AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #1 Skrevet 4. september 2024 Det er fri fly av saft, boller og kjeks til frokost og kvelds når fag skal stelle i stand måltider. Middag blir gjerne ferdigkjøpt risgrøt , eller pulver barnegrøt tilsatt vann. En gang var frokostblanding med Cheerios servert som middag. Ingen grønnsaker eller frukt. Merker nå at barna på hhv 3 og 6 år begynner å etterspørre usunne matvarer mye oftere enn før. Jeg har tatt opp dette gang på gang - at boller og kjeks hører helgen til. men det blir ALDRI bedre. Hva gjør jeg? Anonymkode: 620b1...24b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #2 Skrevet 4. september 2024 Du står for matlagingen, og så kan han gjøre andre oppgaver. Case closed. Anonymkode: c9428...225 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #3 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du står for matlagingen, og så kan han gjøre andre oppgaver. Case closed. Anonymkode: c9428...225 Det kan jeg ikke da jeg jobber skift. Ellers hadde jeg gjort det, absolutt. ts Anonymkode: 620b1...24b 1
Gaia Skrevet 4. september 2024 #5 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan jeg ikke da jeg jobber skift. Ellers hadde jeg gjort det, absolutt. ts Anonymkode: 620b1...24b Da må dere ha en seriøs prat, og så må dere sette opp en middagsplan med ting han greier å lage, men som ikke er så usunne.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #6 Skrevet 4. september 2024 Matkasse? Food prep på søndager? Og lov å klikke i vinkel når det gjelder barnas helse. Anonymkode: e5902...b24 1
tussi84 Skrevet 4. september 2024 #7 Skrevet 4. september 2024 Bor du sammen med barnefar? Hvis så kanskje du heller burde lage maten. Kanskje han ikke kan lage mat? Så derfor kjøper han heller ferdig risgrøt? Og hvor ofte er det snakk om feks ferdig risgrøt til middag? En gang i uka eller ved sykdom feks med ferdigmat er ingen krise. Hadde konsentrert meg mer om boller og lignende ofte, og tatt kampen der. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #8 Skrevet 4. september 2024 Lovise78 skrev (7 minutter siden): Bor dere sammen? Ja,vi bor sammen. ts Anonymkode: 620b1...24b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #9 Skrevet 4. september 2024 tussi84 skrev (5 minutter siden): Bor du sammen med barnefar? Hvis så kanskje du heller burde lage maten. Kanskje han ikke kan lage mat? Så derfor kjøper han heller ferdig risgrøt? Og hvor ofte er det snakk om feks ferdig risgrøt til middag? En gang i uka eller ved sykdom feks med ferdigmat er ingen krise. Hadde konsentrert meg mer om boller og lignende ofte, og tatt kampen der. Vi bor sammen og han er flink til å lage mat. Kan lage det meste fra bunnen av. Men skylder på at han er for sliten nå som tobarns far. ts Anonymkode: 620b1...24b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #10 Skrevet 4. september 2024 Sett opp matplan , prepp klar for flere dager når du har mulighet så er det bare for han å varme opp… slutt å kjøp frokostblandinger og andre usunne ting, drar han selv å handler inn dette? Anonymkode: 3be58...993 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #11 Skrevet 4. september 2024 Slutt å kjøpe saft, boller, kjeks og cheerios. Anonymkode: e6b9a...355 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #12 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi bor sammen og han er flink til å lage mat. Kan lage det meste fra bunnen av. Men skylder på at han er for sliten nå som tobarns far. ts Anonymkode: 620b1...24b Isåfall ber du han ty til enkle løsninger som faktisk har noe grønnsaker i seg. Ferdig tomatsaus til pasta + ferdige kjøttboller har mye mer næring enn det du beskriver at han gir. Samme med grytene og suppene fea rema 1000 middag for under 100lappen som.man bare trenger å tilsette kjøtt og ris/nudler til (heter sikkert noe annet nå som alt er dyrere, men ja). Det er lov å være sliten og ikke orke å stå i timesvis på kjøkkenet, men han kan ikke gi ungene mat uten noe form for grønnsaker og med lite protein hver eneste dag liksom. Ferdigmat nå er mye bedre enn da vi vokste opp (mer vakumpakka ferdig "sunn" mat vs posesupper), så jeg tenker ikke ferdigmat i seg selv er krise, hvertfall ikke når det du nevner er alternativet! Anonymkode: f0ac3...9ea 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #13 Skrevet 4. september 2024 Jeg oppdaget at barna fikk et mer avslappet forhold til søtt og usundt når de selv fikk bestemme hva de ønsket å spise. I starten valgte dem det dem før ikke hadde fått lov til å spise annet enn i helgen. Etterhvert forstod jo barna at det var ingenting spesielt med usunne og søte matvarer, så da ble det liksom ikke om å gjøre å proppe mest av det i seg. Nå er det sånn at de etterspør sunne varer hele tiden 😆 🤷♀️ I stedet for at vi voksne må overkjøre barna, så har vi lært barna selv å kjenne etter hva kroppen liker. Det er sånn barneoppdragelse jeg synes er bra. Mindre strev for foreldrene og barna. Alle er glade ❤️ Anonymkode: fe175...3fa 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #14 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg oppdaget at barna fikk et mer avslappet forhold til søtt og usundt når de selv fikk bestemme hva de ønsket å spise. I starten valgte dem det dem før ikke hadde fått lov til å spise annet enn i helgen. Etterhvert forstod jo barna at det var ingenting spesielt med usunne og søte matvarer, så da ble det liksom ikke om å gjøre å proppe mest av det i seg. Nå er det sånn at de etterspør sunne varer hele tiden 😆 🤷♀️ I stedet for at vi voksne må overkjøre barna, så har vi lært barna selv å kjenne etter hva kroppen liker. Det er sånn barneoppdragelse jeg synes er bra. Mindre strev for foreldrene og barna. Alle er glade ❤️ Anonymkode: fe175...3fa Så da laget du egen middag til barna da? Bare skjønner ikke hvordan det fungerer i praksis. Anonymkode: 87abe...19e
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #15 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg oppdaget at barna fikk et mer avslappet forhold til søtt og usundt når de selv fikk bestemme hva de ønsket å spise. I starten valgte dem det dem før ikke hadde fått lov til å spise annet enn i helgen. Etterhvert forstod jo barna at det var ingenting spesielt med usunne og søte matvarer, så da ble det liksom ikke om å gjøre å proppe mest av det i seg. Nå er det sånn at de etterspør sunne varer hele tiden 😆 🤷♀️ I stedet for at vi voksne må overkjøre barna, så har vi lært barna selv å kjenne etter hva kroppen liker. Det er sånn barneoppdragelse jeg synes er bra. Mindre strev for foreldrene og barna. Alle er glade ❤️ Anonymkode: fe175...3fa Det høres i prinsippet fint ut, men alle jeg kjenner som har «frie tøyler» mtp. dårlig mat har også barn som spiser dårlig. Det fungerer kanskje på noen barn. De må ha en god «matkultur» bunn og de må jo ha blitt eksponert for mange matvarer fra de var små. Anonymkode: fe026...218 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #16 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det kan jeg ikke da jeg jobber skift. Ellers hadde jeg gjort det, absolutt. ts Anonymkode: 620b1...24b Ikke at mannen min er så håpløs.. Men han liker ikke matlaging, jeg elsker det. Så jeg gjør alt. Her finnes det alltid noe å forsyne seg av i kjøleskapet og fryser, som bare kan serveres kaldt, eller raskt kjøres i micro. Grønnsaker er vasket og kuttet opp, og ligger i poser eller vann. Det er supper og gratenger i ulike varianter, som regel ferdig stekt kylling eller laks. Kokte og skrelte egg. Chips, is, kjeks og slik er "nei-mat" med mindre man får lov til å ta, det er alle lært opp til i ung alder. Om far var så håpløs at han ikke klarte å gi nei ville jeg ikke hatt slik hjemme. Og han gjør absolutt sitt hjemme, på alle måter, for oss er dette bare en løsning begge trives med. Anonymkode: 5c106...854 2
Heln Skrevet 5. september 2024 #17 Skrevet 5. september 2024 Jeg er litt lik mannen din, hater å lage mat når jeg er sliten. Men jeg serverer jo mat fordet, ikke godteri og kjeks, det er jo bare latskap? Barna mine får gjerne stekt egg eller omelett en gang i uka, tar max 10 min å lage. Sunt. Havregrøt har vi ofte, heller ikke usunt. Jeg lager opp mange måltider og fryser, så kan jeg ta opp til de dagene jeg vet jeg jobber sent. Er jeg virkelig lat koker jeg pasta, pølser og grønnsaker. Det lager seg selv, ikke verdens beste når det gjelder næring, men helt ok en gang i blant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå