Gå til innhold

Blir gal av hunden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har skrevet her tidligere ang hunden vår, fikk mange tips da som jeg har prøvd uten hell. Problemet er at den stresser sånn, at jeg blir helt stresset av det. Tasser rundt og klynker konstant, overvåker alt utenfor, og generelt vibrerer av energi. Har prøvd mindre tur, mer tur, bur, ha ham i bånd inne, beroligende osv. Er helt rådløs nå, andre som har vært borti ekstremt stressede hunder og har noen råd og tips? 

Anonymkode: f88e7...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tabris skrev (3 minutter siden):

Få en dyktig atferdsterapeut hjem til dere som kan se på dere og hunden og hjelpe dere derfra.

Du kan se om du finner noen nær deg på denne listen:

https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/

Hvor mange timer tror du man trenger på sånt? Ser det blir 2000 bare for oppstarten. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har skrevet her tidligere ang hunden vår, fikk mange tips da som jeg har prøvd uten hell. Problemet er at den stresser sånn, at jeg blir helt stresset av det. Tasser rundt og klynker konstant, overvåker alt utenfor, og generelt vibrerer av energi. Har prøvd mindre tur, mer tur, bur, ha ham i bånd inne, beroligende osv. Er helt rådløs nå, andre som har vært borti ekstremt stressede hunder og har noen råd og tips? 

Kvitt deg med hunden, og aldri skaff deg hund igjen. 

Anonymkode: 7c744...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kvitt deg med hunden, og aldri skaff deg hund igjen. 

Anonymkode: 7c744...1f2

Hæ?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mange timer tror du man trenger på sånt? Ser det blir 2000 bare for oppstarten. 😕

Det er helt umulig å si. Det er også helt umulig for oss å si hva som er årsaken til stresset. Man må finne det før man kan sette inn tiltak. 

Det kan være hormonelt, og da kan kjemisk/kirurgisk kastrering hjelpe mye.
Det kan være smerter, da må man ha en grundig utredning hos veterinær.
Det kan være usikkerhet pga utrygghet hjemme/andre hunder/mennesker/biler osv. Da må man finne årsaken til utryggheten og hjelpe med den.
Det kan være hunden er understimulert eller overstimulert, da må man gi mer eller mindre aktivisering. Ikke minst - riktig aktivisering, som gjør at hunden bruker hodet og roer ned. Ikke ting som jager og stresser opp.

Det høres dyrt ut med 2000 kr for èn time.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (Akkurat nå):

Det er helt umulig å si. Det er også helt umulig for oss å si hva som er årsaken til stresset. Man må finne det før man kan sette inn tiltak. 

Det kan være hormonelt, og da kan kjemisk/kirurgisk kastrering hjelpe mye.
Det kan være smerter, da må man ha en grundig utredning hos veterinær.
Det kan være usikkerhet pga utrygghet hjemme/andre hunder/mennesker/biler osv. Da må man finne årsaken til utryggheten og hjelpe med den.
Det kan være hunden er understimulert eller overstimulert, da må man gi mer eller mindre aktivisering. Ikke minst - riktig aktivisering, som gjør at hunden bruker hodet og roer ned. Ikke ting som jager og stresser opp.

Det høres dyrt ut med 2000 kr for èn time.

Takk for svar! Ja glemte å nevne at vi har prøvd kjemisk kastrering også, alt i alt har vi brukt ganske mye penger. Er redd for å "kaste enda mer ut vinduet" om det ikke skulle fungere da vi har ganske lite å rutte med akkurat nå. Det var 2000 for en dobbelt time, vi kan jo uansett bestille en og se hva de sier. ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett episodene «Fra bølle til bestevenn»? Utrolig mange gode tips der. ( Vanskeligere å gjøre det selv i praksis,  men ting tar tid).  Har du øvd på å få hunden til å gå på sin plass, da stresset starter? Noen hunder må lære seg å finne roen, og det tar tid. Øv på å få hunden til å gå på plass hver dag( flere ganger), med mye godbiter. Om det er et bur, eller pute spiller ingen rolle. Et sted som hunden kan være for seg selv, å lære seg å stresse ned. Å assosiere ro med noe godt.  Hvordan er roen i huset? Er det mye bråk, stress, barn som er høye på stress? Det påvirker hunden og får den opp på stress.  Det finnes utallige videoer på YouTube og tiktok av hundetrenere, du kan se på. Men det beste er kanskje en hundetrener som kan observere dette på nært hold, og gi tips. Ellers ta kontakt med din lokale hundeklubb og bli medlem? Her jeg bor øver vi hver uke, på forskjellige tema. Veldig lærerikt, og du kan se at du ikke er alene med problemer med hunden. 

Anonymkode: 34202...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du sett episodene «Fra bølle til bestevenn»? Utrolig mange gode tips der. ( Vanskeligere å gjøre det selv i praksis,  men ting tar tid).  Har du øvd på å få hunden til å gå på sin plass, da stresset starter? Noen hunder må lære seg å finne roen, og det tar tid. Øv på å få hunden til å gå på plass hver dag( flere ganger), med mye godbiter. Om det er et bur, eller pute spiller ingen rolle. Et sted som hunden kan være for seg selv, å lære seg å stresse ned. Å assosiere ro med noe godt.  Hvordan er roen i huset? Er det mye bråk, stress, barn som er høye på stress? Det påvirker hunden og får den opp på stress.  Det finnes utallige videoer på YouTube og tiktok av hundetrenere, du kan se på. Men det beste er kanskje en hundetrener som kan observere dette på nært hold, og gi tips. Ellers ta kontakt med din lokale hundeklubb og bli medlem? Her jeg bor øver vi hver uke, på forskjellige tema. Veldig lærerikt, og du kan se at du ikke er alene med problemer med hunden. 

Anonymkode: 34202...37b

Ja vi har prøvd å få noen triks der, men som sagt ser det lettere ut enn det er i praksis. Hunden roer seg som regel etterhvert i buret, men med en gang det er åpent er det rett på igjen. Jeg merker at han blir veldig giret av kattene våre, så har tenkt på om han gjerne hadde hatt det bedre en roligere plass, men så er jeg litt redd for at han havner feil plass da vi har jobbet veldig mye med han. (Han var livredd andre dyr og hundebjeffing før, noe vi har klart å få rimelig godt bort). Tusen takk for masse tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva slags rase det er?

Anonymkode: 18705...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan jeg spørre hva slags rase det er?

Anonymkode: 18705...d51

Chihuahua 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt chihuahua selv, men passet mye på to. Jeg hadde større hund som krever mye tur og eiere til hundene trodde ikke små hunder trenger stort mer enn å tisse i hagen. Begge var egentlig veldig aktive, smarte hunder og man ser mye tydelig muskulatur i dem- store hunder i ørsmå kropper. Jeg tok dem med alle veier med min, de løp fritt i skog og fikk oppleve verden ( har mye frie områder rundt her hvor de kan gå fri uten å møte folk, beitedyr osv). Ble helt andre hunder hos meg. Stresset mindre, fikk mer appetitt og sov bedre når de hvilte. Den ene vokste opp sammen med mange katter, som din, og det stresset den helt forferdelig. Den hadde alltid noe å passe på og fikk aldri slappet av. De endte med å omplassere den, til alles beste 💗 Men prøv adferdsterapeut om du føler mental stimuli og alt er prøvd, og den har fått et sted hvis den kan gå og skjerme seg uten at det virker, så tar du avgjørelsen etter det :)

Anonymkode: 1b1f9...737

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan dere prøve å gi den miljøforandring? Sette ham bort i noen uker til noen som kan trene ro-trening, kanskje sammen med en annen, rolig hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ikke hatt chihuahua selv, men passet mye på to. Jeg hadde større hund som krever mye tur og eiere til hundene trodde ikke små hunder trenger stort mer enn å tisse i hagen. Begge var egentlig veldig aktive, smarte hunder og man ser mye tydelig muskulatur i dem- store hunder i ørsmå kropper. Jeg tok dem med alle veier med min, de løp fritt i skog og fikk oppleve verden ( har mye frie områder rundt her hvor de kan gå fri uten å møte folk, beitedyr osv). Ble helt andre hunder hos meg. Stresset mindre, fikk mer appetitt og sov bedre når de hvilte. Den ene vokste opp sammen med mange katter, som din, og det stresset den helt forferdelig. Den hadde alltid noe å passe på og fikk aldri slappet av. De endte med å omplassere den, til alles beste 💗 Men prøv adferdsterapeut om du føler mental stimuli og alt er prøvd, og den har fått et sted hvis den kan gå og skjerme seg uten at det virker, så tar du avgjørelsen etter det :)

Anonymkode: 1b1f9...737

Takk for svar. Vi har en chihuahua fra før som er helt uproblematisk, og denne hunden har vært veldig stresset fra vi fikk han hjem dessverre. Vi er mye ute med dem, men han stresser også på tur(må bæsje i flere runder, klynker om vi står stille, klynker om han ser mennesker og dyr). Mye mulig han ville ha hatt det bedre et annet sted ja, hvor det var mindre som skjedde.

Knirke skrev (2 timer siden):

Kan dere prøve å gi den miljøforandring? Sette ham bort i noen uker til noen som kan trene ro-trening, kanskje sammen med en annen, rolig hund?

Det var et godt tips, det kan vi prøve. Vi har heldigvis en del venner med små rolige hunder han er trygg på.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje clomicalm kan hjelpe?

Anonymkode: f5d79...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...