skje i lavere høyder enn de fleste andre steder.

Når det er fint vær er det også få skyer, og da er det lettere å se helt opp til de høydene der det er kaldt nok til at det har blitt dannet iskrystaller og kondensstripene derfor henger igjen lenge. Ved overskyet vær blokkerer lavthengende skyer for sikten opp til de høydene der kondensstripene blir tydeligst og varer lengst. I tillegg reflekterer iskrystaller lys, så du ser dem bedre når det er sol.

Så har også fuktigheten betydning. Luftfuktigheten er jo lik for alle i samme område, men noen motorer produserer mer vanndamp enn andre. Jo mer vanndamp som produseres, jo lettere at det dannes synlige striper. Og jo høyere take-off-vekt, jo mer motorkraft brukes og jo mer vanndamp oppstår. Så det er nok alt i alt sannsynlig at fly som nettopp har tatt av, og som er nær maksvekt, skaper tydeligere striper enn halvfulle fly som skal lande.

Anonymkode: d4fc3...9ae

Så bare for å si det tydelig: Alle fly danner i praksis striper hele tiden, i hvert fall gjør de alt som er nødvendig fra flyets side for at synlige striper skal dannes. Men i de fleste tilfeller er ikke de rette atmosfæriske forholdene tilstede, så det som ellers ville blitt synlige striper fordamper med en eneste gang og før du rekker å se dem. Skjønner det kan høres litt pussig ut, men så umiddelbare er en del fysiske prosesser i naturen. Så er det noen fly som etterlater seg mer vanndamp enn andre (ut fra motortype og motorkraft brukt/vekt), og dermed gir bedre forutsetninger for synlige striper enn andre, men også disse forsvinner umiddelbart hvis ikke de atmosfæriske forholdene er "riktige".

Anonymkode: d4fc3...9ae

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alle fly som flyr inn til en flyplass følger i hvert fall eksakt samme rute, vinkel og høyde inn de siste kilometrene. Man trenger ikke "se" det.

Anonymkode: 54bf8...987

Hvis du ser striper etter fly som er på vei til å lande. Så er det lufta som kondenseres når den beveger seg over vingen.

 

 

Striper du ser på en klarværsdag kommer fra motorene og det skjer typisk i cruisehøyde på 6-10km.

Anonymkode: 8f221...c0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min første tanke er at det er solen som gjør stripene synlige?

Anonymkode: d3bc2...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du bor ved en flyplass vil du kunne se kondensstriper fra fly som lander. Dette skjer oftest i ganske fuktig vær, og det er luft som presses sammen over vingen og ned bak flaksen og dette danner striper. Noen ganger kan du også høre en slags lasso piskelyd om du står i enden av rullebanen og flyet passerer over deg. Noen flytyper har tydeligere striper og mer av denne lyden enn andre. Du kan noen ganger se denne kondensstripen som spiraler i luften etter flyene. Disse henger vanligvis ikke igjen mer enn fem til ti sekunder. Og de opphører ikke før flyet lander og avbryter luftstrømmen over vingene. 
 

På en tilsvarende fuktig dag kan du, spesielt på veldig store passasjerfly, ikke så ofte på de små som SAS og Norwegian stort sett flyr med, se at det dannes tåke over vingene ved takeoff. Dette vedvarer som regel ikke så veldig lenge. 
 

At du bor ved en flyplass har lite å si, det er sjelden det er nevneverdig med kondensstriper, utover de nevnt her, under landing og takeoff. 

Som flere har vært inne på, høyere opp, og gjerne nær maks høyde er det motorene som skaper kondensstriper. For det første er det sjelden fly som er i nærheten av hverandre der oppe, faktisk er på samme høyde. Men det er også forskjell på flytype, om de flyr mot eller med jetstrømmen, eller på tvers, da brytes kondensstripene raskere opp. Og de fleste fly skrur motorene mer eller mindre til tomgang når de skal landet, og det er opptil en halvtime før flyet står på bakken, og over her jeg bor er det mange fly som gjør nettopp dette, og da hører man en endring i lyden fra motorene, og kondensstripene slutter som regel samtidig eller nært inntil, selv om flyet foreløpig er mer eller mindre i samme høyde som sekundene før. Fly som har reist fra OSL flyr som regel med full gass over her, og har langt oftere kondensstriper. 

 

Anonymkode: 97432...4ab

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 11.24):

Alle fly som flyr inn til en flyplass følger i hvert fall eksakt samme rute, vinkel og høyde inn de siste kilometrene. Man trenger ikke "se" det.

Anonymkode: 54bf8...987

Men i de høydene du snakker om her, lages ikke kondensstriper..! 

Anonymkode: 25a2c...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...