salsera Skrevet 21. februar 2006 #1 Skrevet 21. februar 2006 Jeg har ca. 2 dl mager kesam til overs og lurer på hva jeg kan bruke den til. Er vegetarianer, men er ellers åpen for alle forslag; både middag, småretter og bakst!
Blueberry Skrevet 21. februar 2006 #2 Skrevet 21. februar 2006 Pizza, boller, vafler... Du finner mange gode oppskrifter på www.tine.no
wok Skrevet 21. februar 2006 #3 Skrevet 21. februar 2006 Jeg bruker kesam som rømme: på pizza, til fisk, til taco, på salat, på brødskiva med syltetøy over. Og det er godt i lapper, kaker og brød. http://www.tine.no/ferskoster/29205/
Bekkeblom Skrevet 21. februar 2006 #5 Skrevet 21. februar 2006 Kesam er mitt nye funn i kjøleskapet! Du som er vegeterianer spiser kanskje en del pai? (Det gjør i hvert fall de to vegetarianerne jeg kjenner.) Og kesam er perfekt som sausen som holder det hele sammen. Sammen med to-tre egg (hvis du spiser dét?) blir det enda bedre. En maispaiskall, oppskjært brokkoli, paprika i forskjellige farger, noen skjeer med oppskjært soltørket tomater er flott fyll. Urtesalt, gjerne litt timian eller enda bedre, fersk basilikum blandes i 2 dl. kesam. Visp to-tre egg og sleng det i, og legg litt mozarella eller ridderost eller chevre på toppen. Om våren går det an å bruke løpstikk, nesle og skvallerkål i stedet for brokkoli. Hmmmmm
Gjest 1111 Skrevet 21. februar 2006 #6 Skrevet 21. februar 2006 Jeg bruker det i pai, både i bunnen i stedet for store deler av smøret og i fyllet, som nevnt i innlegget over.
Gjest gjesta Skrevet 21. februar 2006 #7 Skrevet 21. februar 2006 Jeg blander kesam med fun light saft, så da får jeg en deilig yoghurt uten sukker Og hvis du bruker vegetarisk erstatning for gelantin så kan du ha det oppi og sette i kjøleskapet så har du fromasj
salsera Skrevet 21. februar 2006 Forfatter #8 Skrevet 21. februar 2006 Er visst litt lat i dag, så jeg brukte resten i brøddeigen, men jeg gleder meg til å prøve ut flere av forslagene deres! Er spent på hvordan brødet blir. Pai har jeg ikke laget så ofte, for jeg likte ikke så godt å streve med mørdeigen! Men for noen dager siden prøvde jeg en oppskrift jeg fant her et sted med cottage cheese i deigen, og det ble bra. Kan jeg bruke kesam i stedet for cottage cheese i den oppskriften? (Tror det var 100 g cottage cheese, 60 g smør og 2 dl grovbakstmel, men husker ikke hvem som er opphavskvinnen til den.. beklager!) Eller hvilken paioppskrift bruker dere?
Gjest 1111 Skrevet 21. februar 2006 #9 Skrevet 21. februar 2006 Kesampai m/skinke 3 1/2 dl hvetemel 1 1/2 dl kesam 1% 50 g smør 1/2 ts salt 2-3 ss kaldt vann Fyll: 150 g skinke i strimler 1 løk 2 egg 1 1/2 dl melk 1 1/2 dl kesam 1% 1 dl ost 1 hvitløksfedd salt og pepper Bland sammen ingrediensene til bunnen, gjerne i foodprosessor. Bruk bare et minutt i så fall. Legg den kaldt i kjøleskap i 30 minutter. Kjevle ut, trykk ut i en ca. 24 cm paiform og forstek bunnen i 10 minutter på 200 grader. Fyll: Hakk og stek løken. Ha skinke og stekt løk i den forstekt paibunnen. Rasp osten og hakk hvitløken. Visp sammen kesam, melk og egg, mos kesam-klumpene. Tilsett ost og hvitløk, smak til med salt og pepper. Stekes på 200 grader i ca. 25 minutter, sjekk med stekepinne i løpet av steketiden.
hilli Skrevet 21. februar 2006 #10 Skrevet 21. februar 2006 Jeg lager kesam-is. Kjør kesam sammen med frosne bær i en blender, tilsett ønsket søtstoff, jeg bruker melis og vaniljesukker. Dette blir utrolig godt!
Bekkeblom Skrevet 22. februar 2006 #11 Skrevet 22. februar 2006 Pai har jeg ikke laget så ofte, for jeg likte ikke så godt å streve med mørdeigen! ← Latmannsvarianten og "mindre-frustrasjons-varianten" er maisformen som man bare blander ut med vann og og ikke forsteker. Butikken. 15 kr. Veldig grei
skrue Skrevet 22. februar 2006 #12 Skrevet 22. februar 2006 (endret) Jeg bruker kesam i mine litt grovere rundstykker: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...kkerundstykker# Endret 22. februar 2006 av skrue
Gjest Gjesta Skrevet 22. februar 2006 #13 Skrevet 22. februar 2006 Jeg bruker kesam som jeg før brukte lettrømme. Aller helst den magre varianten.
Piglet Skrevet 22. februar 2006 #14 Skrevet 22. februar 2006 Bruker kesam i mange av de tingene som er nevnt her, og også i sjokoladekake (se tine.no) og forskjellige dipper og kalde sauser. Guacamole (eller hvordan det nå skriver) er veldig godt med kesam. Piglet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå