AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #1 Skrevet 5. september 2024 Hei. Nå er det flere ganger at i klassen til datteren min så har tre foreldre gått sammen og arrangert bursdag for deres barn på leos lekeland,jumpyard osv. Jeg forstår at det blir mye rimeligere hvis de spleiser sammen en bursdag for deres barn men da er spørsmålet mitt: Det er tre barn som har bursdag sammen, må jeg kjøpe tre gaver hver ? Det koster meg mer enn det ville ha gjort om det var bare en bursdag til et barn. Jeg måtte holde igjen datteren min hjemme fordi jeg rett og slett ikke hadde råd til å kjøpe tre gaver til de tre barna. datteren min og jeg fant på noe koselig så hun var ikke lei seg eller følte seg utenfor så det gikk veldig fint. Men hva hadde dere gjort? Anonymkode: 1a949...a69
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #2 Skrevet 5. september 2024 Jeg pleier å gi gave per barn, og samme verdi. Uavhengig av om barnet har leid et helt lekeland alene, og det serveres mye godt. Eller om det er hagefest med grilling av pølser. Imidlertid passer jeg på å hamstre opp litt om jeg er på reise, eller finner kampanjer på nett. Sparer mye penger på det, og man slipper stresset med å finne ett eller annet hver gang det er en bursdag. Ting som lego, perlesett, med mer, får man ned til 1/5 av prisen. Anonymkode: b3604...bee 7 8
Populært innlegg Hundejente Skrevet 5. september 2024 Populært innlegg #3 Skrevet 5. september 2024 det hadde jo uansett blitt tre gaver, om de hadde invitert i tre bursdager. det blir ikke dyrere for deg. og alle har sikkert bursdag rundt denne tiden, hvis de slår sammen selskapet. det er jo ikke dyre gaver det er snakk om, pleier å være maks en hundrings per barn. 41 14
Menice Skrevet 5. september 2024 #4 Skrevet 5. september 2024 Det blir jo ikke noe dyrere for deg enn om barna hadde feiret med hver sin bursdag samme måneden? Men ja, du må kjøpe en gave til hver av barna. 25 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #5 Skrevet 5. september 2024 Tre gaver hver? Det er vanlig å gi gave til barn som har bursdag. 3 barn. Tre gaver. Anonymkode: 0dd90...f49 14 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #6 Skrevet 5. september 2024 Det blir ikke dyrere å gå i en bursdag når tre feirer sammen, kontra at det er tre separate feiringer? her har vi en maxgrense på 50kr per gave (gir som oftest penger, så kan barna kjøpe noe de ønsker seg). Anonymkode: 80090...953 16
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #7 Skrevet 5. september 2024 Ja, ungene bør da få hver sin gave. Skal de dele på en? Gå på rundgang? Anonymkode: 2bf1b...4ea 8 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #8 Skrevet 5. september 2024 Det blir ikke dyrere for deg, men faktisk tidsbesparende. Vi har alltid praktisert at to eller tre går sammen og feirer hos oss. Mye bedre å sende barnet i fire bursdager i året enn i 15, hvis det er sånn at man må kjøre dem hit og dit. Som trebarnsmor har jeg satt ekstremt pris på disse fellesbursdagene. Du vet vel sånn ca hvor mange bursdager barnet ditt skal i i løpet av et år? Bare å legge av litt penger hver måned det. Bufferkonto er en fin ting. 👍🏼 Anonymkode: 06fc9...a77 10 4
MariaIsabel Skrevet 5. september 2024 #9 Skrevet 5. september 2024 Selvsagt er det en gave til hver, akkurat som det ville blitt dersom de feiret hver for seg. Det trenger jo ikke være dyre gaver. Vanligvis er det satt en makssum i klassen - her er det fast 50 kr hvis det er penger, og opp til 100 når det er andre ting. Som regel gir vi bare penger, og tar gjerne ut en del 50-lapper av gangen som ligger klart. Om vi finner noe morsomt som vi tenker kan være bursdagsgaver til folk i klassen, kjøper vi inn en liten haug av det, og har det liggende. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #10 Skrevet 5. september 2024 Her feirer de som regel med de i parallell klassen, så her blir det dobbelt opp. Anonymkode: 25f4f...e53
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #11 Skrevet 5. september 2024 Ja, hvert barn får hver sin gave. Men dersom de ikke hadde feiret sammen, måtte du jo likevel ut med tre gaver - bare på tre forskjellige dager. Anonymkode: e7b84...675 7 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #12 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her feirer de som regel med de i parallell klassen, så her blir det dobbelt opp. Anonymkode: 25f4f...e53 Når vi gjorde dette, samt når vi feirer gutter og jenter sammen - så sa vi jentene skal gi til jentene, guttene til guttene, eller at man kun gir til de i egen klasse (om jenter fra hele trinnet feirer sammen). Anonymkode: 80090...953 2 1
EEØm Skrevet 5. september 2024 #13 Skrevet 5. september 2024 Vi gir også 50 kr ut barneskolen. Hvis det er mye for deg, er det helt fint å gi noe dill til 20-30 kr per barn. Eller enda mindre hvis du handler på gjenbruksbutikk for eksempel. Eller litt godteri ved siden av noe ditt barn har laget. 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #14 Skrevet 5. september 2024 En gave per bursdagsbarn. Hvorfor er det et problem at foreldre går sammen?Er jo ikke noe billigere viss det blir 3 separate bursdager innenfor samme måned. Veldig praktisk å gå sammen slik da man er flere voksene som passer på barna og mann kan velge dyrere feiringer som barna har glede av. Du sparer forsten tid med henting og levering på at det blir en bursdag fremfor 3 separate. Viss din økonomi er såpass dårlig at disse bursdagene velter økonomien din bør du ta en titt på muligheter du har for å øke inntekten. Er du ufør så er du selvsagt stuck i en vanskelig økonomisk situasjon. Men viss ikke bør du ta en titt på mulighetene du har for en bedre økonomisk fremtid. Videre utdanning, jobb bytte, side gig hjemmefra osv. Hilsen 100% aleneforeldre. Anonymkode: 8cb45...aa9 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #15 Skrevet 5. september 2024 Det kan kanskje være at TS ikke hadde tenkt å sende barnet i tre separate bursdager, nettopp av økonomiske hensyn, men kanskje kunne strukket seg til en eller til nøds to av dem? Nå må det kjøpes tre gaver fremfor en eller to. Hvis TS faktisk mener tre ganger tre gaver skjønner ikke jeg noe mer enn andre her. Uansett: Jeg ville regnet med at man hadde med en gave til hvert barn, ja. I hvert fall her hvor barna går i samme klasse og du som voksen dermed, selv om barnet ditt kanskje er tettere med en av dem enn de to andre, egentlig er "like nær" alle tre. Summene er veldig små her. Det hjelper jo deg lite hvis de uansett er for store, men jeg tenker ikke forventningen om en gave til hvert av de tre barna er urimelig. Anonymkode: df410...d80 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #16 Skrevet 5. september 2024 Merkelig innlegg. Det blir ikke dyrere for deg om flere har bursdag sammen istedenfor hver for seg. De aller fleste synes det er fint at foreldre slår sammen feiringer, så slipper man å bruke så mye tid på barnebursdager stadig vekk. Veldig synd at din datter ikke fikk lov til å være med og feire sammen med de andre fordi du mener du ikke kan gi 50 kroner pr gave. Anonymkode: 623cc...ee4 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #17 Skrevet 5. september 2024 En ting TS. om du ikke har råd, prøv om du tør å si det til den ene forelderen. Jeg hadde så gjerne ønsket at barnet ditt hadde kommet uten gave (jeg kunne lagt en konvolutt fra barnet ditt), enn at det ikke kom i det hele tatt. En annen ting.. du kan søke om støtte til bursdagsgaver. Her har vi hjelpende hender som mer enn gjerne hjelper barn i fattige familier. Anonymkode: 80090...953 7 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #18 Skrevet 5. september 2024 Jeg synes det er dumt å ikke sende ungen i bursdag bare pga dette gavegreiene. Gi det du har råd til, eller tør å snakke med foreldrene. Ja det kan være ekkelt å være åpen om egen økonomi, men det er verre at barnet ditt mister muligheten til å få komme i bursdag. Hadde noen henvendt seg til meg med dette hadde jeg sagt at det er null stress, virkelig! Kom i bursdag og kos deg! Jeg lar heller ikke mine unger ha en forventning om å få en gave av alle og som regel får de mer enn nok eller er opptatt av andre ting på en slik dag. Og vi foreldre bør tenke over hvordan vi opptrer, lær barna å takke både for et kort eller en gave. Og ser man at ikke alle har med gave så ikke kjør noen gaveåpning foran alle, da kan gaver åpnes når man kommer hjem. Anonymkode: fea47...bb9 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #19 Skrevet 5. september 2024 De må jo få hver sin gave. Forstår du ikke har penger akkurat nå da og kunne tenkt deg at det ble fordelt utover. Vil anbefale å sette av et lite beløp per mnd til å bruke på bursdagsgaver. Så slipper du uventet utgift hvis noen slår seg sammen og det blir dobbelt opp en mnd eller mer. Jeg forstår det er tabu å ha dårlig råd. Men det er vanvittig viktig at barn ikke blir skadelidende på grunn av dårlig råd/fattigdom. Det er faktisk overhodet ikke greit å holde barnet ditt hjemme framfor bursdag. Selv om dere fant på noe annet kjekt (som jeg da antar ikke kostet, for kostet det så kunne det heller bli brukt på gaver). Du bidrar til utenforskap og forskjell hos ditt eget barn. Neste gang så står du i det og informerer heller foreldrene til bursdagsbarna om dårlig råd og allierer det med dem. Si at dere gjerne skriver i kortet at det er vippset til foresatte og så avtaler du med de foresatte at du vippser måneden etter (og overholder det). Eller på en eller annen måte ordner billig, men grei gave. Det kan jo feks være «gavekort» på å bli med på ett eller annet en annen dag, kjøpe noe på tilbud, kjøpe noe brukt men pent osv. Nøytrale gaver som kan falle i smak hos flere kan evt kjøpes gjennom året og ha liggende klart. Spesielt om noe er på tilbud. Anonymkode: 709bf...7d8
Millimani Skrevet 5. september 2024 #20 Skrevet 5. september 2024 Det nevnes noenlunde av en annen her, men jeg velger likevel å nevne det. På skolen til mine nevøer er det vanlig å slå sammen bursdagene til alle som har bursdag i samme måned, og så leie et lokale på skolen. Evt dra på en form for lekeland. Foreldrene betaler 50 kr i gave pr barn, dette vippses eller overføres kontoen til en forelder. Videre blir disse pengene brukt på noe bursdagsbarnet selv ønsker seg, i den forstand at barnet og foreldrene kjøper gaven selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå