Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ca. 2 dl mager kesam til overs og lurer på hva jeg kan bruke den til.

Er vegetarianer, men er ellers åpen for alle forslag; både middag, småretter og bakst!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pizza, boller, vafler... Du finner mange gode oppskrifter på www.tine.no

Skrevet

Jeg bruker kesam med kornblanding.

Skrevet

Kesam er mitt nye funn i kjøleskapet!

Du som er vegeterianer spiser kanskje en del pai? (Det gjør i hvert fall de to vegetarianerne jeg kjenner.) Og kesam er perfekt som sausen som holder det hele sammen. Sammen med to-tre egg (hvis du spiser dét?) blir det enda bedre. En maispaiskall, oppskjært brokkoli, paprika i forskjellige farger, noen skjeer med oppskjært soltørket tomater er flott fyll. Urtesalt, gjerne litt timian eller enda bedre, fersk basilikum blandes i 2 dl. kesam. Visp to-tre egg og sleng det i, og legg litt mozarella eller ridderost eller chevre på toppen.

Om våren går det an å bruke løpstikk, nesle og skvallerkål i stedet for brokkoli.

Hmmmmm :)

Skrevet

Jeg bruker det i pai, både i bunnen i stedet for store deler av smøret og i fyllet, som nevnt i innlegget over.

Skrevet

Jeg blander kesam med fun light saft, så da får jeg en deilig yoghurt uten sukker :) Og hvis du bruker vegetarisk erstatning for gelantin så kan du ha det oppi og sette i kjøleskapet så har du fromasj :)

Skrevet

Er visst litt lat i dag, så jeg brukte resten i brøddeigen, men jeg gleder meg til å prøve ut flere av forslagene deres! Er spent på hvordan brødet blir.

Pai har jeg ikke laget så ofte, for jeg likte ikke så godt å streve med mørdeigen! :sur:

Men for noen dager siden prøvde jeg en oppskrift jeg fant her et sted med cottage cheese i deigen, og det ble bra. Kan jeg bruke kesam i stedet for cottage cheese i den oppskriften? (Tror det var 100 g cottage cheese, 60 g smør og 2 dl grovbakstmel, men husker ikke hvem som er opphavskvinnen til den.. beklager!) Eller hvilken paioppskrift bruker dere?

Skrevet

Kesampai m/skinke

3 1/2 dl hvetemel

1 1/2 dl kesam 1%

50 g smør

1/2 ts salt

2-3 ss kaldt vann

Fyll:

150 g skinke i strimler

1 løk

2 egg

1 1/2 dl melk

1 1/2 dl kesam 1%

1 dl ost

1 hvitløksfedd

salt og pepper

Bland sammen ingrediensene til bunnen, gjerne i foodprosessor. Bruk bare et minutt i så fall. Legg den kaldt i kjøleskap i 30 minutter. Kjevle ut, trykk ut i en ca. 24 cm paiform og forstek bunnen i 10 minutter på 200 grader.

Fyll: Hakk og stek løken. Ha skinke og stekt løk i den forstekt paibunnen. Rasp osten og hakk hvitløken. Visp sammen kesam, melk og egg, mos kesam-klumpene. Tilsett ost og hvitløk, smak til med salt og pepper. Stekes på 200 grader i ca. 25 minutter, sjekk med stekepinne i løpet av steketiden.

Skrevet

Jeg lager kesam-is. Kjør kesam sammen med frosne bær i en blender, tilsett ønsket søtstoff, jeg bruker melis og vaniljesukker. Dette blir utrolig godt!

Skrevet
Pai har jeg ikke laget så ofte, for jeg likte ikke så godt å streve med mørdeigen! :sur:

Latmannsvarianten og "mindre-frustrasjons-varianten" er maisformen som man bare blander ut med vann og og ikke forsteker.

Butikken. 15 kr. Veldig grei :sjarmor:

Skrevet

Jeg bruker kesam som jeg før brukte lettrømme. Aller helst den magre varianten.

Skrevet

Bruker kesam i mange av de tingene som er nevnt her, og også i sjokoladekake (se tine.no) og forskjellige dipper og kalde sauser. Guacamole (eller hvordan det nå skriver) er veldig godt med kesam.

Piglet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...