Gå til innhold

kjøpe mat til en rusmissbruker men hva?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En fyr bor i ett skur uten strøm, han er rusmisbruker og jeg kjenner han i fra tiden før han røk utpå. Jeg vil kjøpe en pose med mat til han men hva?

Burde jeg også legge ved ett tykt ullteppe? Såpe, antibac etc?

Anonymkode: c64c0...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En fyr bor i ett skur uten strøm, han er rusmisbruker og jeg kjenner han i fra tiden før han røk utpå. Jeg vil kjøpe en pose med mat til han men hva?

Burde jeg også legge ved ett tykt ullteppe? Såpe, antibac etc?

Anonymkode: c64c0...70e

Ville kjøpt noe som metter , men inneholder næring.

Har han mulighet for oppvarming av mat?

Bananer, havregryn og melk, brød (ferdig oppskåret), tubeost, litt frukt, nøtter og rosiner, om han har tilgang til primus eller annen måte å varme mat på ville jeg kjøpt pose potetmos, noe kjøtt (karbonader f.eks). , suppe/ gryte. 
 

Ullteppe, såpe , tørkepapir, noe å drikke kanskje? Fylle opp en vanntank, noe saft? Kaffe? Ville også sørget for at han har litt varme klær og lue, votter til vinteren… 
 

Anonymkode: f9ed8...ff6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullpledd eller sovepose (brukt om du ikke har god økonomi). Kanskje hansker og lue til høsten. 

Termos. Om han ikke har mulighet for å varme vannet selv kan han sikkert få tak i kokt vann andre steder. Kan brukes til pulverkaffe, real turmat/lignende, rett i koppen, potetmos osv. Pølser kan også varmes oppi. Eller han kan fylle på suppe. 

Jeg hadde fylt termosen med grønnsakssuppe med pølse, så har han noe å spise den og neste dag. Diverse halvfabrikata som toroposer er ok. Men også brød og enkelt pålegg som man kan tilberede uten å varme. Feks ferdig oppskåret brød, porsjonsbokser med syltetøy, makrell, leverpostei. Litt frukt som holder seg. Epler og grønne/lysegul bananer. Nøtteblanding. Gavekort på pizza.

Såpe, Våtservietter, telys, lommelykt/solcelledrevet lampe, håndsprit. 

 

Anonymkode: 05bc9...b18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han bor fast indette skuret uten strøm, så hadde jeg kjøpt primus og en håndterbar liten gassflaske, en termos, pulverkaffe, real turmat og posesupper, og et par sjokoladeplater. Evnt en pakke røyk eller snus om han bruker tobakk

 

Skulle jeg ha kjøpt noe som ikke er matrelatert, så hadde det vært en varmeflaske han kan fylle med varmt vann, en teltlykt, evnt en lyslenke. Selv den mest shaby plass kan bli litt mer koselig med litt varme og lys. 

 

 

Anonymkode: ff603...923

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt ham, han er jo i stand til å beskrive selv hva som kan friste.

Det hjelper jo ikke å være Mor Godhjerta hvis du fyller en pose med sunn mat han verken klarer og tygge eller svelge eller i det hele tatt over hodet ikke frister.

Anonymkode: 1a5a8...641

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En fyr bor i ett skur uten strøm, han er rusmisbruker og jeg kjenner han i fra tiden før han røk utpå. Jeg vil kjøpe en pose med mat til han men hva?

Burde jeg også legge ved ett tykt ullteppe? Såpe, antibac etc?

Anonymkode: c64c0...70e

Tror jeg ville kjøpt mat som holder seg. Feks. Knekkebrød, saltpølse, havregryn, tørka frukt. Rett og slett mat som tåler lagring. Mat som trenger kjøletemperatur kan fort bli dårlig, og da kan han bli matforgiftet. Det er ikke bra. 

Tykt ullteppe er kjempebra, samme med antibac. Så ville jeg kjøpt noen store dunker med vann. Det er kjekt. 

Er et medmenneske du 💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koselig at du har lyst til å gjøre noe for han.❤️Kan du ikke høre med han hva han ønsker seg/ trenger? Mange har dårlige tenner f.eks, så greit å sjekke ut, i tillegg så er vel rusmisbrukere like forskjellige som oss andre i forhold til hva de liker/ ikke liker.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som lever slik har gjerne dårlig munnhygiene, så det kan være greit å unngå karbohydrater. Spekepølse er ekstremt næringsrikt og holder lenge uten kjøling.

Anonymkode: a4e2d...a27

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville stukket innom med noe snacks i første omgang, slått av en prat og sett hva han har og evt. trenger. 

Anonymkode: 001b8...cf9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville stukket innom med noe snacks i første omgang, slått av en prat og sett hva han har og evt. trenger. 

Anonymkode: 001b8...cf9

Dette! Ta med en termos med kaffe og noe godt attåt og så finner du ut om det er noe han trenger/liker/ønsker seg. Kanskje er det han ønsker seg muligheten til å være til hjelp for andre og ikke bare en som mottar hjelp. Ikke alle som liker å være det som kan føles som et "veldedighetsprosjekt". Andre synes der er fint å ta imot mat og ting. Noen vil aller helst bare ha litt selskap og noen å prate med. Andre vil helst være i fred.

Anonymkode: 5bc4d...ed2

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt et gavekort til Burgerking eller peppes, slik at han kan bestille det han vil i takeaway. 

Alt annet ville jeg vært forsiktig med å gi. Tross alt bidrar det ikke til annet enn enda mer forsøpling og at han fortsetter å leve slik istedenfor å forsøke å ta tak i problemene sine. 

Anonymkode: d5155...deb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salami, potetgull, radler, iskaffe

Anonymkode: ff768...39a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde gitt et gavekort til Burgerking eller peppes, slik at han kan bestille det han vil i takeaway. 

Alt annet ville jeg vært forsiktig med å gi. Tross alt bidrar det ikke til annet enn enda mer forsøpling og at han fortsetter å leve slik istedenfor å forsøke å ta tak i problemene sine. 

Anonymkode: d5155...deb

Enig! Hilsen eksknarker

Anonymkode: 0118d...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er vitsen med å være et blaff og gi noe mat? 

Anonymkode: 47b73...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoghurt. Rusmisbrukere spiser lite og er vekdig kresne på mat pågrunn av ubehag ivertfall dem som går på amfetamin da er det vanskeligt å spise solid mat.

Anonymkode: 58383...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...