Gå til innhold

Når vil du kalle noen "moden"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når ville du brukt orden "moden" om et annet menneske? Jeg tenkte pensjonist alder eller noe sånt da, men jeg tar feil der? 

Anonymkode: 78ddd...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs helt på sammenhengen.

Uten noen som helst kontekst tenker jeg at "en moden kvinne" er 60+ og gjerne betydelig pluss, men hadde på ingen måte reagert på at en tenåring som var mer reflektert enn andre tenåringer ble kalt moden heller.

Anonymkode: 44f4f...ad0

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker det jo både om alder, f.eks. En godt moden kvinne på 40+, men også om barn/unge som tar ansvar/har det klart.

Anonymkode: 77270...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det når jeg syns noen er reflekterte og har mye innblikk i hvordan andre har det. Oppmerksomme omsorgsfulle mennesker. 

Anonymkode: 87f12...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker sånn 60+..  40-50 er mer godt voksen, tenker jeg. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker det når jeg syns noen er reflekterte og har mye innblikk i hvordan andre har det. Oppmerksomme omsorgsfulle mennesker. 

Anonymkode: 87f12...f7f

Men såklart, om det er snakk om et barn eller en tenåring, så tenker jeg ikke de er ferdig utvokst eller som en voksen. Men at det var modent av dem.

Anonymkode: 87f12...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En moden kvinne er 40 + . 

Anonymkode: 16242...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere måter å bruke ordet moden på.

Jeg husker hva min svigermor sa til meg etter jeg hadde tatt en bachelor i et helsefag; "Du er blitt så utrolig nye mer moden".

Og det hadde hun nok rett i. De tre årene gjorde mye (bra) med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være moden for alderen vil jeg si betyr at du for tenker eller oppfører deg på en måte som tilsier at du er mer voksen enn de på samme alder som deg. Det kan også vise til at du kan mye om ting som jevnaldrende ikke kan så mye om.

Er for øvrig mange som ikke er det, selv om de er 40-60 år. 

 

Anonymkode: 10418...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å være moden for alderen vil jeg si betyr at du for tenker eller oppfører deg på en måte som tilsier at du er mer voksen enn de på samme alder som deg. Det kan også vise til at du kan mye om ting som jevnaldrende ikke kan så mye om.

Er for øvrig mange som ikke er det, selv om de er 40-60 år. 

 

Anonymkode: 10418...1fd

For meg har det med alder å gjøre KUN, ikke oppførsel. 

Anonymkode: 16242...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 10.28):

Når ville du brukt orden "moden" om et annet menneske? Jeg tenkte pensjonist alder eller noe sånt da, men jeg tar feil der? 

Anonymkode: 78ddd...46b

Jeg tenker slik at modenhet har med personlig utvikling å gjøre. Refleksjon, og sammenhengen mellom refleksjon og handling. Det er ikke alltid disse gjenspeiler hverandre. Når de gjør det så opplever jeg mennesker som er bevisste på seg selv, og kjenner seg selv godt. 

Blander man refleksjon med modenhet, og holdninger så kan jeg noen ganger opplever en person som litt "gammelmodig". Ikke at det er noe galt i det, men jeg registrerer at det er en person jeg kan oppleve som spesielt klok, og det er en fin egenskap om de klarer å bruke den på en fornuftig måte, og der det er hensiktsmessig. Så da tenker jeg at det er en intelligent person, og en person som har karakter. Det er attraktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...