Gå til innhold

Hva skal «besteforeldrene» hete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi trenger hjelp. Vi venter snart vårt første barn og dermed blir foreldrene våre besteforeldre. Problemet er bare; hva skal de hete? Det blir første barnet på begge sider, så hva vi går for blir jo muligens «fasiten» for de som kommer etter. 

Mine foreldre er enkelt; mormor og morfar. 
Men mannens foreldre er skilt og har giftet seg på nytt begge to. 
Moren hans giftet seg på ny for over 15 år siden og stefaren har hatt en delvis aktiv rolle i livet hans, men han har aldri vært en særlig nær rollemodell. De har bodd sammen, men ikke så mye mer enn det.

Svigerfar giftet seg for få år siden. Grei dame altså, men vi rakk aldri bli særlig kjent før hun ble en selvsagt del av familien og vi holder helt ærlig fremdeles på å bli kjent. Men hun viser stor interesse og ønsker å ha en aktiv rolle. Hun har ingen barn selv. 

Så hva skal disse besteforeldrene hete da? Svigermor foreslår «bestemor» som er greit. Svigerfar vil være bestefar, så den er jo grei. Kanskje litt forvirrende at bestemor og bestefar ikke er sammen for andre men jaja. 

Men disse «bonusene» da, noen forslag? 
Dere som har skilte foreldre, hva kaller barna deres bonusbesteforeldrene for? 
Har tenkt om det kunne gått an å vri på navnene deres, men det funker ganske dårlig… 

Anonymkode: 777c0...e61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her går de under Bestemor og "Frank" og bestefar og "Mona". Vi bruker navnene deres. 

Anonymkode: 5a759...180

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Kall de navnene deres. Det dummeste jeg hører er slike tullete varianter av navn for at de skal være mer barnevennlig.

• Liker 4
Skrevet

Her har vi bestemor og bestefar , farmor og «navn» og farfar og «navn» 

For meg blir det feil å kalle steforeldre til samboer for besteforeldre.. 

Anonymkode: 9916b...116

• Liker 3
Skrevet

Vi snakket egentlig aldri om dette på forhånd, vi la barnet i armene deres og lot de bestemme selv. 

Kronglete familier med mange mine, dine og våre barn i flere generasjoner. Faren min har for eksempel flere ekskoner som jeg fortsatt møter siden de er mødre til søsknene mine😅 Hun som var stemoren min fra jeg var 5 til jeg var 15 er fortsatt viktig i livet mitt selv om det finnes flere senere koner. Huff. I hvertfall har alle sine navn. Beste Britt og Mor Åse og mormor så videre 😂

Anonymkode: 3861d...182

Skrevet

Mine foreldre er skilt. Mamma er mormor, pappa er bestefar og hans samboer er faktisk bestemor. Hun har vært i mitt liv i over 20 år og får aldri egne barnebarn, derfor ble hun bestemor for oss. Vet at andre i samme situasjon sier "Bestefar og Gunda" Feks. 

Anonymkode: ccde5...5ce

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke spørre dem? Det er jo ikke du som skal bestemme hva de skal kalles, det er de selv.

Anonymkode: 88a26...982

• Liker 3
Skrevet

Kommer ann på mye. Dersom alle 4 biologiske lever, synes jeg farmor/farfar/mormor tittelen er reservert dem. Eller bestemor/bestefar dersom det er vanligst. Dersom ny partner er relativ ny, tenker jeg det er naturlig å kalle de ved navn. Dersom ny partner har vært med i hele oppveksten til forelder, er det vel mer naturlig å gi de et kodenavn også. Feks Ole-besten eller liknende? Anne-mor? 

Anonymkode: e33e7...a65

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer ann på mye. Dersom alle 4 biologiske lever, synes jeg farmor/farfar/mormor tittelen er reservert dem. Eller bestemor/bestefar dersom det er vanligst. Dersom ny partner er relativ ny, tenker jeg det er naturlig å kalle de ved navn. Dersom ny partner har vært med i hele oppveksten til forelder, er det vel mer naturlig å gi de et kodenavn også. Feks Ole-besten eller liknende? Anne-mor? 

* kosenavn… 😂

Skrevet

Mormor og morfar er selvforklarende, og bestemor og bestefar er ønsket av de biologiske besteforeldrene på farssiden. Da kan vel ste-besteforeldrene velge selv om de vil være type «besta» eller «Anne»?

Det vil gjerne ta litt tid før barna skjønner forskjellen på å være fars forelder og fars forelders partner, men barna får sitt helt egne forhold til alle de involverte, og den relasjonen påvirkes av andre ting enn biologi og kallenavn. 

Gjest takinova
Skrevet

Eller som lille Marius: Besteharald og bestesonja.

Skrevet

Vi har farmor og bestefar Jens , mormor og bestefar xxx, farfar og besta, bestefar og xxx

Barna våre har 8 besteforeldre som er veldig delaktige alle sammen, og min stefar er f.eks like nye bestefar som min pappa.

Anonymkode: 4ee04...11d

Skrevet

Hadde vært enklere om de biologiske var farmor og farfar så kunne de inngiftede vært bestemor og bestefar 😄

Men mener de biologiske må få være bestemor/bestefar om de vil det. Men ste-besteforeldrene kan feks hete bestemor Navn / bestefar Navn eller bessa / besse? Eller bare navn om de selv synes det er ok :)

Anonymkode: d8f63...b6f

Skrevet

Våre fikk velge selv og de valgte å være mormor og morfar på min side, og svigers valgte å være farmor og farfar. Synes det er enkelt og greit for da er det ikke noe spørsmål om hvem som er fra hvilken side😅 

Anonymkode: b2136...6d9

• Nyttig 1
Skrevet

De fikk velge selv, også bonus.

Anonymkode: 31ead...d79

Skrevet

Hvorfor mormor og morfar og bestemor og bestefar.? Er bestemor og bestefar bedre enn mormor og morfar?

Anonymkode: 312d5...b58

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor mormor og morfar og bestemor og bestefar.? Er bestemor og bestefar bedre enn mormor og morfar?

Anonymkode: 312d5...b58

Jeg tror bare dette handler om vaner? Mine kaller mine foreldre besta og bestefar, for det er vanlig her, og mine foreldre ønsket der. Far side sier farmor og farfar, fordi var vant med det. 

Skrevet (endret)

*-*

Endret av MarianneE
Skrevet

Mitt barn sier "mormor og navn" "morfar og navn" til mine foreldre. Svigers, som fremdeles er gift, heter "mimmi og bestefar" og det har Ungen sagt fra første dag

Skrevet

jeg er ikke først i flokken til å få barn, men jeg satte ned foten når det kom til hvem som skal være bestefar og bestemor. Mine foreldre er skilt. og gift på nytt. Min stemors datter har to barn, og bruker bestefar til min far. Men jeg sa tydelig i fra at han skal bli morfar, og navnet til min stemor. Jeg er litt i mot dette beste foreldre prinsippet. fordi alle 4 skal ta like mye del i barnets liv. hvorfor skal noen få hete beste og ikke den andre? 

jeg er kanskje litt gammel i tankegangen, men her blir det mormor og navnet på min stefar, morfar og navnet på min stemor og farfar og morfar. Da blir det ingen diskusjoner rundt navn.  

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...