Gå til innhold

Er hundehold enklere når man har tilgang til hage?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt enig! Vi hadde hund og hage da jeg var barn, men hunden tisset da aldri inne i hagen! Da gikk vi tur med den så den fikk gjøre fra seg. Hadde vært veldig ekkelt å ligge i gresset, leke, spille ball osv i en nedtissa hage.

Anonymkode: 83848...da2

Noen er sykelige altså. En hage er ikke steril uansett. 

Anonymkode: 50fa5...28c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt hund både midt i byen og nå med stor inngjerdet hage og hundeholdet er betydelig enklere med hage! På fine sommerdager, som i dag, kan hunden gå ut og inn som den vil, slappe av i skyggen under en busk eller grave litt bak en hekk. Og, ikke minst, slipper jeg å kle på meg, ta på sele og bånd og gå ned tre etasjer hvis hunden en sjelden gang må tisse midt på natten eller er litt dårlig i magen. For ikke å snakke når man har valp. (Bæsj plukker vi opp og at litt hundetiss på plenen skulle være et problem har aldri slått meg. Jeg har en forholdsvis liten hund, ikke en flokk med trekkhunder ;) ). Tur og trening må jo til uansett, men man slipper mye billigere unna rene "tisseturer" som f.eks. det siste man gjør før man legger seg. 

Det aller beste er imidlertid at hagen er stor nok til at hunden kan ha hundevenner på besøk og leke og gjøre "hundeting" uavhengig av båndtvang og uten innblanding fra andre ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Enklere for eier, helt sikkert, men om det er noe bedre for hunden er jeg ikke så sikker på. Bor man f.eks. i blokk må man jo gå ut sammen med hunden, mens man bare kan slippe den ut alene hvis man har hage. Hunder er flokkdyr så at de skal sulle rundt i hagen på egen hånd har de neppe like stor glede av som å være på tur med eier.

Anonymkode: be459...82e

Vår hund får i hvertfall mye mer frihet av at vi har hage, i stedet for å bo i leilighet. Og hunden liker faktisk ikke korte lufteturer med mindre det er pent vær... 

Om sommeren i fint vær har vi oppe både verandadørene og ytterdøren, så det er gjennomtrekk i hele huset. Hunden har da mulighet til å ligge utenfor i skygge eller i sola, eller inne om den vil. Da får den også tisse og bæsje i hagen når det passer den. Så går vi en lengre tur (60-90 minutter) i løpet av dagen, eller kvelden. 

Når vi jobber, så slippes hunden ut om morgenen så den får gjøre fra seg i hagen mens vi steller oss, spiser frokost, lager niste osv. Så kommer vi hjem, ungene er ofte hjemme først og slipper da hunden ut i hagen. Hunden sier også ifra om den ønsker å slippes ut ellers. Også får den en lengre tur på kvelden. Så den er kanskje ute for å gjøre fra seg 10 minutter "alene" i løpet av dagen.

Og vi forsøkte at jeg eller ungene skulle gå tur i 10-15 minutter før og etter skolen/jobb, men vi har en hund som ikke liker regn eller kulde. Dermed snur den med en gang den har gjort fra seg om det bare så vidt yrer eller er kaldere enn -5, så lenge den vet at det ikke er en av de lengre turene. Vi forsøkte både regndekken og sko, men hunden ville bare inn igjen.

Dermed er det tydelig at hunden vår ikke har et stort behov for de kortere lufteturene heller, så vi sluttet. Det ble nemlig ikke mye glede for hverken hunden eller oss av at vi måtte mase og dra med oss hunden, fra september til mai, som ved enhver anledning forsøker å snu og gå tilbake til huset. 

Så jeg nekter å tro at det er så mye bedre å bo i blokk, bare fordi vi måtte vært med hunden ut og luftet den for kortere tisseturer. Og dessverre er det mange som tror at de fem-seks 5-10-minutters lufteturene i løpet av dagen tilsvarer en 30-40-minutters gåtur, og dermed tenker at "den trenger ikke så lang tur utenom, for den har jo allerede gått en halvtime i dag". 

Anonymkode: e0ec4...4d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Høres helt ærlig uhygenisk ut med en hage full av hundetiss og bæsj. Har ikke hund eller hage selv men naturen rett utenfor døra så ser ikke noe problem med å ha hund her. 

Anonymkode: 1269c...cd8

6 hours ago, AnonymBruker said:

Æsj, lar du hunden tisse inne i hagen? Bruker dere den ikke selv?

Helt enig! Vi hadde hund og hage da jeg var barn, men hunden tisset da aldri inne i hagen! Da gikk vi tur med den så den fikk gjøre fra seg. Hadde vært veldig ekkelt å ligge i gresset, leke, spille ball osv i en nedtissa hage.

Enda verre, den BÆSJER i hagen!! Men i alle dager… Det høres fryktelig ekkelt ut! Hvorfor går dere ikke heller tur med den så den kan gjøre fra seg? Så kan den være i hagen uten å grise til.

Man plukker jo opp bæsjen da. Og hundetiss blir jo skylt bort i regnet på lik linje med tiss fra rev og rådyr og hva enn annet som går i hagen her... 

Også gjør vår hund (tipse) gjerne fra deg i det samme området hver gang, er ikke snakk om at hunden tisser ned absolutt hele hagen liksom. Mulig vår hund er litt lat, for den gjør helst fra seg på plen-flekken ved garasjen, som er nærmest ytterdøra. Den har aldri gjort fra seg i nærheten av grønnsakshagen f.eks., men jeg har funnet rådyrbæsj der. 

Barna våre leker i hagen de også, men de har jo nok av andre steder å leke enn akkurat plen-flekken ved garasjen. 

Anonymkode: e0ec4...4d5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er folk virkelig så prippen at de ikke tåler at hunden gjør fra seg i hagen? De tisser jo ikke oppi kjøkkenhagen, og de prippne spiser da ikke fra gresset? 😂

Her har hundene alltid hatt tilgang til hage og/eller hundegård. Bæsjen plukkes opp etter hvert (barnerake fra biltema + flat spade er gull verdt), og det er nok regn her til at det aldri lukter tiss. På sommeren står dørene åpne slik at de kan gå ut når de vil.

De elsker å være ute i timesvis når det er pent vær, ligger og soler seg og leker. Er alltid på to turer hver dag, begge på rundt en time, en sniffetur og en tur med jogging, sparkesykkel, ski eller annet med fart i. 

Anonymkode: dbca0...97b

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart det er enklere med hage!

Jeg har bodd med hund i flere ulike typer bolig, men først de siste par årene har jeg hatt egen inngjerdet hage. Klart, hundehold går helt greit uten hage også, men nå som jeg har opplevd å ha hage skal jeg aldri (frivillig) gå tilbake til noe annet. Hage er gull!

Og ja, hundene mine tisser i hagen. Det gjør meg ingen ting. Har ikke barn, så hagen er rett og slett hundenes, der får de stort sett gjøre som de vil (unntatt å grave store hull i blomsterbedet 😂)  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prippen er det vel ikke snakk om. Men det må jo gå an å legge seg på gresset, plukke blomster, gå barbeint, uten å se godt etter om det ligger bæsjerester eller lukter tiss? Jeg bor på østlandet, så det er ikke sånn at det regner daglig heller.

Hundebæsj er ikke det samme som fra grasetere (hest, rådyr som noen nevnte), den lukter vondt, inneholder mye mer bakterier. Her fra Tv2:

Hundens avføring kan inneholde mikroorganismer som Salmonella, E. coli og parasitter. Blant annet den svært smittsomme encellede giardia-parasitten som kan overføres fra hundens avføring til mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enklere med hage👍🏼 supert med valp som må ut både titt og ofte😄 Vi har innegjerdet hage og hunden kan gå fritt og snuse eller kose seg ute når vi er ute. Det er stort nok til at jeg kan trene hunden der, og på natten så går nabokattene gjennom hagen så det er mye spennende å snuse på hver morgen😆 Hunden får selvsagt tur hver dag i tillegg til at vi trener organisert med klubben flere ganger hver uke. Vi plukker selvsagt opp avføring med en gang, og tiss forsvinner med regnet👍🏼 

Anonymkode: 5afe2...e0b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang tiss og avføring….. Er dere aldri i parkanlegg eller på utekafé? Der er det ihvertfall mye tiss fra hunder…..(og mennesker…🥴)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ang tiss og avføring….. Er dere aldri i parkanlegg eller på utekafé? Der er det ihvertfall mye tiss fra hunder…..(og mennesker…🥴)

På utekaféer legger jeg meg ikke ned på bakken eller går rundt barbeint, nei :) I parker vil jeg vel som regel ha med noe å sitte/ligge på, og går ikke barbeint der heller. Ikke plukker jeg blomster i parken heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke meningen at hunder skulle bo i blokk.

Først hadde vi gårdshunder som bodde ute og sov i hundehuset. Så fikk de komme inn i gangen, men aldri i stua. Så fikk de ligge i sofaen og nå har de flyttet inn i blokk og oppi senga.

Anonymkode: 45987...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Først hadde vi gårdshunder som bodde ute og sov i hundehuset. Så fikk de komme inn i gangen, men aldri i stua. Så fikk de ligge i sofaen og nå har de flyttet inn i blokk og oppi senga.

Det er vel ikke meningen at mennesker skal bo i blokk heller da. Eller i hus i det hele tatt.

Anonymkode: f15d9...d80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hundebæsj er ikke det samme som fra grasetere (hest, rådyr som noen nevnte), den lukter vondt, inneholder mye mer bakterier. 

Har du noensinne beveget deg rundt i et helt vanlig boligområde med hager om natten/tidlig om morgenen sommerstid? Det er ikke uvanlig å se kjøttetere som rev, grevling og pinnsvin på jakt etter mat. Og mens de gjør det tisser og bæsjer de fra tid til annen. Avføringen deres er potensielt smekkfull av bakterier og parasitter så hvis jeg hadde vært veldig bekymret for det så hadde jeg nok ikke verken lagt meg på plenen eller gått barbeint i en villahage verken med eller uten hund. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JAAAAAAAAAAAAAAAA.

Jeg har bodd i leilighet i mange år, og har nå enebolig med hage. Og jeg kan bare si at livet er så herlig med hage! Selvfølgelig lufter jeg hunden min flere ganger om dagen likevel, men å ha hagen gir meg mulighet til å kunne slippe ut hunden raskt etter man har stått opp/kommet hjem fra jobb etc. mens man selv får ordnet seg litt.

Og ikke minst... DIARE! Når bikkja må ut hver time i løpet av en natt over flere dager så er hage mer verdt enn gull! Jeg blir GAL av å gå ut og ned alle blokktrappene hver time i løpet av en natt.

Anonymkode: e46da...259

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det var aldri "meningen" at hunder skulle bo alene ute i hundehuset heller, om vi først skal trekke inn litt meningsløse begreper om hundehold.
Hunder er fra naturens side trukket mot en gruppe eller flokk de kan føle nærhet og tilhørighet til. 

En hund i blokk, som bor sammen med sin familie og sover i eiers seng, kan nok ha et vel så godt liv som en gårdshund som bor alene ute i hundehuset. 
Selv om det beste selvsagt er en slags middelvei 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh, hunden nekter å gå på do i hagen, det er for nærme huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...