AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #1 Skrevet 4. september 2024 En av elevene i klassen til mitt ene barn har mistet sin forelder. Kjempetrist og ble veldig lei meg da jeg fikk høre om det. Dette er en forelder jeg selv har bodd nær en periode og pratet med på treninger, foreldremøter etc, et godt og varmt menneske som har gått bort så alt for tidlig. Nå ser jeg flere foreldre i klassen skal delta i begravelsen, men må innrømme jeg ikke hadde tenkt at det var naturlig å gjøre, man er jo ikke av de nærmeste sånn sett, så jeg hadde ikke planlagt det. Hadde dere dratt? I forhold til jobb kan jeg få det til med litt bruk av flexitid, men det blir likevel litt dumt sånn midt på dagen.. men nå føler jeg at man kanskje burde delta når andre foreldre skal. Anonymkode: 0dfc0...950
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #2 Skrevet 4. september 2024 Det å gå i en begravelse handler jo om å ta avskjed og vise sin siste respekt. Både til avdøde og etterlatte. Jeg ville dratt. Uavhengig av hva andre gjør. Anonymkode: b3dfe...536 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #3 Skrevet 4. september 2024 Jeg hadde dratt. Anonymkode: acc6c...afa 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #4 Skrevet 4. september 2024 Jeg hadde absolutt dratt på dette, hadde ikke vært i tvil en gang. Skal ikke alle barna dit også? Da en forelder til klassevenninna vår døde dro vi alle sammen i begravelsen. Anonymkode: b691b...dd4 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #6 Skrevet 4. september 2024 Dra. Var nettopp i en begravelse og der var mange foreldre til klassevenner av barna til avdøde. Tror oppmøte i begravelser er noe du aldri angrer på at du gjorde, men fort gjort å angre på at du ikke gikk.. Anonymkode: 78bc7...ebf 6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #7 Skrevet 4. september 2024 Antar flere av barna også skal gå forresten? Iallefall hvis de er venner utenom skolen? I såfall er det uansett naturlig at de har med seg foreldre så lenge de går på barneskole/ungdomsskole iallefall. Anonymkode: 78bc7...ebf 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #8 Skrevet 5. september 2024 Jeg hadde bok dratt i begravelsen så lenge det var mulig å ta fri fra jobb. Anonymkode: 64179...e0c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #9 Skrevet 5. september 2024 Jeg ville dratt. Anonymkode: 22bdc...daf
Lidhun Skrevet 5. september 2024 #10 Skrevet 5. september 2024 Jeg hadde absolutt dratt i begravelsen, det hadde jeg sett på som en selvfølge. Som en skriver her, du angrer ikke på den begravelsen du gikk i, men du kan absolutt angre på den du ikke gikk i.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #12 Skrevet 5. september 2024 Ja. Jeg mistet selv min ektefelle og far til mine tre barn som var i barneskole, ungdomsskole og videregåendeskole-alder. Jeg la vel egentlig ikke veldig godt merke til hvem som var i den stappfulle kirken i begravelsen, men husker at jeg var takknemlig for hver eneste person som kom, og mange av dem var foreldre til barnas klassekamerater. Anonymkode: 3c508...04d 6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #13 Skrevet 5. september 2024 Her er det naturlig at du går i begravelsen. Samlingen etterpå er somregel for de nærmeste. Anonymkode: 8e1c7...3ef 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #14 Skrevet 5. september 2024 Det er jo ikke bare for de nærmeste en begravelse så lenge den er åpen for alle? Det er jo for å ta avskjed med noen man vet av og kjenner. Gå du. Det gjør godt for de nærmeste å se hvor mange som bryr seg. Anonymkode: e72b9...254
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #15 Skrevet 5. september 2024 Jeg ville reist. Når en av mine nærmeste døde, dukket det opp veldig mange i begravelsen. Folk jeg ikke hadde forventet. Det var så ufattelig trøstefullt og fint, og jeg skulle ønske jeg kunne ha fortalt hver og en av dem nettopp hvor glad jeg var for at de kom. Det at noen som har betydd mye for deg, også har betydd noe for andre varmer hjertet ekstra. Og det at noen som kjenner de pårørende dukker opp, selv om de ikke kjente den døde så godt, varmer også. Det å være barn, og se voksne stille opp i begravelsen til deres mor, og vite at de er omsluttet med trygge voksne er superviktig. Anonymkode: 6eaf8...6c5 1 2
fru Alving Skrevet 5. september 2024 #16 Skrevet 5. september 2024 Nå skal jeg svare litt annerledes enn de andre. Du skal ikke gå fordi andre går. Hvis du kjente vedkommende og vil ta farvel, så går du. Ikke for å gjøre det samme som de andre. Det er ganske vanlig at det kommer en del barn i sånne begravelser, klassevenner av barna til avdøde og da kan det være greit å ha med foreldrene om de er yngre. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #17 Skrevet 5. september 2024 Hvis du hadde et forhold til den avdøde, eller at barna har et nært vennskap, så stiller du opp og viser at du bryr deg. Når jeg mistet mamma, så møtte foreldrene til klassekamerater av meg opp. Faren til en av mine kompiser hadde jeg nesten aldri møtt selv en gang, for han var mye bortreist med jobben. Men jeg, sammen med noen andre i gjengen, var av og til på besøk, og vi lagde middag og vi gjorde lekser sammen. Men der i begravelsen, så møtte faren hans opp. Og han kom bort til meg og sa "Jeg kjente dessverre ikke moren din, men jeg ser hvor god mamma hun har vært, for jeg vet hvor flott du er blitt. Du må vite at du alltid er velkommen hjemme hos oss.". Og det glemmer jeg aldri. Det betyr utrolig mye for et barn eller en ungdom å vite at andre bryr seg, når du står midt i det mørkeste i livet ditt. Anonymkode: f150d...bfd 6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #18 Skrevet 5. september 2024 fru Alving skrev (11 timer siden): Nå skal jeg svare litt annerledes enn de andre. Du skal ikke gå fordi andre går. Hvis du kjente vedkommende og vil ta farvel, så går du. Ikke for å gjøre det samme som de andre. Det er ganske vanlig at det kommer en del barn i sånne begravelser, klassevenner av barna til avdøde og da kan det være greit å ha med foreldrene om de er yngre. Jeg tenker det samme; hvis du vil ta farvel med avdøde, eller i det minste kjenner noen avdødes familie veldig godt og vil støtte dem, så går du. Seremonien i kirka er åpen for alle. Eventuell samlingsstund etterpå er for de nærmeste. Anonymkode: 61a5b...175
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå