AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #1 Skrevet 4. september 2024 Hei! I dag hadde jeg samtale med psykologen min, som anbefalte meg å legges inn på ressp Bodø. Det er virkelig ikke noe jeg ønsker, da jeg ikke ser meg selv som syk nok for å legges inn + ønsker ikke å bli «frisk». Jeg har fremdeles kontroll over anoreksien. Lurer likevel på om noen har erfaringer med å være innlagt på ressp Bodø. Har hørt at det er bedre å la seg legges inn frivillig, enn å bli lagt inn på tvang. Ønsker derfor å ta en nøye vurdering av dette. Har også noen tilleggspørsmål: Kan jeg snuse når jeg er der? Snus er et av de viktigste hjelpemidlene jeg har for å dempe sultfølelse og søtsug. Kan jeg skrive meg selv ut når jeg er innlagt frivillig? Dersom dette er noe jeg ønsker, eller at angsten for vektøkning blir for stor. Er det noen hensikt å bli lagt inn, når jeg ikke ønsker å bli bedre? Vil mine foreldre få vite at jeg er innlagt (er 24 år)? Håper på å få noen gode svar fra dere. Føl dere fri til å kommentere dersom dere har vært innlagt andre steder også. Hilsen en «ambvivalent» (🤪) kvinne. Anonymkode: 75b0a...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #2 Skrevet 4. september 2024 Det er ingen mening med å bli lagt inn om du ikke har lyst å bli bedre (som det ser ut som ut fra spørsmålene dine). Anonymkode: 69a66...733 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #3 Skrevet 4. september 2024 Jeg jobber ikke akkurat der, men et annet sted med spis pasienter. Voksne mennesker kan snuse som de vil. Når du er på frivillig kan du skrive deg ut selv ja, kun på tvang man kan bli holdt mot sin vilje. Foreldrene dine får ikke vite noe med mindre du oppgir de som pårørende og godtar at de skal få vite ting. Du må nok oppgi en pårørende, men du velger selv hvem (og hva de får vite kommer litt ann på, litt ulikt lovverk etter hvilken paragraf og situasjon som oppstår). Den siste, om det er noe vits, den finnes det egentlig ikke noe fasitsvar på. Det må du selv kjenne på. Men det er absolutt bedre rammer på frivillig. Mer utgang, utgang alene, mer frihet og slakkere tøyler. På tvang er alt mye strengere. Så hvis alternativet er tvang ville jeg helt klart valgt frivillig. Om du får noe ut av det når du ikke er interessert, vel, det spørs. Anonymkode: d9f74...8f6 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #4 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ingen mening med å bli lagt inn om du ikke har lyst å bli bedre (som det ser ut som ut fra spørsmålene dine). Anonymkode: 69a66...733 Takk for svar. Var egt. det jeg også tenkte. Det er unødvendig at jeg opptar en sengeplass, dersom det er andre som ønsker å bli bedre. Jeg forstår at jeg har en spiseforstyrrelse, men helsen er nokså bra. Ser derfor ikke noen grunn til at psykologen min vil legge meg inn. Anonymkode: 75b0a...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #5 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for svar. Var egt. det jeg også tenkte. Det er unødvendig at jeg opptar en sengeplass, dersom det er andre som ønsker å bli bedre. Jeg forstår at jeg har en spiseforstyrrelse, men helsen er nokså bra. Ser derfor ikke noen grunn til at psykologen min vil legge meg inn. Anonymkode: 75b0a...ef7 Du har ikke tenkt at muligens dei rundt deg ser noe som du ikke ser selv? Anonymkode: 69a66...733 7 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #6 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for svar. Var egt. det jeg også tenkte. Det er unødvendig at jeg opptar en sengeplass, dersom det er andre som ønsker å bli bedre. Jeg forstår at jeg har en spiseforstyrrelse, men helsen er nokså bra. Ser derfor ikke noen grunn til at psykologen min vil legge meg inn. Anonymkode: 75b0a...ef7 Mest sannsynlig fordi du faktisk er syk, det sier du jo også selv (veldig bra), og at det er lettere å behandle før du blir så sykt at organene dine holder på å slå seg av. Jeg har ikke vært i Bodø, men har vært et annet sted. Frivillig, etter anbefaling fra psykolog. Jeg tenkte som deg, jeg. Bulimien hadde jeg jo kontroll på. Da jeg ble innlagt møtte jeg mennesker som var mye sykere enn meg, og det skremte vannet av meg. Så dårlig ønsker jeg ikke å bli. Anonymkode: fe222...b17 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #7 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har ikke tenkt at muligens dei rundt deg ser noe som du ikke ser selv? Anonymkode: 69a66...733 Venninnene jeg bor med er svært bekymret, de vet også om min problematikk med mat. Det er tydelig at de ser ting jeg ikke ser. De ser meg som sykelig tynn, jeg ser meg selv som tykk, og at jeg tar oppe for mye plass. Likevel er det vanskelig å tro dem, de fleste jenter sier alltid til vennene sine at de er tynne, selv om det ikke alltid stemmer. De har gjemt baderomsvekta, mulig jeg skal ta det som et tegn 🥲 Men sett bort i fra det så ser jeg ingen gode grunner for å legges inn. Blodprøver er fine, dog kunne hjertet vært litt bedre. Velger bevisst å ikke nevne hva jeg veier eller min BMI (da jeg ikke ønsker å påvirke noen), men kan si så mye som at jeg ikke engang er tynn nok til å oppfylle anoreksi kriteriene (er diagnostisert med atypisk anoreksi). Så min tanke er at når jeg ikke er «syk» nok til å oppfylle anoreksi kriteriene, så er jeg hverken syk nok eller verdig til å få hjelp. I første omgang bør jeg i hvert fall oppfylle kriteriene helsemyndighetene har satt, før folk synes at jeg burde gå opp i vekt. Anonymkode: 75b0a...ef7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #8 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mest sannsynlig fordi du faktisk er syk, det sier du jo også selv (veldig bra), og at det er lettere å behandle før du blir så sykt at organene dine holder på å slå seg av. Jeg har ikke vært i Bodø, men har vært et annet sted. Frivillig, etter anbefaling fra psykolog. Jeg tenkte som deg, jeg. Bulimien hadde jeg jo kontroll på. Da jeg ble innlagt møtte jeg mennesker som var mye sykere enn meg, og det skremte vannet av meg. Så dårlig ønsker jeg ikke å bli. Anonymkode: fe222...b17 Hmm. Jeg skal tenke over det. Er også redd for å vekke et «konkurranseinstinkt» ved en evt. innleggelse, prøve å være sykest hvis du skjønner. men det som hindre meg mest er å måtte få sykemelding fra jobb, ønsker ikke at sjefen skal vite at jeg har vanskeligheter med mat. Redd for at det skal bli rart å komme tilbake etterpå Anonymkode: 75b0a...ef7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #9 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hmm. Jeg skal tenke over det. Er også redd for å vekke et «konkurranseinstinkt» ved en evt. innleggelse, prøve å være sykest hvis du skjønner. men det som hindre meg mest er å måtte få sykemelding fra jobb, ønsker ikke at sjefen skal vite at jeg har vanskeligheter med mat. Redd for at det skal bli rart å komme tilbake etterpå Anonymkode: 75b0a...ef7 Jeg vil tro de har gode rutiner der, det hadde de der jeg var innlagt. Alt ble nøytralt der, på en måte. Og sjefen har ikke krav på å vite hvorfor du tar ut sykemelding. Du kan lyve på deg mageproblemer eller migrene omså, hvis du føler du må gi ham/henne et svar. Anonymkode: fe222...b17 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #10 Skrevet 4. september 2024 Finnes det ikke rådgivning via DPS eller noe? Noen som har god peiling på spiseforstyrrelser der du an gå poliklinisk? Anonymkode: a8c5d...084
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #11 Skrevet 5. september 2024 Det er en grunn for at du får dette tilbudet. Ta i mot hjelpen ❤️ det å leve med spiseforstyrrelse er tungt både for kropp og sjel. Du fortjener å leve godt. Drit i hva bmi’en din sier - det er hva du tenker og gjør som er sykdommen din. Livet er kort - du bør gjøre det du kan for at du kan leve best mulig. Anonymkode: 37401...797 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #12 Skrevet 5. september 2024 Hvis du blir tvangsinnlagt kontakter de den du har oppgitt som nærmeste pårørende enten du vil eller ikke. Som frivillig innlagt kan de bare nekte deg å dra dersom det er fare for liv. Anonymkode: 219ca...91a 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #13 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Finnes det ikke rådgivning via DPS eller noe? Noen som har god peiling på spiseforstyrrelser