AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #1 Skrevet 5. september 2024 Jeg er i 1.trimester, og er så kvalm og uggen. Noen som har prøvd noe som faktisk funker? Anonymkode: b1af4...122
Vilde78 Skrevet 5. september 2024 #2 Skrevet 5. september 2024 Det varierer veldig fra person til person hva som hjelper... så du må nok prøve deg frem hva som vil fungere for deg. Jeg var ekstremt kvalm, men uten å kaste opp nå sist. Eneste som nyttet for min del var å spise. Å bli sulten var helt krise, så jeg spiste ofte for å unngå kvalmen. Fin vektøkning i 1. og 2. trimester :p
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #3 Skrevet 5. september 2024 For min del var det også viktig å spise ofte. Rakk jeg bli sulten kunne jeg bli akutt kjempekvalm. Holdt blant annet på å kaste opp på en i kassa på matbutikken 😅 passet på å alltid ha noe i veska som kunne spises. Syntes farris hjalp litt, eller noe salt. Blir kvalmen veldig hemmende kan du snakke med legen din om å prøve kvalmestillende. Det finnes også på apotek reseptfritt, men jeg syntes ikke det hjalp noe særlig. Eller vel Postafen eller noe lignende det heter (mot reisesyke bla). Anonymkode: 18f11...c50
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #4 Skrevet 5. september 2024 Kvalmestillende funker. Personlig kunne jeg ikke bruke det pga så kraftige bivirkninger, så jeg måtte bare holde ut med kvalmen, men xonvea er en veldig bra medisin mot svangerskapskvalme. Jeg ble bare så zombie og jeg synes faktisk det var bedre å være ekstremt kvalm 24/7 enn å være zombie. De fleste tolererer den nok bedre enn jeg gjorde. Ellers kan man også prøve afipran og evt postafen. Jeg tok en tbl afipran for å få sove når jeg var sinnsykt kvalm, men får også mye indre uro av den medisinen. Jeg var kvalm uansett om jeg spiste eller ei, men måtte få i meg mat first thing når jeg stod opp for å ikke spy (det funket sånn stort sett) og ikke drikke mer enn 1 glass med væske til et måltid, for da kom det også i retur. Kvalmen ble bedre fra uke 14, og ble vel stort sett borte til sånn uke 17. Jeg er nå i uke 22 og kan av og til bli kvalm, men det er ikke mange ganger i uka. Anonymkode: ab442...b48
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #5 Skrevet 5. september 2024 Fikk beskjed om å spise sitron, eks skive, tro det hjalp litt?? Men som andre nevnt, det å spise Anonymkode: cde6c...121
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #6 Skrevet 5. september 2024 Spise ofte! Salt kjeks hadde jeg i veska og stående rundt om i huset, og kvalmestillende! Anonymkode: cc4de...d6d
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #7 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er i 1.trimester, og er så kvalm og uggen. Noen som har prøvd noe som faktisk funker? Anonymkode: b1af4...122 For meg fungerte appelsin juice, små måltider ofte, samme med drikke - ikke for mye om gangen. Ritz kjeks tilgjengelig 24/7. Anonymkode: f7ed4...17a 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #8 Skrevet 5. september 2024 Prøv xonvea Anonymkode: 8a274...653
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #9 Skrevet 5. september 2024 Prøv seaband (reisesykearmbånd), det virket for meg da jeg var uggen 😊 Tok ikke kvalmebygene, men hjalp godt mot å føle seg uggen. Ellers spiste jeg mye eple og gulrot Anonymkode: 5ff31...8d5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #10 Skrevet 5. september 2024 Så kjedelig med kvalme! Som flere andre skriver: det hjelper å spise litt og ofte. For min del var det best å spise ting som holdt blodsukkeret stabilt så det ble mye knekkebrød, grovbrød, sunt pålegg, avocado, egg, grønnsaker med hummus etc. Det verste jeg kunne spise var sukkerholdig mat. I perioder spiste jeg og ganske ensformig da jeg gjerne holdt meg til de få tingene som fungerte. Jeg merket og at det var viktig å hvile mye da stress og utmattelse forverra kvalmen. Er kvalmen veldig hemmende så er det jo å anbefale å prøve kvalmestillende. Anonymkode: be453...bfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå