Gå til innhold

Alternativ til Tynn Peer gynt - Porcelain sweater


Trolltunga

Anbefalte innlegg

Skal strikke porcelain sweater av Le Knit, men prøver å være litt med budsjettvennlig. Ser da etter alternativer for Tynn Peer Gynt og Sandnes tynn silk mohair.

Noen som har noen tips angående den genseren generelt - mønstererfaring med å strikke ovenfra og ned eller ned og opp? Noen feller dere gikk i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke angående garn, men jeg begynte å strikke den etter oppskriften, og synes passformen ble rar. Passer nok bedre på helt superslanke. Så nå strikker jeg den nedenfra, uten oppskrift, men jeg har strikket mange gensere så vet hvordan jeg skal tilpasse den. 

Dette var yoke-varianten, da, den vanlige har kanskje innsatte ermer og bedre passform?

Endret av Pysa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pysa skrev (1 time siden):

Vet ikke angående garn, men jeg begynte å strikke den etter oppskriften, og synes passformen ble rar. Passer nok bedre på helt superslanke. Så nå strikker jeg den nedenfra, uten oppskrift, men jeg har strikket mange gensere så vet hvordan jeg skal tilpasse den. 

Dette var yoke-varianten, da, den vanlige har kanskje innsatte ermer og bedre passform?

Den vanlige har innsatte ermer, ja, men lurer på om jeg skal strikke dem inn ved å plukke opp. Synes også passformen så rar ut på yoke-varianten, så derfor gikk jeg for den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunga skrev (På 5.9.2024 den 7.50):

Skal strikke porcelain sweater av Le Knit, men prøver å være litt med budsjettvennlig. Ser da etter alternativer for Tynn Peer Gynt og Sandnes tynn silk mohair.

Noen som har noen tips angående den genseren generelt - mønstererfaring med å strikke ovenfra og ned eller ned og opp? Noen feller dere gikk i?

Strikket nedenfra og opp. Stoppet opp på ermene, da jeg syns mønsteret er så vanskelig. Kommer aldri til å kjøpe mønster fra samme designer. SÅ knotete og innviklet, skal holde arket opp ned osv......

Anonymkode: e946f...0ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte byttet ut tynn peer gynt med drops flora. Men det er jo følgetråden som er dyr. Hvis du virkelig skal spare, hold deg til tynn pg og dropp mohairtråden. Synes det kan bli vel så pent, litt vel mye mohair om dager i mine øyne. 

Anonymkode: 8ae03...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 8.02):

Strikket nedenfra og opp. Stoppet opp på ermene, da jeg syns mønsteret er så vanskelig. Kommer aldri til å kjøpe mønster fra samme designer. SÅ knotete og innviklet, skal holde arket opp ned osv......

Anonymkode: e946f...0ad

Enig. Driver med Terracotta fra henne, og ekstremt knotete og maskeantall går ikke opp i rapportene heller. Så ble bare sur av å strikke den 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg dropper alltid mohair i alle oppskrifter, synes det blir så mye penere! Og det er alltid altfor varmt med mohair for meg, pluss at det klør på huden og jeg får småhårene i øyne og nese. Grøss! Håper virkelig denne mohairtrenden er over snart.
 

Men til spørsmålet ditt: Rauma finull eller fivel bruker jeg til så og si alt, det er det beste garnet som gir jevnest resultat, er ren ull og norsk. Så jeg anbefaler det, med enkel tråd. Da blir ca alle prosjekter minst halvparten av prisen eller enda billigere, og du slipper å bruke DROPS-garn som belaster miljøet unødig og ikke er sertifisert fritt for dyremishandling (mulesing).

Anonymkode: 63fde...848

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn Peer gynt er er godt garn som ikke er spesielt dyrt. Det er følgetråden i mohair som drar opp prisen. Ved å bytte den med Alpakka følgetråd, Alva fra Filcolana e.l. sparer du litt. Du sparer enda mer om du strikker med én tråd (f.eks. vanlig Peer gynt-garn) i stedet for dobbel tråd. Så lenge du treffer strikkefastheten, går det bra.

Uttrykket vil bli litt annerledes, men du vil i alle fall spare penger. Mange foretrekker strikkeplagg uten den pusete mohairen. Det er en smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingebjørg skrev (På 8.9.2024 den 19.17):

Enig. Driver med Terracotta fra henne, og ekstremt knotete og maskeantall går ikke opp i rapportene heller. Så ble bare sur av å strikke den 😂

Ja, jeg ble også sur....nå ligger altså genseren halvferdig i skapet, med garn for 1200kr...

Anonymkode: e946f...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier, er det ofte silk mohair som drar opp prisen. Jeg ville nok strikket den i Peer Gynt alene (altså den originale, ikke den tynne), bare sjekk din strikkefasthet først for å se at det blir riktig i forhold til oppskriften. Alternativt kan du strikke i Tynn Peer Gynt eller annet tynt garn med alpakka følgetråd, hvis du ønsker litt pus. Det blir mindre fluffy enn silk mohair, og ca halve prisen (dvs prisen for et nøste er ca samme som silk mohair, men det er dobbelt så mange løpemeter per nøste, så du trenger færre nøster av det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...