der du an gå poliklinisk? Anonymkode: a8c5d...084 Går allerede poliklinisk (på en måte. Går til privat psykolog grunnet fristbrudd hos dps). Men psykologen min føler st hun ikke har flere måter å hjelpe meg på Anonymkode: 75b0a...ef7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #14 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvis du blir tvangsinnlagt kontakter de den du har oppgitt som nærmeste pårørende enten du vil eller ikke. Som frivillig innlagt kan de bare nekte deg å dra dersom det er fare for liv. Anonymkode: 219ca...91a Da skal jeg ikke inn på tvang i hvert fall. Familien min vet ikke at jeg har soiseforstyrrelser. Anonymkode: 75b0a...ef7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #15 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Da skal jeg ikke inn på tvang i hvert fall. Familien min vet ikke at jeg har soiseforstyrrelser. Anonymkode: 75b0a...ef7 Da kan det vel kanskje være lurt å prøve frivillig, så kanskje sannsynligheten for tvang blir litt mindre? Anonymkode: 219ca...91a 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #16 Skrevet 5. september 2024 Jeg har vært innlagt frivillig i Bodø flere ganger, og det er et kjempefint sted å være! Men for at jeg skulle få komme dit frivillig så var det krav om at jeg hadde et ønske om å snu situasjonen og få det bedre. Jeg følte heller ikke at jeg var syk nok og så ikke helt poenget, men var såpass sliten og lei at jeg gikk med på innleggelse. Jeg var heller aldri veldig tynn, og de siste innleggelsene mine hadde jeg BMI på 19-20. Anonymkode: 426b1...01f 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #17 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vært innlagt frivillig i Bodø flere ganger, og det er et kjempefint sted å være! Men for at jeg skulle få komme dit frivillig så var det krav om at jeg hadde et ønske om å snu situasjonen og få det bedre. Jeg følte heller ikke at jeg var syk nok og så ikke helt poenget, men var såpass sliten og lei at jeg gikk med på innleggelse. Jeg var heller aldri veldig tynn, og de siste innleggelsene mine hadde jeg BMI på 19-20. Anonymkode: 426b1...01f Takk for svar ❤️ Er sliten og lei jeg også, er bare veldig skummelt å ta steget mot en innleggelse. Anonymkode: 75b0a...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #18 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for svar ❤️ Er sliten og lei jeg også, er bare veldig skummelt å ta steget mot en innleggelse. Anonymkode: 75b0a...ef7 Hvis du innerst inne ønsker deg en fremtid, så bør du takke ja til innleggelse. Anonymkode: a8c5d...084
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #19 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg forstår at jeg har en spiseforstyrrelse, men helsen er nokså bra. Ser derfor ikke noen grunn til at psykologen min vil legge meg inn. Sikker på at du ikke lurer deg selv nå? Om du har en vektskål som går mot anorektisk så har ikke kroppen din det bra. Tenk nøye etter. Er du sikker på du ikke feks er mye trøtt/utmattet, mister hår, har muskel/leddsmerter, sliter med konsentrasjonen osv? Ikke glem at det psykiske mentale også er en del av helsa di. Mental uhelse er også dårlig helse. Når dette er sagt så er jeg enig med dem som sier at denne behandlingen antagelig er nokså bortkastet om du ikke er motivert for å bli frisk selv. Har vært der selv med ‘frivillig tvang’, der jeg lærte meg å lure de rundt meg til å tro at jeg ble bedre og fikk et mer normalt og avslappet forhold til mat. I dag er jeg godt voksen og fortsatt spiseforstyrret, bare på andre måter enn den gang. Anonymkode: 57efe...f5c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #20 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Takk for svar ❤️ Er sliten og lei jeg også, er bare veldig skummelt å ta steget mot en innleggelse. Anonymkode: 75b0a...ef7 Trekker tilbake det jeg sa. Ville gitt det en sjanse. Du sjal ihvertfall ikke tenke du tar noens plass. De andre innlagte er nok minst like ambivalente til behandlingen som deg. Noen får det til andre aldri. Det vet man derimot ikke før man har prøvd❤️ Anonymkode: 57efe...f5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå