AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #1 Skrevet 5. september 2024 Har noen her erfaring med hørselstap hos barn? Barnet på 2 år har alvorlig hørselstap, og er under utredning om hvorfor. Har ikke væske i øret, har foreløpig ikke funnet noen annen årsak. Hørselen var som normal ved fødsel, men later til å ha blitt gradvis borte siden hun fylte ett år. Språket hun hadde har blitt borte, men babler enda litt. Kan man genteste seg for å se om det er noe arvelig i dette? Både jeg og far vet lite om genene våre, og om det kan ha vært hørselsproblemer lengre bak i familien. Ingen av oss foreldre har hatt problemer med hørsel. Dette er både vondt og vanskelig på grunn av uvitenheten rundt det hele, og ventetiden som jeg ikke får fremskyndet mer enn det jeg allerede har. Har vært i kontakt med private sykehus, så slipper å vente månedsvis, kun ukesvis. Begynner snart i barnehage, og usikker på hvordan jeg skal støtte mest mulig opp for å unngå at hun taper mye sosialt samspill, bortsett fra tegn til tale som vi allerede har begynt å ta i bruk. Har purret på helsestasjonen i et år og bedt om logoped i kommunen, men på grunn av dårlig bemanning og ventelister har jeg ikke fått hjelp på den fronten. Ønsker alle slags erfaringer. Anonymkode: 988d9...1f2
petterm Skrevet 5. september 2024 #2 Skrevet 5. september 2024 Har du kontaktet Hørselshemmedes landsforbund? De bør ha erfaring og kunnskap. https://www.hlf.no/horselen-din/ulike-horselsutfordringer/barn-med-horselsutfordringer
cloudsinger Skrevet 5. september 2024 #4 Skrevet 5. september 2024 Har dere ikke blitt kontaktet av statped angående God start kurs? Hvis ikke så vil jeg absolutt anbefale å ta kontakt med de selv. Ellers blir dere vel tilbudt gentesting hvis de ikke finner noen annen årsak til hørselstapet, vi ble i hvert fall det
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #5 Skrevet 5. september 2024 Meowmere skrev (29 minutter siden): Gjelder det begge ørene? Vet ikke enda, da vi enda venter på time til hørselstest for å konstantere hvor og hva. De snakket om alvorlig hørselstap siden hun ikke responderer på lyd bortsett fra tunge kjøretøy, svært høy roping og veldig høy musikk Anonymkode: 988d9...1f2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #6 Skrevet 5. september 2024 petterm skrev (32 minutter siden): Har du kontaktet Hørselshemmedes landsforbund? De bør ha erfaring og kunnskap. https://www.hlf.no/horselen-din/ulike-horselsutfordringer/barn-med-horselsutfordringer Har lest til på siden, skal ta kontakt med dem Anonymkode: 988d9...1f2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #7 Skrevet 5. september 2024 cloudsinger skrev (18 minutter siden): Har dere ikke blitt kontaktet av statped angående God start kurs? Hvis ikke så vil jeg absolutt anbefale å ta kontakt med de selv. Ellers blir dere vel tilbudt gentesting hvis de ikke finner noen annen årsak til hørselstapet, vi ble i hvert fall det Ikke enda, mulig vi blir kontaktet når vi har kommet lengre i løpet med utredning? Anonymkode: 988d9...1f2
cloudsinger Skrevet 5. september 2024 #8 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke enda, mulig vi blir kontaktet når vi har kommet lengre i løpet med utredning? Anonymkode: 988d9...1f2 For vår del var de veldig tidlig ute, men vi fikk påvist hørselstap ved nyfødtscreening så mulig det er andre rutiner for å melde videre til de der. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med de selv. https://www.statped.no/sok-tjenester/tjenester/strakstilbud/strakstjeneste-er-en-tjeneste-som-gir-rask-tilgang-til-informasjon-og-veiledning-ved-nyoppdagede-funksjonsnedsettelser-hos-barn-unge-og-voksne.--malgruppe-for-tjenesten-er-personer-med-nyoppdaget-funksjonsnedsettelse-deres-foresatte-og-helseinstitusjone/
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #9 Skrevet 5. september 2024 Jeg ville i hvert fall tatt kontakt med barnehagen og ppt allrede nå. Viktig at bhg har gjort klart bilder/symboler når barnet starter. Bhg bør også bli kurset i Ask/nmt. I bhg mine barn går i henger det symboler overalt og alle barn lærer tegn, og alle de voksne bruker det. Anonymkode: a23cc...56f 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #10 Skrevet 5. september 2024 Mitt barn har også hørseltap, men det var pga ørebetennelse og det er ikke like ille som du skriver. Anonymkode: f795d...d01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå